Dit is dus een heel andere auto dan zijn voorganger. 2 generaties verder ja, dus niet verwonderlijk.
Waar de V70xc '02 deinde als een schip (wat wij heerlijk vonden), ligt de XC40 veel steviger op de weg en dat is niet onprettig; voelt goed aan zelfs.
Stuurt nauwkeuriger en je voelt amper wat van het wegdek.
Is razendsnel met optrekken en beresterk als de caravan er achter ligt. (echt veel sterker dan de 70 was)
En nee, de snelheid
is nog niet boven de 130km/u geweest (afwijking teller 2km/u volgens GPS); was het ook niet van plan.....
Even los van model en kleur: voor iedereen persoonlijk
en dat het geen Volvo is zoals het voorheen was; zal bij andere merken ook zo zijn.
de
voors......
Instap en zit voor (voor ons fijner dan de 60/90)
Vorm & indeling tunnelbak (idem)
Zicht / motorkap / hoog
247pk 350Nm 8traps awd
Zuiniger dan de oude(re) motoren, 1 op 12 waar de andere 1 op 10 deed met soortgelijke ritten
Heerlijke automaat (wat zeg ik: topding), je merkt niets meer van de koppelomvormer <> lockup; met M en een superrrr-pook
De 4 verschillende drive-mode’s ivm caravan (vandaar ook die M)
Bediening van alle handels en scherm/instellingen: goed en eenvoudig
Modern, met leuke ‘hulpjes’ (zegt alleen nog geen “V1” gevolgd door “Rotate”)
Opbergplekken, ook onder de (tussen)vloer bagageruimte
(draai/stuur)verlichting !!!
Super-remmen, ook met de 1620kg caravan aan de haak
Camera's rondom
de t
egens......
Irritante luide rammels rondom bij harde(re tegen)wind
Achterdeur breed bij openen / instap matig
Materiaal voelt lichter
Stereo is ‘amper stereo’, door die middenluidspreker erbij.
Je ziet ze overal, als volks-wagens maar de garagerekeningen zullen des RR worden......
Tevreden: Jazeker
Blij: superrrr
caravan......
Wegklapbare-trekhaak staat erg hoog: 46cm weg-op-hart van de kogel en 44 aangekoppeld met 85kg kogeldruk.
Aankoppelen van de Jaeger en de losbreekremkabel gaat erg makkelijk!
caravan ligt achter anderhalve centimeter lager dan voor; minder leuk helaas (denk aan haarspeldbochten / bergpassen)
Stabiliteit: heel veel beter
sprint van 90 naar 110 in luttele seconden, zuipt als een ketter dan.
Over grasveld rijdend wordt het een (stotend) hobbelpaard.
De
drive-modus
Comfort - erg laag in de toeren (1500 ongeveer), motor sterk zat maar ik vrees voor de automaatkoeling
Dynamic - hoger in de toeren (2300 ongeveer) maar wil regelmatig toch zakken. Bij snelheid terug / gas los: keurig op de motor afremmen
Off road - geen ervaring nog mee maar vanaf een steilere helling met Hill Descent: voelt heel krachtig en beheerst (maar lichter dan een 'echte 4x4')
dus.....automaat in M
bij 92 op de teller = 2200 rpm 6e trap. Het plusje knippert soms. Verbruik bij tegenwind Bf 4: 14,7ltr/100 zijnde 1 op 6,8 (incl stad uit en wat binnenwegen)
trapje hoger of lager: 16 ltr/100
Pittig dus maar oh wat een kracht hou je nog over; en daar neem je deze uitvoering voor.
Als ik het ooit goed begrepen heb, komt de Haldex in werking als er (onder andere) meer vermogen gevraagd wordt. Kennelijk rij je dan awd 50/50
Den Helder.jpeg
Met dank aan de dealer voor hun service. (stoelleuninghaakje binnenwerk en stoelverwarmings-matje defect/vervangen).
Wordt vervolgd.......