Pagina 2 van 6

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 30.03.2021 - 22:12
door Frenkie L.
Vraagje. Ik rij sinds 1/2 jaar een XC60 T5 met stalen veren. Wordt de auto bij het aankoppelen van een caravan ook op niveau gehouden? Zitten er standaard nivomats onder of een andere voorziening?
We hebben in het najaar nog even kunnen test-camperen, maar de combinatie leek mij redelijk stabiel met 80 kilo op de trekhaak.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 30.03.2021 - 22:33
door Frenkie L.
20200903_183938~2.jpg

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 31.03.2021 - 09:40
door Willy.VdW
Heeft de XC60 stalen veren, geen bladveer zoals de XC90?
Het zijn (ondermeer) de stalen veren (of de bladveer) die vervangen worden door balgen bij luchtvering.
Het lijkt me derhalve niet waarschijnlijk dat er niveauregeling is zonder luchtvering.
Niet dat het onmogelijk is, bij de vorige versies was dat het geval, maar twee
systemen aanbieden die voor niveauregeling zorgen is niet waarschijnlijk.
Spijtig is het wel, ik was erg tevreden van de Nivomats.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 07.04.2021 - 18:47
door AlexV70
Inmiddels is door de dealer ovv Volvo NL de luchtvering gekalibreerd. Dit heeft niet het gewenste resultaat op geleverd.
Telefonisch contact gehad met Volvo NL en die zijn meewerkend om het probleem op te lossen. Net als de dealer trouwens.
Mogelijk de vering een standje lager instellen in de Power-stand. Dit moet eerst voorgelegd worden aan de techneuten van Volvo Zweden. Tevens zal worden nagevraagd wat het verschil is aan de twee trekhaken voor de V90 (met en zonder luchtvering). Wordt vervolgd dus.....

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 07.04.2021 - 21:15
door BraboFrits
Nuttig onderwerp, deze ga ik volgen.
Heb de XC90 nog maar kort en heb 1 keer met gehuurde tandemasser gereden. De voorste wielen deden vrijwel niet mee, de aanhanger helde nogal achterover.
De caravan (Hobby DeLuxe UL 495) heeft er nog niet achter gehangen, ben dan ook benieuwd.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 07.04.2021 - 21:44
door AlexV70
FritsieV70 schreef: 07.04.2021 - 21:15 Nuttig onderwerp, deze ga ik volgen.
Heb de XC90 nog maar kort en heb 1 keer met gehuurde tandemasser gereden. De voorste wielen deden vrijwel niet mee, de aanhanger helde nogal achterover.
De caravan (Hobby DeLuxe UL 495) heeft er nog niet achter gehangen, ben dan ook benieuwd.
Tip: foto’s maken van de combinatie en trekhaak hoogte opmeten.
Er zijn wel meer klachten, maar die zijn blijkbaar blijven ‘hangen’ in: “er is geen andere trekhaak, of u bent de 1e met deze klacht, of trekhaak voldoet aan EU-norm. Ik vind het dan bijzonder dat mensen het daar bij laten.....

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 08.04.2021 - 09:32
door mga1600
Bij mijn ex XC90T8 heette die stand volgens het boekje ‘ Power ‘ maar die auto was van tuning voorzien en daarom was die rij-stand omgedoopt naar ‘ Polestar Engineered’.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 08.04.2021 - 10:33
door 1zilvergrijs
AlexV70 schreef: 10.01.2021 - 19:56 Ook wat navraag gedaan:
De stand dynamisch bij een MY2020 heet bij een MY2018 de Power-modus.
Het wordt dus tijd dat Volvo de gebruikershandleiding van de MY2018 XC60 gaat aanpassen. Staan trouwens wel meer foutjes in, cq logische opbouw mbt uitleg.
Ik raak de weg een beetje kwijt. In de handleiding van MJ 2021 Late, staat dat de stand 'dynamisch" bij het trekken van een aanhanger moet worden geselecteerd. Wij kwamen eerder hier tot de conclusie dat die stand bij MJ 2018 de "Power modus" heet. En nu moet Volvo beoordelen of de Power modus geschikt is voor het trekken van een aanhanger?
Ben zeer benieuwd, onze nieuwe XC60 met luchtvering komt ergens juli 2021. Is dan een MJ 2022, misschien is er dan nog weer een andere setting...:)

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 08.04.2021 - 10:39
door BraboFrits
AlexV70 schreef: 07.04.2021 - 21:44 Tip: foto’s maken van de combinatie en trekhaak hoogte opmeten.
Er zijn wel meer klachten, maar die zijn blijkbaar blijven ‘hangen’ in: “er is geen andere trekhaak, of u bent de 1e met deze klacht, of trekhaak voldoet aan EU-norm. Ik vind het dan bijzonder dat mensen het daar bij laten.....
Volgens mij is de hoogte van de trekhaak zo'n 50 cm, ook in de Power rijmodus. Althans, in stilstand. Rijdend wat lastig te meten ;-)
Over een paar weken dan weet ik het, dan gaat de caravan er voor de eerste keer achter.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 08.04.2021 - 10:42
door NielsPHEV
Ik heb dit bij onze XC90 met luchtvering ook waargenomen. Kan je niet de rijmodus individual zo configureren dat de rijmodus gewoon hybrid is en bij onderstel de stand dynamisch kiezen zodat ie toch wat lager ligt ?
Overigens zou het me meer logisch lijken om onder een auto met luchtvering een kogel te zetten die zorgt dat de afstand tot de weg gelijk blijft als met een auto met stalen veren.

gr

N

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 09.04.2021 - 22:14
door AlexV70
Als ik het goed begrijp, geldt de hoogte (te hoog) van de trekhaak ook voor de XC90. Is voor de XC90 ook maar 1 trekhaak leverbaar?
Ik weet dat er meer XC60 (en XC90?) rijders zijn, met luchtvering, die problemen hebben met de hoogte van de trekhaak.
Maar blijkbaar zitten die niet op dit forum.... 😀

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 09.04.2021 - 22:34
door AlexV70
FritsieV70 schreef: 08.04.2021 - 10:39
AlexV70 schreef: 07.04.2021 - 21:44 Tip: foto’s maken van de combinatie en trekhaak hoogte opmeten.
Er zijn wel meer klachten, maar die zijn blijkbaar blijven ‘hangen’ in: “er is geen andere trekhaak, of u bent de 1e met deze klacht, of trekhaak voldoet aan EU-norm. Ik vind het dan bijzonder dat mensen het daar bij laten.....
Volgens mij is de hoogte van de trekhaak zo'n 50 cm, ook in de Power rijmodus. Althans, in stilstand. Rijdend wat lastig te meten ;-)
Over een paar weken dan weet ik het, dan gaat de caravan er voor de eerste keer achter.
Nou 50 cm.... 😀 Dan heb je echt een probleem. De trekhaak-hoogte in beladen toestand moet tussen 35 en 42 cm zijn - EU regels.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 10.04.2021 - 09:56
door Msuidgeest
Hart kogel is bij mij 44 cm ongeacht belading (luchtvering). Origineel af-fabriek in 2006. Zou dat dan niet meer mogen volgens Europa?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 10.04.2021 - 15:13
door BraboFrits
AlexV70 schreef: 09.04.2021 - 22:34 Nou 50 cm.... 😀 Dan heb je echt een probleem. De trekhaak-hoogte in beladen toestand moet tussen 35 en 42 cm zijn - EU regels.
Ik moet het nog even nameten voor de zekerheid ;-)

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 10.04.2021 - 20:27
door AlexV70
Msuidgeest schreef: 10.04.2021 - 09:56 Hart kogel is bij mij 44 cm ongeacht belading (luchtvering). Origineel af-fabriek in 2006. Zou dat dan niet meer mogen volgens Europa?
don't shoot the messenger 😀
2BDFF4BA-E4A0-4DCD-B99A-9084A37D41FF.jpeg

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 10.04.2021 - 23:27
door Msuidgeest
Laat ik vaststellen dat elke auto met trekhaak op een bepaalde hoogte geleverd werd die destijds volgens de wet gebruikelijk was (wat een vreemde zin ...).

Hier heb ik wat gevonden over trekhaak hoogte: bijlage 7, artikel 1.2, mits mijn trekhaak onder kogeltype B valt. Ik heb een afneembare trekhaak. Ik zit blijkbaar goed want de hoogte mag 430 mm zijn, puls-min 35 mm.

Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 8089981562

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 11.04.2021 - 13:27
door BraboFrits
Nou, ik zal 'm zo nog eens even opmeten. Vrouwlief is aan het werk, ik ga nog even lekker een stukje toeren :-)

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 11.04.2021 - 16:44
door BraboFrits
FritsieV70 schreef: 11.04.2021 - 13:27 Nou, ik zal 'm zo nog eens even opmeten. Vrouwlief is aan het werk, ik ga nog even lekker een stukje toeren :-)
Tja, ik meet toch echt 49 cm tot bovenkant kogel, ongeacht de rijmodus. Zal dan dus zo'n 47 cm tot midden kogel zijn schat ik zo.
Mijn idee was altijd dat de luchtvering de auto altijd op dezelfde hoogte houdt (per rijmodus uiteraard) ongeacht de belasting. Maar misschien zie ik dat verkeerd...
Het lijkt me dat mijn trekhaak knap hoog zit, is daar nog iets aan te doen?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 11.04.2021 - 19:02
door Willy.VdW
Die 49cm is die dus met eengekoppelde caravan (ook elektrisch aangesloten) ?
PS: nog iemand iets van de topic-starter vernomen?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 12.04.2021 - 13:20
door BraboFrits
Willy.VdW schreef: 11.04.2021 - 19:02 Die 49cm is die dus met eengekoppelde caravan (ook elektrisch aangesloten) ?
PS: nog iemand iets van de topic-starter vernomen?
Hoi Willy nee hoor, is zonder aanhanger/caravan dus misschien maak ik m onnodig zorgen. Maar ja, ik stond verbaasd te kijken toen ik die huurbak aankoppelde een tijd geleden...