Pagina 2 van 2

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 11:09
door raspaardje
Feit is dus wel dat Volvo pas 1,5 jaar de 2.0 methode van vervanging toepast?
En er dus tussen 2012 en eind 2020 nog heel veel aircopompen zijn vervangen volgens de oude, niet goede methode?
Weliswaar met een coulanceregeling (indien altijd in onderhoud bij de dealer neem ik aan?), maar toch.

Vele bestuurders met een reeds eerder vervangende pomp gaan dus in dezelfde situatie als TS terechtkomen.
En dan is het "snel" aflopen van de regeling NADAT er pas een juiste vervangmethode toegepast is natuurlijk een hard gelag.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 11:43
door V480-S60
Dat klopt. Maar daar is TS niet mee geholpen. Als je daarover wil discussiëren. Open een eigen draadje zou ik zeggen.
TS laat het nu oplossen in Zeist bij de officiële dealer op de juiste manier.
Ik wens Bdew0223 verder veel succes met de wagen na de reparatie.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 11:46
door Gouwe
Even een paar feitjes dan omdat ik tussen de regels wel wat aannames lees: De eerste pompen (MY2013-2014) gingen stuk wegens lekkage op het compressorhuis, Vanaf +/- MY2015 werd een verbeterde pomp toegepast.
NB! Rijders van modeljaar 2015 en later kennen dit probleem dus ook nagenoeg niet.
Nadat de eerste defecte pompen werden vervangen vanaf ergens 2014 begon de ellende met isolatiefouten die uiteindelijk terug te voeren is op een onjuiste vervangingsprocedure.
De meeste pompen hebben het na de oude vervangingsmethode sowieso niet langer volgehouden dan max 1 tot 1,5 jaar, sommige niet langer dan een paar weken of maanden.
Volvo heeft eind 2019 de nieuwe methode bij een beperkt aantal dealers geïntroduceerd en begin 2020 is dit de standaard geworden (dus nu ruim 2 jaar geleden).
Volvo mag denk ik dus redelijkerwijs aannemen dat nagenoeg alle compressoren inmiddels volgens de 2.0 methode zijn vervangen.
De situatie van TS is echt uniek, namelijk de oude methode toepassen en dan toch 4 jaar volhouden.
Ik vind het dus al met al ook wel te billijken dat Volvo dan medio 2022 zegt (wat ik dus niet "snel" vind), het is nu wel klaar.

Balen voor TS en extra balen dat hij naar ik verwacht één van de weinigen (en dus niet zoals jij zegt 1 van de velen) zal zijn die dit ongeluk treft.
Wat ik een hard gelag zou vinden is als Volvo VOORDAT de 2.0 methode werd toegepast had gezegd: stoppen er mee.

En nee Volvo heeft niet als voorwaarde gesteld dat de auto dealeronderhouden moest zijn, wel dat de compressor door de dealer werd vervangen.
En nee ik houd Volvo niet de hand boven het hoofd, op zich heb ik 4 pompen in 3 jaar gehad, maar gelukkig altijd zonder grote nevenschade. Er zijn er genoeg die net als TS hun vakanties hierdoor ontregeld hebben zien worden of ander groot ongemak er van hebben gehad en dat is echt bagger.

Hoop dat dit wat meer context geeft?

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 11:57
door raspaardje
Dank voor meer context, Gouwe.

Ruim 2 jaar nadat de vervangmethode verbeterd is is de coulanceregeling gestopt.
Aanname van Volvo:
Gouwe schreef: 30.06.2022 - 11:46 Volvo mag denk ik dus redelijkerwijs aannemen dat nagenoeg alle compressoren inmiddels volgens de 2.0 methode zijn vervangen.
Volvo stopt nu met de coulanceregeling omdat het misbruik van de regeling verwacht? Bjv. het vervangen door een Volvo pomp maar niet door de dealer volgens de 2.0 methode?

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 13:38
door Gouwe
Ik denk dat Volvo er mee stopt omdat ze wettelijk gezien niet oneindig garantie (op garantie) hoeven te geven? Bovendien kunnen zij in hun administratie denk ik ook wel zien welk percentage inmiddels volgens de 2.0 methode is uitgevoerd, dus die aanname zal dan m.i. mede gebaseerd kunnen zijn op die getallen. Tot slot hoeven ze ook geen garantie te geven op door niet dealer uitgevoerde werkzaamheden, dus risico op misbruik zie ik niet zo?

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 15:08
door raspaardje
Als die getallen kloppen dan kan Volvo ook zien dat het nog een beperkt aantal auto's betreft waar de 2.0 methode niet is toegepast?
Waarom dan niet de regeling doortrekken, of op zijn minst hier flexibel mee omgaan? Het betreft immers nog maar een beperkt aantal Volvo's volgens eigen aannames?

Potentieel misbruik: kan Volvo zien wanneer er aan de pomp gesleuteld is door een niet-dealer toen Volvo zelf nog niet de 2.0 methode toepaste? Maar waarbij wel originele onderdelen zijn gebruikt?

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 21:36
door Edgecrusher
Je zou nog even je rechtsbijstand kunnen navragen of de te verwachten levensduur van een airco compressor 4 jaar is.
(aantoonbaar is dat hij 4 jaar geleden vervangen is, dat is maatgevend, dat dat al garantie/ coulance was is eigenlijk helemaal niet relevant)
De rechten van een consument gaan wel verder dan een garantietermijn of een coulanceregeling.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 21:49
door Gouwe
raspaardje schreef: 30.06.2022 - 15:08 Potentieel misbruik: kan Volvo zien wanneer er aan de pomp gesleuteld is door een niet-dealer toen Volvo zelf nog niet de 2.0 methode toepaste? Maar waarbij wel originele onderdelen zijn gebruikt?
Als ik me niet vergis was de pomp after market (dus buiten de dealer om) niet leverbaar.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 21:59
door Gouwe
Edgecrusher schreef: 30.06.2022 - 21:36 Je zou nog even je rechtsbijstand kunnen navragen of de te verwachten levensduur van een airco compressor 4 jaar is.
(aantoonbaar is dat hij 4 jaar geleden vervangen is, dat is maatgevend, dat dat al garantie/ coulance was is eigenlijk helemaal niet relevant)
De rechten van een consument gaan wel verder dan een garantietermijn of een coulanceregeling.
Het recht op garantie na reparatie is 6 maanden, daarna moet jij aantonen dat het defect samenhangt met het werk van de dealer/Volvo.
Je kunt je na een reparatie volgens mij niet meer beroepen op non-conformiteit.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 30.06.2022 - 22:07
door Edgecrusher
Volgens mij wel, nieuw onderdeel is nieuwe conformiteit, zekers als dat door de dealer gebeurd is.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 01.07.2022 - 11:58
door V480-S60
Ik zou dat aan juristen van de rechtsbijstand overlaten. Dit aircoprobleem (niet specifiek van de TS) is een verhaal met een lange geschiedenis. Waarbij nu ook komt dat Volvo ondertussen "levenslange" garantie geeft op de vervangen onderdelen. Dus zet je rechtsbijstand aan het werk. Want hoewel ik best wel veel van Wet- en regelgeving weet gaat dit echt boven mijn pet.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 07.07.2022 - 22:08
door Athome
Volvo heeft een dubbele coulance regeling gehad. Mijn pomp viel daar net buiten maar ik heb toen wel wat kunnen regelen.

Zoals geschreven hadden de eerste paar bouwjaren een probleem met de pomp waarbij deze vervangen werd. Toen begon de problemen pas echt en werd de coulanceregeling gestart die blijkbaar op 1 juni stop gezet is.

Daarnaast gaf volvo op de aircopompen van de eerste bouwjaren ook een 50/50 coulance als de pomp binnen 5 jaar kapot ging. Blijkbaar werden niet alle pompen vervangen door de probleempompen. Mijn originele pomp ging na 5,5 jaar kapot maar ik heb toch nog de coulance kunnen regelen. De pomp is toen met 2.0 methode door de dealer in Zwolle vervangen. Dat was in juni 2020. Deze 2.0 Methode was toen nog niet zo lang aanwezig bij de dealer in Zwolle .

Volgende week Hongarije met aanhanger. Het is warm daar (30+) Dus een goede test of de airco het goed blijft doen

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 08.07.2022 - 07:52
door Gouwe
Athome schreef: 07.07.2022 - 22:08 ..... Blijkbaar werden niet alle pompen vervangen door de probleempompen.
Ter verduidelijking: de vervangende pomp was niet het probleem maar de toegepaste methode van het vervangen zelf.

airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Geplaatst: 20.07.2022 - 15:02
door rsnhakan
Volgens mij hadden we hier toch al een topic over?: viewtopic.php?t=82871

Ik zie namelijk meerdere nieuwe topics met hetzelfde probleem.