Pagina 2 van 2

Africhten GearTronic

Geplaatst: 17.03.2021 - 11:33
door Bover
Allemaal vragen....Is het nu feitelijk wel of niet zo dat een tuner of dealer met software van de geartronic 6 bak My 2006- kan "bijstellen?
Of reageert de geartronic gewoon op het koppel na de tuning...

Africhten GearTronic

Geplaatst: 17.03.2021 - 11:40
door Fredhead
Dat laatste omdat jij ook anders met het vermogen/koppel om gaat met je rechter voet

Africhten GearTronic

Geplaatst: 17.03.2021 - 11:42
door BraboFrits
Wat ik heb begrepen van het spoelen van de automaat, bij mijn V70 werd dit ge-reset en dan gaat de bak daarna weer 'leren'
Na het spoelen bij mijn XC90 was een reset niet nodig volgens Gery. Ik vermoed i.v.m. andere softwarematige aansturing dan bij een GT6

Africhten GearTronic

Geplaatst: 17.03.2021 - 12:16
door gose91
Maar dat inleren heeft volgens mij, voor zover ik mij nu heb ingelezen, niks met de schakelmomenten te maken.
Als je instructies naleest hoe het inleerprogramma van deze bak eruit ziet moet je een heel protocol afwerken waarbij de bak leert hoe hij het soepelst doorschakelt. Na dat programma heeft de bak een voldoende basis om verder te blijven “perfectioneren”.
De bak is dus adaptief, zelf-lerend, op het doorschakelen zelf. Als ie zelf doorheeft dat een keer doorschakelen niet helemaal soepel liep, past de bak de volgende keer een iets andere druk toe. Dan onthoudt ie zoiets als: “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen en had ik deze drukken toegepast en die drukken moeten de volgende keer hetzelfde/hoger/lager”. De bak is niet adaptief op “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen”. De vraag of dat aan te passen is heb ik bij Rica neergelegd, omdat zij op de site vermelden van alles met automaten te kunnen. Ben benieuwd en hou jullie uiteraard op de hoogte!

Africhten GearTronic

Geplaatst: 17.03.2021 - 12:24
door E.T.
Delta schreef: 17.03.2021 - 09:29 @ E.T
Als na het herstellen vd geartronic de lockup en schakelmomenten wel goed waren lag het dus juist niet aan de automaatbak/gekozen schakelmomenten.
Klopt, de schakelmomenten zijn niet veranderd bij hij vervangen van het kleppenhuis, wel minder slip in de bak.

Africhten GearTronic

Geplaatst: 17.03.2021 - 12:51
door Fredhead
FritsieV70 schreef: 17.03.2021 - 11:42 Wat ik heb begrepen van het spoelen van de automaat, bij mijn V70 werd dit ge-reset en dan gaat de bak daarna weer 'leren'
Na het spoelen bij mijn XC90 was een reset niet nodig volgens Gery. Ik vermoed i.v.m. andere softwarematige aansturing dan bij een GT6
Mijn S60 is destijds wel gereset na een bak spoeling en tuning er achteraan.
Maar heel eerlijk heb ik het verschil niet gemerkt met het opnieuw invoeren van de bak, maakte niet dat het ineens heel anders werd.

Africhten GearTronic

Geplaatst: 19.03.2021 - 21:38
door RoaldH
gose91 schreef: 17.03.2021 - 12:16 Maar dat inleren heeft volgens mij, voor zover ik mij nu heb ingelezen, niks met de schakelmomenten te maken.
Als je instructies naleest hoe het inleerprogramma van deze bak eruit ziet moet je een heel protocol afwerken waarbij de bak leert hoe hij het soepelst doorschakelt. Na dat programma heeft de bak een voldoende basis om verder te blijven “perfectioneren”.
De bak is dus adaptief, zelf-lerend, op het doorschakelen zelf. Als ie zelf doorheeft dat een keer doorschakelen niet helemaal soepel liep, past de bak de volgende keer een iets andere druk toe. Dan onthoudt ie zoiets als: “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen en had ik deze drukken toegepast en die drukken moeten de volgende keer hetzelfde/hoger/lager”. De bak is niet adaptief op “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen”. De vraag of dat aan te passen is heb ik bij Rica neergelegd, omdat zij op de site vermelden van alles met automaten te kunnen. Ben benieuwd en hou jullie uiteraard op de hoogte!
Rica kan er inderdaad andere “bak” software opzetten.

Africhten GearTronic

Geplaatst: 19.03.2021 - 21:57
door DB200
Bover schreef: 15.03.2021 - 21:09 grappig dat niet herkend wordt, mogelijk ligt aan de rij-omgeving, zoals gezegd ik woon midden in de bergen hoog en laag wegen en bochtig stijl dus naar de bakker 600m lager overbruggen naar beneden en terug en hier reageert de automaat toch iets anders. Vooral het "uitvallen" van de verbinding als je 'helling af' rijdt waardoor de auto naar beneden valt vind ik hinderlijk.
Ik herken het zeker wel. Zie ook mijn blog waarin ik al een en ander over het bijzondere schakelgedrag van de GT-6 heb geschreven. Vooral in de bergen zwaar knudde. Idem voor de OEM remmelarij. In de S stand gaat het beter maar is-ie weer veel te nerveus met abrupte schakelmomenten.

Africhten GearTronic

Geplaatst: 20.03.2021 - 09:28
door Bover
DB200 ik snap echt niet hoe ze dat hebben kunnen bedenken, echter ik heb me aangewend nu zelf te combineren met de automaat en de hand schakelen. Vaak in de drie. De gemiddelde snelheid staat op de BC 45km/u dus dan weet je het wel.

Africhten GearTronic

Geplaatst: 20.03.2021 - 18:02
door Fredhead
Vooralsnog heb ik met iedere automaat in de heuvels of bergen handmatig gereden.
Idem met wat aan de trekhaak.

Africhten GearTronic

Geplaatst: 20.03.2021 - 18:41
door RoaldH
Bover schreef: 20.03.2021 - 09:28 DB200 ik snap echt niet hoe ze dat hebben kunnen bedenken, echter ik heb me aangewend nu zelf te combineren met de automaat en de hand schakelen. Vaak in de drie. De gemiddelde snelheid staat op de BC 45km/u dus dan weet je het wel.
Met Polestar software is het een stuk beter. Al denk ik dat Rica dat ook kan.

Africhten GearTronic

Geplaatst: 20.03.2021 - 21:18
door DB200
RoaldH schreef: 20.03.2021 - 18:41 Met Polestar software is het een stuk beter
Toevallig mijn onderschrift gelezen?

Africhten GearTronic

Geplaatst: 20.03.2021 - 22:02
door Bover
RoaldH: ik heb een super tuning en ja dat maakt in de bergen het rijden tot een groot gemak met een realistisch rijgewicht van 1850-1900kg, zeker bergop lijkt het wel een geit wat een power....blijft staan dat de automaat er wel blijft uitvallen bergje af, tenzij ik handmatig schakel...
Maar met de Obbe tuning neem ik het zo op tegen een Polestar, kom maar op 😅

Africhten GearTronic

Geplaatst: 24.05.2021 - 19:25
door gose91
RoaldH schreef: 19.03.2021 - 21:38
gose91 schreef: 17.03.2021 - 12:16 Maar dat inleren heeft volgens mij, voor zover ik mij nu heb ingelezen, niks met de schakelmomenten te maken.
Als je instructies naleest hoe het inleerprogramma van deze bak eruit ziet moet je een heel protocol afwerken waarbij de bak leert hoe hij het soepelst doorschakelt. Na dat programma heeft de bak een voldoende basis om verder te blijven “perfectioneren”.
De bak is dus adaptief, zelf-lerend, op het doorschakelen zelf. Als ie zelf doorheeft dat een keer doorschakelen niet helemaal soepel liep, past de bak de volgende keer een iets andere druk toe. Dan onthoudt ie zoiets als: “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen en had ik deze drukken toegepast en die drukken moeten de volgende keer hetzelfde/hoger/lager”. De bak is niet adaptief op “bij deze snelheid en dit motorkoppel moet ik doorschakelen”. De vraag of dat aan te passen is heb ik bij Rica neergelegd, omdat zij op de site vermelden van alles met automaten te kunnen. Ben benieuwd en hou jullie uiteraard op de hoogte!
Rica kan er inderdaad andere “bak” software opzetten.
Ik heb Rica gemaild met de vraag of ze deze automaat kunnen remappen. Daarna kreeg ik een vraag terug wat mijn chassisnummers was zodat ze konden kijken naar de mogelijkheden. Vervolgens niks meer van gehoord. Ik ga het voor nu laten; na een bakflush (oude olie was iets donkerder en wat vertroebeld) is het schakelgedrag dusdanig verbeterd dat ik het hierbij laat. Enige verwonderlijke blijf ik het stadsverkeer slippend in 4 vinden, maar één tikje naar rechts en de bak gaat vanzelf naar 3 in lockup. Ook wel mee te leven