Paul schreef: ↑11.12.2020 - 10:19
Elke elektrische auto vindt de koud wat minder. Mijn E-Golf is ook van 280-315km naar 180-190km range gegaan.
Onze 500e gaat zelfs van 130/150km naar 80/100km.
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 12.12.2020 - 08:09
door Paul
Is dat de US 500?
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 12.12.2020 - 09:47
door mga1600
lint schreef: ↑11.12.2020 - 12:13
Blijft toch wel een punt die beperkte actieradius. Het zorgt bij mij nog steeds voor twijfel over een eventuele elektrische opvolger van mijn V90.
Op het grote P2/P8 Topic gaat het ook vaak over range en wat opvalt is dat de eerste kilometers van een rit veel verbruiken en het daarna afzwakt. Er zijn voorbeelden dat men toch gewoon zo rond de 300km uitkomt, ondanks de kou. Redelijk in de buurt van de voorspelling bij lage temperatuur dus.
De accu temperatuur schijnt eenheden grote factor te zijn en volgens de presentatie die indertijd bij de aankondiging van de P8 werd gehouden zou die onder de 5 graden omgevingstemperatuur verwarmd gaan worden. Er is twijfel of dat actief is.en of dat ook zou gelden als hij ‘s nachts aan de paal staat is niet duidelijk.
Dat zou volgens deskundigen een enorme verbetering zijn zowel voor het verbruik met koude accu als voor de laadsnelheid.
De software is nog in ontwikkel ing en ik denk dat we nog even geduld moeten hebben. Bij de Jaguar IPace was de range eerst drama maar daar is veel verbeterd.. Copy/Paste....?
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 12.12.2020 - 21:56
door RoaldH
Paul schreef: ↑12.12.2020 - 08:09Is dat de US 500?
Op het grote P2/P8 Topic gaat het ook vaak over range en wat opvalt is dat de eerste kilometers van een rit veel verbruiken en het daarna afzwakt. Er zijn voorbeelden dat men toch gewoon zo rond de 300km uitkomt, ondanks de kou. Redelijk in de buurt van de voorspelling bij lage temperatuur dus.
De accu temperatuur schijnt eenheden grote factor te zijn en volgens de presentatie die indertijd bij de aankondiging van de P8 werd gehouden zou die onder de 5 graden omgevingstemperatuur verwarmd gaan worden. Er is twijfel of dat actief is.en of dat ook zou gelden als hij ‘s nachts aan de paal staat is niet duidelijk.
Dat zou volgens deskundigen een enorme verbetering zijn zowel voor het verbruik met koude accu als voor de laadsnelheid.
De software is nog in ontwikkel ing en ik denk dat we nog even geduld moeten hebben. Bij de Jaguar IPace was de range eerst drama maar daar is veel verbeterd.. Copy/Paste....?
Ik heb inmiddels zelf redelijk wat ervaring met electrisch rijden, in een ander merk, maar goed. Ook toegang tot veel echte verbruiksgegevens van bijvoorbeeld Tesla. Kan jullie verzekeren dat een verbruik van 30kWh/100 km, zoals dat hier genoemd wordt, echt extreem hoog is, ook in de winter.
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 14.12.2020 - 14:07
door Paul
Ah leuk Roaldh!
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 14.12.2020 - 15:10
door mga1600
Als je op dat andere forum leest is 30 kWh daar niet aan de orde, 25 lijkt eerder de norm in de kou. Opwarmen aan de kabel is essentieel vooral voor het eerste stukje en daarmee voor het gemiddelde.
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 14.12.2020 - 15:18
door mga1600
mga1600 schreef: ↑14.12.2020 - 15:10
Als je op dat andere forum leest is 30 kWh daar niet aan de orde, 25 lijkt eerder de norm in de kou. Opwarmen aan de kabel is essentieel vooral voor het eerste stukje en daarmee voor het gemiddelde.
[/[
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 22.12.2020 - 15:21
door Koenig
Hoi Allemaal,
Ja, inderdaad... de actieradius valt iedereen wel heel erg tegen hoor ik.. en mij ook hoor.
Volvo raad aan tot 90% op te laden, dan zit ik met 70Kwh op maximaal 251 kilometer...
En dan reken ik nog positief... namelijk aan 1 stuk 100KM doorrijden.
Dit is toch een heel ander getal dan de 375 kilometer op 90 geladen (418km op 100%) zoals ze zelf adverteren.
Ik weet ook niet of ik deze auto gekocht had als ik dit wist... maar ja dat is het risico wat je neemt.
Ik lijk in dezelfde val gelopen te zijn toen ik ook een VW Polo Blue motion kocht...
In de folder zeggen dat hij 1:29 loopt, en dan met 1:18 genoegen moeten nemen.
Daarnaast moesten we opeens "Wel" wegenbelasting gaan betalen... en dan een Diesel hebben...
Het rekenplaatje wat mij is voorgelegd... klopt aan alle kanten niet meer!
Ik rij nu 100 Kilometer voor 10,32 Euro (70 Kwh X 0,37*/251kmX100=100KM)
Terwijl ik voor dat bedrag met mijn diesel 141 Kilometer reed. (1:18 en 1.31cent voor Diesel)
* Ik heb geen laadpaal aan huis.
Ik reken even niet de 20.000 euro meerprijs.. want die valt dan weg als je er zegge 8 jaar wegenbelasting voor betaal!
Kortom, de Volvo XC40 Recharge is duurder rijden dan de XC40 Diesel!
Bij Volvo zeggen ze "Onze toekomst is elektrisch"... dit klopt dus wel, want zover zijn ze nog lang niet!
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 24.12.2020 - 12:08
door wibazwolle
Hoi allemaal heb nu ook mijn P8 XC40 en inderdaad de range valt erg tegen, ik kom met de 90% lading net iets boven de 225 km . Weet iemand of er een mogelijkheid is om de auto /accu te verwarmen zonder de app. Deze komt pas in januari heb ik van mijn volvo dealer gehoord.
Fijne dagen !
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 24.12.2020 - 16:46
door Jeroen
Autoblog heeft enkele EV's helemaal leeg gereden.
Elektrische auto's en actieradius. We hebben er al vele artikelen over geschreven en niet zonder reden. Voor de dagelijkse inzetbaarheid, zeker van een zakelijke leaseauto, wil je weten wat er mogelijk is met dat accupakket. Ons plan was dus helder, laten we de proef op de som nemen. We plannen een route en gaan gewoon rijden. En we blijven rijden tot ze echt leeg zijn. Dus hoe verhoudt een praktijktest zich tot de WLTP score van de auto's en vooral: is 0km of 0% range op je dashboard ook gelijk einde verhaal? Wanneer is een Volkswagen ID.3 en zijn concurrenten echt leeg?
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 24.12.2020 - 17:10
door NielsPHEV
Koenig schreef: ↑22.12.2020 - 15:21
Hoi Allemaal,
Ja, inderdaad... de actieradius valt iedereen wel heel erg tegen hoor ik.. en mij ook hoor.
Volvo raad aan tot 90% op te laden, dan zit ik met 70Kwh op maximaal 251 kilometer...
En dan reken ik nog positief... namelijk aan 1 stuk 100KM doorrijden.
Dit is toch een heel ander getal dan de 375 kilometer op 90 geladen (418km op 100%) zoals ze zelf adverteren.
Ik weet ook niet of ik deze auto gekocht had als ik dit wist... maar ja dat is het risico wat je neemt.
Ik lijk in dezelfde val gelopen te zijn toen ik ook een VW Polo Blue motion kocht...
In de folder zeggen dat hij 1:29 loopt, en dan met 1:18 genoegen moeten nemen.
Daarnaast moesten we opeens "Wel" wegenbelasting gaan betalen... en dan een Diesel hebben...
Het rekenplaatje wat mij is voorgelegd... klopt aan alle kanten niet meer!
Ik rij nu 100 Kilometer voor 10,32 Euro (70 Kwh X 0,37*/251kmX100=100KM)
Terwijl ik voor dat bedrag met mijn diesel 141 Kilometer reed. (1:18 en 1.31cent voor Diesel)
* Ik heb geen laadpaal aan huis.
Ik reken even niet de 20.000 euro meerprijs.. want die valt dan weg als je er zegge 8 jaar wegenbelasting voor betaal!
Kortom, de Volvo XC40 Recharge is duurder rijden dan de XC40 Diesel!
Bij Volvo zeggen ze "Onze toekomst is elektrisch"... dit klopt dus wel, want zover zijn ze nog lang niet!
Als je niet thuis kunt laden dan ziet de exploitatie er inderdaad heel anders uit aangezien je bijna twee keer zoveel betaald voor een kWh
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 26.12.2020 - 10:57
door Blokstra
Hallo allemaal,
Sinds 2 weken ook de gelukkige (het is immers een geweldige auto!) eigenaar van een XC40 P8. Erg blij mee, maar baal wel flink van de veel lagere actieradius dan vooraf verkocht. Ik kom ook niet verder dan 225 tot 250km, met aangepaste rijstijl...
Dat maakt het financiële plaatje toch echt anders. Ook ik heb vooraf zitten rekenen of het ook financieel zinvol zou zijn, of op zijn minst geen achteruitgang t.o.v. mijn XC40 T4. Dat zou haalbaar zijn op basis van 418km radius bij 78kWH, gerekend met thuisladen a 22ct/kWH. Openbaar laden komt incidenteel voor, dat heb ik er buiten gelaten.
Helaas blijkt dit dus helemaal niet haalbaar. Los van het onpraktische van vaker laden, is het financieel dus ook altijd anders. Tuurlijk snap ik dat een accu in de winter minder presteert. Het verschil is echter toch wel erg groot.
Ook mis ik in het verhaal van Volvo de uitleg dat de preconditioning altijd nodig is. Het aantal kWH/100km neemt daardoor altijd toe. Volvo geeft een verbruik aan waarbij uitgegaan wordt van vertrek met volle accu (of 90% blijkt nu), maar blijkbaar dan wel met een warme accu.
Maar om dat te bereiken zal er toch altijd bijgeladen moeten worden?! Die KWH komt toch ook ergens vandaan? Waarom wordt daar niets over gezegd?
Zeker bij kortere ritten (<100km enkele reis in de vroege ochtend en eind vd dag weer terug), is het verbruik per km dan altijd fors hoger.
Ik probeer nog te bekijken hoeveel kWH dat per keer/nacht is.
Iemand daar al een idee van? Is dat een dusdanige hoeveel dat het meegeteld had moeten worden, of verwaarloosbaar?
Op het grote P2/P8 Topic gaat het ook vaak over range en wat opvalt is dat de eerste kilometers van een rit veel verbruiken en het daarna afzwakt. Er zijn voorbeelden dat men toch gewoon zo rond de 300km uitkomt, ondanks de kou. Redelijk in de buurt van de voorspelling bij lage temperatuur dus.
De accu temperatuur schijnt eenheden grote factor te zijn en volgens de presentatie die indertijd bij de aankondiging van de P8 werd gehouden zou die onder de 5 graden omgevingstemperatuur verwarmd gaan worden. Er is twijfel of dat actief is.en of dat ook zou gelden als hij ‘s nachts aan de paal staat is niet duidelijk.
Dat zou volgens deskundigen een enorme verbetering zijn zowel voor het verbruik met koude accu als voor de laadsnelheid.
De software is nog in ontwikkel ing en ik denk dat we nog even geduld moeten hebben. Bij de Jaguar IPace was de range eerst drama maar daar is veel verbeterd.. Copy/Paste....?
Ik heb inmiddels zelf redelijk wat ervaring met electrisch rijden, in een ander merk, maar goed. Ook toegang tot veel echte verbruiksgegevens van bijvoorbeeld Tesla. Kan jullie verzekeren dat een verbruik van 30kWh/100 km, zoals dat hier genoemd wordt, echt extreem hoog is, ook in de winter.
Het lijkt erop dat de cabine wel wordt voorverwarmd maar de accu nog niet, dat vreet(zekering ritten tot 20 km) verbruik.
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 29.12.2020 - 12:08
door DB200
Dat de range van de XC40 laag is, is voor mij wel een verrassing, maar was (achteraf) al wel eerder gerapporteerd:
On Wednesday evening the EPA again updated some of its fuel economy ratings for vehicles, including an official range rating of 208 miles for the XC40 Recharge. The Tesla Model Y Long Range All-Wheel Drive model is currently rated for 316 miles of range. That's at least 50% more range than the Volvo.
De weergave van het verbruik na reset van de dagteller vind ik aan de hoge kant bij mij. Vandaag op heenreis (15% stad 85% snelweg) stevig gereden, dan is het verbruik gem 35 kWh per 100 km. Op de terugreis stuk op cruise control 105 km/h, 2 volwassen + 3 kids (stoelverwarming beide op stand 1 en verwarming op 20C). Dan is het verbruik gem ca 24,5 op de snelweg, in de stad een stuk hoger .
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 05.01.2021 - 16:03
door Leen2611
Ik heb sinds een maand de P8 en inmiddels 110 km mee gereden. Op zichzelf een hele fijne auto. Echter gister uit Terschelling naar Delft, te rekenen vanaf Harlingen. Vertrek 85% aankomst 20%, exact 167 km, buitentemperatuur 3º Celsius, windkracht 5 NO. Een verbruik van net geen 28 kWh/100km. Ronduit slecht!! Ik heb een warmtepomp. Daarnaast op Terschelling veel internet problemen. Misschien lokaal?
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 05.01.2021 - 16:27
door mga1600
Polestar heeft inmiddels laten weten dat er nog een oplossing in de maak is voor het voorwarmen van de accu wat tot duidelijk lagere verbruikswaarden in de winter moet leiden. Ik neem aan dat dat ook voor de P8 gaat gelden. Er is nog invloed geen datum aan de mededeling gekoppeld.
Deze info komt van het andere forum en is daar door iemand geplaatst die het van Polestar heeft meegedeeld gekregen.
Iets anders: Bij veel P8’s lijkt de bandenspanning bij aflevering veel te laag te zijn geweest. Dat heeft een forse invloed op het verbruik. Mensen die hun banden opgepompt hebben tot de waarde die aanbevolen wordt op de deur-sticker ( ik meen 2,8 bar of nog iets hoger rapporteren een aanmerkelijk lager verbruik.
Range xc40 recharge serieus laag
Geplaatst: 05.01.2021 - 19:46
door hansfilm
Ik rijd nu bijna 3 weken met de nieuwe electrische volvo. Hiervoor heb ik jarenlang een jaguar XJ8 gereden. Een flinke slurper wat betreft benzine. Gemiddeld gebruikte ik denk ik voor 100km 12 liter benzine. Niet echt zuinig dus. Dat wist ik bij de aanschaf en het was voor mij niet echt een probleem. De tankinhoud was zo'n 70 liter dus ik kon een flink eind rijden. Alleen ff schrikken bij iedere tankbeurt, want ik rekende altijd 100 euro af.
Nu heb ik deze Volvo P8 electric. Waanzinnige fijne auto. Heb het gevoel in een ander tijdperk te rijden, Maar wat mij beloofd werd, dat de volvo een range zou hebben van ongeveer 400 km is waanzin. In de eerste week heb ik serieus gedacht dat ikzelf het probleem was. Dat ik iets verkeerd bij het laden had gedaan. Maar dat was niet zo. Rij heel normaal. Eigenlijk als een ouwe slak, maar dat vind ik geen probleem.
Ik snap werkelijk niet dat deze belofte wat betreft de actieradius juridisch in de haak is om de P8 op deze manier te verkopen? Dit is echt volksverlakkerij. Wanneer je in de kou met volle accu's 350 zou kunnen rijden, dan zou ik dit nog kunnen accepteren. Maar ik rij van mijn woonplaats, waar ik misschien 10 km heb rondgereden, naar Amsterdam (60 km), moet daar op wat adressen in de stad zijn en rij weer terug. Ik denk dat ik in totaal zeker onder de 200 km die dag heb gereden. Ik weet niet meer precies hoeveel ik nog over had, maar het was iets van 15 procent. Dat betekent dat ik elke dag aan die laadpaal moet hangen. Mijn gemiddelde KWH per 100 km is overigens 27,2
Het vervelende is nu dat ik constant met die inhoud van de accu's bezig ben. Dat is toch een vreemde gewaarwording voor iemand die jarenlang in een oude jaquar heeft gereden! En ik weet niet wat nu goedkoper is: mijn oude jag of de nieuwe electrische volvo. Absurd.