Dat ze zo weinig verschillen is puur gezichtsbedrog.
Zet er maar eens 2 naast elkaar, het verchil is erg groot, maar het zit hem in de details.
Ik heb phase 1 omgebouwd naar phase 2/3. En alleen je voorbumper doen, zonder spatborden is geen realistische optie.
En spatborden betekent direct ook zoals chris al zei, plastic binnen schermen en knipperlichten, plus de stekkertjes van de knipperlichten, want die zijn ook anders.
Demonteren orginele voorbumper
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Voor kun je volgens mij de stalen binnenbumper hergebruiken, maar het is slimmer om hem compleet met stalen binnenbumper op de kop te tikken. Dan ben je in 1 keer klaar.
Achter pas hij wel op de stalen binnenbumper, MAAR dan zit de bumperhoes circa 3 tot 5 centimeter te hoog, waardoor hij niet meer onder je achterlichten past, dus daar MOET je een phase 2 binnenbumper op de kop tikken.
Achterbumper bestaat uit bumperhoes, stootlijst, 2x contourverlichting, 2 zijpanelen, 1 plastic frame, 1 piepschuim deel en een stalen binnenbumper.
Achter pas hij wel op de stalen binnenbumper, MAAR dan zit de bumperhoes circa 3 tot 5 centimeter te hoog, waardoor hij niet meer onder je achterlichten past, dus daar MOET je een phase 2 binnenbumper op de kop tikken.
Achterbumper bestaat uit bumperhoes, stootlijst, 2x contourverlichting, 2 zijpanelen, 1 plastic frame, 1 piepschuim deel en een stalen binnenbumper.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17
ok - dat is dan waarschijnlijk a no go......
Ben op zich wel handig, maar om nu maar de halve auto uit elkaar te halen. Dat gaat me iets te ver, laat staan dat ik alle benodigde onderdelen een beetje goedkoop bij elkaar krijg. En dan aan de achterkant hetzelfde verhaal..... arg
Toch lijkt mij de achterkant makkelijker om aan te passen. Kun je bijvoorbeeld geen nieuwe klemmen/bevestiging aan de binnenzijde van een phase 2 achterhoes maken zodat deze toch goed uitlijnt op een phase 1 binnenbumper + achterlichten? Of zie ik weer een paar belangrijke details over het oog
Aan de andere kant - je gaat natuurlijk niet maar een zijde van de auto ombouwen. Heb ook nog even een praatje gemaakt met de jongens van het volvo schadeherstel bedrijf. Naast de reeds genoemde bezwaren/-aandachtspunten dachten zij dat de binnenbumper (voorzijde) van een phase 2 wat ronder is dan die van een phase 1. Ze hadden er echter geen ervaring mee.
Marinus hoe lang ben jij er uiteindelijk mee bezig geweest? En zou je een globale kostenspecificatie kunnen/willen geven?
Ben op zich wel handig, maar om nu maar de halve auto uit elkaar te halen. Dat gaat me iets te ver, laat staan dat ik alle benodigde onderdelen een beetje goedkoop bij elkaar krijg. En dan aan de achterkant hetzelfde verhaal..... arg
Toch lijkt mij de achterkant makkelijker om aan te passen. Kun je bijvoorbeeld geen nieuwe klemmen/bevestiging aan de binnenzijde van een phase 2 achterhoes maken zodat deze toch goed uitlijnt op een phase 1 binnenbumper + achterlichten? Of zie ik weer een paar belangrijke details over het oog
Aan de andere kant - je gaat natuurlijk niet maar een zijde van de auto ombouwen. Heb ook nog even een praatje gemaakt met de jongens van het volvo schadeherstel bedrijf. Naast de reeds genoemde bezwaren/-aandachtspunten dachten zij dat de binnenbumper (voorzijde) van een phase 2 wat ronder is dan die van een phase 1. Ze hadden er echter geen ervaring mee.
Marinus hoe lang ben jij er uiteindelijk mee bezig geweest? En zou je een globale kostenspecificatie kunnen/willen geven?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Met dank aan een lompe boerenlul had ik schade en daarmee 1150 euro budget.
Ik heb gewoon her en der gesprokkeld, advertenties gezet, etc.
Wat je qua vorm nodig hebt is een complete achterbumper, het stalen binnenframe van de phase 1 is onmogelijk het te gebruiken. Overigens een kun je een phase 1 trekhaak prima combineren met een phase 2 achterbumper, zelfs zonder er gaten in te zagen.....
het bewijs staat in Delft.
Achter heb je eigenlijk geen plastic wielkuipen nodig, maar die KUN je wel plaatsen.
Voor heb je knipperlichten en een complete voorbumper (al dan niet met stalen binnenbumper) spatborden en plastic wielkuipen nodig.
Ik ben nog veel verder gegaan, maar primair zijn dat de dingen die je echt nodig hebt. De auto oogt er slanker en lager van, wordt in mijn ogen echt een stuk mooier.
Voor wat betreft de rondere vorm, die is gewoon bullsjit. Overigens zijn er verschillende soorten stalen binnenbumpers die door alle phases door elkaar gebruikt zijn. Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet, maar je kunt ze door elkaar gebruiken.
Koplampwissers kun je door elkaar gebruiken, er zijn echter 2 issues. Er zijn 2 lengtes steuntjes in omloop, deze kun je eenvoudig van en op de wissermotortjes schroeven. De dikte heeft te maken met vorm van de binnenbumper en niet met de phase. En het tweede is dat je expliciet 1 rechter en 1 linker motortje nodig hebt.
Qua prijs......tsja.....het is een kwestie van zoeken en handelen. Ik heb een nagelnieuwe complete voorbumper gekocht met onderspoiler en 1 kras voor 350 euro. Mijn orginele voorbumper heb ik voor 225 euro bij een andere schaderijder gemonteerd. (inclusief de montage dan).
Op die manier hoef je er niet zo heel veel bij te leggen.
Het spuitwerk heb ik weer via een kennis geregeld, zodat je voor een nette prijs een heel aardig stukje spuitwerk hebt, etc.
Ik heb gewoon her en der gesprokkeld, advertenties gezet, etc.
Wat je qua vorm nodig hebt is een complete achterbumper, het stalen binnenframe van de phase 1 is onmogelijk het te gebruiken. Overigens een kun je een phase 1 trekhaak prima combineren met een phase 2 achterbumper, zelfs zonder er gaten in te zagen.....

Achter heb je eigenlijk geen plastic wielkuipen nodig, maar die KUN je wel plaatsen.
Voor heb je knipperlichten en een complete voorbumper (al dan niet met stalen binnenbumper) spatborden en plastic wielkuipen nodig.
Ik ben nog veel verder gegaan, maar primair zijn dat de dingen die je echt nodig hebt. De auto oogt er slanker en lager van, wordt in mijn ogen echt een stuk mooier.
Voor wat betreft de rondere vorm, die is gewoon bullsjit. Overigens zijn er verschillende soorten stalen binnenbumpers die door alle phases door elkaar gebruikt zijn. Waar het precies mee te maken heeft weet ik niet, maar je kunt ze door elkaar gebruiken.
Koplampwissers kun je door elkaar gebruiken, er zijn echter 2 issues. Er zijn 2 lengtes steuntjes in omloop, deze kun je eenvoudig van en op de wissermotortjes schroeven. De dikte heeft te maken met vorm van de binnenbumper en niet met de phase. En het tweede is dat je expliciet 1 rechter en 1 linker motortje nodig hebt.
Qua prijs......tsja.....het is een kwestie van zoeken en handelen. Ik heb een nagelnieuwe complete voorbumper gekocht met onderspoiler en 1 kras voor 350 euro. Mijn orginele voorbumper heb ik voor 225 euro bij een andere schaderijder gemonteerd. (inclusief de montage dan).
Op die manier hoef je er niet zo heel veel bij te leggen.
Het spuitwerk heb ik weer via een kennis geregeld, zodat je voor een nette prijs een heel aardig stukje spuitwerk hebt, etc.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17
THXS voor alle antwoorden/informatie.
Ik heb besloten om er een lange termijn project van te maken.
<sprokkelmodus aan> iemand hier nog een complete phase 2 voorbumper liggen? k'heb eventueel nog een hele mooie gescheurde phase 1 in te ruilen :razz:
....op termijn zal ik dus ook een "goede" autospuiter nodig hebben - aan wat voor bedragen moet je denken voor het overspuiten van een bumper?
Ik heb besloten om er een lange termijn project van te maken.
<sprokkelmodus aan> iemand hier nog een complete phase 2 voorbumper liggen? k'heb eventueel nog een hele mooie gescheurde phase 1 in te ruilen :razz:
....op termijn zal ik dus ook een "goede" autospuiter nodig hebben - aan wat voor bedragen moet je denken voor het overspuiten van een bumper?