Pagina 2 van 4

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 02.01.2023 - 16:09
door Peter-V50
EVO500 schreef: 30.12.2022 - 17:45 Heb het op die weg met name in de bochten vanuit België (afslag Valkenswaard,Westerhoven) en weet de volvo niet wat ie wil, en wil hij de afrit nemen terwijl in de navigatie naar Eindhoven heb staan...en moet ik dus aan het stuur strekken...
Kan zijn omdat de weg niet volledig bekend is in de navigatie. Vorig jaar mocht ik er maar 10km/uur na update 30km/uur, terwijl je hier 80 mag?
Ik heb het gevoel dat je niet begrijpt wat PA doet. De navigatie heeft er niets mee te maken. Het is niet zo dat je een bestemming in kunt voeren en dat de auto dan zelf de weg zoekt. PA werkt met behulp van de camera's en zorgt dat de auto binnen de belijning blijft. Meer niet. Het kan dus gebeuren dat het systeem bij een afslag de lijn aan de rechterkant van de uitvoegstrook gaat volgen. Dan moet je met het stuur corrigeren, inderdaad. Het is niet zo dat PA weet dat Eindhoven rechtdoor is en dan denkt "deze afslag sla ik maar over".

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 02.01.2023 - 16:24
door Stefan-R
Het rijden in de file is trouwens ook heel prettig met PA! Hij geeft ook een signaal als je voorligger wegrijdt. Dan alleen nog even het gaspedaal aantikken en de auto volgt het verkeer.

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 03.01.2023 - 08:43
door Nomad
Stefan-R schreef: 02.01.2023 - 16:24 Het rijden in de file is trouwens ook heel prettig met PA! Hij geeft ook een signaal als je voorligger wegrijdt. Dan alleen nog even het gaspedaal aantikken en de auto volgt het verkeer.
Is dat bij een Sensus auto of Android? De mijne blijft namelijk gewoon staan als de voorligger wegrijdt.

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 03.01.2023 - 08:59
door raspaardje
Bij Sensus moet je iig de resume knop of het gaspedaal indrukken om weer te gaan bewegen.
Hoe het zit met het signaal weet ik eerlijk gezegd niet.

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 03.01.2023 - 11:38
door Fred3543
Stefan-R schreef: 02.01.2023 - 16:24 Het rijden in de file is trouwens ook heel prettig met PA! Hij geeft ook een signaal als je voorligger wegrijdt. Dan alleen nog even het gaspedaal aantikken en de auto volgt het verkeer.
Als de auto zachtjes tot stilstand is gekomen gaat hij vanzelf weer mee met zn voorganger. Als er echt geremd moest worden moet is daarna het gas aantikken om weer mee te rollen. even wennen maar werkt erg prettig moet ik zeggen ( na de eerste paar keer krampachtig met de voet boven de rem gezeten te hebben..)

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 03.01.2023 - 11:47
door J33Bee
raspaardje schreef: 03.01.2023 - 08:59 Bij Sensus moet je iig de resume knop of het gaspedaal indrukken om weer te gaan bewegen.
Hoe het zit met het signaal weet ik eerlijk gezegd niet.
Dit inderdaad. Als de auto voor je vrij snel weer weg rijd na stilstand, dan pakt de V60 het meestal zelf op, maar moet geen 5? seconden duren.

Signalen heb ik nog nooit gehoord, behalve bij PA als je het stuur te lang niet vast houdt

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 03.01.2023 - 15:34
door diesel01
Bij 138 springt hij uit de PA, acc doet het tot 200, niet dat de MY20> dat halen :-D

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 03.01.2023 - 16:35
door OGA244
J33Bee schreef: 03.01.2023 - 11:47
raspaardje schreef: 03.01.2023 - 08:59 Bij Sensus moet je iig de resume knop of het gaspedaal indrukken om weer te gaan bewegen.
Hoe het zit met het signaal weet ik eerlijk gezegd niet.
Dit inderdaad. Als de auto voor je vrij snel weer weg rijd na stilstand, dan pakt de V60 het meestal zelf op, maar moet geen 5? seconden duren.

Signalen heb ik nog nooit gehoord, behalve bij PA als je het stuur te lang niet vast houdt
klopt idd, een ping met de opmerking doorrijden

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 03.01.2023 - 20:54
door Nomad
J33Bee schreef: 03.01.2023 - 11:47
Signalen heb ik nog nooit gehoord, behalve bij PA als je het stuur te lang niet vast houdt
Dat is ook makkelijk op te lossen :D Ik rij regelmatig kilometers lang zonder het stuur aan te raken

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 04.01.2023 - 08:43
door Stefan-R
Dit is met het Android systeem. Als de auto net tot stilstand is gekomen dan volgt hij automatisch de auto die voor mij rijdt. Als ik ongeveer 3 seconden stil sta en niet oplet, geeft de auto een signaal met een weergave op je scherm dat de auto voor je wegrijdt en vraagt hij of hij moet volgen. met een tikje op je gaspedaal pakt hij de PA weer op.
Nomad schreef: 03.01.2023 - 20:54
J33Bee schreef: 03.01.2023 - 11:47
Signalen heb ik nog nooit gehoord, behalve bij PA als je het stuur te lang niet vast houdt
Dat is ook makkelijk op te lossen :D Ik rij regelmatig kilometers lang zonder het stuur aan te raken

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 04.01.2023 - 08:50
door J33Bee
diesel01 schreef: 03.01.2023 - 15:34 Bij 138 springt hij uit de PA, acc doet het tot 200, niet dat de MY20> dat halen :-D
Los van de maximale snelheid, springt eea er tegenwoordig dus ook al eerder af. PA en ACC doen het niet meer boven de 135 km/h (geen idee of dit bij Android weer anders is, hier betreft het een MY21 Sensus)

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 04.01.2023 - 09:42
door raspaardje
Met Sensus werkt ACC toch echt tot 200 km/u zegt het boekje.

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 04.01.2023 - 09:56
door diesel01
J33Bee schreef: 04.01.2023 - 08:50
diesel01 schreef: 03.01.2023 - 15:34 Bij 138 springt hij uit de PA, acc doet het tot 200, niet dat de MY20> dat halen :-D
Los van de maximale snelheid, springt eea er tegenwoordig dus ook al eerder af. PA en ACC doen het niet meer boven de 135 km/h (geen idee of dit bij Android weer anders is, hier betreft het een MY21 Sensus)
Ik kan hem tot 200 op acc zetten en boven de 138 is de pa niet actief, op 137 wel.
Er is dan vast een ingenieur die het beter vind dat de nieuwe Volvo's vanaf 135 geen acc en pa hebben.
Ik heb idd sensus van my17

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 04.01.2023 - 13:47
door raspaardje
Even gecheckt: de online manual geeft iig aan dat de Sensus Volvo modellen limieten hebben van 140 km/u (PA) tot 200 km/u (ACC).
Bij AAOS auto's liggen deze limieten op 140 km/u resp. de maximumsnelheid van de auto....:-)

Sensus: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... lpsystemen
AAOS: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... olfuncties

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 04.01.2023 - 16:06
door wasbeer2006
Mijn my22 met senses doet PA tot 140 en ACC tot max
Heel irritant is dat de PA niet werkt met fietsendrager ACC wel

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 04.01.2023 - 16:19
door raspaardje
wasbeer2006 schreef: 04.01.2023 - 16:06 Mijn my22 met senses doet PA tot 140 en ACC tot max
Heel irritant is dat de PA niet werkt met fietsendrager ACC wel
J33Bee schreef: 04.01.2023 - 08:50 Los van de maximale snelheid, springt eea er tegenwoordig dus ook al eerder af. PA en ACC doen het niet meer boven de 135 km/h (geen idee of dit bij Android weer anders is, hier betreft het een MY21 Sensus)
Boel verwarring veroorzaakt, J33Bee...! ;-)

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 05.01.2023 - 08:25
door J33Bee
raspaardje schreef: 04.01.2023 - 16:19

Boel verwarring veroorzaakt, J33Bee...! ;-)
Verrek ja, dat zeg ik helemaal fout! De ACC doet het wel boven die 135 km/h nog natuurlijk, maar dan schiet de PA er zonder melding gewoon vanaf.

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 05.01.2023 - 09:00
door arnoud
J33Bee schreef: 05.01.2023 - 08:25 Verrek ja, dat zeg ik helemaal fout! De ACC doet het wel boven die 135 km/h nog natuurlijk, maar dan schiet de PA er zonder melding gewoon vanaf.
Dat gebeurt niet zonder melding. Je stuur zal op dat moment duidelijk trillen. Het kan voor de bestuurder onverwacht gebeuren, maar je merkt het wel.

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 05.01.2023 - 09:12
door wasbeer2006
Ja en acc tot max is 180 bij een my22. (185 op de teller)

Veiligheid CC/Autopilot rijden?

Geplaatst: 05.01.2023 - 09:59
door J33Bee
arnoud schreef: 05.01.2023 - 09:00
J33Bee schreef: 05.01.2023 - 08:25 Verrek ja, dat zeg ik helemaal fout! De ACC doet het wel boven die 135 km/h nog natuurlijk, maar dan schiet de PA er zonder melding gewoon vanaf.
Dat gebeurt niet zonder melding. Je stuur zal op dat moment duidelijk trillen. Het kan voor de bestuurder onverwacht gebeuren, maar je merkt het wel.
Dat gebeurd wel zonder melding. Als de auto accelereert van zeg 80 km/h na een vrachtwagen en je ACC icm PA "aan" (pijltje naar rechts op stuur) staat hoger dan 135 km/h ingesteld dan pakt ie de PA op onder die snelheid en schiet er gewoonweg vanaf boven de 135 km/h nog steeds accelererend. Geen melding alsmede geen trilling. Je voelt dat het losschiet, en het stuurtje op je display is niet meer groen, meer niet. Zodra ACC je auto weer onder de 135 km/h brengt door voorligger, gaat PA er ook weer vanzelf op zonder melding (stuur word weer groen).