lancer schreef: ↑09.02.2022 - 08:01
De C40 is al vanaf de A-stijl anders. De daklijn is lager. Daarom kan het dak ook niet open, dan is er te weinig binnenruimte. Dat laten vervallen van het schuifdak is een trend die we vaker gaan zien, ook bij andere merken. Een lagere auto vangt minder wind en is dus zuiniger.
Weet je dit zeker? Ik heb een video gezien waarin uitgelegd wordt dat de C40 lager is doordat de daklijn pas na de B stijl daalt en daardoor het hoogste punt (de antenne) lager ligt. Oke, de C40 is voor de B stijl lager door het ontbreken van dakrails. Dat heeft echter geen invloed op de hoofdruimte. Hetzelfde geldt voor het panodak. De keuze heeft volgens mijn bron niets met de hoofdruimte te maken.
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 09.02.2022 - 09:42
door raspaardje
Check de verschillende prijslijsten, daar staat de beschikbare hoofdruimte op de achterbank.
Die van de C40 is echt minder en een dak dat open kan had daar nog meer vanaf gesnoept.
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 09.02.2022 - 10:28
door Hans Eilander
lancer schreef: ↑09.02.2022 - 08:01 De C40 is al vanaf de A-stijl anders. De daklijn is lager. Daarom kan het dak ook niet open, dan is er te weinig binnenruimte.
Hoi Hans, volgens mij zit het zo: tot de B stijl identiek, de C en de XC. Die 7 cm geldt voornamelijk ter hoogte van de antenne. Door de dalende daklijn zit die 7 cm lager. Als chauffeur merk je niets bij het in- en uitstappen. Sterker nog, het vaste dak is enigszins ruimtebesparend, dus heb je als je eenmaal zit nog iets meer hoofdruimte in de C40.Natuurlijk is de hoofdruimte achterin minder. Ik zie of lees nergens dat Volvo gekozen heeft voor een vast panodak sec om ruimte te besparen op de achterbank. Ik vermoed dat kostprijs hier ook meespeelt.
Hier wordt het haarfijn uitgelegd (vooral rond 5:15 voor wat betreft de hoogte):
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 09.02.2022 - 14:36
door Hans Eilander
S80 Executive schreef: ↑09.02.2022 - 13:27Hoi Hans, volgens mij zit het zo: tot de B stijl identiek, de C en de XC. Die 7 cm geldt voornamelijk ter hoogte van de antenne. Door de dalende daklijn zit die 7 cm lager. Als chauffeur merk je niets bij het in- en uitstappen. Natuurlijk is de hoofdruimte achterin minder. Hier wordt het haarfijn uitgelegd (vooral rond 5:15 voor wat betreft de hoogte)
Klopt. Dat filmpje/uitleg door Sjoerd, zat mij ook in herinnering. Maar ik denk dat het hoogste punt van de auto, bepaald, wat de hoogte op papier is. Tik maar op Google: maten en gewicht XC 40/C 40. Dan zie je tóch een hoogte verschil van 7 cm. Daarom ging ik er steeds van uit, dat de XC 40 en de C 40, tot aan de B stijl exact hetzelfde is. Sloerd legt ook uit, dat de antenne als het hoogste punt word gezien. Dát ligt bij de C 40 door de aflopende daklijn dus lager dan bij de XC 40. Dat is logisch. 4 cm achterin minder hoofdruimte, zou voor mij geen struikelblok zijn. ik heb nooit geen passagiers in de auto. Wel vind ik het ontbreken van een hoes bij het pano-dak, tegen het zonlicht wel een puntje.
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 14.02.2022 - 17:25
door Hans Eilander
Hier is de C 40 in het rood........
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 14.02.2022 - 17:54
door Urbexpeditie
Vind de voorkant verschrikkelijk. Doet erg goedkoop aan.
Mijn inziens een lada onder de auto's.
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 14.02.2022 - 18:01
door Hans Eilander
Smaken verschillen. Volvo heeft de grille bewust dicht gelaten, om duidelijk verschil te maken met de brandstof versies. Ik kan het wel waarderen. Al vind ik de keuze voor kleuren, en velgen, te beperkt.
De nieuwe XC 40 krijgt met de facelift hetzelfde front. Je moet overal even aan wennen.
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 14.02.2022 - 18:05
door lint
Je moet inderdaad overal aan wennen, maar niet mooi blijft niet mooi hoe lang ik er ook naar kijk.
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 14.02.2022 - 18:08
door Hans Eilander
Zoek de verschillen........
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 14.02.2022 - 18:56
door mees
Urb,
ik snap wat je bedoelt.
Lada zou ook nooit mijn keus geweest zijn. Toch vind ik de vierkante Fiat-kloon best leuk, nu.....
en toen ze volop aan dek van Russische schepen naar het oosten vervoerd werden jaren 90.
Tja, ik zou ook liever in een (zilveren) V60cc huidig model rijden (ipv de xc40)
maar heb problemen met de in/uitstap, de A-stijl, het lage dak en nog wat dingetjes......
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 14.02.2022 - 19:22
door Urbexpeditie
Gelukkig dat smaken verschillen. Ik vond en vind de Lada nog steeds niks. Ook niet na 40 jaar
En dat is met dit model idem. Heb die klik niet.
We rijden nu een 2020 XC40 T5 Recharge Inscription. Dat neusje heeft wel meer uitstraling dan die van de C40. Toch hebben we een C40 in bestelling staan. De hoge instap geldt ook hier als een grote plus. Vooral mijn vrouw wil eigenlijk niet anders dan de XC40 / C40. Compact en lekker hoog. Zij draagt een groter deel bij aan het gezinsinkomen bij dan ik (als startend ondernemer) dus heeft zij recht van spreken. Daarnaast kunnen we met de elektrische C40 beter gebruik maken van onze zonnepanelen en is die 408 pk toch ook wel erg lekker. Voor ongeveer hetzelfde geld (via CbV) reed ik liever onderstaande auto als T8, maar dat krijg ik er echt niet door.
Een Volvo als een opgepompt kabouterhuisje
Geplaatst: 15.02.2022 - 10:12
door Hans Eilander
S80 Executive schreef: ↑15.02.2022 - 10:07 We rijden nu een 2020 XC40 T5 Recharge Inscription. Toch hebben we een C40 in bestelling staan. De hoge instap geldt ook hier als een grote plus. Vooral mijn vrouw wil eigenlijk niet anders dan de XC40 / C40. Compact en lekker hoog. Zij draagt een groter deel bij aan het gezinsinkomen bij dan ik (als startend ondernemer) dus heeft zij recht van spreken. Daarnaast kunnen we met de elektrische C40 beter gebruik maken van onze zonnepanelen en is die 408 pk toch ook wel erg lekker.