Kilometer teller

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
DB200
6th Gear member

Wat te denken van die vos die denkt te kunnen oversteken maar het net niet haalt? Zie bijlage. Hij blijft leuk :-).
Maar goed, iedereen vindt het wel gaaf om op een lege baan eens flink te blazen, toch?

De meeste mensen gaan daar pas achter komen, als ze het niet meer kunnen in hun nieuwe Volvo. Ik voel (op termijn) een enorme waardevermeerdering aankomen voor Volvo's MY20 en daarvoor, in elk geval voor de 2e handsjes over 10 jaar :-).

Misschien dat Volvo daarom wel de klok niet aanpast, anders zie je gelijk het verschil met de pre-MY21 modellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Bover
8th Gear member

tja bij velen is de autobahn 31aan de andere kant van neerlands oostgrens een bekende hardrij baan.... maar wel hopen dat je dan geen ree of losplopend paard tegenkomt zoals ik ooit gezien heb.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
moos v40
2nd Gear member

tja, mijn snelheidsmeter gaat ook niet verder dan 260, zal wel softwarematig zo ingesteld zijn. mijn volvo was begrensd op 190. In de performance stand heb je trouwens grote cijfers en dan maakt het niet veel uit wat hij max aan kan geven. 260+ haal je alleen in dld op een rustige autobahn....
Hans Eilander
7th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: 07.03.2021 - 18:02Ik ga geen mening geven over mensen die de marge van wet- en regelgeving opzoeken, degene die de wet- en regelgeving meent te moeten overtreden is bij mij aan de beurt en krijgt de all-in behandeling.

Waar het om gaat, in hoofdzaak, is veiligheid. Met 180 km/u over 's heren wegen janken is zo af en toe heerlijk, nog harder is nog heerlijker. Maar uitgaande van die 180 km/u waar Volvo hem nu op knjipt: dat is gewoon 50 meter per seconde! Voor hen die er beeld bij willen hebben is dat drie trekker-opleggercombinaties die bumper aan bumper staan. En dat dus elke seconde, dat is best wel wat en schiet lekker op. Nu zijn er in dit land slechts een paar honderd Nederlanders die daarvoor opgeleid en getraindzijn om zo af en toe, vanuit noodzaak, met dergelijke snelheden te rijden. En neem van mij aan: wil je dat goed en veilig doen dan is dat topsport. Vandaar ook de brancherichtlijn voor de hulpdiensten die stelt dat buiten de kom maximaal 40 km/u boven de geldende maximumsnelheid gereden mag worden. Is dat heilig? JA. Zit daar marge op? ZEKER!
Maar wat als die niet spiegelende domsnoet meent dat hij van rijstrook mag wisselen als hij zijn richtingaanwijzer 1x laat knipperen (als hij die al gebruikt) naar links komt? Topsport is het.

Die 180 is gek genoeg en het advies/waarschuwing waarom zaken beter niet te doen is volgens mij door mij gemotiveerd gegeven. Maar dat is een advies en daar kun je ook gewoon je reet mee afvegen.
Dit vind ik persoonlijk, één van de best onderbouwde postings die ik hier gelezen heb. Zo denk ik er precies hetzelfde over. Al had ik wel even twijfels, om mijn T2 ooit op te laten schroeven naar 180 pk. Maar waarom? Als je daar:1.Je garantie mee in gevaar brengt. 2. Je hier nergens harder mag dan 100 km/u. 3. Het vermogen van 129 pk met een 1500 3 cilinder, voor mij meer dan genoeg is. Dan kan ik dat geld beter besteden, voor een setje nieuwe banden ter zijner tijd, toch? ;) En over die begrenzing van Volvo naar max 180 km/u, heb ik al ergens anders in een topic mijn bescheiden mening gegeven. Ik vind dat een verstandig besluit van Volvo.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Bover
8th Gear member

is gewoon basis marketing psychologie wat Volvo doet. Je zou ook kunnen begrenzen naar 160 of nog lager......Maar ja de mens en zijn/haar vermeende zelfbeschikking achter het stuur.....
De mens is zijn eigen ergste vijand zeer zeker in het verkeer. Ik heb al ergens eerder betoogd maar een max van 110km/u in heel Europa zou voor mij he le maal goed zijn.

Mijn reistijd over 1000km terug naar France-Holland visa versa over de route met snelwegen met 110km/u of gewoon zo hard als toegestaan de hele route maakt op die 1000km maakt in mijn praktijk met dezelfde pauzes 40 min verschil. Voor dat verscshil loop je te jagen linkerbaan, spiegelen, opletten, anticiperen enz. Wel echt moe bij aankomst.
Met 110Km rechterbaan hoofdzakelijk relax kijkend en niet al te moe aankomen op bestemming

reis-tijd zonder pauze is met 110 km/u 11 uur. Volgend schema: Eerste etappe fris en fruitig vertrek 0.600u is 4uur en pauze 0.45 uur , 3 uur en pauze pauze 0.45 en 2 uur en 0.30 en laatste 1.5 uur aankomst Noord Oost Nederland .

Hans Eilander
7th Gear member

Bover schreef: 08.03.2021 - 11:48 De mens is zijn eigen ergste vijand zeer zeker in het verkeer. Ik heb al ergens eerder betoogd maar een max van 110km/u in heel Europa zou voor mij helemaal goed zijn.

Mijn reistijd over 1000km terug naar France-Holland visa versa over de route met snelwegen met 110km/u of gewoon zo hard als toegestaan de hele route maakt op die 1000km maakt in mijn praktijk met dezelfde pauzes 40 min verschil. Voor dat verschil loop je te jagen linkerbaan, spiegelen, opletten, anticiperen enz. Wel echt moe bij aankomst. Met 110Km rechterbaan, hoofdzakelijk relax kijkend en niet al te moe aankomen op bestemming. Reis-tijd zonder pauze is met 110 km/u 11 uur. Volgend schema: Eerste etappe fris en fruitig vertrek 0.600u is 4uur en pauze 0.45 uur , 3 uur en pauze pauze 0.45 en 2 uur en 0.30 en laatste 1.5 uur aankomst Noord Oost Nederland .
Die rijtijd -pauze, lijkt wel een beetje op het rijschema van vrachtwagens. En ben het met je eens, dat Europees max 100-120 km/u prima zou zijn. Minder uitstoot, minder brandstof, minder ongelukken, minder slijtage aan auto en banden, minder stres achter het stuur. Kortom de tijdwinst bij hard rijden, weegt niet op tegen de nadelen, die dat jakkeren met zich meebrengt. :)
Vriesje
2nd Gear member

Twee weken geleden wederom, voor werk, naar Italië (Umbrië) geweest. Nagenoeg de hele snelweg 138km pu op de auto pilot gereden, op Zwitserland na.
Boven de 140km pu deactiveert de autopilot. Bij 140 op de autopilot gaat de auto bergaf harder en deactiveert de autopilot, hetgeen mij verbaasde. Daarom 138km pu gereden, hetgeen over lange afstanden op de autopilot een ideale snelheid is. In zowel Duitsland als Italië rij je dan mooi met het verkeer mee. In Nederland houd ik mij (bijna) altijd aan de snelheid, 105km pu op de autopilot.
Hans Eilander
7th Gear member

Ja, in sommige gevallen is voor mensen die veel en ver onderweg zijn voor hun werk, max 100 km/u wel eens nagelbijten. Zeker in de BRD (Baustellen Republiek Deutschland) heeft op de autobahnen een 130 km/u, wat meer armslag. ;) Zo beter..??
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 08.03.2021 - 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member

Ik lees het topic en los van de inhoud denk ik: waarom citeer 'je' steeds de voorgaande post??
Het leuke van een draadje is dat je je mening kunt geven. Zo zou ik de maximum snelheid het liefst afgeschaft zien worden. Ik irriteer me aan het trage 100 op een vijfbaans A2 en ben er van overtuigd dat die slaapverwekkende snelheid je doet indoezelen waardoor het juist gevaarlijk wordt...
Net zoals ik me irriteer aan het citeren van het voorgaande bericht. Antwoorden mag ook zonder citeren en maakt het forum veel fijner leesbaar. Maar ook hier geldt; jullie mening mag totaal afwijkend zijn van de mijne! Fijne dag nog

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Hans Eilander
7th Gear member

@Sjaak, het citeren van een post, voorkomt in sommige gevallen verwarring. Je reageert dan op hetgeen je geciteerd hebt. Dan voelen anderen zich niet aangesproken. (dat is mijn opzet bij het citeren) Jij zou het liefst de max snelheid afgeschaft zien. Was dan een echte benzine T5, geen betere optie voor je geweest, dan een stekker auto, waar je nu de indruk wekt dat je "wat om het milieu geeft"? Terwijl je in de praktijk daar vierkant schijt aan hebt, en het liefst 200 km/u wil jagen? Zoiets? ;)
Bover
8th Gear member

Amerika Route 66 duizenden kilometers overbrug je met nog geen 100km/ u toch dus kan gewoon. Gewenning is gedrag en dat is aan te passen.

Vriesje
2nd Gear member

Stukken route 66 gereden in een camper van bijna 10meter lang. In Amerika op de snelwegen rijden ze veelal, incl vrachtwagens rond de 70 Miles pu, wat volgens mij ruim 110km pu is. De wegen zijn daar qua staat slechter maar zoveel ruimer van opzet, regelmatig 6 banen. Je hoeft daar ook niet te wisselen van baan, je mag dus links en rechts inhalen. Het is even wennen maar naar verloop van tijd erg prettig. Denk dat het in Nederland niet zal werken aangezien onze wegen minder banen hebben en de banen smaller zijn.
Bover
8th Gear member

Hans Eilander schreef: 08.03.2021 - 14:04 Ja, in sommige gevallen is voor mensen die veel en ver onderweg zijn voor hun werk, max 100 km/u wel eens nagelbijten. Zeker in de BRD (Baustellen Republiek Deutschland) heeft op de autobahnen een 130 km/u, wat meer armslag. ;) Zo beter..??
De autowegen in Nederland zijn smaller uitgevoerd dan Duitsland Spanje Frankrijk.....zou dat iets zeggen over de Nederlandse volksaard, dubbeltje eerste rang, kniepers, calvinistisch schrapen in de portemonnee enz 😂

OGA244
8th Gear member

En geen tolwegen zoals bij de Fransen, toch steeds 'n sigaar uit eigen doos..
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member

Hans, ik heb nergens de indruk gewekt iets om het milieu te geven hoor. De aanschaf van de T5 recharche staat daar los van. De conclusie dat ik schijt heb aan het milieu omdat ik niets met maximum snelheden heb vind ik ook een vreemde. Een beetje net zoiets als concluderen dat jij bang bent om harder te rijden dan 80 omdat je een T2 hebt gekozen....
Mijn keuze voor de recharche is gelegen in vermogen icm lager verbruik maar vooral omdat cbv deze in een goede deal aanbood. Al met al een keuze voor mn knip en niet voor 'groen' dus. Als je echt wat om het milieu geeft moet je geen auto rijden.

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Hans Eilander
7th Gear member

Sjaaktrekhaak schreef: 08.03.2021 - 19:05 Hans, ik heb nergens de indruk gewekt iets om het milieu te geven hoor. De aanschaf van de T5 recharche staat daar los van. De conclusie dat ik schijt heb aan het milieu omdat ik niets met maximum snelheden heb vind ik ook een vreemde. Een beetje net zoiets als concluderen dat jij bang bent om harder te rijden dan 80 omdat je een T2 hebt gekozen.... Mijn keuze voor de recharche is gelegen in vermogen icm lager verbruik maar vooral omdat cbv deze in een goede deal aanbood. Al met al een keuze voor m,n knip en niet voor 'groen' dus. Als je echt wat om het milieu geeft moet je geen auto rijden.
Maarten, ik begrijp je keuze voor de T5 Recharge. En je hebt veel power met die T5. Laat ik nu denken dat "we allemaal" wat met het milieu hebben? Toegegeven, de ene wat meer dan de ander. Maar roepen dat er geen max snelheid moest zijn, in jouw optiek, vind ik niet in lijn met de Volvo innovaties, en komt op mij "een tikkie" onverschillig over. Als je begrijpt wat ik bedoel? Buiten dat, kun je auto rijden, en tegelijk heel bewust aan een beter milieu werken. Door oa bewust zuinig met brandstof om te gaan. Je aan de max snelheid te houden enz. Maar even goede vrienden hoor. ;)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”