V60 T3 stilgevallen op de snelweg en loopt op 3 cilinders
Geplaatst: 13.06.2022 - 22:54
Wat voor soort brandstof gooi jij en je schoonouders er altijd in?
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Goed voornemen, nu ook nog op tijd de oliewissels en de basis is er in elk geval om wat langer met je blok te kunnen doen. Bij mijn auto gaat er na 10 a 15 dkm nieuwe olie + filter in. Die 30.000 onderhouds beurten zijn echt te lang als je zelf het blok “goed”. wilt houden.
Als je goed leest dan zeg ik ook niet dat op tijd olie wisselen de voorgaande problemen zou voorkomen!PepijnZ schreef: ↑22.06.2022 - 12:56 Oliewissels gaan de problemen die je hebt gehad denk ik niet voorkomen. Het lijkt sterk op een injector die open is blijven staan of vervuild is geraakt. Bij diesels noemde ze dit vroeger een "pissertje". I.p.v. verstuiven in miniscule druppeltjes spuit de brandstof er dan uit als dun straaltje. De plak waar die de zuiger raakt raakt over verhit met als gevolg een smeltende zuiger.
Wel een behoorlijke klus die je binnen afzienbare tijd hebt uitgevoerd. Veel veilige kilometers toe gewenst!
Misschien ligt het toch wel aan de caravan, gezien er twee identieke motoren zijn gesneuveld, dan denk ik als eerste :HbTps schreef: ↑15.05.2022 - 15:53 Beste mede forumleden,
Jaren lang tevreden in een V50 gereden, sinds 8 maanden in een V60. Super tevreden over tot gisteren... Schoonouders uit de brand helpen (stil gevallen op de A2 met caravan, Ford Modeo met Ecoboost motor loopt op 3 cilinders) V60 ervoor en die kwam tot Geleen...ook op 3 cilinders lopen. Hieraan vooraf ging een licht tikkend geluid uit de motor, kort hierop op 3 cilinders lopen. Afrit genomen, ANWB erbij. Wat gewisseld met bougies en bobines, probleem blijft op cilinder 1 hangen. Injector komt vaak voor, is mij bekend maar wat me opvalt is dat tijdens het starten het hoorbaar is dat 1 van de cilinders geen weerstand geeft op de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel. Lijkt sterk op compressieverlies. Ook de blauwe walm uit de uitlaat toen de auto op de berger werd gereden voorspelt niet veel goeds.
Bizarre situatie, 2 dezelfde motoren in verschillende auto's op dezelfde middag met hetzelfde probleem uitgevallen. Je zou haast denken dat het aan de caravan ligt....kan natuurlijk niet.
Maar mijn vraag is of er mensen bekend zijn met dit probleem? Komt dit vaker voor???
Gebeurt vaker met dit type motor. Brandstofdruk niet oke, blijft de injector nalopen (druppelen). Gevolg: aankoeken koolstof wat uiteindelijk verbrand op de zuiger. Hierdoor ontstaat dit soort smeltgedrag.PepijnZ schreef: ↑22.06.2022 - 12:56 Oliewissels gaan de problemen die je hebt gehad denk ik niet voorkomen. Het lijkt sterk op een injector die open is blijven staan of vervuild is geraakt. Bij diesels noemde ze dit vroeger een "pissertje". I.p.v. verstuiven in miniscule druppeltjes spuit de brandstof er dan uit als dun straaltje. De plak waar die de zuiger raakt raakt over verhit met als gevolg een smeltende zuiger.
Wel een behoorlijke klus die je binnen afzienbare tijd hebt uitgevoerd. Veel veilige kilometers toe gewenst!
Aan het onderhoud ligt het niet, schade is het gevolg van een defecte injector.flevodirk schreef: ↑18.06.2022 - 17:15Goed voornemen, nu ook nog op tijd de oliewissels en de basis is er in elk geval om wat langer met je blok te kunnen doen. Bij mijn auto gaat er na 10 a 15 dkm nieuwe olie + filter in. Die 30.000 onderhouds beurten zijn echt te lang als je zelf het blok “goed”. wilt houden.
Zou je haast denken ja, toch is het echt een toevalligheid. Bij beide motoren waren de injectoren al slecht, het trekken van de caravan heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de injectoren langer (of verder?) dan normaal moesten openen. Op dat moment bleven ze vast zitten en sloten dus niet (helemaal meer) Schoonouders zijn met 4 nieuwe injectoren en met dezelfde caravan vorige week terug gekomen uit Spanje.snorremans schreef: ↑23.06.2022 - 20:34Misschien ligt het toch wel aan de caravan, gezien er twee identieke motoren zijn gesneuveld, dan denk ik als eerste :HbTps schreef: ↑15.05.2022 - 15:53 Beste mede forumleden,
Jaren lang tevreden in een V50 gereden, sinds 8 maanden in een V60. Super tevreden over tot gisteren... Schoonouders uit de brand helpen (stil gevallen op de A2 met caravan, Ford Modeo met Ecoboost motor loopt op 3 cilinders) V60 ervoor en die kwam tot Geleen...ook op 3 cilinders lopen. Hieraan vooraf ging een licht tikkend geluid uit de motor, kort hierop op 3 cilinders lopen. Afrit genomen, ANWB erbij. Wat gewisseld met bougies en bobines, probleem blijft op cilinder 1 hangen. Injector komt vaak voor, is mij bekend maar wat me opvalt is dat tijdens het starten het hoorbaar is dat 1 van de cilinders geen weerstand geeft op de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel. Lijkt sterk op compressieverlies. Ook de blauwe walm uit de uitlaat toen de auto op de berger werd gereden voorspelt niet veel goeds.
Bizarre situatie, 2 dezelfde motoren in verschillende auto's op dezelfde middag met hetzelfde probleem uitgevallen. Je zou haast denken dat het aan de caravan ligt....kan natuurlijk niet.
Maar mijn vraag is of er mensen bekend zijn met dit probleem? Komt dit vaker voor???
Is de caravan wel geschikt voor deze auto's qua gewicht ?
Is de caravan niet overladen, dus te zwaar.
Lopen de remmen van de caravan niet aan ?
Zit de oploop rem niet vast ( schuifstuk )
Goede vraag, ik heb in ieder geval niets gemerkt. Goede brandstof, liever geen E10 en regelmatig een injectie reiniger is wat je kunt doen. En als de motor op 3 cilinders gaat lopen DIRECT stoppen en niet doorrijden.Volvolof schreef: ↑25.06.2022 - 19:51 Zijn er vroege indicatoren die wijzen op problemen met een injector ? Geen brandend motor management lampje of zo ?
Ik zou toch graag een injector vervangen voordat de hele zuiger kapot is.
De dealer voegt iedere keer brandstofsysteem reiniger toe. Geen idee of dat helpt.
Is op jouw auto ook jaarlijks brandstofsysteem reiniger toegevoegd ?