Pagina 2 van 2

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 11.08.2022 - 20:52
door Jelmer de Jong
RThies schreef: 11.08.2022 - 19:30 Weer een uur gereden, gelijk gecheckt en toen was koelvloeistof wel gezakt. En best flink.

Dus de motor wordt warm en dan begint het zakken, maar dat duurt dus best even.
Dat is mooi, de kans op interne motorschade is bij deze klachten behoorlijk klein. Nu nog uit vinden waar de vloeistof weg lekt als de druk er op komt.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 11.08.2022 - 21:08
door RThies
Dank Jelmer. Dat hoop ik ook. En is die groene aanslag op die slangen normaal dat je weet?

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 11.08.2022 - 21:12
door Fredhead
De groen aangeslagen slangen hebben volgens mij niets met de koelvloeistof van doen.
Maar zo goed ken ik de D2 motoren ook niet dat ik ze zo kan plaatsen.
Kan wel zijn dat er een keer op is gelekt of geknoeid.

Motorblok blijft een poos warm, zeker met dit weer is het absoluut niets vreemds dat ie na een goede rit na een uur nog gewoon warm is.
Die zwarte olie, het is een diesel en met alle milieu maatregelen van tegenwoordig is die in snel tempo zwart.
Ik heb de EGR dicht staan en een oliecatchtank en voor het eerst sinds ik deze auto heb dat de olie na 1000 kilometer nog niet zwart is.
Bij de laatste diesels was dat al lang en breed het geval geweest.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 12.08.2022 - 20:56
door Jelmer de Jong
RThies schreef: 11.08.2022 - 21:08 Dank Jelmer. Dat hoop ik ook. En is die groene aanslag op die slangen normaal dat je weet?
Nee, die groene zooi hoort niet. Tenzij je wekelijks in de sloot parkeert. :D

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 13.08.2022 - 13:09
door Bover
"oliecatchtank" iwordt daarmee een vat voor olieverwerking bedoeld?

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 13.08.2022 - 13:40
door Fredhead
Nee, dat is een vaatje/potje/flesje (je hebt ze in alle soorten) met daarin een filter waar de caterventilatie doorheen gaat voordat deze weer op de inlaat terug komt.
Carterdampen gaan mee de verbranding in via de inlaat, maar hier zit altijd wel wat olie bij.
Die vang je nu op waardoor de vettigheid niet meer door de inlaat gaat.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 13.08.2022 - 16:20
door Bover
ehhh zou dan ook op de D5 moeten zitten....

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 13.08.2022 - 18:17
door RThies
Uhhhm sorry, ik volg jullie niet meer nu. ☺️

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 13.08.2022 - 18:52
door Bover
RThies schreef: 13.08.2022 - 18:17 Uhhhm sorry, ik volg jullie niet meer nu. ☺️
Je hebt gelijk off topic. Ik reageerde op iets met Carter. Inderdaad off topic koelvloeistof.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 14.08.2022 - 06:51
door Fredhead
Bover schreef: 13.08.2022 - 16:20 ehhh zou dan ook op de D5 moeten zitten....
Helaas, is iets wat je achteraf kan plaatsen.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 27.08.2022 - 10:15
door RThies
Hi allemaal, ik wil iedereen bedanken voor het mee denken. We zijn inmiddels een paar weken verder en hebben de auto ingeruild. We hebben m naar een officiële Volvo dealer gebracht en daar is alles na gekeken en vervangen. Alleen de motor is niet open gemaakt. De koelvloeistof bleek weg lekken en de druk in het systeem super hoog.
In overleg met een andere garage die Volvo’s als specialisatie heeft, zijn we tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk een scheur in een cilinder is. Dit is ook al door sommige van jullie genoemd. Schijnt vaker voor te komen bij dit type motor (D2, 4 cilinder, 114 Pk)

We wilden dat traject niet meer aangaan met 3ton op de teller.

Maar zijn nu in het bezit van wederom een V70 maar dan een D5 (5 cilinder, 215 PK).

Hopelijk gaan we hier lang plezier van hebben.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 27.08.2022 - 10:34
door mees
Zo dan, dat zijn een paar stappen zeg van 2 naar 5.
Veel plezier!

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 27.08.2022 - 10:59
door Fredhead
Dat is een mooie overstap!
Kan het besluit goed snappen, met 3ton op de teller is D2 dat flauw gezegd niet meer waard tenzij je er nog eens minimaal 3ton bij gaat rijden.