Bij hybrids met de e-motor in de bak wordt een optelsom vaak lastig vanwege de grenzen van de bak.
Maar sterkere broertjes hebben een voordeel voor de maximale koppel en vermogen.
Volvo heeft een motor achter en dat telt vaak gemakkelijker.
Iets anders wat invloed heeft is de accu, deze kan je dus minder laten leveren.
Bij de outlander is dat bv maar 60 kw terwijl de sorento 88 kw kan leveren.
Mischien zit het daar wel in.
Eric
Review XC60 2022
Geplaatst: 10.01.2022 - 18:05
door joscha
Het aantal PK wat o.a. een benzine motor levert is afhankelijk van het toerental. Bijvoorbeeld deze https://www.cpa-chiptuning.ph/images/di ... 1_3@2x.png
Die van de elektromotor ziet er weer anders uit (ERAD)
Het maximale vermogen van de E-motor zal bij een ander toerental geleverd worden.
De 2 bij elkaar optellen is technisch/natuurkundig gezien dan dus niet mogelijk. Voor het gevoel wel. Maar om discussies uit te sluiten wordt het tegenwoordig vaker apart genoemd. In de volksmond mag het best opgeteld worden.
joscha schreef: ↑10.01.2022 - 18:05
Het aantal PK wat o.a. een benzine motor levert is afhankelijk van het toerental. Bijvoorbeeld deze https://www.cpa-chiptuning.ph/images/di ... 1_3@2x.png
Die van de elektromotor ziet er weer anders uit (ERAD)
Het maximale vermogen van de E-motor zal bij een ander toerental geleverd worden.
De 2 bij elkaar optellen is technisch/natuurkundig gezien dan dus niet mogelijk. Voor het gevoel wel. Maar om discussies uit te sluiten wordt het tegenwoordig vaker apart genoemd. In de volksmond mag het best opgeteld worden.
Meen (ff geleden) dat P altijd 2 x pi x n x M is, oftewel motorvermogen is afhankelijk van toerental en koppel. Ook: koppel M is een systeemconstante per type motor en ook afh. van toerental, waarbij een electromotor juist zijn Mmax direct bij rpm >0 heeft en een verbrandingsmotor pas bij een veel hoger toerental (massatraagheid, vullingsdruk/graad etc), vandaar dat er turbos/compressors etc uitgevonden zijn. Als je dit combineert en met de overbrengingen (versnellingsbak, differentieel, reducties) aan de gang gaat qua overbrengingskarakteristieken, vermoed ik dat de engineers van Volvo dat ooit zo uitgedokterd zouden hebben dat Pmax van beide motoren bij de beoogde Vmax van de auto ligt (en dus opgeteld mogen worden). Dat is wel een beetje oldskool wellicht gezien de huidige vaste Vmax bij Volvo en deze vermogens (overschot), ik kan me voorstellen dat je tegenwoordig bij Vmax van 180 km/u bijv. juist meer P-electro pakt ivm milieu of bijv. omwille van restant electrische range die juist terug draait (of combi afhankelijk van acculading?). Kortom: je hebt gelijk, 1 plus 1 is zeker niet zomaar twee, noch qua vermogen, noch qua koppel, hoewel technisch/natuurkundig denk ik prima mogelijk dit bijv. over rpm op aandrijfas of voertuigsnelheid te doen, maarrrr...waarom nu bij de T8 wel de optelsom en de T6 niet (en voorheen bij beide wel)...? asgutwitmeudetsegge?
Review XC60 2022
Geplaatst: 11.01.2022 - 21:57
door erichendri
Bovenstaande klopt wel maar was het niet zo dat er geen elektro hulp is boven de 135 km/h
Hij zal in 1 en 2, mischien 3 zijn max koppel en vermogen leveren, daarboven niet meer denk ik.
Is ook afhankelijk hoe vol de accu is.
Bij de T6 zal de accu mischien minder kw leveren.
Eric
Review XC60 2022
Geplaatst: 12.01.2022 - 10:43
door Basher
erichendri schreef: ↑11.01.2022 - 21:57
Bovenstaande klopt wel maar was het niet zo dat er geen elektro hulp is boven de 135 km/h
Hij zal in 1 en 2, mischien 3 zijn max koppel en vermogen leveren, daarboven niet meer denk ik.
Is ook afhankelijk hoe vol de accu is.
Bij de T6 zal de accu mischien minder kw leveren.
Eric
Die 135 grens (of 140 volgens de nieuwe specs bij PURE modus?) zou zomaar kunnen idd Eric, dat zou ook betekenen dat AWD maar tot 135/140 is dan en daarboven FWD ? Daarnaast zou ik verwachten dat de elektromotor op de achteras niets met de versnellingsbak/gekozen versnelling aan de voorkant te maken heeft (achter elektromotor alleen met een evt eigen vaste reductie/differentieel )?
Volgens het boekje is Pmax 145 pk (en 18.8 kWh) van de T6 en T8 gelijk maar inderdaad kan de aansturing wel anders zijn. Al met al lijkt me een test op een 4WD rollenbank best interessant in deze maar wellicht haakt er hier nog iemand aan die het systeem echt goed kent. Nog 9 daagjes en dan kan ik in ieder geval in de praktijk gaan testen
Gr
Bas
Review XC60 2022
Geplaatst: 12.01.2022 - 11:20
door jm188
in dit interview met een volvo ingenieur gaat het meer in depth over de batterij dan ik al in andere filmpjes heb gezien, al worden niet alle vragen van hierboven beantwoord. het lijkt er inderdaad op dat de electromotor max tot 140 meehelpt.
Review XC60 2022
Geplaatst: 12.01.2022 - 17:27
door Flying Jeroen
Ik ga morgen mijn nieuwe T8 ophalen.
Zondagochtend vroeg nog even genoten van de niet begrensde T8 uit 2017 met Polestar upgrade.
Over een niet al te lang stuk met flinke tegenwind reed ik 237 km/h op de teller.
Met wat langer volhouden was 240 zeker gelukt, maar vond het zo welletjes.
Of 1 en 1 =2 geldt, ik denk het niet.
Maar ook bij de oude T8 geldt wel degelijk: Power zat voor zo’n auto.
Review XC60 2022
Geplaatst: 15.01.2022 - 11:29
door Flying Jeroen
jm188 schreef: ↑12.01.2022 - 11:20
het lijkt er inderdaad op dat de electromotor max tot 140 meehelpt.
Maximum vermogen van je ICE kan ook bij lagere snelheden behaald worden, bij 50 km/h bijvoorbeeld. Is afhankelijk van je toerental en geleverd koppel. In een lagere versnelling dus. Tijdens maximale acceleratie bijvoorbeeld, al is dat dan heel kortstondig. Wat langer als er veel weerstand is, zware aanhanger berg op bijvoorbeeld.
En dan werkt die ERAD echt wel 100% mee, totdat accu helemaal leeg is. Bij normaal gebruik is er altijd nog wat capaciteit over in de accu om aan kortstondige vraag te voldoen. Meestal gaat het echter om koppel en niet om vermogen.
Review XC60 2022
Geplaatst: 20.01.2022 - 11:03
door Basher
Klopt idd ook Jeroen, hoewel ik bij maximale accelaratie wel Mmax verwacht maar niet P-max van de ICE ? in die zin zouden we beter kunnen praten over P en M aan de wielen ipv de motoren zelf (of dat tenminste aan het plaatje toevoegen). In het eerdere plaatje van joscha : :https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341 ... 970c-popup zou je eigenlijk ook de optelsom van de weergegeven P-ice+P-erad en M-ice en M-erad irt voertuigsnelheid willen zien voor het juiste beeld.
Gr
Bas