Pagina 2 van 3

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 17.02.2021 - 18:31
door gose91
Ja dat wilde ik dus ook proberen. Maar het lijkt erop dat je na een vaste tijd je eigen berichten niet meer kan bewerken

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 17.02.2021 - 20:27
door Fredhead
Voor zover ik weet nog wel, of de forum software moet aangepast zijn

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 18.02.2021 - 13:00
door corsa_gsi
Ik kan mijn voorstel topic eerste post ook niet meer aanpassen, al een tijdje niet meer.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 18.02.2021 - 17:10
door kawaman
We dwalen af, mijn schuld. :(
De moderators zijn wat strenger tegenwoordig en terecht.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 24.02.2021 - 17:50
door gose91
Ik heb een verzoekje ingediend bij de moderators om het te wijzigen ;)
Kunnen wij allemaal weer rustig slapen!

Ik heb besloten om te sparen voor eenmalig grote centenpijn en de halve voorophanging mee te nemen in dit project. Veerpootlagers, schokdempers (ook achter), veren (ook achter), draagarmen (want rubbers), wielnaven (Fordmeuk, heb ik op mijn S40 in vijf jaar tijd allemaal moeten laten vervangen), remschijven (zijn nu nog slecht 0,3mm dikker dan minimum), remblokken, spoorstangeinden. Aan de voorzijde blijft dan denk ik alleen het fusee ongemoeid haha. Daarbij is de enige wijziging B6 dempers, de rest OEM vervanging van FebiBilstein, Bosch, Sachs en SKF.

Het enige wat ik aan speciaal gereedschap nodig heb is veerspanners, een lagertrekker (fuseekogel en spoorstang) en een hydraulische pers (wielnaaf uit en in fusee persen). Ben ik hierin compleet?

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 24.02.2021 - 18:10
door lint
Klinkt als een goede voorbereiding op de klus.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 24.02.2021 - 22:00
door kawaman
gose91 schreef: 24.02.2021 - 17:50 Ik heb een verzoekje ingediend bij de moderators om het te wijzigen
Goed bezig.
gose91 schreef: 24.02.2021 - 17:50 Ik heb besloten om te sparen voor eenmalig grote centenpijn en de halve voorophanging mee te nemen in dit project
Heel erg goed bezig, kan je weer jaren er tegen aan met een strak sturende wagen.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 25.02.2021 - 09:20
door corsa_gsi
HBM hebben ze wel veel leuk gereedschapspul...
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 3iEALw_wcB

Ik koop er altijd weer meer dan geplanned. :D

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 01.05.2021 - 10:14
door gose91
gose91 schreef: 17.02.2021 - 12:30 Los B6 wordt het dan.
De topic titel aanpassen is het ook niet meer geworden haha
Zijn er geruchten dat bilstein is gestopt met de prodcutie?
Bij autodoc lijken de achterdempers permanent niet meer beschikbaar en bij een andere webshop is de levering met een maand naar achteren geschoven.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 03.05.2021 - 10:06
door corsa_gsi
Welke types zijn niet meer te krijgen?

Ik weet dat van de B6 / B8 / B14 / B16 types ze alleen bij voldoende aanvraag batches produceren voor een auto type.
Persoonlijk heb ik toen een half jaar moeten wachten op de levering van de B16 set voor mijn Corsa.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 29.06.2021 - 18:18
door gose91
De voorste dempers zijn al geleverd, net als twee grote dozen van Autodoc.
De achterste dempers zijn al drie keer uitgesteld, maar met het verhaal van corsa_gsi snap ik het wel, en logisch ook.

Bij de voorste demper is de schuivende stang net een steigerpijp zo dik. Betekent ook dat een standaard eindaanslag niet te plaatsen is.
Nu lees ik dat de inverted monotubes (=B6) meestal een inwendige eindaanslag hebben.
Is ergens zeker te weten dat mijn modellen schokkers deze inwendige aanslag gemonteerd hebben gekregen?
Bilstein lijkt zelf geen aangepaste eindaanslagen te leveren, dus dat bevestigt het verhaal wel deels.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 27.07.2021 - 10:07
door gose91
De levering van mijn achterste schokdempers is al verdaagd naar eind september. Nu zijn eigenlijk remschijven en blokken aan de voorzijde "dringend" aan de beurt. Nu is dat niet een enorme klus, maar ik doe het toch graag tegelijk met het vervangen van de veerpoten.
De vraag van vandaag: is het rijkarakteristiek technisch verstandig om aan de voorzijde straffere B6 veerpoten te monteren en aan de achterzijde nog even door te rijden met de originele, niet bijzonder versleten dempers+veren? Geeft dat bijvoorbeeld een grotere kans op een oncontroleerbare auto bij een uitwijkmanoeuvre?

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 27.07.2021 - 11:00
door Fredhead
Een auto die aan de achterkant zachter is wil wat meer "vergevinsgezin" zijn. Kans op overstuur is daarmee nog wat kleiner dan met gelijke dempers rondom.
Hoe het normaal op de weg qua karakteristiek rijd durf ik weinig over te zeggen verder.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 28.07.2021 - 12:25
door gose91
Oké dank voor de info. Qua rijbeleving zal het vreemd zijn dat de voorzijde over drempels bonkt en de achterzijde nog lekker nadeint. Dat het in ieder geval in extreme situatie niet erger wordt is fijn om te weten.
Later bedacht ik mij nog dat twee keer 1 as uitlijnen duurder is dan gelijk de hele auto rondom uitlijnen. Ons benne zuunig, dus ik doe alle schokkers en veren toch in één keer. Dan maar twee keer het remwerk in- en uit elkaar. Is dubbel werk, maar toch niet heel ingewikkeld.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 28.02.2022 - 20:21
door Cavanta
gose91 schreef: 28.07.2021 - 12:25 Oké dank voor de info. Qua rijbeleving zal het vreemd zijn dat de voorzijde over drempels bonkt en de achterzijde nog lekker nadeint. Dat het in ieder geval in extreme situatie niet erger wordt is fijn om te weten.
Later bedacht ik mij nog dat twee keer 1 as uitlijnen duurder is dan gelijk de hele auto rondom uitlijnen. Ons benne zuunig, dus ik doe alle schokkers en veren toch in één keer. Dan maar twee keer het remwerk in- en uit elkaar. Is dubbel werk, maar toch niet heel ingewikkeld.
Heb je eigenlijk inmiddels alles vervangen? En hoe vind je het resultaat?

Ik ben zelf ook van plan om de gehele voorvering te vervangen. Ben van plan om het volgende te gaan bestellen:
BILSTEIN Schokdempers - B4
BILSTEIN Veerpootlagers - B1
Sachs Veren - 993 211
SACHS Stofkap / Einddemper

Mis ik dan nog belangrijke zaken?

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 28.02.2022 - 21:25
door gose91
Nee, nog niet.... Heb de achterste dempers ook pas 1,5 maand in huis. Nu nog even wachten op lekker klusweer, en tijd...
Qua hoofdonderdelen ben je er. Ik vervang ook nog wat kleine dingetjes er omheen die je dan toch in je handen hebt.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 01.03.2022 - 10:01
door Fredhead
Cavanta schreef: 28.02.2022 - 20:21
gose91 schreef: 28.07.2021 - 12:25 Oké dank voor de info. Qua rijbeleving zal het vreemd zijn dat de voorzijde over drempels bonkt en de achterzijde nog lekker nadeint. Dat het in ieder geval in extreme situatie niet erger wordt is fijn om te weten.
Later bedacht ik mij nog dat twee keer 1 as uitlijnen duurder is dan gelijk de hele auto rondom uitlijnen. Ons benne zuunig, dus ik doe alle schokkers en veren toch in één keer. Dan maar twee keer het remwerk in- en uit elkaar. Is dubbel werk, maar toch niet heel ingewikkeld.
Heb je eigenlijk inmiddels alles vervangen? En hoe vind je het resultaat?

Ik ben zelf ook van plan om de gehele voorvering te vervangen. Ben van plan om het volgende te gaan bestellen:
BILSTEIN Schokdempers - B4
BILSTEIN Veerpootlagers - B1
Sachs Veren - 993 211
SACHS Stofkap / Einddemper

Mis ik dan nog belangrijke zaken?
Ik had destijds ook Bilstein B4 dempers onder de V50 en vond het een prettige combi.
Had het wel direct in combinatie met verlagingsveren gedaan.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 01.03.2022 - 17:24
door Cavanta
gose91 schreef: 28.02.2022 - 21:25 Nee, nog niet.... Heb de achterste dempers ook pas 1,5 maand in huis. Nu nog even wachten op lekker klusweer, en tijd...
Qua hoofdonderdelen ben je er. Ik vervang ook nog wat kleine dingetjes er omheen die je dan toch in je handen hebt.
Ik ben benieuwd naar de ervaring!
Wat ga je zelf verder nog meer vervangen?

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 01.03.2022 - 17:30
door Cavanta
fredhead schreef: 01.03.2022 - 10:01
Cavanta schreef: 28.02.2022 - 20:21
gose91 schreef: 28.07.2021 - 12:25 Oké dank voor de info. Qua rijbeleving zal het vreemd zijn dat de voorzijde over drempels bonkt en de achterzijde nog lekker nadeint. Dat het in ieder geval in extreme situatie niet erger wordt is fijn om te weten.
Later bedacht ik mij nog dat twee keer 1 as uitlijnen duurder is dan gelijk de hele auto rondom uitlijnen. Ons benne zuunig, dus ik doe alle schokkers en veren toch in één keer. Dan maar twee keer het remwerk in- en uit elkaar. Is dubbel werk, maar toch niet heel ingewikkeld.
Heb je eigenlijk inmiddels alles vervangen? En hoe vind je het resultaat?

Ik ben zelf ook van plan om de gehele voorvering te vervangen. Ben van plan om het volgende te gaan bestellen:
BILSTEIN Schokdempers - B4
BILSTEIN Veerpootlagers - B1
Sachs Veren - 993 211
SACHS Stofkap / Einddemper

Mis ik dan nog belangrijke zaken?
Ik had destijds ook Bilstein B4 dempers onder de V50 en vond het een prettige combi.
Had het wel direct in combinatie met verlagingsveren gedaan.
Hoe ver heb je hem toen verlaagd?
Ik moet zeggen dat ik het wel mooi en fijn vind als hij iets hoger op zijn poten staat. Ik moet in ieder geval absoluut niet hebben dat ik traag over drempels ofzo moet rijden haha.

Koni Rood onder V50

Geplaatst: 01.03.2022 - 17:32
door gose91
Cavanta schreef: 01.03.2022 - 17:24
gose91 schreef: 28.02.2022 - 21:25 Nee, nog niet.... Heb de achterste dempers ook pas 1,5 maand in huis. Nu nog even wachten op lekker klusweer, en tijd...
Qua hoofdonderdelen ben je er. Ik vervang ook nog wat kleine dingetjes er omheen die je dan toch in je handen hebt.
Ik ben benieuwd naar de ervaring!
Wat ga je zelf verder nog meer vervangen?
Stabilisatorstangen, fuseekogels, want die neem je allemaal toch al deels los. Makkelijk mee te nemen rommeltjes; niet ook nog eens wielnaven persen en dergelijke.
O ja! Vergeet geen afspraak bij de uitlijnboer te maken ;)