Puzzel mbt koelvloeistof

Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3211
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

RThies schreef: 11.08.2022 - 19:30 Weer een uur gereden, gelijk gecheckt en toen was koelvloeistof wel gezakt. En best flink.

Dus de motor wordt warm en dan begint het zakken, maar dat duurt dus best even.
Dat is mooi, de kans op interne motorschade is bij deze klachten behoorlijk klein. Nu nog uit vinden waar de vloeistof weg lekt als de druk er op komt.
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Dank Jelmer. Dat hoop ik ook. En is die groene aanslag op die slangen normaal dat je weet?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28153
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De groen aangeslagen slangen hebben volgens mij niets met de koelvloeistof van doen.
Maar zo goed ken ik de D2 motoren ook niet dat ik ze zo kan plaatsen.
Kan wel zijn dat er een keer op is gelekt of geknoeid.

Motorblok blijft een poos warm, zeker met dit weer is het absoluut niets vreemds dat ie na een goede rit na een uur nog gewoon warm is.
Die zwarte olie, het is een diesel en met alle milieu maatregelen van tegenwoordig is die in snel tempo zwart.
Ik heb de EGR dicht staan en een oliecatchtank en voor het eerst sinds ik deze auto heb dat de olie na 1000 kilometer nog niet zwart is.
Bij de laatste diesels was dat al lang en breed het geval geweest.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3211
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

RThies schreef: 11.08.2022 - 21:08 Dank Jelmer. Dat hoop ik ook. En is die groene aanslag op die slangen normaal dat je weet?
Nee, die groene zooi hoort niet. Tenzij je wekelijks in de sloot parkeert. :D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15363
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

"oliecatchtank" iwordt daarmee een vat voor olieverwerking bedoeld?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28153
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nee, dat is een vaatje/potje/flesje (je hebt ze in alle soorten) met daarin een filter waar de caterventilatie doorheen gaat voordat deze weer op de inlaat terug komt.
Carterdampen gaan mee de verbranding in via de inlaat, maar hier zit altijd wel wat olie bij.
Die vang je nu op waardoor de vettigheid niet meer door de inlaat gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15363
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ehhh zou dan ook op de D5 moeten zitten....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Uhhhm sorry, ik volg jullie niet meer nu. ☺️
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15363
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

RThies schreef: 13.08.2022 - 18:17 Uhhhm sorry, ik volg jullie niet meer nu. ☺️
Je hebt gelijk off topic. Ik reageerde op iets met Carter. Inderdaad off topic koelvloeistof.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28153
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bover schreef: 13.08.2022 - 16:20 ehhh zou dan ook op de D5 moeten zitten....
Helaas, is iets wat je achteraf kan plaatsen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
RThies
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.08.2022 - 16:52

Hi allemaal, ik wil iedereen bedanken voor het mee denken. We zijn inmiddels een paar weken verder en hebben de auto ingeruild. We hebben m naar een officiële Volvo dealer gebracht en daar is alles na gekeken en vervangen. Alleen de motor is niet open gemaakt. De koelvloeistof bleek weg lekken en de druk in het systeem super hoog.
In overleg met een andere garage die Volvo’s als specialisatie heeft, zijn we tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk een scheur in een cilinder is. Dit is ook al door sommige van jullie genoemd. Schijnt vaker voor te komen bij dit type motor (D2, 4 cilinder, 114 Pk)

We wilden dat traject niet meer aangaan met 3ton op de teller.

Maar zijn nu in het bezit van wederom een V70 maar dan een D5 (5 cilinder, 215 PK).

Hopelijk gaan we hier lang plezier van hebben.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4182
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Zo dan, dat zijn een paar stappen zeg van 2 naar 5.
Veel plezier!
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28153
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is een mooie overstap!
Kan het besluit goed snappen, met 3ton op de teller is D2 dat flauw gezegd niet meer waard tenzij je er nog eens minimaal 3ton bij gaat rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Levi_r
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.05.2012 - 12:30

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn D2 uit 2014. Eerste wat ik me afvraag (om lekke koppakking of cilinderwand scheur uit te sluiten) zou je in zo'n geval geen uitlasgas moeten ruiken bij de damp die uit het koelvloeistof reservoir komt? Ik heb ook zo'n CO verklikker vloeistof setje gebruikt en die geeft niet aan dat er uitlasgas gedecteerd wordt in de koelvloeistof.

De problemen treden op sinds dat begin dit jaar de distributieriem en waterpomp vervangen zijn. Na een week oid kreeg ik de eerste melding. Toen was de gedachte van de garage dat het een ontluchtingsprobleem was na vervangen waterpomp. Paar weken later had ik een lekke radiateur slang, deze was doorgesleten op een punt waar hij kennelijk door ontbreken van een bevestigingsklemmetje een punt op motor raakte. Slang gerepareerd met vulcanische tape en het leek weer een tijdje ok.

Op vakantie naar onder andere zwitserland kwam er weer een melding met laag KVS, (na 3000 km met veel hoogte verschillen) aanname was toen dat het vast iets met berg km's en hoogte verschil van doen had. Op het oog stond het peil iets onder de min en zo door naar huis gereden, met schommelende melding. Ondertussen met behulp van carscanner appje op bluetooth de motor temperatuur in de gaten gehouden (constant op 80 graden).

Thuis langs de dealer welke aangaf dat het mogelij koppaking moest zijn (2000 euro kosten) en dat daarna zou kunnen blijken of het opgelost is, of dat het toch een scheur een cilinderwand moet zijn (met nieuwe kosten a 3000 - 5000 voor vervangen blok...). Niet een route die veel vertrouwen geeft. Erg jammer natuurlijk dat ik net groot onderhoud heb gedaan. De auto (1.6 D2 2014) heeft 270k km dus is ook al op leeftijd.

Ik rijd ongeveer 1000 km in 2 weken en vul ongeveer elke 2 weken KVS aan tot max.

Zijn er nog routes om uit te sluiten anders dan het gesuggereerde koppakking / cilinderwand probleem?

- lekkage bij de waterpomp?
- lekkage bij EGR koeler? (deze zou ik kunnen bypassen denk ik, aangezien de EGR software matig uitgeschakeld is en het stekkertje los)
- andere zaken?
V70 08-2014 D2 1.6 (115 140 pk) Nordic+
850 2.5 10V 1997 LPG DGM 12-01-2018 -> 06-08-2021
850 2.5 10V 1995 LPG DOP 29-06-2014 -> 09-01-2018
V40 '96 LPG, POLO Steilheck '82 LPG, V70 '00 LPG, Saab 9-3 LPG
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28153
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is er ook al eens met een endoscoop in het blok gekeken?
Als je bijvoorbeeld 1 cilinder hebt waarbij de kleppen een stuk schoner zijn dan bij de andere cilinders kan je goed zien waar de koppakking zou lekken als dat het geval is.

Lekkage aan de waterpomp of EGR koeler zou ik vermoeden dat je deze onder de motorkap zou moeten zien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 815
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Nee met die testjes krijg je vaak geen eenduidig uitsluitsel . Het zou ook nog op de pakking vd warmtewisselaar/oliekoeler kunnen lekken die zie je niet ver weg achter het roetfilter.
Heb je ook dat verschijnsel dat de kvs weer terug omhoog komt nadat je koud de dop opendraait ?

Eenmaal die koppakking route genomen kan je ook niet meer terug. Als alles nog recht is heb ik ook bedragen gehoord van 1100€ - 1300€ bij kleine garage/volvospecialist wat ik het nog waard zou vinden. Wellicht wel weer een nieuwe d-riem maar dat is dan klein geld .

9/10 gevallen hier op het forum was het koppakking bij de 1.6 en er was 1 geval dat het iets anders was weet alleen zo ff niet meer wat.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”