Pagina 2 van 3

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 15.09.2022 - 18:01
door Jacko Bond
Ik heb de storing niet meer zien verschijnen op mijn display. Voorlopig dus een éénmalig feit, hopelijk blijft dat zo.
Hopelijk is het verholpen met die software update Teebee!

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 16.09.2022 - 15:20
door teebee
Vandaag is de XC40 weer bij de dealer geweest. Was een specifiek tijdstip gereserveerd omdat de techneuten van Volvo Nederland op afstand een verbinding zouden maken met de auto om dan rechtstreeks de benodigde data over te zetten.
Zojuist heeft mijn vrouw de auto weer gehaald en het euvel is vooralsnog niet opnieuw verschenen.
Er schijnt overigens een bepaalde situatie te zijn waarbij eea werd getriggerd (of dit een toevallig bijverschijnsel was is mij niet duidelijk). Indien de auto wordt ontgrendeld door (niet meer dan ) 1x op de ontrgrendelknop te drukken, het portier te openen instappen en sluiten en de auto te starten, dan zou de melding niet horen te verschijnen. Echter, indien er meer dan 1x op de ontgrendelknop wordt gedrukt (bv na 1x drukken en hard aan de deurknop trekken blokkeert het slot en gaat de deur niet open (is bij alle nieuwe Volvos zo), dan drukt mijn vrouw vaak nog n keer op de ontgrendelknop en volgt instappen starten etc. ) zou de betreffende melding dus (kunnen?) verschijnen.
Uiteraard dit nu getest en bij die handeling verscheen de melding niet.
We gaan het de komende tijd ervaren….

@Jacko: je zou dit ook even kunnen testen, en mocht het weer voor komen dan weet je bij deze van de software update waar VN dus van op de hoogte is.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 16.09.2022 - 16:59
door Hans Eilander
Apart hoor. Zelf gebruik ik de sleutel nooit. Die zit altijd in m,n broekzak. Ontgrendelen en later weer vergrendelen, doe ik altijd aan de handgreep van de deur. De enige uitzondering: bij zeer warm weer, laat ik de ramen op een kier van ca 5 cm. En dan doe ik s,avonds vanuit de woning een druk op de sleutel, om de ramen weer te sluiten. Dat is de enige keer dat ik mijn sleutel gebruik. :)

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 16.09.2022 - 17:25
door teebee
Hans Eilander schreef: 16.09.2022 - 16:59 Apart hoor. Zelf gebruik ik de sleutel nooit. Die zit altijd in m,n broekzak. Ontgrendelen en later weer vergrendelen, doe ik altijd aan de handgreep van de deur. De enige uitzondering: bij zeer warm weer, laat ik de ramen op een kier van ca 5 cm. En dan doe ik s,avonds vanuit de woning een druk op de sleutel, om de ramen weer te sluiten. Dat is de enige keer dat ik mijn sleutel gebruik. :)
Het is overigens niet zo dat bv dubbel het gebruik van de sleutel de storing veroorzaakt, maar volgens VN spelen bepaalde omstandigheden een rol. Tja, met al die complexe electronica en afhankelijkheden (ook allesbehalve voor de hand liggende) kan het maar zo. We (nou ja, mijn vrouw dan) gaan het de komende tijd zien of het nu opgelost is.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 16.09.2022 - 18:00
door Hans Eilander
teebee schreef: 16.09.2022 - 17:25Tja, met al die complexe electronica en afhankelijkheden kan het maar zo. We gaan het de komende tijd zien of het nu opgelost is.
Tja, zo had ik vanmiddag dat ik ff het geluid uit wou zetten van de radio. Druk op de knop. Daarna weer aan. Maar de volume knop reageerde niet op het draaien. Bleef constant hard staan. Geparkeerd. Contact uit. Daarna weer gestart, en alles deed het weer. Met al die elektronica systemen in de auto, weet je soms niet meer waar je aan toe bent. :(

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 16.09.2022 - 19:34
door teebee
Hans Eilander schreef: 16.09.2022 - 18:00
teebee schreef: 16.09.2022 - 17:25Tja, met al die complexe electronica en afhankelijkheden kan het maar zo. We gaan het de komende tijd zien of het nu opgelost is.
Tja, zo had ik vanmiddag dat ik ff het geluid uit wou zetten van de radio. Druk op de knop. Daarna weer aan. Maar de volume knop reageerde niet op het draaien. Bleef constant hard staan. Geparkeerd. Contact uit. Daarna weer gestart, en alles deed het weer. Met al die elektronica systemen in de auto, weet je soms niet meer waar je aan toe bent. :(
Vroegah….. vroegah, had je genoeg aan een flinke klap op het dashboard en anders wilde een kleine dhz operatie met een schroevendraaiertje uitkomst bieden…. Maarrrrrr dat was vroegah…. ;-)
Tegenwoordig moet de auto aan een kabel gehangen worden worden en verbonden met een IT afdeling ergens op deze aardkloot in de hoop dat ze wat bits&bytes over de lijn kunnen gooien om de zaak weer draaiend te krijgen.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.09.2022 - 08:17
door marnic
Beste , ik heb dit probleem ook , al 2 maal naar garage geweest .er is momenteel geen oplossing . zou softwareprobleem zijn . wagen is xc40 mild hybrid (MY2023)

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.09.2022 - 10:16
door Hans Eilander
marnic schreef: 21.09.2022 - 08:17 Beste , ik heb dit probleem ook , al 2 maal naar garage geweest. Er is momenteel geen oplossing . Zou softwareprobleem zijn . Wagen is XC 40 Mild hybrid (MY2023)
Zolang het bij een software bug blijft, lijkt het me geen direct probleem. Wanneer de stuurbekrachtiging plotseling helemaal wegvalt, word het een heel ander verhaal. ;)

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.09.2022 - 12:27
door Harry M.
Hans Eilander schreef: 21.09.2022 - 10:16
marnic schreef: 21.09.2022 - 08:17 Beste , ik heb dit probleem ook , al 2 maal naar garage geweest. Er is momenteel geen oplossing . Zou softwareprobleem zijn . Wagen is XC 40 Mild hybrid (MY2023)
Zolang het bij een software bug blijft, lijkt het me geen direct probleem. Wanneer de stuurbekrachtiging plotseling helemaal wegvalt, word het een heel ander verhaal. ;)
Maar lekker rijden met zo'n melding op je dashboard doe je volgens mij dan toch niet meer.......

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.09.2022 - 17:49
door Hans Eilander
Harry M. schreef: 21.09.2022 - 12:27 Maar lekker rijden met zo'n melding op je dashboard doe je volgens mij dan toch niet meer.......
Correct, dat is zelfs al zo, wanneer je plots een melding krijgt, dat de bandenspanning te laag is. ;)

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.09.2022 - 18:12
door teebee
update
Tot nu toe lijkt de door VN uitgevoerde software aanpassing het gewenste resultaat te geven; tot nu toe is de melding niet teruggekomen.
Het is een software aanpassing welke niet door de dealer kan worden gedaan maar door VN op afstand via een verbinding (bij de dealer).

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.09.2022 - 21:43
door Hans Eilander
teebee schreef: 21.09.2022 - 18:12 update. Tot nu toe lijkt de door VN uitgevoerde software aanpassing het gewenste resultaat te geven; tot nu toe is de melding niet teruggekomen. Het is een software aanpassing welke niet door de dealer kan worden gedaan, maar door VN op afstand via een verbinding (bij de dealer).
Knap hoor, een soort van "Problem Update On Air" oplossing van Volvo. :-D

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.09.2022 - 22:15
door WillyWortel2
Beetje teleurstellende benadering van dit probleem. "Laten we het stuurhuis maar vervangen"
Geen diagnose, we doen maar wat.
De klacht zal bij Volvo zeker bekend zijn. Waarom niet even afwachten tot de oorzaak bekend is voor er zonder noodzaak een stuurhuis vervangen wordt.

Het stuurhuis werkt goed, er is alleen een storingsmelding.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 22.09.2022 - 00:25
door teebee
WillyWortel2 schreef: 21.09.2022 - 22:15 Beetje teleurstellende benadering van dit probleem. "Laten we het stuurhuis maar vervangen"
Geen diagnose, we doen maar wat.
De klacht zal bij Volvo zeker bekend zijn. Waarom niet even afwachten tot de oorzaak bekend is voor er zonder noodzaak een stuurhuis vervangen wordt.

Het stuurhuis werkt goed, er is alleen een storingsmelding.
Dat is toch echt wat te kort door de bocht. Er is weldegelijk eerst diagnose uitgevoerd en men is naar aanleiding daarvan in overleg gegaan met VN. Daar heeft men alle beschikbare gegevens / data geanalyseerd en dat resulteerde in een serieuze ‘verdachte’ in de vorm van het stuurhuis. Het vervangen hiervan is dan dus een logische stap. Gezien het feit dat het een garantieklus is denk ik ook niet dat VN voor hun eigen kosten ‘maar wat doen’.
Op het moment van diagnose / analyse was er verder nog niets bekend bij VN mbt dit probleem. Inmiddels is het bij meer exemplaren voorgekomen en meer data en analyse hebben geleid tot een nieuwe verdachte ergo software. Waarvoor men dus direct een aanpassing heeft laten maken.
Voor mij toont dit handelen aan dat Volvo de (veiligheids)zaken zeer serieus neemt en handelt en kosten nemen niet schuwt. In mijn optiek allesbehalve een teleurstellende benadering.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 22.09.2022 - 01:07
door Hans Eilander
teebee schreef: 22.09.2022 - 00:25 Dat is toch echt wat te kort door de bocht. Er is weldegelijk eerst diagnose uitgevoerd, en men is naar aanleiding daarvan in overleg gegaan met VN. Daar heeft men alle beschikbare gegevens / data geanalyseerd en dat resulteerde in een serieuze ‘verdachte’ in de vorm van het stuurhuis. Het vervangen hiervan is dan dus een logische stap. Voor mij toont dit handelen aan dat Volvo de (veiligheids)zaken zeer serieus neemt. In mijn optiek allesbehalve een teleurstellende benadering.
Ik geloof ook niet dat Volvo als "bezigheidstherapie," zomaar een stuurhuis compleet vernieuwd. Daar zal heus wel een goede reden voor zijn. ;)

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 22.09.2022 - 08:42
door WillyWortel2
Wat was dan expliciet de diagnose waarop het vervangen werd gebaseerd?

Volvo neemt de klacht serieus, ik heb nergens beweerd dat Volvo dat niet deed.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 22.09.2022 - 13:27
door teebee
WillyWortel2 schreef: 22.09.2022 - 08:42 Wat was dan expliciet de diagnose waarop het vervangen werd gebaseerd?

Volvo neemt de klacht serieus, ik heb nergens beweerd dat Volvo dat niet deed.
Als relatieve ‘leek’ heb ik verder niet om details gevraagd mbt de exacte diagnose temeer omdat deze voor een groot deel uit ‘data’ bestaat welke in een breed (technisch) kader moet worden geïnterpreteerd. Het zijn grote mensen (professionals/ (andere) Willy Wortels) die weten wat ze doen.
Ik ga ook verder niet ‘in discussie’ of VN al dan niet juist heeft gehandeld in het eerst vervangen van het stuurhuis; ik ben van mening dat dat juist was.
En of VN de klacht wel/niet serieus heeft genomen: te stellen ‘geen diagnose, we doen maar wat’ geeft de indruk dat je van mening bent dat men dat niet heeft gedaan.
Maar ik ben dit topic niet gestart om het handelen van VN / dealer ter discussie te stellen, en vind het ook niet nodig die uberhaupt te voeren.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11.10.2022 - 08:18
door marnic
Probleem van foutmelding stuurbekrachtiging zou te maken hebben met piekspanning van de 48 V batterij van de mild hybrid ( info volvo zweden ) nog geen oplossing op 11/10/2022 (wagen geleverd juli 2022 )

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11.10.2022 - 08:25
door teebee
marnic schreef: 11.10.2022 - 08:18 Probleem van foutmelding stuurbekrachtiging zou te maken hebben met piekspanning van de 48 V batterij van de mild hybrid ( info volvo zweden ) nog geen oplossing op 11/10/2022 (wagen geleverd juli 2022 )
Mogelijk dat het voor een hybride een andere oorzaak kent. Voor de benzine was het aanpassen van de software (dus niet een ‘gewone’ update) vooralsnog de oplossing; de XC40 van mijn vouw heeft de melding sindsdien niet meer getoond.

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 11.10.2022 - 09:40
door raspaardje
T2 is toch ook een mild hybrid..? :-)

Fijn dat het iig opgelost lijkt bij jullie, teebee.