Pagina 2 van 4
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 16.10.2020 - 21:29
door Bover
IkeV70 schreef: ↑16.10.2020 - 12:47
Ik heb het destijds mijn D6 die Polestar upgrade gegeven. Ik merkte practisch gezien eigenlijk geen verschil. Beweringen als "hij gaat mooier door de versnellingen heen". Tja. Het lijkt mij vooral heel subjectief.
Ik vind het achteraf zonde van het geld (niet dat ik er wakker van lig) en zal het ook niet voor mijn huidige T5 bestellen.
Mogelijk is Polestar wel wat conservatiever in parameters aanpassen dan bijvoorbeeld Obbe tuning of andere tuningbedrijf.?
Waar niets mis mee is. Zo is er voor iedere wens iets.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 16.10.2020 - 21:43
door Jelmer de Jong
Bover schreef: ↑16.10.2020 - 21:29
Mogelijk is Polestar wel wat conservatiever in parameters aanpassen dan bijvoorbeeld Obbe tuning of andere tuningbedrijf.?
Waar niets mis mee is. Zo is er voor iedere wens iets.
Zo'n hybride is wel een buitenbeentje, turbogat en dood vallen tijdens schakelen heb je amper omdat de elektromotor dat netjes aanvult. Daarnaast was de vermogenstoename uit mijn hoofd iets van 15 pk, op een auto die al gecombineerd 285pk/640nm vanuit de fabriek heeft.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 16.10.2020 - 21:47
door Bover
ha Jelmer inderdaad met die waarden moet het toch ongeveer goed zijn. Wat een enorm koppel!
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 17.10.2020 - 06:18
door Overtoom
Dank voor jullie bijdragen. Ik zie al mijn vermoedens bevestigd: sterke argumenten vóór, sterke tégen, twijfels. En alles ónafhankelijk van de rijstijl. Ik merk zelf vooral bij het inhalen dat de auto het koppel wat ongenuanceerd snel laat oplopen (schoksgewijs), zodat hij soms wat licht op het stuur wordt (tweebaansweg) en (op de snelweg) dat hij wel erg vlot kijkdown-neigingen krijgt. Gewoon vlot snelheid opbouwen zonder (veel) schakelen is er zelden bij. Zal ook wel liggen aan de hoeveelheid versnellingen (8).
Mijn conclusie: als deze software zo veel verbetert aan de schakelkarakterisitiek, waarom zit het dan niet standaard in de auto?
Ga binnenkort voor mijn jaarbeurt (die van de auto) en ik bel vooraf dus ook maar met de dealer. Eens kijken wat zijn oordeel is.
Dus nog even spannend, ik meld me met de resultaten. Nogmaals dank, nuttige discussie!
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 17.10.2020 - 10:17
door Bover
Nou ja de algemene deler is wel in de reacties dat de polestar een prettiger rijgevoel geeft en dat is zeker wat waard!
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 17.10.2020 - 19:47
door jalex_h
Overtoom schreef: ↑17.10.2020 - 06:18Mijn conclusie: als deze software zo veel verbetert aan de schakelkarakterisitiek, waarom zit het dan niet standaard in de auto?
Die vraag is inderdaad heel legitiem. Kennelijk wil Volvo wat extra kunnen verdienen maar als je vindt dat je je kunt meten met de Duitse 3 (om dat P-woord maar even concreet te maken) dan behoort het er gewoon op te zitten.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 17.10.2020 - 20:23
door Dannyk
Ik denk dat het eerder met CO2 uitstoot te maken heeft. Veel fabrikanten hanteren af-fabriek een engine mapping die gunstig is voor de uitstoot maar die ten koste gaat van het rij-plezier van de auto liefhebbers. En daar komen de autofabrikanten mee weg omdat het gros van de klanten het wel prima vindt. Lage uitstoot = lage BPM = gunstig voor de aanschafprijs.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 17.10.2020 - 22:42
door jalex_h
Volgens Volvocars veranderd het verbruik en de uitstoot niet dus dat zal het niet zijn.
2020-10-17_22h41_28.png
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 18.10.2020 - 10:23
door Bover
jalex_h schreef: ↑17.10.2020 - 22:42
Volgens Volvocars veranderd het verbruik en de uitstoot niet dus dat zal het niet zijn.
2020-10-17_22h41_28.png
bijzonder maar het geeft de indruk dat de modificatie mogelijk ook inderdaad marginaal is maar wel net dat prettiger gevoel geeft bij bijv de schakelmomenten.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 18.10.2020 - 12:06
door Gouwe
jalex_h schreef: ↑17.10.2020 - 19:47
.... maar als je vindt dat je je kunt meten met de Duitse 3 (om dat P-woord maar even concreet te maken) dan behoort het er gewoon op te zitten.
Ik denk dat het huidige Volvo zich prima kan meten met zonder.... Meten is voor mij niet hetzelfde als "zijn zoals". Een MB rijdt ook anders dan een BMW....
Verder kan ik slechts gissen naar het waarom van de Polestar update maar het lijkt mij een typisch brand marketing ding net zoals M dat bij BMW is, ABT bij Audi en AMG bij MB.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 10:27
door trim
Net de dealer gebeld. Om 1300 kan ik langs komen. Erg benieuwd en zal mijn bevindingen met jullie delen.
Mocht het tegenvallen dan heb ik iig het mooie polestar plaatje nog..hahahahaha
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 14:15
door trim
Software is geladen.
Net een half uurtje rondgereden. Beetje te kort om een oordeel te vellen maar een eerste impressie.
De polestar modus zelf: wat duidelijk is is het hoog blijven hangen in de toeren bij langzaam rijden. Weet niet wat ik daarvan moet vinden. Schakelen gaat wel sneller en de kick down werkt beter. Minder nadenktijd van het systeem.
Ik weet niet of het klopt maar in hybride is de overgang van elektro naar motor mooier. Schakelt sneller op . Je zit dan niet in de polestar modus dus tsja, misschien tussen de oren?;-)
037B5F46-AF63-4779-849B-AFB9FAD3093A.jpeg
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 14:41
door Fredhead
Volgens de verhalen zou de software iedere modus moeten optimaliseren, dus het hoeft niet tussen de oren te zitten.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 15:08
door Gouwe
trim schreef: ↑19.10.2020 - 14:15
Software is geladen.
De polestar modus zelf: wat duidelijk is is het hoog blijven hangen in de toeren bij langzaam rijden. Weet niet wat ik daarvan moet vinden. Schakelen gaat wel sneller en de kick down werkt beter. Minder nadenktijd van het systeem.
Ik weet niet of het klopt maar in hybride is de overgang van elektro naar motor mooier. Schakelt sneller op . Je zit dan niet in de polestar modus dus tsja, misschien tussen de oren?;-)037B5F46-AF63-4779-849B-AFB9FAD3093A.jpeg
Ik herken je opmerkingen wel maar heb dus geen voor en na Polestar vergelijk. Benieuwd naar je ervaringen op de wat langere termijn.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 15:18
door diesel01
Exact het sneller schakelen bij rustig optrekken voelt bij mij als comfort verhogend.
Mensen die meerijden zeggen dus ook wat rijdt dit ding relaxt.
Dat doet hij ook maar het kan ook heel vlot de snelweg op of even die trekker met aanhanger inhalen.
Verbruik is bij mij met 2 tienden gezakt, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 15:58
door trim
Beste Diesel, het optrekken vind ik prima vwb snel schakelen. Wat mij opviel is dat bij het rustig rijden ( 50-60 km/u) de bak op ongeveer 220 rpm blijft “hangen”. Wss om paraat te staan bij snel gas geven.
Het ligt wss aan mijn slome rijstijl dat dit mij niet bevalt. De hybride modus lijkt voor mij een verbetering om dat de elektronica motor en benzine meer als 1 werkt. Het voelt meer als 1 geheel door verbeterde overgang.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 16:09
door Gouwe
Ik denk dat Tom ook niet altijd in de Polestar modus rijdt. Die gebruik je alleen als je haast hebt (en dat heb ik nooit). In de individuele rijmodus gebruik ik wel verder de Polestar settings voor bijvoorbeeld luchtvering, directheid van het stuur, etc.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 16:10
door diesel01
trim schreef: ↑19.10.2020 - 15:58
Beste Diesel, het optrekken vind ik prima vwb snel schakelen. Wat mij opviel is dat bij het rustig rijden ( 50-60 km/u) de bak op ongeveer 220 rpm blijft “hangen”. Wss om paraat te staan bij snel gas geven.
Het ligt wss aan mijn slome rijstijl dat dit mij niet bevalt. De hybride modus lijkt voor mij een verbetering om dat de elektronica motor en benzine meer als 1 werkt. Het voelt meer als 1 geheel door verbeterde overgang.
Die polestar stand gebruik ik niet heel veel en uitsluitend bij het rijden in bergachtig gebied, daar waar hij op pk's moet trekken en niet op koppel omdat de bak dat doorgaans niet zo leuk vind, iets met warmte ontwikkeling.
Ik heb hem altijd in comfort staan en dan schakelt het mooier en vlotter door, ook bij het aanrijden op een rotonde waar ik hem op laat rollen kreeg ik zonder optimalisatie bij het hernemen van het gas een rare hik in toerental en daardoor in de aandrijving die er nu uit is.
Die polestar stand zie ik als spielerij maar in bergachtig gebied kan het handig zijn, wel het olie verbruik in de gaten houden, daar lust hij dan best een litertje van.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 16:16
door lint
Door de polestar optimalisatie worden naast de motor en bak parameters ook andere parameters gwijzigd, bv luchtvering en besturing.
Polestar Engineered Optimisation
Geplaatst: 19.10.2020 - 20:44
door Hans oet Twent
De Polestarmodus geeft een ander beeld doordat het toerental omhoog geschroefd wordt. De parameters vd bak staan anders en ik neig er naar te zeggen dat de gasrespons sneller is. In de normale modus past de bak zich prima aan. Hij geeft net iets meer een duwtje die het wat aangenamer rijden maakt.
Met mijn Fendtje erachter staat hij altijd in de Polestar modus. Gewoon omdat het kan en dat hij wat fraaier in de versnellingen blijft hangen en niet gaat 'pendelen'(?) in de versnellingen. Ik vindt de minimale aanpassing marginaal.