Pagina 2 van 4

Transport

Geplaatst: 22.10.2022 - 22:54
door Hans Eilander
Zoiets dus....... ;)

Transport

Geplaatst: 23.10.2022 - 13:08
door WillyWortel2
Tenslotte een plaatje van de V70.
Voorzien van 140 PK 5 cylinder met Geartronic automaat.

Kenteken is aangevraagd, hij gaat binnenkort de eerste kilometers in Nederland maken.

Transport

Geplaatst: 23.10.2022 - 13:27
door V480-S60
Ohwwww, deze heeft een leeggewicht van 1500 kg. Dus je bent "slechts" 150 kg boven je maximale trekgewicht gegaan.

Transport

Geplaatst: 23.10.2022 - 13:42
door WillyWortel2
Erg viendelijk dat je me wilt matsen maar het kenteken geeft 1633 kg massa aan voor de rode Volvo.

Er is vrij veel verschillende informatie in omloop over de V70.
De maximale massa die voortbewogen mag worden kan ook varieëren.
Ik kom 1690 kg en 1800 kg tegen voor V70 types met dezelfde motor.


Hans, dank voor de Volvo en de MAN trekkers van van der Vlist.
Ik doe er een plaatje bij van een 5 assige Scania, het type waar ik mee heb gereden.

Er zijn later een trekkers met 6 assen bij gekomen.
Die worden gebruikt voor het trekken van opleggers die tot 150 ton beladen kunnen worden..

Transport

Geplaatst: 23.10.2022 - 13:48
door fredhead
Grappig, ik heb een tijdje bij Mammoet gewerkt en daar gebruikt men gewoon 3assers voor een oplegger t/m 100 ton.
Oplegger zelf heeft dan een as of 7.

Transport

Geplaatst: 23.10.2022 - 13:57
door WillyWortel2
Bij de regelgeving die mij bekend is ga ik uit van maximaal 20 ton per as.
Voor die 20 ton is een ontheffing noodzakelijk.

De oplegger heeft er zeven dan komt dat aardig overeen.

Transport

Geplaatst: 23.10.2022 - 14:08
door fredhead
De betreffende combinaties hadden inderdaad ook een permanente ontheffing.
Vind het een opvallend verschil hoe men de auto dan uit rust qua assen.
Voor het allerzwaarste werk was er een 4assige MAN en dat was het ook. Alles wat niet meer op de schotel kon kwam aan de trekhaak te hangen.

Transport

Geplaatst: 23.10.2022 - 16:19
door V480-S60
WillyWortel2 schreef: 23.10.2022 - 13:42 Erg viendelijk dat je me wilt matsen maar het kenteken geeft 1633 kg massa aan voor de rode Volvo.
Nou nou. Dat is extreem zwaar voor een niet AWD V70.
Mijn V70 2.5 T AWD Geartronic uit 2005 was op kenteken 1598 kg leeggewicht. Rijklaar 1698 kg. Origineel NL. De AWD weegt ca 75 kg dus 1633 kg leeg voor een vergelijkbare niet AWD klopt niet.

Overigens is 1690 kg trekgewicht vermoedelijk een foutje want deze serie werd standaard met 1800 kg trekgewicht geleverd in Nederland.
Hoewel er in de buitenlanden rondom ons wel eens andere waarden werden gebruikt. Ook Duitsland wijkt af met 2 waarden.

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 16:27
door Bover
Ach uiteindelijk bepaalt vakmanschap de risico s van bovenstaande discussie...Ik krijg de indruk dat hier op het forum allemaal keurige rijders rijden die het wetboek naslaan als ze op pad gaan met de auto..( ik chargeer wat) Kijk ik op de nederlandse weg afgelopen week dan zie ik volvo s over verdrijvings vlakken rijden, twee keer een rood kruis negeren en een keer een mevrouw die ons niets vermoedend snijdend zowat ramde want zij dreigde de afslag te missen door de telefoon vast te houden achter het stuur...

WW je hebt mooie truckervaring. Ik heb op alles gereden maar nooit speciaal transport gedaan. Mooi vakwerk om te doen lijkt me , echter je moet geduld hebben en nooit "FF" dit en "FF" dat. Daarnaast komt de belasting op de assen en vooral de borging van de last heel precies in super zwaar transport.

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 17:04
door Urbexpeditie
Bover schreef: 03.11.2022 - 16:27 Ach uiteindelijk bepaalt vakmanschap de risico s van bovenstaande discussie...Ik krijg de indruk dat hier op het forum allemaal keurige rijders rijden die het wetboek naslaan als ze op pad gaan met de auto..( ik chargeer wat) Kijk ik op de nederlandse weg afgelopen week dan zie ik volvo s over verdrijvings vlakken rijden, twee keer een rood kruis negeren en een keer een mevrouw die ons niets vermoedend snijdend zowat ramde want zij dreigde de afslag te missen door de telefoon vast te houden achter het stuur...

WW je hebt mooie truckervaring. Ik heb op alles gereden maar nooit speciaal transport gedaan. Mooi vakwerk om te doen lijkt me , echter je moet geduld hebben en nooit "FF" dit en "FF" dat. Daarnaast komt de belasting op de assen en vooral de borging van de last heel precies in super zwaar transport.
+100 👍🏻

Wat mij vooral opvalt is het hoge moraalridderschap 🤮
Je kan op dit vlak hier niks zeggen zonder dat iemand je met pijl en boog afknalt. Jullie rijden natuurlijk nooit te hard of halen eens ongepast in... Erg braaf!
Het is wat Mark en Bob terecht opmerkt...
Ik zou zelf eerder vragen om foto's ipv de vinger te wijzen. Want het gaat uiteindelijk om de Volvo.
Anders kan je er ook voor kiezen om lid van het hulpverlenersforum (112) te worden...

Dat gezegd hebbende...
Ben wel benieuwd naar meer foto's van de beauty. Mooie kleur overigens.

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 17:57
door Hans Eilander
WillyWortel2 schreef: 23.10.2022 - 13:08 Tenslotte een plaatje van de V70. Voorzien van 140 PK 5 cylinder met Geartronic automaat. Kenteken is aangevraagd, hij gaat binnenkort de eerste kilometers in Nederland maken.
Een pracht Volvo is het. Deftige kleur voor een "heer van stand." :) Ik wens je veel plezierige en veilige kilometers Willy. ;) Ik heb ook eens met 7 assen gereden.
Een 4 assige Volvo Globetrotter F12, met een 3 assige aanhanger, voor 2x 20ft containers ( Bell Line)

Nog een kleine aanvulling op het thema: Moraalridders. Misschien komt het dat ik 6 jaar met een tankwagen gereden heb( ADR) maar dan leer je vanzelf je aan de snelheid te houden. En dat zal zoals bij Willy, met zwaar transport, niet anders zijn. En nu als gepensioneerde man, nog steeds met kalm en rustig defensief rijgedrag. Het zal ongetwijfeld oók wel met de leeftijd te maken hebben, en een vleugje karakter. Maar ik heb in de praktijk van mijn beroepsleven, nog nooit de winst ingezien van: vliegen en scheuren op de weg. Je wint er niks mee, (= minutenwerk) je krijgt hoge bloeddruk, en zwevende hartkleppen van al dat gejaag. Dus neem vooral de tijd.... ;)

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 18:54
door Bover
ja die kleur is niet grijs van een dozijn. Je moet geluk hebben want ik heb de indruk dat veel Volvo s in Nederland in bedekte kleuren donker zijn gekocht...en een lichte binnenbekleding..

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 21:04
door WillyWortel2
Martin, het valt op een enkele uitzondering na wel mee met dat vingertje hier. :-D
Bij dezen een compliment voor het fotowerk waarop je de schoonheid van Zweden laat zien, erg inspirerend.

Het rijden met bijzondere transporten hebben mij een beetje gevormd. Alles is binnen grenzen rekbaar.

Vergeet niet dat een V70 met een last aan de kogel ook in de bergen veilig moet kunnen rijden.
In ons vlakke land een beetje, hoeveel staat nog ter discussie met al die verschillende gewichten, over de 1800 kg grens is naar mijn idee geen drama. Met ervaring met ambulances achter een personenauto kan ik zeggen dat de V70 een formidabele tractor is. Op de Range Rover na, die buiten categorie is, ken ik geen auto die zo voorbeeldig stabiel in staat is een ambulance te trekken. Het grijze monster, de tractor, is net door de 550.000 km gegaan tijdens een ritje naar Groningen.
De auto is door de vorige eigenaar goed onderhouden en voorzien van xenon licht.

Nu ik een hele prettige garage gevonden heb voor onderhoud gaat de planning weer wat verder.

Jullie zijn gek op plaatjes hierbij wat foto's snel onderweg gemaakt.
De leeftijd is te zien, de kilometerstand minder.

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 21:12
door WillyWortel2
V480-S60 schreef: 23.10.2022 - 16:19
Nou nou. Dat is extreem zwaar voor een niet AWD V70.
Mijn V70 2.5 T AWD Geartronic uit 2005 was op kenteken 1598 kg leeggewicht. Rijklaar 1698 kg. Origineel NL. De AWD weegt ca 75 kg dus 1633 kg leeg voor een vergelijkbare niet AWD klopt niet.

Overigens is 1690 kg trekgewicht vermoedelijk een foutje want deze serie werd standaard met 1800 kg trekgewicht geleverd in Nederland.
Hoewel er in de buitenlanden rondom ons wel eens andere waarden werden gebruikt. Ook Duitsland wijkt af met 2 waarden.

Het buitenlandse kenteken van de rode Volvo geeft aan 1633 kg massa leeg.

Nederland hanteert de massa rijklaar en geeft 1771 kg op voor de V70 met een benzinemotor zonder AWD.
Massa rijklaar wil zeggen motor en versnellingsbak gevuld met olie en koelvloeistof, tank 90% gevuld, reservewiel of reparatiekit aanwezig met boordgereedschap.

De RDW maakt geen fouten. Die 1690 kg komt uit de EU typegoedkeuring die overgenomen wordt door de RDW.

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 21:18
door JeroenSpock
Tja overbeladen gebeurt dagelijks, overal. Gaat 999 van de 1000 keer goed. Ergens snap ik het wel, en ik snap het gezeik ook wel een beetje.
Er mag zo veel niet. Met een blauw kenteken snorfiets 60 rijden zonder helm, achter de kerk schijten, te hard rijden met een niet overbeladen auto zonder aanhanger, we mogen ook helemaal niks meer.
En als je dan een keer iets doet wat niet mag, vooral niet hier vertellen.

Mooie V70 trouwens, zie je niet veel meer in die kleur. Zeker wat anders dan standaard wit/grijs/zwart. Mooie velgen ook, zitten ook onder onze V70.
Verder wel vrij basic zo te zien.

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 21:24
door Urbexpeditie
Alleen jammer dat het gezeik niet enkel hier plaatsvindt, maar het het forum door. Dat is een beetje mijn punt.
Maar goed... Deze discussie maar niet hier voeren.

Ik had eigenlijk wel wat meer van de rode willen zien. Die grijze is ook mooi. Maar die is zo grijs 😁

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 21:37
door WillyWortel2
De rode doet binnenkort examen bij de RDW. Zodra dat achter de rug is komen er wat meer foto's.
Hij oogt best goed maar heeft zoals de meeste auto's wat lichte gebruikssporen.
De kilometerstand is voor Nederlandse begrippen met 227.000 km vrij laag.
Uitvoering is redelijk standaard alleen de automaat is een optie, wel prettig overigens.

De rit naar Nederland was heerlijk ontspannen. Dat was al vast een goed begin.

Transport

Geplaatst: 03.11.2022 - 21:48
door Urbexpeditie
Ben benieuwd.
Examen is in Nederland strenger dan hier.

Die tellerstand... Net ingereden 😁

Transport

Geplaatst: 04.11.2022 - 08:47
door WillyWortel2
Urbexpeditie schreef: 03.11.2022 - 21:24 Alleen jammer dat het gezeik niet enkel hier plaatsvindt, maar het het forum door. Dat is een beetje mijn punt.
Maar goed... Deze discussie maar niet hier voeren.

Ik had eigenlijk wel wat meer van de rode willen zien. Die grijze is ook mooi. Maar die is zo grijs 😁
Dat gezeur valt best mee. Het hoeft niet, dan blijft het voor iedereen aangenaam.


Dat heb je met grijs, het is grijs.
Deze anthraciet tint staat me wel aan.
Ook voor automensen is niet te zien dat de auto meer dan 500.000 km heeft gelopen.
Dat is een prestatie die ten goede komt aan het milieu. Levensduur wordt te weinig gewaardeerd.

Transport

Geplaatst: 04.11.2022 - 09:14
door WillyWortel2
Wat gaat de toekomst brengen voor diesel aangedreven auto's?
Euro 3 was voor mij een bewuste keuze, liever geen gedoe met wervelkleppen zoals in euro 4.
Euro 5 ligt nu onder vuur met de komende uitgebreide milieu keuring.
In België kunnen ze daar al van genieten, ongeveer 10% van de euro 5 motoren komt niet door de keuring.
De oorzaak is nog steeds niet gevonden. De werkplaatsen houden vol dat de motoren in orde zijn.
Dat houdt voorlopig in om de drie maanden keuren, bij afkeur weer drie maanden ontheffing.
Bij Volvo blijft het stil. Nog niet een gerucht dat men bezig is naar het zoeken van een oplossing.
Enigzins te begrijpen het gaat vooral om auto's die tussen 2010 en 2016 op de weg gekomen zijn.

Volvo Nederland is niet op de hoogte dat er problemen zijn met de nieuwe milieu keuring van dieselmotoren.
De medewerker die ik sprak stelt dat de normen gewijzigd zouden zijn. Dat is onjuist, er wordt nu gehandhaafd door de uiststoot te meten bij de periodieke keuring.
Volvo Nederland stelt dat de Volvo organisatie zich niet bezig houdt met euro 5 auto's die niet goedgekeurd worden.
Volvo is bezig met de toekomst en bekommert zich niet meer om oudere Volvo's die niet langer aan de norm kunnen voldoen.

Kort samengevat: De problemen zijn bij Volvo Nederland niet bekend. Het interesseert ze niet. Volvo in Zweden weet ook niet
wat er zich afspeelt en onderneemt uiteraard ook niets.
Dat gaat naar mijn idee pas veranderen wanneer er recentere auto's afgekeurd worden die nog vallen onder de CE normering.
Eigenaren van afgekeurde auto's zullen die bij Volvo aanbieden en schadevergoeding vragen.