Corrosie/roest op de dakrand?

Steve-O
1st Gear member

Frits V70 schreef: 18.10.2025 - 09:14 Dit komt mij raar voor. Onder de afwerklak hoort een lichte primer te zitten die zichtbaar wordt bij een beschadiging. Roest in de getoonde vorm is niet normaal, dan zou elke steenslag gelijk tot roestvorming leiden. Dat heb ik nog nooit waargenomen.
Je zegt het zelf al "lichte primer". Die is niet alleen licht van kleur, maar ook qua dikte. Als een steentje maar hard genoeg onder een ongelukkige hoek inslaat, dan tik je zo drie laklagen weg. Bij ons in de straat staat een XC60 met een soortgelijke schade, maar dan iets verder uit het midden. Maar dat betreft een leasebak, dus dat zal de eigenaar aan z'n reet roesten. (no phun intended)
Frits V70
5th Gear member

Steve-O schreef: 18.10.2025 - 12:21
Frits V70 schreef: 18.10.2025 - 09:14 Dit komt mij raar voor. Onder de afwerklak hoort een lichte primer te zitten die zichtbaar wordt bij een beschadiging. Roest in de getoonde vorm is niet normaal, dan zou elke steenslag gelijk tot roestvorming leiden. Dat heb ik nog nooit waargenomen.
Je zegt het zelf al "lichte primer". Die is niet alleen licht van kleur, maar ook qua dikte. Als een steentje maar hard genoeg onder een ongelukkige hoek inslaat, dan tik je zo drie laklagen weg. Bij ons in de straat staat een XC60 met een soortgelijke schade, maar dan iets verder uit het midden. Maar dat betreft een leasebak, dus dat zal de eigenaar aan z'n reet roesten. (no phun intended)
Die lagen tik je niet zomaar weg. Tenminste niet bij mijn "oude" auto's. Daar gebeurt niks met steenslag, hoogstens de lichte primer wordt zichtbaar. Dat is dan vaak even een lakstift actie. Roest heb ik er nog niet van gehad. De nieuwere auto's zijn meestal gespoten met watergedragen verf, dat is minder sterk. Kan een oorzaak zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Steve-O
1st Gear member

Frits V70 schreef: 18.10.2025 - 12:48 Die lagen tik je niet zomaar weg. Tenminste niet bij mijn "oude" auto's. Daar gebeurt niks met steenslag, hoogstens de lichte primer wordt zichtbaar. Dat is dan vaak even een lakstift actie. Roest heb ik er nog niet van gehad. De nieuwere auto's zijn meestal gespoten met watergedragen verf, dat is minder sterk. Kan een oorzaak zijn.
Ik denk zelf ook dat het hem daarin zit. De lak van oude auto's is vele malen sterker dan hetgeen ze tegenwoordig gebruiken.

Eigenlijk hadden ze af fabriek zoiets op de rand moeten monteren, maar dan ietwat subtieler: https://share.temu.com/xjBalrBkbxB
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”