Keertje wat anders is dan ook leuk

Die 45PK zegt helemaal niets. Een elektromotor heeft een veel hoger koppel. Ik heb wel ervaring met een eerste generatie V60 D6. Die kwam op de elektromotor binnen de bebouwde kom goed mee (verassend snel zelfs). Sprintjes ga er er niet mee trekken, maar reken op de vlotheid van een gemiddelde auto.Hans Pans schreef: ↑24.04.2022 - 12:32 Dank weer allemaal! Het budget gaat natuurlijk wel een zwaarwegende factor worden. Daar moeten we nog een ei over leggen. Maar het is fijn om ondertussen al de overwegingen te maken naar de punten waar jullie je ideeen over delen.
De verwachting is dat het gros van de kilometers met de XC90 binnen de bebouwde kom en soms op een 80km-weg gemaakt zullen worden. Daarnaast zullen we in het weekend met z’n zessen af en toe eens ergens heen rijden. Dus ik verwacht relatief weinig snelwegkilometers. Ik heb in m’n hoofd dat met de T8 er veel hybride gereden zal kunnen worden, nu ik van HGV lees dat je maar 45pk hebt als je puur elektrisch rijdt. Die had ik nog niet helder, dus dat is goed om te weten.
Als ik zo jullie overwegingen rond de V8 vs 2.5T lees, lees ik vooral de degelijkheid van de V8 terug. En dat de 2.5T voor ons soort kilometers aantrekkelijker zal zijn qua verbruik.
Moeilijk moeilijk moeilijk… Gelukkig heb ik nog even om de knoop door te hakken![]()
Paar kleine opmerkingen bij jou info: Een T8 is tot ca.130 km/uur volledig elektrisch te rijden (niet dat dat echt zinvol is voor de actieradius, maar dus echt wel meer dan 80). Optrekken in Pure gaat prima met het verkeer mee, je komt zeker niet te kort t.o.v. het overige verkeer en als je in Pure rijdt gaat de benzinemotor niet aan (tenzij je heel veel "gas" geeft. Ik rijd met mijn T8 ca. 30K per jaar, veel korte ritjes maar zeker ook lange stukken. Ik kom daarmee uit op en gemiddeld verbruik van ruim 1:18 met dagelijks laden aan de paal. Met een T8 van de eerste bouwjaren haal je zo'n 25-30 km puur elektrisch.HGV schreef: ↑23.04.2022 - 08:40 ....Een t8 is echt compleet anders en interessant als je veel korte stukjes rijdt. Tot 80km/u is deze ook compleet electrisch te rijden, maar dan heb je iets van 45kp geloof ik... niet echt iets om met het verkeer mee te komen, ga je harder dan gaat er ook brandstof mee. Let wel op dat je brandstoftank dan wat kleiner is en de t8 10cm langer is... iets om zeker in de stad wel rekening mee te houden!
De 3.2 6 cilinder van na de facelift heeft gewoon een 5 traps geartronic, je verwart hier de oude T6 van de eerste generatie, die had inderdaad een 4 traps GM bak en die schijnt het vermogen niet echt aan te kunnen.
Kan ik jou aanraden om de Spritmonitor app te gebruiken? Even de KM stand invullen en je liters en de app houdt allerlei statistieken bij over jouw verbruik. Scheelt weer bonnetjes en met de hand rekenen.volvo xc90 010 schreef: ↑25.05.2022 - 14:56 inmiddels de temperaturen wat gestegen, 80% in de stad en op de buitenweg max. 100 km/ uur met de 2500 cc gechipt naar 250 pk met 6 bak handgeschakeld 1 op 9,5 , klant van me met de 8 cijl. automaat rijdt nog steeds 1 op 4.5 in de stad en overweegt over te stappen naar ook 2500 cc en dan ook gechipt , bespaard gewoon 50% in de brandstofkosten . ik ben bang dat de brandstof gewoon de melkkoe van de regering is ! benzine niets duurder dan 10 jaar geleden , wel de accijns die enorm verhoogd zijn waar gaat het heen ? 3 euro per liter ?
Aha dat wist ik niet, zojuist opgezocht op AW en zie dat vanaf '06 de 3.2 kennelijk een 6-traps (dus geen 5-traps?) heeft en niet meer de 4-traps. Als ik het juist heb paste de 5-trapsbak niet onder de motorkap van de 3.2 en werd dan maar een veel te gammele oude 4-traps gebruikt. In verband met YT-regeling zochten wij inderdaad toen een 1e generatie XC90 en viel de 3.2 om die reden af. Gelet op het genoemde budget van <15K zal overigens niet uit de laatste modeljaren worden geput, want ze zijn erg aan de prijs. (überhaupt vind ik de bedragen die men durft te vragen voor XC90's soms bizar) Dus toch reden om op te passen voor een van de eerste 3.2's in deze zoektocht.