Geplaatst: 12.11.2006 - 21:35
Zomerdiesel heeft een cloudpoint van max +5 graden C
Winterdiesel in NL cloudpoint van rond de - 7 graden C
In bijv Scandinavie kan dit +/- - 18 graden C zijn
Voor noord en zuidpool - 34 graden C
In praktijk laten ze op de raff. in de atm. dist. kollom een gedeelte Kerosine in de diesel zakken om dit cloudpoint te bereiken.
Kerosine bevriest pas bij +/- - 50 gradenC
Hier wordt ook nog eens een antivlokmiddel aan toegevoegd, om het CFPP (pluging point van de filters) naar - 24 graden C te brengen, dus theoretisch zullen je filters niet dicht waxen tot - 24 graden C
In Scandinavie ligt deze grens nog lager rond -28 of -32 graden C en
Voor noord en zuidpool zelfs tot - 44 graden C
Scandinavie is verdeeld in zones, hoe zuidelijker, hoe hoger de cloud en CFPP, en hoe noordelijker, des te lager de cloud en CFPP
Dus nooit met een volle tank vanuit NL omhoog, maar steeds je tank daar bijvullen, en daarna constant vol houden.
Bij sommige merken zijn er ook verwarmde brandstoffilters gemonteerd, of als optie te bestellen.
Succes in de komende winter.
Winterdiesel in NL cloudpoint van rond de - 7 graden C
In bijv Scandinavie kan dit +/- - 18 graden C zijn
Voor noord en zuidpool - 34 graden C
In praktijk laten ze op de raff. in de atm. dist. kollom een gedeelte Kerosine in de diesel zakken om dit cloudpoint te bereiken.
Kerosine bevriest pas bij +/- - 50 gradenC
Hier wordt ook nog eens een antivlokmiddel aan toegevoegd, om het CFPP (pluging point van de filters) naar - 24 graden C te brengen, dus theoretisch zullen je filters niet dicht waxen tot - 24 graden C
In Scandinavie ligt deze grens nog lager rond -28 of -32 graden C en
Voor noord en zuidpool zelfs tot - 44 graden C
Scandinavie is verdeeld in zones, hoe zuidelijker, hoe hoger de cloud en CFPP, en hoe noordelijker, des te lager de cloud en CFPP
Dus nooit met een volle tank vanuit NL omhoog, maar steeds je tank daar bijvullen, en daarna constant vol houden.
Bij sommige merken zijn er ook verwarmde brandstoffilters gemonteerd, of als optie te bestellen.
Succes in de komende winter.