Pagina 2 van 3
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 18.02.2022 - 13:21
door raspaardje
Een V60 werd een V70 opvolger genoemd omdat de V90 met zijn schuine achterruit wel heel erg afweek van het "oude Volvo". En daarom de verkoop ook achterbleef tov de V70.
De V60 is weer wat vierkanter. En nee, niet zo groot als de V70 in liters bagageruimte maar dus wel een auto die het iig in NL erg goed doet.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 18.02.2022 - 14:15
door DB200
raspaardje schreef: ↑18.02.2022 - 12:05
En rijd je in een nieuwere generatie Volvo met de laatste snufjes en die wat dynamischer rijdt.
Dat is correct maar dan toch wel even opgemerkt dat die laatste snufjes over 5 - 8 jaar ook alweer gedateerd zijn. Ik merk bij mijzelf dat ik steeds meer hang aan het oude Volvo: WYSIWYG. En gezien de prijsontwikkeling van goede V70's en XC70's ben ik niet de enige.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 18.02.2022 - 14:43
door raspaardje
Dat is ook zo en persoonlijk natuurlijk.
Wat je niet weet kan je ook niet missen...

V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 18.02.2022 - 14:59
door DB200
Dat is een verkeerde aanname. Ik weet wat op het nieuwe spul zit omdat ik er zelf meerdere malen in gereden heb. Maar ik kan wel zonder en rijd het liefst in mijn 49 jaar oude Benz.
Een mens heeft veel nodig maar kan met weinig toe.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 18.02.2022 - 15:09
door raspaardje
Ik ken het wel een beetje hoor: ik doe ook nog 30k km pj met mijn redelijk analoge diesel en dat autorijden bevalt mij ook uitstekend.
Neemt niet weg dat ik tijdens de vakantiereizen weer kan genieten van het gemak waarmee het tegenwoordig gaat. Met allerlei mogelijkheden die zo'n reis nóg fijner maken.
Ja, ik zou prima zonder kunnen maar het is ook gewoon leuk!
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 19.02.2022 - 22:04
door rkr
HansEindhovenV70 schreef: ↑18.02.2022 - 11:08
Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen! De nieuwere modellen erna, ook benzine, zijn helaas wel veel storingsgevoeliger. XC40, V60.... ik zou het niet meer aandurven als particulier, je kunt hier behoorlijk op "leeglopen" heb ik gehoord.
Dank aan allen voor de felicitaties/ reacties! Ik heb de V70 altijd als een soort ‘oermodel’ van Volvo gezien. Volgende week ga ik hem bij de dealer ophalen. Ben trouwens zeer te spreken over het gesprek en de manier van zakendoen bij Henk Scholten in Nijmegen. Ik heb de waslijst aan (technische) vragen naar volle tevredenheid kunnen afwerken met Maarten. Foto’s volgen morgen.
En nu afscheid nemen van mijn boven alles geliefde (volgens mijn vrouw) S70 Luxery line 1997 met 326.000 km. Hopelijk vind ik voor hem een goed tehuis (met binnenstap-gelegenheid) voor de volgende kilometers.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 20.02.2022 - 13:55
door rkr
De foto's van onze nieuwe V70 Polar+ van november 2016:
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 20.02.2022 - 15:26
door eta76
Gefeliciteerd, mooie auto.
Om op je openings vraag terug tekomen. Mijn 2018 V90 D3 heeft net bij 169dkm de zuiger en schraap veren vervangen. Het olie verbruik was bijzonder hoog met 1 liter op 2000 á 5000km. Collega met een v40 begint na 150.000km ook hoger olie verbruik te hebben.
Ik weet niet of er juist te langzaam, te hard, te korte stukjes mee zijn gereden.
Maar er zijn een hoop die geen problemen hebben, hoeveel er na 150dkm in de problemen komen weet ik ook niet.. Ik had dus net pech.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 20.02.2022 - 17:31
door rkr
Ik wil toch hopen onder Volvo coulance?
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 20.02.2022 - 20:09
door HansEindhovenV70
eta76 schreef: ↑20.02.2022 - 15:26
Gefeliciteerd, mooie auto.
Om op je openings vraag terug tekomen. Mijn 2018 V90 D3 heeft net bij 169dkm de zuiger en schraap veren vervangen. Het olie verbruik was bijzonder hoog met 1 liter op 2000 á 5000km. Collega met een v40 begint na 150.000km ook hoger olie verbruik te hebben.
Ik weet niet of er juist te langzaam, te hard, te korte stukjes mee zijn gereden.
Alle VAE diesel modellen hebben hier last van, de oderhoudstermijn voor de olie is veel te lang, beter om de 15dkm olie verversen, en korte stukjes zijn funest voor deze diesels. Voor korte stukjes beter de fiets pakken
Maar er zijn een hoop die geen problemen hebben, hoeveel er na 150dkm in de problemen komen weet ik ook niet.. Ik had dus net pech.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 22.02.2022 - 21:33
door eta76
rkr schreef: ↑20.02.2022 - 17:31
Ik wil toch hopen onder Volvo coulance?
Nee, niet door de Volvo dealer waar hij altijd is onderhouden.. Die zeggen gewoon, nog nooit van problemen gehoord.
Gelukkig was de garage die hem aan mij heeft verkocht wel coulanter, (50-50 gedaan). Volvo doet pas iets als je 1Liter op 1000km verbruikt.. Erger dan een tweetakt brommertje..
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 23.02.2022 - 17:19
door PGV90
rkr schreef: ↑20.02.2022 - 13:55
De foto's van onze nieuwe V70 Polar+ van november 2016:
Heel fraai die V70!
En niet te zien dat deze al 10 jaar oud is....
Daar ga je nog lang van genieten.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 23.02.2022 - 22:29
door DB200
10 jaar? Gelukkig is het 2022 en niet 2026.
RKR: gefeliciteerd met je V70, zo te zien een super nette auto waar goed op is gepast. Daar ga je nog veel plezier aan beleven, zeker omdat deze ook een standkachel heeft.
Als ik met niet vergis, is het een Polar en geen Polar+, maar wat het echt is lees je in het portier RA, op een zwarte sticker.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 23.02.2022 - 22:58
door rkr
eta76 schreef: ↑22.02.2022 - 21:33
rkr schreef: ↑20.02.2022 - 17:31
Ik wil toch hopen onder Volvo coulance?
Nee, niet door de Volvo dealer waar hij altijd is onderhouden.. Die zeggen gewoon, nog nooit van problemen gehoord.
Gelukkig was de garage die hem aan mij heeft verkocht wel coulanter, (50-50 gedaan). Volvo doet pas iets als je 1Liter op 1000km verbruikt.. Erger dan een tweetakt brommertje..
Ja, ja, nooit van dergelijke problemen gehoord ... het internet staat er vol van:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=310632
Mijn dealer was er wel van op de hoogte (nadat ik het geprinte Volvo- bulletin uit VS liet zien waarin het vervangen van de schraapveren en zuigers beschreven is). ‘Dat doen we nu niet meer, we vervangen nu de complete motor.’
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 24.02.2022 - 09:43
door PGV90
DB200 schreef: ↑23.02.2022 - 22:29
10 jaar? Gelukkig is het 2022 en niet 2026.
RKR: gefeliciteerd met je V70, zo te zien een super nette auto waar goed op is gepast. Daar ga je nog veel plezier aan beleven, zeker omdat deze ook een standkachel heeft.
Als ik met niet vergis, is het een Polar en geen Polar+, maar wat het echt is lees je in het portier RA, op een zwarte sticker.
Ah, mijn fout had 2012 in mijn hoofd, maar toen bestonden de Polar versies nog niet.
6 jaar en zo netjes is idd ook een erg goed teken.
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 24.02.2022 - 11:50
door rkr
Het is een Polar+ uit november 2016. Keyless entry, standkachel, verwarmde voorruit, adaptieve cruisecontrol, en alle veiligheidsopties. Zaterdag is de grote dag!
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 03.03.2022 - 12:37
door waal70
En, is die al binnen?
Wil de berichten over dat dit alleen de dieseltjes betreft even nuanceren.
Rij zelf een T5 uit 2015, VEA benzineblok, (inmiddels van 155dkm naar 205dkm).
Vanaf een bepaald motornummer is het ontwerp van schraapveren veranderd, vanwege olieverbruikmeldingen.
Heb zelf een keer de elektronische peilstok op "laag" gehad, nog zonder melding in de display. De garage heeft toen bijgevuld en de oliesensor gecalibreerd. Dat was toevallig in de periode nadat ook de "oil flame box" - wat een piepend geluid kan opleveren - was vervangen. Het tekort aan olie heeft daar misschien mee te maken gehad, want:
Sinds die tijd monitor ik zelf het olieverbruik via een OBD-dongel en een app; je ziet dan op mm-niveau je oliepeil. Tot nu toe geen verbruik kunnen constateren.
Ik moet zeggen dat ik inmiddels wel ben overgestapt naar RON98, waarom weet ik niet, waarschijnlijk vooral voor het idee
"From engine serial number: 1501327, engines have been modified from engine factory."
Hier een link naar het technical service bulletin voor de USA en CANADA markt:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 03.03.2022 - 14:06
door eta76
Ik heb een diesel 2018.
Bulletin gold enkel voor Amerika, als ik het goed heb. Waar geen diesel meer werd verkocht
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 08.03.2022 - 22:31
door rkr
rkr schreef: ↑19.02.2022 - 22:04
HansEindhovenV70 schreef: ↑18.02.2022 - 11:08
Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen! De nieuwere modellen erna, ook benzine, zijn helaas wel veel storingsgevoeliger. XC40, V60.... ik zou het niet meer aandurven als particulier, je kunt hier behoorlijk op "leeglopen" heb ik gehoord.
Dank aan allen voor de felicitaties/ reacties! Ik heb de V70 altijd als een soort ‘oermodel’ van Volvo gezien. Volgende week ga ik hem bij de dealer ophalen. Ben trouwens zeer te spreken over het gesprek en de manier van zakendoen bij Henk Scholten in Nijmegen. Ik heb de waslijst aan (technische) vragen naar volle tevredenheid kunnen afwerken met Maarten. Foto’s volgen morgen.
En nu afscheid nemen van mijn boven alles geliefde (volgens mijn vrouw) S70 Luxery line 1997 met 326.000 km. Hopelijk vind ik voor hem een goed tehuis (met binnenstap-gelegenheid) voor de volgende kilometers.
waal70 schreef: ↑03.03.2022 - 12:37
En, is die al binnen?
Wil de berichten over dat dit alleen de dieseltjes betreft even nuanceren.
Rij zelf een T5 uit 2015, VEA benzineblok, (inmiddels van 155dkm naar 205dkm).
Vanaf een bepaald motornummer is het ontwerp van schraapveren veranderd, vanwege olieverbruikmeldingen.
Heb zelf een keer de elektronische peilstok op "laag" gehad, nog zonder melding in de display. De garage heeft toen bijgevuld en de oliesensor gecalibreerd. Dat was toevallig in de periode nadat ook de "oil flame box" - wat een piepend geluid kan opleveren - was vervangen. Het tekort aan olie heeft daar misschien mee te maken gehad, want:
Sinds die tijd monitor ik zelf het olieverbruik via een OBD-dongel en een app; je ziet dan op mm-niveau je oliepeil. Tot nu toe geen verbruik kunnen constateren.
Ik moet zeggen dat ik inmiddels wel ben overgestapt naar RON98, waarom weet ik niet, waarschijnlijk vooral voor het idee
"From engine serial number: 1501327, engines have been modified from engine factory."
Hier een link naar het technical service bulletin voor de USA en CANADA markt:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf
Shell Vpower of BP Ultimate is zeker beter voor een schonere verbranding (en daardoor een schonere motor) omdat het echte benzine is, zonder die ethanol, spreek ‘namaakbenzine’.
@Waal70: ik ben wel zeer geïnteresseerd in de naam van dat programma en de dongel om het olieniveau te peilen. Waar is het te koop?
Ik ben nog op zoek naar het motornummer. Waar kan ik dat vinden bij de 2.0 VEA motor?
Dank voor de reactie!
V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?
Geplaatst: 11.03.2022 - 16:19
door waal70
Ik heb een “willekeurige” ELM327 obd dongel gekocht. Met WiFi ondersteuning, voor de verbinding met je telefoon. Op marktplaats voor 10-15 euro. Zoeken op “OBD WiFi” is vaak al genoeg. Via China voor wsl veel minder. Zijn die karakteristiek zwart/oranje doosjes.
De app die ik erbij gebruik is “Car Scanner”, die is gratis op de App Store. Deze app omdat deze het connectieprofiel “Volvo 2014+ VEA (not SPA)” heeft, waarmee de oliepeilsensor voor onze motoren is uit te lezen.
EDIT: het motornummer kun je vinden door de afdekplaat aan de bovenkant van de motor te schroeven met de plastic Torx-dingen, je ziet dan een zwart plaatje met witte letters met daarop je motortype (bij mij B4204T11) en daarachter het “serienummer”