Pagina 2 van 8

"Wombat"

Geplaatst: 20.03.2021 - 11:58
door Chris 56
Tja Mees..
Jij was niet de enige die verbaast was..... metoo..
Ben je na ~2 weken al genezen van het XC70 virus???
En nu het XC40 virus al te pakken??

Je hebt lang rondgesnuffeld,, ik heb wel wat ideeen voorbij zien komen.... maar deze.... een heerlijk snoepje...
Gefielseflapsteert...

"Wombat"

Geplaatst: 30.03.2021 - 08:31
door Hans oet Twent
Hoe bevalt de auto? Wanneer komt de Zweed achter de andere Zweed te hangen?

"Wombat"

Geplaatst: 31.03.2021 - 11:29
door mees
ff kort, over 2 weken een uitgebreider 'verslag':
tot nu toe: 10x geweldig (op rammels met tegenwind na)
enne: dit is een totaal andere auto, dan Volvo's voorheen waren.

"Wombat"

Geplaatst: 31.03.2021 - 12:56
door Hans Eilander
mees schreef: 31.03.2021 - 11:29 Enne: dit is een totaal andere auto, dan Volvo's voorheen waren.
Ben wel benieuwd naar je verslag in ca 2 weken. Dit is mijn eerste Volvo, dus ik kan niet meepraten over Volvo,s van vroeger. Ik ben dus benieuwd of je dit (totaal andere auto) in negatieve, of in positieve zin bedoeld. ;)

"Wombat"

Geplaatst: 31.03.2021 - 15:38
door V480-S60
Wat denk je zelf. Wacht maar op het relaas van Mees.

"Wombat"

Geplaatst: 10.04.2021 - 21:46
door mees
Dit is dus een heel andere auto dan zijn voorganger. 2 generaties verder ja, dus niet verwonderlijk.
Waar de V70xc '02 deinde als een schip (wat wij heerlijk vonden), ligt de XC40 veel steviger op de weg en dat is niet onprettig; voelt goed aan zelfs.
Stuurt nauwkeuriger en je voelt amper wat van het wegdek.
Is razendsnel met optrekken en beresterk als de caravan er achter ligt. (echt veel sterker dan de 70 was)
En nee, de snelheid is nog niet boven de 130km/u geweest (afwijking teller 2km/u volgens GPS); was het ook niet van plan.....

Even los van model en kleur: voor iedereen persoonlijk
en dat het geen Volvo is zoals het voorheen was; zal bij andere merken ook zo zijn.

de voors......
Instap en zit voor (voor ons fijner dan de 60/90)
Vorm & indeling tunnelbak (idem)
Zicht / motorkap / hoog
247pk 350Nm 8traps awd
Zuiniger dan de oude(re) motoren, 1 op 12 waar de andere 1 op 10 deed met soortgelijke ritten
Heerlijke automaat (wat zeg ik: topding), je merkt niets meer van de koppelomvormer <> lockup; met M en een superrrr-pook
De 4 verschillende drive-mode’s ivm caravan (vandaar ook die M)
Bediening van alle handels en scherm/instellingen: goed en eenvoudig
Modern, met leuke ‘hulpjes’ (zegt alleen nog geen “V1” gevolgd door “Rotate”)
Opbergplekken, ook onder de (tussen)vloer bagageruimte
(draai/stuur)verlichting !!!
Super-remmen, ook met de 1620kg caravan aan de haak
Camera's rondom

de tegens......
Irritante luide rammels rondom bij harde(re tegen)wind
Achterdeur breed bij openen / instap matig
Materiaal voelt lichter
Stereo is ‘amper stereo’, door die middenluidspreker erbij.
Je ziet ze overal, als volks-wagens maar de garagerekeningen zullen des RR worden......

Tevreden: Jazeker
Blij: superrrr

caravan......
Wegklapbare-trekhaak staat erg hoog: 46cm weg-op-hart van de kogel en 44 aangekoppeld met 85kg kogeldruk.
Aankoppelen van de Jaeger en de losbreekremkabel gaat erg makkelijk!
caravan ligt achter anderhalve centimeter lager dan voor; minder leuk helaas (denk aan haarspeldbochten / bergpassen)
Stabiliteit: heel veel beter
sprint van 90 naar 110 in luttele seconden, zuipt als een ketter dan.
Over grasveld rijdend wordt het een (stotend) hobbelpaard.

De drive-modus
Comfort - erg laag in de toeren (1500 ongeveer), motor sterk zat maar ik vrees voor de automaatkoeling
Dynamic - hoger in de toeren (2300 ongeveer) maar wil regelmatig toch zakken. Bij snelheid terug / gas los: keurig op de motor afremmen
Off road - geen ervaring nog mee maar vanaf een steilere helling met Hill Descent: voelt heel krachtig en beheerst (maar lichter dan een 'echte 4x4')

dus.....automaat in M
bij 92 op de teller = 2200 rpm 6e trap. Het plusje knippert soms. Verbruik bij tegenwind Bf 4: 14,7ltr/100 zijnde 1 op 6,8 (incl stad uit en wat binnenwegen)
trapje hoger of lager: 16 ltr/100
Pittig dus maar oh wat een kracht hou je nog over; en daar neem je deze uitvoering voor.
Als ik het ooit goed begrepen heb, komt de Haldex in werking als er (onder andere) meer vermogen gevraagd wordt. Kennelijk rij je dan awd 50/50
Den Helder.jpeg
Met dank aan de dealer voor hun service. (stoelleuninghaakje binnenwerk en stoelverwarmings-matje defect/vervangen).
Wordt vervolgd.......

"Wombat"

Geplaatst: 10.04.2021 - 22:02
door teebee
Mooi span Mees!

"Wombat"

Geplaatst: 10.04.2021 - 23:12
door Hans Eilander
Mees, een leuk verhaal van je eerste ervaring, met de caravan er achter. Het verbruik is logisch te verklaren. Maar daar heb je dan ook dat extra vermogen voor. Prachtig span zo te zien op die foto. (mooie achtergrond gekozen ;)) Goed om te horen, dat je vergelijking met Volvo van vroeger, toch positief is uitgevallen. ik wens je nog veel plezier met de XC 40 AWD.

"Wombat"

Geplaatst: 10.04.2021 - 23:55
door lint
Mooie combinatie om te zien en zo te lezen bevalt het rijden ermee ook prima.

"Wombat"

Geplaatst: 11.04.2021 - 08:52
door Msuidgeest
Wanneer kan ik komen kijken? Met Hemelvaart-Pinksteren staan wij weer in Gendt ...

"Wombat"

Geplaatst: 11.04.2021 - 10:46
door mees
(bijna) Iedereen mag altijd langskomen
maar in drukke-perioden zoals jij aangeeft gaan wij echt niet ergens naar toe.
Heus, er komt een gelegenheid dat we elkaar zullen treffen......

Oh ja,
wat ik nog vergat: het lichtere ledig-gewicht trekauto (tov de 70) ivm %en-balans bij combi-gewichten:
Je merkt er niets van omdat de auto totaal anders 'op de weg ligt' etc etc

Het theoretische verhaal volgens caravantrekker.nl
caravantrekker.nl.png
laadgewichten auto en caravan zijn aangepast naar onze realiteit.
Leuke leesbare info op die site (sla het forum daar maar over)
caravanendewet.nl ook nuttig trouwens !

"Wombat"

Geplaatst: 11.04.2021 - 11:24
door Msuidgeest
Ik lees regelmatig op de site van Menno. Alleen al de vragen die gesteld worden zijn om te gillen ... Maar de geplaatste informatie is doorgaans ook goed te noemen: ik vind het wel zinvol wat ik daar lees.
De ANWB heeft er een slap aftreksel van gemaakt waarbij ze sterk vasthouden aan die ooit bedachte 70%-regel. Maar als je je eigen gegevens invult krijg je eigenlijk nauwelijks info waar je wat mee kan.

"Wombat"

Geplaatst: 11.04.2021 - 11:32
door V480-S60
Mooi om te lezen, die ervaringen met 'Wombat' en de Solifer.

Enne wat Menno en Bert doen is gewoon klasse. Maar het is en blijft een richtlijn. De combi van Mees is gewoon beter dan de theorie. 'Wombat' is bij zijn ontwikkeling al ruimschoots getest met de tegenhangers van de Solifer. (Volvo werkt zoals mogelijk al bekend nauw samen met PolarSolifer AB in de ontwikkeling van zijn auto's)

"Wombat"

Geplaatst: 11.04.2021 - 13:17
door flevodirk
Mooi interieur zeg! Er stijlvol. Veel plezier hiermee hoor.

"Wombat"

Geplaatst: 11.04.2021 - 18:10
door PGV90
Leuk zo’n verslag met ervaringen Mees!
Ziet er goed uit.

"Wombat"

Geplaatst: 18.04.2021 - 00:29
door Basmans
Mooie foto Mees met de Zr Ms Bonaire op de achtergrond. Heb je het Marinemuseum nog kunnen bezoeken?

Tis echt een plaatje hoor. Had hem laatst al een keer op het werk kunnen bewonderen toen je hem voor de deur had gezet, maar met de caravan erachter is het wel een hele mooie combi.

"Wombat"

Geplaatst: 19.04.2021 - 16:25
door Fredhead
Mooie samenvatting Mees!

Wat ik bij de S60 merkte was dat deze met een wat stugger onderstel ook met aanhanger erachter veel stabieler aanvoelde.
Beetje hetzelfde idee als wat jij nu hebt met de XC40 vanaf de XC70.

Verbruik is iets waar je maar niet teveel naar moet kijken als er wat aan de haak hangt :)
Dat gaat hier ook snel richting de 1 op 6,5 op dat moment, tenzij ik de kieper erachter heb zitten die in de "stroomlijn" van de auto zit.

"Wombat"

Geplaatst: 12.06.2021 - 13:28
door Vapeti
Leuk de analytische benadering van de rijervaring. Dit geeft eens duidelijk weer hoe zo'n auto echt aanvoelt...

Maar vooral wat een plaatje! Een geweldige combinatie deze kleur met het cognac leder en donkere dakhemel, erg stijlvol.

"Wombat"

Geplaatst: 13.07.2021 - 09:19
door mees
Hoe vergaat het Wombat, na enkele maanden rijden en bij stilstand waar dan ook.

Elke keer:
"wát een instap, wat een zit / heerlijke pook, wat een leuke gadgets allemaal en wat een makkelijk dashboard en logische bediening van de stuurhandels met knopjes"
Zelfs ben ik gewend aan dat foeilelijke (uiterlijk) ontwerp van dat middenscherm met bling-bling roosters aan beide zijden (ach beetje retro),
die zich overigens goed, makkelijk en logisch laat bedienen.
.... met boodschappen aankomend: been even zwaaien en de klep opent zich en je kan zo zonder sleutel gaan zitten, starten en wegrijden.
ACC etc werkt goed, zolang je 'normaal/rustig' de weg gebruikt en weet dat mede-weggebruikers anders-denkend zijn (of ik anders denkend ben en zij normaal zijn)

Wat punten die nog.....
-- Kraken bij sturen
-- Motorkap kraakt bij aanraken (handwassen)
-- en bij wind heftig krakende auto-onderdelen, vanaf diverse lokaties
-- De lak is wel erg dun en ‘waterig’. Had plekje hars verwijderd zoals ik dat al bijna 50 jaar doe en weg is de kleur en oogt nu als een vlek
-- Koude start terwijl rpm nog 1500 is, houdt hij soms heel even in bij gas geven; na 30 seconden stationair rpm en alles okay
-- Bij vermogen vragen: heftige motorherrie (geen 5 cilinder ontwerp meer helaas). Wat is dit toch voor een ontwerp: klinkt niet erg betrouwbaar.
-- Ik vind het nog steeds geen Volvo, zoals ze de vorige eeuw waren……

Rijtje klinkt negatief, zo lezend
en toch zijn we blij met de keuze en de passende mogelijkheden die deze auto ons biedt.

Oh ja: neem je een dwarsrichel ergens, dan lijkt het wel of de 'vooras' even een centimeter of wat naar achteren schuift.

Laatst weer een ritje caravan in NL gedaan
en wat gelijk opvalt: kracht, souplesse, wegligging, stabiliteit en..... een te hoge trekhaak-hoogte.

Ik geef toe, onze caravan ligt laag. Is na beoordeling van foto's van 9 jaar geleden niet lager gezakt.
Langs de caravandealer geweest en hij gaf aan dat de BPW-as verstelbaar is bij het kartelrandje.
Schermafbeelding 2021-07-13 om 09.03.16.png
Ter hoogte van de as gaat de caravan dan 4 cm hoger.
Mooi, volgend voorjaar bij de 2-jaarlijkse beurt.

En tja,
we ontdekten gisteren dat iemand zonodig de linker voorportier moest voorzien van (lak-verwijderende) krassen;
kennelijk door onoplettendheid met een tas of zo er langs 'gelopen'.

"Wombat"

Geplaatst: 13.07.2021 - 10:10
door mga1600
Mooi! Die kleur leer is ook heel mooi...jaloers ..... die had ik willen hebben in de P8 (maar die is alleen met een zwart interieur leverbaar).
In je openingspost heb je het over korte wielbasis...maar dat klopt niet hoor. Met ruim 270 cm is die net zo groot als de V70n. Alleen veel minder overhang voor en achter.