Pagina 2 van 2

Geplaatst: 12.11.2006 - 21:35
door nordicman
Zomerdiesel heeft een cloudpoint van max +5 graden C
Winterdiesel in NL cloudpoint van rond de - 7 graden C
In bijv Scandinavie kan dit +/- - 18 graden C zijn
Voor noord en zuidpool - 34 graden C

In praktijk laten ze op de raff. in de atm. dist. kollom een gedeelte Kerosine in de diesel zakken om dit cloudpoint te bereiken.
Kerosine bevriest pas bij +/- - 50 gradenC


Hier wordt ook nog eens een antivlokmiddel aan toegevoegd, om het CFPP (pluging point van de filters) naar - 24 graden C te brengen, dus theoretisch zullen je filters niet dicht waxen tot - 24 graden C


In Scandinavie ligt deze grens nog lager rond -28 of -32 graden C en
Voor noord en zuidpool zelfs tot - 44 graden C

Scandinavie is verdeeld in zones, hoe zuidelijker, hoe hoger de cloud en CFPP, en hoe noordelijker, des te lager de cloud en CFPP

Dus nooit met een volle tank vanuit NL omhoog, maar steeds je tank daar bijvullen, en daarna constant vol houden.

Bij sommige merken zijn er ook verwarmde brandstoffilters gemonteerd, of als optie te bestellen.

Succes in de komende winter.

Geplaatst: 03.01.2007 - 15:20
door Hathu
De tijd dat je in de winter zelf benzine of toevoegingen moest doen in diesels om vlokvorming te voorkomen ligt toch al ver achter ons. Wel tanken in het land waar je bent zoals andere forumleden hebben uitgelegd.

Ik deed er in jaren 1970 -1980 altijd een flinke scheut benzine of petroleum bij nooit precies afgemeten, nooit vlokvorming gehad. Heb in al die jaren ook nooit problemen met brandstofpompen gehad.

Hoe het zit met PPO weet ik niet, je zou in de winter op pure diesel kunnen gaan rijden. Of de pekelgevoelige oldtimer s,winters op stal laten staan. Ik weet uit ervaring hoe hard auto,s(ook de mercedessen) uit de jaren 70 kunnen roesten na kennismaking met pekel.

Geplaatst: 03.01.2007 - 17:32
door Battlecruiser
Inmiddels heb ik het PPOgehalte verlaagd tot 20%; als het weer om gaat slaan, ga ik wel naar 0%...

Geplaatst: 09.01.2007 - 10:26
door nordicman
Op 09-01-07 in auto programma op ARD - ratgeber een stuk geweest over het toevoegen van een paar liter benzine aan een recente dieselmotor, resultaat compleet geruineerde brandstofpompen, omdat de diesel de pomp smeert, en benzine uiteraard niet.

Geplaatst: 09.01.2007 - 19:16
door Battlecruiser
Maar met oude diesels is het weer niet erg, die kunnen er tegen...

Geplaatst: 09.01.2007 - 19:29
door nordicman
Jawel, maar het is bij regelmatig tanken tijdens de seizoenen niet nodig.

Geplaatst: 20.01.2007 - 21:24
door Birnie F
Nordicman, klopt het dan ook dat winter diesel minder zuinig is dan zomerdiesel, dat is namelijk mijn ervaring.

Geplaatst: 20.01.2007 - 22:21
door nordicman
Birnie,

Dat klopt, omdat winterdiesel meer lichte delen (kerosine) bevat om aan de winterspec. te voldoen.
Buiten het feit dat s'winters de motor ook minder snel op temp. is, en dit is verbruiks verhogend.

Geplaatst: 01.02.2007 - 14:32
door V70ORD5
nordicman schreef:Birnie,

Dat klopt, omdat winterdiesel meer lichte delen (kerosine) bevat om aan de winterspec. te voldoen.
Is dat zo, dat kerosine meer lichtere delen bevat?
Tot voor kort moesten de helicopters in koude winter periodes tijdens het bijtanken een shot "prist" hebben. Dit speciaal om klonteren e.d. te voorkomen.
Tegenwoordig zit dit al standaard in de helifuel (jet A-1)

Geplaatst: 01.02.2007 - 14:38
door V480-S60
@V700RD5
Je vergeet dat Heli's op hoogte verkeren. Daar is het vaak kouder dan op de grond.

Geplaatst: 01.02.2007 - 14:51
door nordicman
Jet A1 heeft een Freezingpoint van minimaal -50 deg.C.
En bevat alleen een middel om de conductiviteit tussen 200 en 500 ppm te houden. divm statische electriciteit.
Jet A 1 kan minimale opgeloste sporen water bevatten, dit kan in een Heli verveelend zijn, daar doen ze dan Prist bij (soort methanol bij, die zich aan het water bindt)
Omdat veel Heli's geen Fuel heater hebben (voorverwarming), vliegtuigen hebben dit wel, nl voorverwarming door de hydroliek olie.

Geplaatst: 01.02.2007 - 15:01
door V70ORD5
TNX nordicman