Pagina 2 van 3
Geplaatst: 10.11.2006 - 22:03
door Ludo
o ja, G3 zoals dat in Nederland genoemd word, is niet specifiek voor LPi 'weggelegd'.
lpg kan ook G3 zijn.

Geplaatst: 11.11.2006 - 11:10
door V480-S60
Bij elke V40/S40 moeten als er LPG is ingebouwd op een gegeven moment de kleppen opnieuw gesteld worden. (Overigens dit moet ook bij de oudere dieselmotoren)
En LPi is gewoon een andere instlallatie de brandstof is en blijft LPG.
G3 is een benaming voor een wat beter afgestelde en daardoor schonere motor die dus gedeeltelijke MRB vrijstelling krijgt.
Geplaatst: 11.11.2006 - 11:42
door Ludo
V480-V40 schreef:Bij elke V40/S40 moeten als er LPG is ingebouwd op een gegeven moment de kleppen opnieuw gesteld worden.
dus een S/V40 heeft geen hydraulische kleppen zoals hierboven geschreven word, klopt dat?.
Geplaatst: 11.11.2006 - 14:35
door V480-S60
@Ludo
Klopt. Ze hebben zogenaamd levenslang gestelde kleppen. Maar die zijn niet hydraulisch. Daardoor bij LPG gebruik uiteindelijk toch stellen. (Vandaar ook andere koppen bij af fabriek Bi-fuel)
Geplaatst: 11.11.2006 - 15:00
door Remon
Bij de phase I s/v40 is lpg rijden net al bij een 440. Maar als je een phase II s/v40 hebt, dien je en cilinderkop revisie uit te voeren. De koppen na 2000 zijn namelijk van aluminium. Aluminium kan de hoge temperatuur niet aan wat bij gietijzer wel het geval is. Daarom dient er een gietijzerenkop (bifuel kop) gemonteerd te worden. Deze kosten 1800+€1500 voor de installatie maken het voor mij niet rendabel om een lpg installatie te plaatsen. Pas na 4 jaar ben je met lpg even duur uit als met diesel. Alleen ben je bij de diesel dan niet meer verplicht om de auto nog langer te houden wat bij de lpg achteraf inbouw wel het geval is.
Geplaatst: 11.11.2006 - 16:13
door Okke
V480-V40 schreef:@Ludo
Klopt. Ze hebben zogenaamd levenslang gestelde kleppen. Maar die zijn niet hydraulisch.
Weet je dat HEEL zeker (fase 1)?
Geplaatst: 11.11.2006 - 19:05
door Ludo
V480-V40 heeft gelijk, heb even geinformeerd en er word geadviseerd om klepspeling te controleren bij 50.000 km.
ook in Vadis vind je enkel de hydraulische terug bij de pfase1 1.8l.
Geplaatst: 11.11.2006 - 20:14
door Okke
Dus...het ging toch om een V40 uit '98?
Maar wat schrijft vadis voor voor fase 1 (hydraulische kleppen) en fase 2 modellen (nastelbaar) qua interval? Het is volgens mij niet mogelijk om fase 1 modellen te stellen. En anders gaat dat zonder te stellen aardig goed, vriend van mij rijdt er een (fase 1) met dik 2 ton en geen centje pijn (vialle lpi). En ook van een Volvo LPG specialist dit begrepen (fase 1 kleppen niet nastelbaar). Ik kan het natuurlijk verkeerd begrepen hebben

Geplaatst: 11.11.2006 - 21:52
door Ludo
het gaat idd om een V40 uit '98, maar wel een 2.0 liter :
belsch schreef:het betreft een V 40 Van 01/1998 met een 2.0 i motor
die heeft geen hydraulische voor zover ik kan zien.
Vadis schrijft niets voor.
enkel bij de Bi-Fuel word aangegeven om de filter te vervangen iedere 20.000km, en de afsluitklep iedere 80.000km.
over klepspeling controleren of stellen staat niets vermeld.
ook niet in de aanbeveling naar de klant toe.
Volvo laat hier dus een serieuze steek vallen. (maar dat is die andere discussie

)
wat je verder schrijft
kan inderdaad, zelfs meer dan 2 ton zonder controle of afstelling. (heb ik al ook vaker geschreven)
maar anderzijds ook, heb er ook al gezien met amper 60.000km en verbrande kleppen...
Geplaatst: 11.11.2006 - 21:54
door Remon
dan denk ik Ludo dat dat een Phase II cilinderkop geweest is. Bij een Phase I zijn volgens mij tot 99 gietijzeren koppen gebruikt met geharde klepzetels.
Geplaatst: 11.11.2006 - 22:14
door Ludo
S/V40 kan ik niet zo zeggen, maar ook S60 en V70 met de RN motor.
Geplaatst: 12.11.2006 - 15:13
door Brandje
Hoi Belske,
Ik zelf rij al jaren met diverse V40 op gas en ik kan zeggen nagenoeg zonder problemen. Momenteel rijd ik met een V40 18i (122 pk) uit 2001 LPI van Vialle met een km. stand van 185.000.
Deze installatie was reeds ingebouwd toen ik de auto kocht met 130.000 km. op de teller en, zonder 1 eurocent aan extra kosten opgestoomd naar de 185.000 km.
Dus met een dosis geluk kan ook jou dit overkomen! succes met de aankoop.
PS.
Wat de prijs betreft als je voor de auto valt, koop hem dan.
groetjes Brandje
Geplaatst: 12.11.2006 - 16:49
door V480-S60
Ludo heeft het al gezegd.
In de S/V40 heeft alleen de GDI (mitsubishi)motor hydraulische kleppen.
En ik weet niet wat er bedoeld werd met de vergelijking met de 400 serie maar ook daar is kleppenstellen (en kopvervanging op den duur) wel degelijk aan de orde bij het rijden op LPG. (En dat is dus eigen ervaring!!!)
Geplaatst: 12.11.2006 - 17:43
door Remon
@Theo,
Mijn vergelijking met de 400 serie is omdat je met een 400 serie direct op LPG kunt gaan rijden voor een lange tijd. Mijn 440 had er toen 180dkm op staan, en kon toen nog 60dkm mee voordat er een cilinderkop reviesie plaatst vond. Hier zat dus een gietzijeren(bifuel) kop op. Op de Phase II motoren zitten aluminium koppen die het ongeveer 50dkm volhouden op lpg. Er dient dus vroeg of laat een revisie plaats te vinden.
Of de klepspeling nou handmatig of hydraulisch gaat, maakt niets uit voor het lpg rijden. De materiaal soort is van belang om op lpg te rijden. Gietzijer of alumium.
Geplaatst: 12.11.2006 - 18:00
door Ludo
Remon schreef: Of de klepspeling nou handmatig of hydraulisch gaat, maakt niets uit voor het lpg rijden. De materiaal soort is van belang om op lpg te rijden. Gietzijer of alumium.
jawel maakt wel iets uit, bij handmatige stelling ben je sneller uitgesteld.
rond de 2 ton ben je uitgesteld.
en aluminium met hydaulische kleppen gaat ook goed, kijk maar naar de 850.

Geplaatst: 12.11.2006 - 18:14
door V480-S60
Ik ben het met je eens Ludo.
Remon, je haalt echt twee dingen door elkaar.
Kleppenstellen met stelplaatjes. Wat dus bij vaste stoters moet gebeuren.
En geharde klepzetels bij aluminium koppen.
Maar het kleppenstellen is dus echt de oorzaak van een koprevisie/vervanging op termijn.
Een van mijn vorige auto's was dus een 440 1.8 op LPG. Bij deze motor moeten op LPG elke 20.000 km de kleppen opnieuw gesteld worden. Ik kocht deze auto met 180.000 km op de teller . Net nadat de kleppen opnieuw gesteld waren. Bij 200.000 km kreeg ik dus te horen. Sorry kleppen uitgesteld. Dat kost u een nieuwe kop. (achteraf wist de vorige eigenaar dit dus waarschijnlijk).
Geplaatst: 12.11.2006 - 18:25
door Remon
Hoe het dan precies zit weet ik niet, maar een cilinderkop uit de phase II is absoluut niet geschikt voor LPG. Geloof je het niet? Vraag dan maar eens de gewijzigde spec. op van een bifuel v40 bij de volvo importeur. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en toen werd mij verteld dat de koppen het niet lang volhouden. Helaas heb ik het mailtje niet meer. Maar als je het niet gelooft of je wilt het echt heel zeker weten, mail dan naar volvo nederland. Bij de 850 zit er een ouderwetse kop op net als bij de 440`s
Geplaatst: 12.11.2006 - 20:43
door V480-S60
Remon.
Je hebt idd gelijk dat de kop van een V40 Bi-fuel anders is dan de kop van een niet LPG auto. En idd is het verstandig de kop ook te vervangen als je op LPG wilt gaan rijden. Maar dat heeft niets met het materiaal (aluminium) van de kop op zich te maken maar alles met de harding van de klepzetels. Want zoals Ludo al zegt een 850 heeft ook een aluminium kop. Hierbij zijn de klepzetels wel gehard.
En even een ander voorbeeld. Bij een 240 moeten de kleppen ook gesteld worden. En is een kop na ca. 200.000 km ook aan zijn eind. Maar bij een 240 Turbo (met geharde klepzetels en andere kleppen) is deze vaak pas na 400.000 uitgesteld. Maar in de basis zijn de koppen gelijk. En hebben geen hydraulische kleppen.
Je haalt echt twee dingen door elkaar.
Geplaatst: 12.11.2006 - 21:04
door Barry (Grillmeister)
Gewoon een aankoop keuring doen, in Nederland kan dat bij de anwb, in belgie heb je vast ook wel zoiets,en anders ga je gewoon voor een aankoop keuring naar een garage die je kent of naar de Volvo dealer, er zijn zat V40's die rond de 300.000 km hebben gereden op gas.
De verhalen van doe geen gas gaat vooral over de nieuwere auto's zoals de V70's en Xc 70's etcetera.
Grt Barry
Geplaatst: 12.11.2006 - 21:16
door V480-S60
Oh ja,
Nog even het verhaal van Ludo nuanceren over de 850.
In de productiejaren 92/93 heeft VOLVO de koppen van de 850 op de een of andere manier niet voorzien van geharde klepzetels. (Zoals bij de phaseII S/V40) Al deze auto's die wel op LPG liepen hebben dus later wel een aangepaste kop gekregen. (Twee van mijn kennissen hadden dit.)