Pagina 2 van 2

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 11.04.2023 - 10:24
door Fredhead
Nee helaas, je moet ook de sensor laten weten dat de olie is vervangen.

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 11.04.2023 - 19:15
door eta76
fredhead schreef: 11.04.2023 - 10:24 Nee helaas, je moet ook de sensor laten weten dat de olie is vervangen.
Maakt dat de sensor niet overbodig? :-) Nu ben ik ook wel benieuwd.
6 liter er uit, 6 liter er in.. Het olie peil moet praktische gelijk uitkomen.
Of wordt door de 'reset' een soort nieuwe baseline bepaald, waardoor hij na de actie altijd 100% vol zit? Ongeacht of je er iets meer of minder in hebt gedaan?
Motormanagement zal niet anders reageren met de andere olie toch?

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 11.04.2023 - 19:53
door Fredhead
Volledig mee eens, maar om veiligheidsredenen willen ze toch graag de sensor gereset hebben.
Je zal niet de eerste en ook zeker niet de laatste zijn die denkt zonder olie in het blok te hebben weg te kunnen rijden.

Na een reset zal hij niet denken dat het carter volledig vol zit met bijvoorbeeld slechts een liter olie.

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 11.04.2023 - 21:24
door Msuidgeest
Ik vind het maar een vreemde ontwikkeling, zo zonder peilstok.

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 11.04.2023 - 21:26
door Fredhead
Ik zou er ook aan moeten wennen, gelukkig heeft het wagenpark hier allemaal nog wel zo'n ding.

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 12.04.2023 - 07:55
door Armoderos
Hmmm.. ik heb laatst ook zelf de olie vervangen thuis op de oprit. En niets gekalibreerd of wat.
Wel gewoon de juiste hoeveelheid olie er in en daarna (na dat de motor warm was) digitaal uitgelezen en het peil was gewoon prima.

Zelfde deed ik ook bij mijn vorige auto's. Peilstok is absoluut wel een gemis bij de V60 van nu.

Oh en mbt "specialist" ik heb ook een soortgelijk verhaal meegemaakt. Mij aangemeld voor een motorflush en oliebeurt bij een specialist nav een leuke aanbieding op het www.
Op de terugrit naar huis kreeg ik een brandend olielampje. Daarna bij MMST (wel een echte Volvo-specialist) geweest in Oldenzaal en na uitlezen stond er letterlijk "oliepeil te hoog" in het rapport van Vida. Goed half liter er uit gehaald en daarna was alles prima.

Heb de veroorzaakende "specialist" geïnformeerd en het antwoord was LIJKT ME WEL STERK terwijl ik het zwart op wit had. Ik ga geen namen noemen want het kan natuurlijk een incident zijn maar de stempel "specialist" kun je niet zomaar toe-eigenen lijkt mij.

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 12.04.2023 - 10:57
door diesel01
Wanneer er olie vervangen word moet de hoeveelheid olie er in die Volvo voorschrijft en daarna moet er met Vida de auto vertelt worden dat er, in mijn geval, 5.2liter is afgevuld.
Het digitale peil gaat dan op max en die zie ik gedurende de tijd teruglopen, vaak tijdens vakantie vraagt hij om een liter.
Zo schrijft Volvo het voor en ik zou niet zo snel naar iemand toe gaan voor onderhoud die dit niet weet of middels software kan aanpassen.
Er zijn ook specialisten die distributie riemen vervangen en koelvloeistof doen maar vervolgens niet weten dat het systeem van Volvo onder vacuüm gedaan moet worden.
Het resultaat is dan lucht in het systeem waardoor het blok warm loopt wat koppakkingen kapot maakt of gescheurde blokken geeft.
Die €400 besparing lijkt dan mooi maar een ruilblok kost meer wanneer hij stuk loopt omdat de onderhoudsman/vrouw niet weet wat de werkwijze is.

180.000 km beurt, vervolgens problemen

Geplaatst: 12.04.2023 - 11:27
door raspaardje
Ik zal dit toch eens navragen bij mijn specialist. De enige oliebeurt tot nu toe bij mijn 2019 V60 heb ik ook zelf gedaan.
Kwestie van olie wisselen en onderhoudsmelding resetten.