Pagina 2 van 2
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 27.11.2020 - 11:59
door V480-S60
ACC is een fantastisch hulpmiddel. Maar ook niet meer dan een hulpmiddel. (Oei, niet in dezelfde valkuil lopen als bij PA of LA).
En ik kan er mee leven, met al de "nukken en kuren" die een dergelijk systeem heeft.
Het is echter niet altijd even goed bruikbaar in ons "hufterig" verkeersbeeld. En het heeft ook wel wat beperkingen. Maar vooral op enkelbaans 80 km wegen of autowegen is het een rustbrenger.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 27.11.2020 - 12:03
door NielsPHEV
Het was even wennen voor mij destijds maar ik ben fan van acc, pilotasist en heb zelfs de lane departure warning aanstaan mensen en voorkeuren verschillen
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 27.11.2020 - 18:44
door Miguel81
Bij mij staan de hulp systemen op de snelheidsaanpassing in bochten tijdens ACC ook altijd aan en moet zeggen dat ze sinds de vorige generatie weer net wat beter zijn geworden.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 27.11.2020 - 21:22
door DB200
Het verkeer is gewoon te druk om de gaten niet te vullen. Dat heeft helemaal niets met hufterigheid te maken volgens mij. Technologie is mooi en kan het leven veraangenamen maar het is verstandig om zelf na te blijven denken en actief aan het verkeer te blijven deelnemen. Berijder is en blijft verantwoordelijk.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 27.11.2020 - 22:37
door peer54
De auto zit vol technische hoogstandjes. Behalve als je de fietsendrager op de trekhaak hebt staan en je opent de achterklep dan heb je schade.
Groet Peer
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 28.11.2020 - 09:26
door Flippeke
peer54 schreef: ↑27.11.2020 - 22:37
De auto zit vol technische hoogstandjes. Behalve als je de fietsendrager op de trekhaak hebt staan en je opent de achterklep dan heb je schade.
Groet Peer
Tja, als je de weg afstuurt de berm in heb je ook schade.. schuld van Volvo?

Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 28.11.2020 - 10:11
door Gouwe
Ik vind de ACC ook een heerlijk hulpmiddel. Wel herken ik de opmerkingen hier dat het soms wel heel abrupt ingrijpt en naar mijn smaak te abrupt. Bijvoorbeeld als jij op de snelweg een 100m of meer achter een auto rijdt, die auto gaat een vrachtwagen inhalen en opeens ziet ACC dus die vrachtauto en gaat dan vol in de rem. Dat kan echt wel beter is mijn mening (en ik ben geneigd te denken dat mijn D6 dat beter deed). Verder zie ik de ACC niet als een hulpmiddel maar meer als een veiligheidsvoorziening. Mocht ik iets over het hoofd zien dan grijpt de auto in om een ongeluk te voorkomen en dat vind ik de meerwaarde van het systeem, idem voor LKA.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 28.11.2020 - 10:23
door Frits V70
In combinatie met het gebruik van het gaspedaal werkt het voor mij prima. Kan dan heel relaxed rijden.
Voor de goede orde: Rechts inhalen is verboden. Ik merk (en soms tot hun eigen schrik) dat veel autorijders dat niet meer weten.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 28.11.2020 - 15:16
door Ab S
Gouwe schreef: ↑28.11.2020 - 10:11
Ik vind de ACC ook een heerlijk hulpmiddel. Wel herken ik de opmerkingen hier dat het soms wel heel abrupt ingrijpt en naar mijn smaak te abrupt. Bijvoorbeeld als jij op de snelweg een 100m of meer achter een auto rijdt, die auto gaat een vrachtwagen inhalen en opeens ziet ACC dus die vrachtauto en gaat dan vol in de rem. Dat kan echt wel beter is mijn mening (en ik ben geneigd te denken dat mijn D6 dat beter deed). Verder zie ik de ACC niet als een hulpmiddel maar meer als een veiligheidsvoorziening. Mocht ik iets over het hoofd zien dan grijpt de auto in om een ongeluk te voorkomen en dat vind ik de meerwaarde van het systeem, idem voor LKA.
...ik ervaar de ACC op dezelfde wijze als jij hier beschrijft. Alleen, dacht ik dat de auto ook ingrijpt als de ACC uit staat..
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 29.11.2020 - 19:27
door V480-S60
Frits V70 schreef: ↑28.11.2020 - 10:23
In combinatie met het gebruik van het gaspedaal werkt het voor mij prima. Kan dan heel relaxed rijden.
Voor de goede orde: Rechts inhalen is verboden. Ik merk (en soms tot hun eigen schrik) dat veel autorijders dat niet meer weten.
Als ik op een uitvoegstrook rij, rechts van de blokmarkering, is "inhalen" niet verboden.
Overigens is onnodig links blijven plakken een enorme ergernis. Als je er dan op de ACC rechts voorbij gaat is dat nog altijd verboden ja. Ik ben dan ook niet roomser dan de paus en rij er, gewoon rechts voorbij. Ook al mag het niet. (Alleen op een tweestrooks baan trouwens, op de 5 strooks A2 ga ik wel slalommen, hoewel dat een zeer onrustig verkeersbeeld zal geven .)
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 29.11.2020 - 19:44
door Frits V70
Ik haal niet rechts in, hoogstens op een uitrijstrook of in een file. Verder niet.
En onnodig links rijden vanwege mijn ACC doe ik ook niet. Dan zet ik 'm uit, want dan is het toch al te druk om 'm te blijven gebruiken.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 29.11.2020 - 19:57
door OGA244
Ik haal wel rechts in als op de 4e baan van bv de A4 iemand het nodig vind om 90 te rijden..
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 29.11.2020 - 20:24
door Frits V70
Dan heb je rechts ook ruimte genoeg.

Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 29.11.2020 - 20:30
door V480-S60
Maar mag dus ook niet.
BTW, ik zal niet links blijven plakken. Maar als ik keurig rechts rij op de ACC en er is zo'n linksplakker. Dan rij ik hem/haar, ongeoorloofd dat wel, rechts voorbij. Ik ga niet onnodig remmen.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 29.11.2020 - 22:29
door mees
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 29.11.2020 - 23:53
door IkeV70
Nog een situatie waarin ik rechts inhaal:
Als er in de verte een vrachtwagen op de rechter rijbaan rijdt en iedereen alvast naar de linkerbaan gaat om in te halen. Op de linkerbaan gaat de snelheid eruit en ik blijf op de rechterbaan en haal iedereen rechts in op de ACC. Aangekomen bij de vrachtwagen kijken we wel eens of en hoe we er voorbij kunnen.
Of soortgelijk: in de verte gaat de rechter rijstrook dicht vanwege werkzaamheden ofzo. Auto's gaan veel te vroeg alvast naar links, de rechter rijstrook raakt leeg. Ik rij altijd door tot het punt dat je moet opschuiven, maximaal benutten van het asfalt, en haal daarbij vaak rechts in omdat links alles al min of meer vast staat.
Maar dit is dan al niet meer op ACC, die is in deze situaties niet zo praktisch.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 03.12.2020 - 13:44
door Daf88
Ik heb mijn eerste twee uur snelweg rijden erop zitten en met de ACC op 105km/h: heerlijk! Het gaat zo vloeiend dat ik soms niet in de gaten had dat de auto al langzaam aan het afremmen was naar 100 km/h. Even knipper naar links, de auto geeft rustig gas bij en ik haal de voorligger in. Dit was overdag, dus de snelheidsverschillen zijn minder groot dat speelt vast ook een rol.
Kan het zijn dat de Recharge modellen wat soepeler kunnen remmen en versnellen met de ACC?
Ervaringen na 2 maanden in een S60
Geplaatst: 03.12.2020 - 16:14
door VincentH6
Daf88 schreef: ↑03.12.2020 - 13:44
Ik heb mijn eerste twee uur snelweg rijden erop zitten en met de ACC op 105km/h: heerlijk! Het gaat zo vloeiend dat ik soms niet in de gaten had dat de auto al langzaam aan het afremmen was naar 100 km/h. Even knipper naar links, de auto geeft rustig gas bij en ik haal de voorligger in. Dit was overdag, dus de snelheidsverschillen zijn minder groot dat speelt vast ook een rol.
Kan het zijn dat de Recharge modellen wat soepeler kunnen remmen en versnellen met de ACC?
Dat kan ik niet beoordelen. Heb wel gemerkt dat de Drive-mode ook invloed heeft op het moment van vertragen bij het naderen van een voorligger. Als ik 'm in de Polestar mode zet dan rijdt de auto dichter naar de voorligger toe voordat het vertragen begint. Onder normale verkeersomstandigheden vind ik dat prima rijden (vergelijkbaar met de Passat). In stop-and-go verkeer is de Polestar mode wel erg onrustig, bruusk remmen en fel optrekken. Dan maakt de Comfort stand zijn naam waar.
Het is volgens mij ook een kwestie van gewenning om te kunnen anticiperen op het moment dat de auto gaat vertragen. Als je dat moment weet in te schatten dan kun je tijdig naar links. Dat wil ik alleen zo laat mogelijk doen. Stoor me vaak aan links-rijders en dan wil ikzelf geen bron van ergernis worden.