Pagina 2 van 3
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 15.07.2022 - 23:08
door diesel01
Ik vind het best….
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 06:52
door flevodirk
woudst956 schreef: ↑15.07.2022 - 23:03
Waarop ik de retorische vraag stel: 'een 5 cilinder is hetzelfde als een 4 cilinder'. Omdat ik in de veronderstelling ben dat daar die 5 voor staat....
Alles leuk en aardig maar die veronderstelling klopt niet/nooit bij Volvo! Daar mag je nooit van uitgaan qua naamgeving (badging) van de diverse modellen. D2, D3, D5, D6, of qua benzine:T2, T3, T4, T6, T8 en B3, B4, B5; het heeft allemaal niets met cilinders te maken.
Helaas heeft Volvo een beetje de reputatie om creatief met die naamgevingen om te gaan en dat maakt het niet makkelijker.
Maar gewoon een keer rustig inlezen, kijk eens bij bv Autoweek naar de diverse modeljaren en het is al wat duidelijker.
En je krijgt nogal makkelijk verwarring op een forum, jij schrijft iets, maar bedoeld wat anders, een ander beantwoordt dat wat vervolgens weer anders wordt geïnterpreteerd!
Hier alvast wat leesvoer:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 09:05
door Fredhead
Vroeger stond de D5 wel voor de 5 cilinder dus ik snap de verwarring wel enigszins
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 09:30
door Jelmer de Jong
Dan zou ik niemand een D/T 2 aanraden.

D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 10:22
door Fredhead
Ach voor de mens zonder haast misschien wel een uitkomst

D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 13:41
door C30BlackStone
Ik heb 2 jaar een V90 D4 (2017) gehad. Motorisch geen problemen. Bij inruil stond de tellert op 180000 km…

D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 18:07
door eta76
Hier een 2018 V90 2.0 liter diesel, maar in de D3 uitvoering. Ook 4 cilinders, met maar één turbo.
Na 150.000km al nieuwe zuigerveren, zonder coulance van Volvo, laten plaatsen.
Soms zit het mee, soms tegen. Geen idee waarom het bij de ene persoon eerder optreedt. Blokken zijn voor een groot deel toch gelijk.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 19:17
door C30BlackStone
Was olieverbruik de reden om de zuigerveren te vervangen?
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 20:49
door eta76
je hebt mijn topic al gevonden, zie ik.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 21:16
door Frits V70
Ik begrijp de verwarring ook wel. Je moet echt ingevoerd zijn om de verschillen te weten.
Voorbeeld: Ik heb een D5 (2008) gehad. 2.4 5 cil. Daarna een D3 (2011) was toen bekend als de 2.0 5 cil. Dat is dus later een D4 geworden, want ik heb nu een D4 2014 2.0 5 cil.
Inderdaad niet te volgen bij Volvo. Alles na 2014 heb ik geen idee meer. Is voor mij ook niet bij te houden.. De 4 cilinder met problemen hebben dezelfde aanduiding als die zonder problemen. Dan begrijp ik de zorg wel. Zou ik ook hebben. Vandaar dat bij mij alleen nog een 5 cil in aanmerking komt. Kan nog tot 2017 geloof ik. Daarna is de productie gestopt.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 21:55
door Jelmer de Jong
Frits V70 schreef: ↑17.07.2022 - 21:16
Ik begrijp de verwarring ook wel. Je moet echt ingevoerd zijn om de verschillen te weten.
Voorbeeld: Ik heb een D5 (2008) gehad. 2.4 5 cil. Daarna een D3 (2011) was toen bekend als de 2.0 5 cil. Dat is dus later een D4 geworden, want ik heb nu een D4 2014 2.0 5 cil.
Inderdaad niet te volgen bij Volvo. Alles na 2014 heb ik geen idee meer. Is voor mij ook niet bij te houden.. De 4 cilinder met problemen hebben dezelfde aanduiding als die zonder problemen. Dan begrijp ik de zorg wel. Zou ik ook hebben. Vandaar dat bij mij alleen nog een 5 cil in aanmerking komt. Kan nog tot 2017 geloof ik. Daarna is de productie gestopt.
En die D3 van je heeft dan weer motorcode D5204T2. De vier cilinder D5 van Diesel01 heet dan weer D4204T23. Als je wilt weten hoeveel cilinders en cilinderinhoud een blok heeft kan je beter de motorcode dan die nietszeggende decoratie op de achterklep gebruiken.
D4204T23:
Diesel
4 cilinder
2.0 liter
4 kleppen per cilinder
T van turbo
23e variant van hetzelfde basisblok.
Een T5 blok was vroeger ook heel woest in de 850 of V70. Nu heeft het geen betekenis meer.
B3154T5:
Benzine
3 cilinder
1.5 liter
T van turbo
5e variant van het blok.
Samen met een 80pk elektromotor komt er dan nog wel ~ 250pk uit rollen. Eigenlijk zegt het embleem achterop meer over het (gecombineerde) vermogen.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 17.07.2022 - 22:04
door Frits V70
Mooi Jelmer. Fijn dat jij licht in de duisternis kan brengen. Welke motorcode hoort bij de zuigerveren issue diesel? Dan weet de TS welk hij links moet laten liggen.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 07:57
door mees
En om het nóg gekker te maken met die huidige T5 (Jelmers voorbeeld van hierboven, dank voor de uitleg),
die ook in onder andere een XC40 ligt,
met dezelfde T5 aanduiding op de kofferbakklep en ook met een zwart schildje ernaast,
waarop overigens iets anders staat gedrukt.... (kwam ik recent pas achter)
B4204T14
vul maar in, waar het voor staat.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 15:25
door woudst956
Ik heb net gezien dat ik helemaal niet zo dom ben als ik werd afgeschilderd. De XC60 diesel D4 die wij gaan bekijken is inderdaad een 4 cilinder! uit 2016! Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de duidelijke uitleg en hulp!!
Is tuning een idee om deze motor nog te optimaliseren qua verbruik en levensduur? EGR uit laten schakelen?
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 15:39
door Fredhead
Officieel niet toegestaan, maar een uitgeschreven EGR kan een hoop ellende besparen en de motor is je dankbaar.
Kan ook geen kwaad om daarna de inlaat te (laten) reinigen, dan krijgt het blok volledige zuurstof en dat blijft dan ook zo.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 17:27
door woudst956
Dankjewel Fredhead, Ik ben al op zoek naar een tuningbedrijf. In Boelenslaan zit ZTH tuning, dat is voor ons om de hoek, maar er zijn legio bedrijven zie ik. Maakt het nog iets uit wie het doet?
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 17:56
door Gouwe
Ja vooral denk ik waar het gaat om garantie en deskundigheid, wat gaan ze voor je doen als er iets niet goed gaat. Via de dealer kun je Polestar laten doen. Kost wat (kijk even of er aanbiedingen zijn) maar dan heb je i.i.g. de garantie.
Hier even selecteren:
https://engineered.polestar.com/nl/mode ... _model=v70
Ander hier op het forum heel bekend adres is Obbe:
https://www.obbetuning.nl/
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 20:07
door Jelmer de Jong
Frits V70 schreef: ↑17.07.2022 - 22:04
Mooi Jelmer. Fijn dat jij licht in de duisternis kan brengen. Welke motorcode hoort bij de zuigerveren issue diesel? Dan weet de TS welk hij links moet laten liggen.
D4204T5, D4204T14 in 2014-2016 versies van een V40, XC90 of XC60. De rest van de varianten hebben vast wat maandagmorgen modellen, maar lang niet zo veel als de 5 en de 14.
mees schreef: ↑18.07.2022 - 07:57
En om het nóg gekker te maken met die huidige T5 (Jelmers voorbeeld van hierboven, dank voor de uitleg),
die ook in onder andere een XC40 ligt,
met dezelfde T5 aanduiding op de kofferbakklep en ook met een zwart schildje ernaast,
waarop overigens iets anders staat gedrukt.... (kwam ik recent pas achter)
B4204T14
vul maar in, waar het voor staat.
Benzine
4 cilinder
2.0 liter
4 kleppen per cilinder
Turbo
14e variant van het basisblok.
Alleen geleverd in de AWD variant(die zonder batterij) van een XC40.
woudst956 schreef: ↑18.07.2022 - 15:25
Ik heb net gezien dat ik helemaal niet zo dom ben als ik werd afgeschilderd. De XC60 diesel D4 die wij gaan bekijken is inderdaad een 4 cilinder! uit 2016! Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de duidelijke uitleg en hulp!!
Is tuning een idee om deze motor nog te optimaliseren qua verbruik en levensduur? EGR uit laten schakelen?
EGR dicht zetten bevriest de huidige vervuiling in de motor, het wordt er niet slechter op maar ook niet beter. Tuning doet vrij weinig voor die olieschraapeveren is mijn eigen ervaring, blok was 325k oud en had geen problematisch olieverbruik. Het verbruik was bij die kilometerstand ongeveer net zo veel als de oude vijfcilinder.
Helaas is het blok onlangs wel gescheurd. Of dat aan de tuning lag zal ik nooit weten daar er wat problemen geweest zijn met
ontluchting van de koelvloeistof in het verleden.
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 21:13
door mees
Jelmer de Jong schreef: ↑18.07.2022 - 20:07
Alleen geleverd in de AWD variant(die zonder batterij) van een XC40.
Ik dacht dat ik verslaafd was aan die beroemde 5-cilinder in een XC70.
Na 1 rit met deze motor, met GT8 en inderdaad awd, ben je afgekickt
en heb je een nieuwe vriend.
Olieverbruik na 15.000km in anderhalf jaar: staat nog op max (als ik het ''metertje' mag geloven).
D4 190 pk, 2016 wel of niet riskeren?
Geplaatst: 18.07.2022 - 21:58
door Jelmer de Jong
Mooi he? Het kan nog mooier met een kleine batterij er bij om de dode (turboloze) momentjes op te vangen. Vooruitgang wint het soms van sentiment.
