Ik heb de Ali versie van de Fitcamx gemonteerd op mijn V90.
Kwam keurig verzorgd binnen, doos is identiek aan die van Fitcamx, met alleen ander logo.
De voorste camera was heel erg makkelijk te monteren. Binnen 10. min zit die erop. Past perfect en is niet of nauwelijks zichtbaar, erg mooi zo. Ik wilde geen aparte doos /buis etc. op mijn raam en in het zicht.
De achterste camera is natuurlijk wat lastiger omdat de kabel naar de achterklep weggewerkt moet worden. Even wat werk maar goed te doen.
De lengte van de kabel is gelukkig lang genoeg om het via de onderzijde te doen (ca 7 meter) . Via het dak wilde ik niet omdat het dan langs de airbags gaat en de kabel dan wellicht in de weg zit als deze hun werk moeten doen.
Ik ben van voor naar achter gegaan. Achteraf gezien had ik beter van achter naar voor kunnen gaan, omdat de stekker die voorin aangesloten wordt dunner is.
Maar goed, de panelen eraf halen is prima te doen, het achterscherm in de kofferbak is wat bewerkelijker, maar daar zijn een paar goede filmpjes van op Youtube.
Ik vond het paneel van de A-stijl het spannendst, die zit onderin blijkbaar behoorlijk klem, dat heb ik opgelost door de schroef bovenin los te maken en het paneel slechts gedeeltelijk los te trekken, de onderkan heb ik laten zitten. Dat geeft voldoende ruimte onderin om een stuk plastic of een trekveer doorheen te steken om zo verder te kunnen. Ook kan je zo de kabel netjes in de borgingen erbij doen die er zitten voor de kabelboom. Bovenin heb ik een tiewrap gedaan.
Het paneel onder de passagier gordel laat je zitten, daar gebruikte ik een stuk buigzaam ijzer voor om de opening te vinden. een dunne trekveer voor elektra of iets dergelijks gaat ook.
De doorvoer door de rubberen verbinding tussen carrosserie en klep is even een lastig obstakel, die zit al vrij vol met kabels en is in een U-vorm gebogen. Ik heb in de rubberen doorvoer siliconenspray gesproten, dat helpt enorm. Een flexibel buisje van ca 8 mm genomen en deze eerst erdoor gehaald, daarna de stekker op het andere eind getapet (met sterke tape!) die nog niet besmet was met siliconen spray, anders plakt het niet meer. weer wat spray en toen deze er vrij probleemloos doorheen getrokken. Daarna is het verder goed te doen.
De doorvoer van de kabel door de carrosserie goed beschermd. Je wil niet dat deze door trillen op den duur beschadigd, kan je alles weer opnieuw doen...
De rubberen doorvoer zit om witte hardplastic doorvoer ring geklemd, deze heeft 4 klemmetjes die kan je met wat puntigs indrukken en zo deze ook eraf halen. Dat maakt het makkelijker en zekerder om het rubber er weer goed omheen te krijgen en weer goed te monteren.
Voordat ik de boel weer terug ging plaatsen even gecontroleerd of de camera beeld gaf.
Daarna alles met tie wraps vast gezet om trillen te voorkomen. en alles in omgekeerde vorgorde weer gemonteerd.
Het gebruik:
De kwaliteit van de camera's vind ik ruim voldoende, zijn het de beste? Vast niet. Dat hoeft van mij ook niet. Ik heb het als extra paar ogen. Dat is al meer dan het was.
Deze set kostte € 130,- en voor die prijs is het prima, alle waar naar zijn geld.
Via de app viidare kan je de looptijd instellen, 1,2 of 3 minuten en nog vele andere zaken. je kan ook parkeer bescherming inschakelen als je de camera op permanente stroom zet. Dat heb ik niet gedaan, dan heb je ook een extra kabel nodig.
Als je toch bezig bent; zowel achter als voor kom je de afvoeren tegen van het open dak. Die kan je gelijk even controleren of ze niet verstopt zitten. je kan de rubberen bevestiging die in de carrosserie zit los trekken en het uiteinde checken en evt (voorzichtig) doorsteken/doorblazen. Je ziet gelijk dat als deze lekken het bij zeer kritische elementen/elektronica terechtkomt. Goed om minimaal 1 x per jaar te controleren.