Pagina 2 van 2

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 25.08.2022 - 19:05
door OGA244
Openbare laadpalen ipv thuis laden

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 25.08.2022 - 19:24
door teebee
In antwoord op de topic vraag:
(Nog lang) niet ver genoeg om de aanschaf van een FE te overwegen.
(Naast de absurde prijzen hier in NL)

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 25.08.2022 - 19:30
door wasbeer2006
Een EV moet je ook niet kopen. Private lease is goedkoper.
Tenzij je meer dan 5 getallen op je spaarrekening hebt staan en je huis al hebt afbetaald.
In alle andere gevallen in lease behoorlijk goedkoper.

Het is alleen de vakantie die me tegenhoud en dat met die snelheden de meeste echt niet meer dan 200km kunnen rijden tot de volgende stop.
Uitgezonderd een tesla met hun laadnetwerk

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 25.08.2022 - 19:46
door OGA244
€900 p/mnd x 48 is wel ruim € 43.000...

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 25.08.2022 - 19:47
door teebee
wasbeer2006 schreef: 25.08.2022 - 19:30 Een EV moet je ook niet kopen. Private lease is goedkoper.
Tenzij je meer dan 5 getallen op je spaarrekening hebt staan en je huis al hebt afbetaald.
In alle andere gevallen in lease behoorlijk goedkoper.

Het is alleen de vakantie die me tegenhoud en dat met die snelheden de meeste echt niet meer dan 200km kunnen rijden tot de volgende stop.
Uitgezonderd een tesla met hun laadnetwerk
Dat ze veeeeeeel te duur zijn: eens
Mbt lease: als je zakelijk least ben je een dief van je eigen portemonnee indien je geen fossiele brandstof kiest (FE= minimaal +16% en Hybride= Minimaal +22%), zet dat naast de veel hogere cataloguswaarde en je weet wanneer je koopman bent. Dat nog naast de acciradius, beschikbaarheid (en prijzen) van onderweg (buitenland) opladen. En dan nog het feit (maar nog niet praktisch bewezen) dat indien je bv met de hele straat thuis besluit elektrisch te gaan rijden je om 1805 (na thuiskomst werk) met zn allen in het donker zit :lol:
Al die fabrieksopgaves mbt actieradius zien er mooi uit; praktijk is anders (net als met normale verbrandingsmotoren).
Zolang ik niet (oa) max 1 (korte!) tussenstop kan maken richting vakantieadres (btl) gaat het hier niet gebeuren…. En al helemaal niet als de prijzen blijven wat ze zijn of zelfs hoger worden (ergo de belastingen niet naar beneden gaan… want he, de overheid heeft toch veel over voor een verbetering van het klimaat / milieu ….toch?)

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 25.08.2022 - 20:27
door dik999
OGA244 schreef: 25.08.2022 - 19:05 Openbare laadpalen ipv thuis laden
Nu nog ongeveer 40 cent ben benieuwd hoe lang dat duurt

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 25.08.2022 - 21:03
door OGA244
Zou me daar geen zorgen over maken, op de apps tref je ook nu nog palen van 20ct/kWh

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 26.08.2022 - 10:07
door wasbeer2006
Het werkt heel simpel. Nederland is een BV en er moet geld binnenkomen. De overheid loopt miljarden mis door de EV's
Die moeten ergens vandaan gaan komen.

Gezien het heel lastig en onverkoopbaar is hoge accijnzen op stroom te zetten gaan we straks lekker per kilometer betalen, daar kan je op wachten.
Ik gok dat het snel een 10ct per kilometer gaat zijn.

Het goede nieuws van een EV is, je hebt bijna geen onderhoud want er zit weinig in wat slijt.
Daarom zijn ze ook voordelig in de lease.

En de beschikbare stroom gaat een probleem worden. Technisch hoeft dat helemaal niet want je zou mooi per wijk netwerkjes vrij simpel aan kunnen leggen.
Maar dat krijgen we niet geregeld. Maar technisch is het heel simpel! Laadstroom beperken en verspreid laden, maar dat vraagt ook aanpassingen van ons en daar zijn we ook moeilijk in.

Verbieden van laadpalen die je niet in kan stellen. Ik heb me daar enorm over verbaasd. Hoeveel moeten er nou als ze thuis komen 11KW of zelf 22KW in een accu pompen.
Uitgezonder misschien 2 -5% van de veelrijders niemand. Dus als je gewoon met 3 of 4KW gaat laden is er niets aan de hand in de straat. We maken vooral een probleem in plaats dat we het simpel oplossen.
En tussen 17u en 19u laden we niet omdat de ovens etc aanstaan. Technisch allemaal te simpel om in te richten. En zo kan ik nog 10 dingen noemen.

En mensen moeten zich aanpassen. Je gaat maar gewoon na 2 uur rijden opladen op vakantie. Wat maakt het uit. doe je er 2 uur langer over.
Nog goed voor de verkeersveiligheid ook. Kan je meteen normaal drinken, wordt je minder moe ook.
In een aantal landen gewoon campings verplichten dat je elke dag kan aankomen en niet alleen op zaterdag. (veel kan het al wel nu)
Je bent toch echt niet goed bij je pan als je om zaterdag om 3u op een zwarte zaterdag naar je bestemming rijd 1200km verder.
Dan moet je echt eens rustig op de bank gaan zitten nadenken waar je in hemelsnaam mee bezig bent.

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 26.08.2022 - 10:15
door teebee
Mooi betoog en dito visie (of die klopt laat ik in het midden).
Maar ‘simpel’ is blijkbaar niet zo simpel…. Want tot nu toe laat ook maar enige actie richting ‘simpel’ op zich wachten. En zoals het er naar uitziet (en wanneer je de netwerkbeheerders hoort) gaat dat ook echt nog wel ‘even’ duren.

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 26.08.2022 - 10:24
door raspaardje
Technisch zaken in orde maken lijkt idd te doen, op de grote infrastructuur op korte termijn na dan. Zoals teebee al aangeeft.
Maar mensen zijn kuddedieren en veranderingen zijn lastig.

De mens heeft met de hedendaagse techniek al zoveel keuzemogelijkheden, dat kan een deel ook gewoon niet bijhouden.
En dus is het dan de vraag of technische inrichting ook opvolging gaat krijgen in het gedrag van mensen.

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 26.08.2022 - 11:38
door erichendri
Gewoon PHEV's ontwerken die 70-90 km op de accu rijden.
Kan gewoon in 1 nachtje volgeladen worden met ±2 kw.
Kan het stroomnet prima aan in de huidige staat meen ik, moeten we wel uets bedenken voor de laadpalen .
Met zo'n auto kan ik 330 dagen per jaar met nul uitstoot rondrijden.
Een heeeeel groot gedeelte medelanders ook.
Voorlopig zou ik alleen een EV kopen als ik als 2de auto een geschikte groote ICE op de oprit hebt staan voor de vakanties.
De PHEV kan beide prima aan inclusief een leuke caravan trekken.
Maar dat kan een kia ev6, xc40, etc… ook om een paar voorbeelden re geven

Eric

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 26.08.2022 - 12:53
door wasbeer2006
Grote infra is een probleem, absoluut en zeker in bv de maand december waarin een zonnepaneel maar 1/15 oplevert van de topmaanden mei en juni. Heb je een gat.
Dan kan je naar windenergie, er komen ook steeds betere daglicht panelen.

De overheid neemt wel het besluit alles zakelijk EV vanaf 2025 (of 26). Maar geven geen opdracht het stroomnet aan te passen.
Maar als je het op kleinere schaal beter gaat regelen, hoef je veel minder aan te passen. Maar dat heeft weer met controle te maken. De grote beheerders willen wel controle!

Wij hebben inderdaad een EV als 2de auto en had het gemogen van mijn werkgever had de V60 een hybrid geweest.
Maar die financiële middelen moet je ook wel hebben.

Leuk YT filmpje gezien met de lightyear zero. Als je in bv Spanje woont en gemiddeld 70 km per dag rijdt hoef je hem vanaf begin maart tm eind september niet op te laden.
Alles wordt dan opgewekt met zonne-energie door de panelen in het dak.

Eindelijk een EV concept wat echt klopt. Heel veel EV,s slaan nergens op, maken we een sportauto van of een hoge SUV van meer dan 2 ton.

We verplichten van alles en beginnen nu al over accu's thuis, bizar en onnodig.
Laat je EV die accu zijn, scheelt weer grondstoffen. Volg een opgelegd laadschema en er is niet zoveel aan de hand.
Google weet wel hoe je die info moet vergaren en delen :-).

Het is er allemaal al maar we organiseren het niet............

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 26.08.2022 - 22:03
door erichendri
Niet iedereen kan naast zijn huis parkeren om de accu van de EV te gebruiken.
Is ook wel een dingetje.
Op de zaak de auto volladen en thuis gebruiken.
Riekt naar diefstal.

Eric

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 27.08.2022 - 15:30
door wasbeer2006
Ja met dat probleem denken houd je alles tegen. Lijkt het kabinet wel.

En het is geen probleem, er zit een metertje tussen je hoofd en eventuele zakelijk meter.
Functie toevoegen voor teruglevering, ook weer opgelost.

Dat niet iedereen een oprit heeft klopt, zeker niet meer als straks meer mensen electrisch rijden.
Natuurlijk moet je daar naar kijken, maar je zou je oprit met iemand kunnen delen als je weg bent. In Amsterdam gebeurt dat al.
Ja gedoe, eens. Maar we zullen ons aan moeten passen.

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 27.08.2022 - 15:50
door teebee
Hoe meer ik hier lees, hoe meer ik denk…. ‘What if…. Waterstof’….

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 29.08.2022 - 09:25
door wasbeer2006
Helemaal eens!

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 06.09.2022 - 13:21
door RoaldH
teebee schreef: 27.08.2022 - 15:50 Hoe meer ik hier lees, hoe meer ik denk…. ‘What if…. Waterstof’….
Waterstof maken is ook niet zo goedkoop.

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 28.10.2023 - 00:22
door Tukker999
Onze Volvo is bijna 10 jaar oud.
Toen die nog jong was laadde een lege accu ruim 9 kWh
Nu na 10 jaar past er wat minder in de accu.
Laadcapaciteit.jpg
Toen de auto nog jong was lukte het soms 42 km te rijden.
Nu na 10 jaar houdt het bij 30-35 km echt wel op.

Ik ben blij dat we nog steeds veel op stroom rijden.

Hoe ver komen we op de accu?

Geplaatst: 29.10.2023 - 12:50
door RoaldH
HeinvdW schreef: 28.10.2023 - 00:22 Onze Volvo is bijna 10 jaar oud.
Toen die nog jong was laadde een lege accu ruim 9 kWh
Nu na 10 jaar past er wat minder in de accu.Laadcapaciteit.jpg
Toen de auto nog jong was lukte het soms 42 km te rijden.
Nu na 10 jaar houdt het bij 30-35 km echt wel op.

Ik ben blij dat we nog steeds veel op stroom rijden.
Ik zie ook dat de range iets terugloopt. Maar ondanks dat de auto ruim 10 jaar oud is en meer dan 2 ton heeft gelopen, vind ik het meevallen. Zeker in vergelijking met de Leaf 24kwh die de achterburen hebben. In vergelijking met onze 500e heeft die last van flinke degradatie.