Waar zijn alle V60 D6 en D5 twin engines gebleven?

Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Edwin28 schreef: 01.10.2022 - 13:19 Ik heb in totaal 4 V60 D6 gehad, waarvan de laatste 2 uit dec 2015 (de huidige privéauto nog in bezit) en ook bij beide dec 2015 modellen is de pomp vervangen tussen de 80K en 90K km. Ook de dealer noemt het geen uitzondering.
.......
Wat alle 4 V60 D6 bij mij met elkaar gemeen hadden, was dat de voorbanden last hadden van een soort cup-/ blokvorming op de voorbanden, wat zich na ca 20.000km begon te openbaren.
Tja, op elke regel is nogmaals wel een uitzondering. Ik heb de info van mijn dealer en mijn broertje had tot een maand of 6 geleden ook een 2015 D6 en die reed na ruim 100K nog met de eerste, originele pomp rond. Zeg het maar. Feit is dat latere modeljaren geen problemen hadden met de uitwendige lekkage waar de eerste modeljaren wel last van hadden. Feit is ook dat de ellende met het wisselen van pompen begon nadat de eerste pomp vervangen moest worden.

Dat cuppen wat jij beschrijft is geen cuppen maar volgens mij het wringen (zoals jij dat noemt hakkelen) van de banden bij scherp insturen waarover door meerdere D6 rijders hier op het forum over werd geklaagd vooral als de buitentemperaturen gingen dalen. Zelf had ik dat met de Primacy ook maar met de CC+ volgens mij niet en als ik het me goed herinner hadden mensen met winterbanden er ook geen last van? Ik heb het wringen nu ook met de koude temperaturen afgelopen week met de BMW Z4, niet uniek dus voor de V60.
De CC+ hadden trouwens snelheidscodering Y, dus daar zit het verschil niet in.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gouwe schreef: 02.10.2022 - 15:55 Ik snap wat je zegt Jelmer, daar stel ik ook geen vraag over. Mijn vraag zit hem er veel meer in dat de V60 PIH/TE alleen AWD is indien je in de AWD/Power stand rijdt i.c.m. een bepaalde hoeveelheid gasgeven/benodigd vermogen. Bij cruise snelheid heb je geen AWD. M.a.w. dat jou theorie een verschil maakt van 25K aan kilometers kan bijna niet de verklaring zijn.
Ik denk van wel, echt zo'n stukje techniek waarbij een minieme afwijking ergens grote gevolgen kan hebben.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Wringen/hakkelen kan uitlijning zijn.
Als de wielstanden minder goed staat is het ackerman principe ook niet goed.

Eric
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9294
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

lebowski schreef: 21.08.2022 - 22:542006 V70 2.5T AWD. Deze rijdt geweldig maar ik rijd stiekem toch meer dan gepland en lpg plaatsen is nu niet meer rendabel.
Wat is daar niet rendabel aan dan?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

erichendri schreef: 02.10.2022 - 22:49 Wringen/hakkelen kan uitlijning zijn.
Als de wielstanden minder goed staat is het ackerman principe ook niet goed.

Eric
Precies, kan uitlijning zijn maar met de D6 kwam het alleen voor bij buitentemperaturen onder de 5 a 10 graden. Idem nu met de Z4. Die is net uitgelijnd en heeft er desondanks nu ook met de koude temperaturen "last" van.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het wringen/hakkelen is band-gerelateerd, dat is in ieder geval mijn ervaring. Bij de Alfa Spider met Pirelli P Zero's veel last van bij lagere temperaturen, ook na nieuwe draagarmen en opnieuw uitlijnen. Bij hogere temperaturen geen last. Na de Pirelli's een set Goodyear Eagle F1's erop en geen last er meer van, ook niet bij lagere temperaturen. Zal wel iets met de rubbersamenstelling te maken hebben.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Alfa Giulia 2.2 JTD Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Bij nieuwe banden heb ik er ook geen last van. Het begint nadat de banden ongeveer halverwege zijn qua slijtage. Uitlijning was ook mijn eerste gedachte, maar deze bleek nog steeds prima te zijn.
Als je je hand over de band laat glijden voel je ook de blokvorming (de overgangen van de buitenste profielblokken hebben hoogteverschil). Laat je je hand in tegengestelde richting over de band gaan, dan voel je dit niet. Banden slijten verder ook gelijkmatig af. Ik heb het geaccepteerd en wissel de banden kruislings tijdens de winter/zomerbandenwissel en dan valt het goed te omzeilen (banden hebben geen richting-, maar outside coderingen).
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”