Pagina 2 van 2
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 31.01.2023 - 07:06
door V480-S60
Jij filtert uit een mail van Volvo Nederland wat jij ervan vindt. En verkondigt dat als waarheid. Dat is stemmingmakerij. En dat noem ik, omdat je het blijft herhalen, krassen. En daar dien je mee op te houden.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 25.02.2023 - 19:36
door pbor
pbor schreef: ↑30.01.2023 - 11:45
WillyWortel2 schreef: ↑29.01.2023 - 15:24
Het schijnt dat je naar goed Nederlands gebruik zoveel mag vervuilen als je wilt zolang je maar betaalt.
Je krijgt een aanslag voor roetuitstoot nu de V50 is gezakt voor het examen.
Goed dat je afgezien hebt van de aanschaf van een nieuw roetfilter. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zou dat niet geleid hebben tot het voldoen aan de deeltjesteller norm.
De auto behoudt euro klasse 5 uitgezonderd de hoeveelheid fijnstof die niet aan de norm voldoet.
Opmerkelijk dat de euro klasse door de RDW niet aangepast wordt na afmelden bij diezelfde RDW van het roetfilter. Dan wordt het inderdaad dus een kwestie van eenmalig €65 aftikken en vervolgens maandelijks €27 (?). Daarmee is de angel wel uit het APK-issue voor oudere diesels gehaald.
Ach, zo werkt dat in de kerk ook, zondags' biechten, en daarna kunnen/mogen we weer

.
Vandaag nog eens nagevraagd bij de garagehouder waar mijn V70 in onderhoud is. Hij stelt dat na afmelding van het roetfilter bij de RDW diezelfde RDW wel degelijk de Euro klasse aanpast / verlaagt naar ik vermoed 3, en daarmee dus geen toegang meer tot milieuzones!
Iemand reeds ervaringen?
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 25.02.2023 - 19:50
door OGA244
WillyWortel2 schijnt er veel van af te weten...
Die doet zelfs zaken met de Zwitserse RDW die de Nederlandse RDW dan weer terecht wijst...
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 25.02.2023 - 19:55
door AJ V50 D5
Vandaag nog eens nagevraagd bij de garage waar mijn V70 in onderhoud is. Hij stelt dat na afmelding van het roetfilter bij de RDW diezelfde RDW wel degelijk de Euro klasse aanpast / verlaagt naar ik vermoed 3, en daarmee dus geen toegang meer tot milieuzones!
Iemand reeds ervaringen?
Ja, zoals gezegd is de emissieklasse van mijn D5 gewoon 5 gebleven (net nogmaals gecheckt op RDW OVI).
Dus ik kan nog steeds alle groene milieuzones in.
Bij 'Bijzonderheden' op RDW OVI staat nu wel de teskt "Af-fabriek roetfilter verwijderd". Mwah, dat is dan slechts administratief - en volgens de regels - gebeurd; roetfilter zit er gewoon nog in.
Andries.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 25.02.2023 - 20:19
door pbor
AJ V50 D5 schreef: ↑25.02.2023 - 19:55
Vandaag nog eens nagevraagd bij de garage waar mijn V70 in onderhoud is. Hij stelt dat na afmelding van het roetfilter bij de RDW diezelfde RDW wel degelijk de Euro klasse aanpast / verlaagt naar ik vermoed 3, en daarmee dus geen toegang meer tot milieuzones!
Iemand reeds ervaringen?
Ja, zoals gezegd is de emissieklasse van mijn D5 gewoon 5 gebleven (net nogmaals gecheckt op RDW OVI).
Dus ik kan nog steeds alle groene milieuzones in.
Bij 'Bijzonderheden' op RDW OVI staat nu wel de teskt "Af-fabriek roetfilter verwijderd". Mwah, dat is dan slechts administratief - en volgens de regels - gebeurd; roetfilter zit er gewoon nog in.
Andries.
Dat biedt hoop, Andries.
Wel blijf ik het op zijn minst opmerkelijk vinden, en zou het graag bevestigd zien door anderen die iets soortgelijks hebben gedaan om bevestiging te krijgen dat het bij jou niet om een ‘foutje, bedankt’ gevalletje gaat.
Indien nodig overweeg ik straks (october pas gelukkig) toch om een nieuw roetfilter te laten plaatsen. Zou dan een investering zijn van pak ‘m beet de dagwaarde vd auto, maar met afschrijving nul zijn wat jaarlijkse onderhoudskosten in principe niet onoverkomelijk, en de V70 is verder in uitstekende staat, dus die kan nog makkelijk een paar jaar mee.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 27.02.2023 - 09:20
door corsa_gsi
Ik denk eerder dat het RDW niet dezelfde afhandeling doet bij elke aanvraag.
Mijn vermoeden is dat daar gewoon willekeur optreed.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 27.02.2023 - 19:40
door AJ V50 D5
corsa_gsi schreef: ↑27.02.2023 - 09:20
Ik denk eerder dat het RDW niet dezelfde afhandeling doet bij elke aanvraag.
Mijn vermoeden is dat daar gewoon willekeur optreed.
In mijn geval was het een volledig geautomatiseerd proces, dat slechts enkele minuten in beslag nam.
Inloggen -> Roetfilter administratief laten verwijderen -> Betalen -> Bevestigingsmail van RDW (direct!)
En daarna gegevens RDW OVI gecheckt en - zoals geschreven - 25 februari nogmaals gecheckt.
Persoonlijk denk ik dus dat van 'willekeur' niet zo'n sprake is.
Maar ms wel van de leeftijd van de auto?? Die van mij is van 2010, die van
pbor van 2006.
Administratief verwijderen geldt sowieso alleen maar voor auto's met roetfilter af-fabriek tot (t/m?) 2017 (bron: RDW).
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 27.02.2023 - 21:58
door pbor
Duidelijk verhaal, Andries.
Vraag is nu, waag ik het er op, en wanneer? Volgende vraag: als ik het roetfilter bij de rdw afmeld , en het pakt voor mij verkeerd uit, kan ik het proces dan ook omkeren door het roetfilter weer aan te melden?
Dank zover.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 28.02.2023 - 12:13
door AJ V50 D5
Ik zou zelf eerst kijken of mijn auto wel of niet door de deeltjestest komt. Je kunt alsnog bij afkeur het roetfilter administratief laten verwijderen.*
* = Ik kreeg 's morgens van de Volvo-dealer een 'afkeurmelding', heb vrijwel meteen bij de RDW online het roetfilter administratief laten verwijderen en kreeg meteen een bevestigingsmail van de RDW.
Met die bevestigingsmail kon de APK doorgaan en hoefde de auto niet meer gekeurd te worden op het roetfilter. Dus allemaal in een halve dag geregeld.
pbor schreef: ↑27.02.2023 - 21:58
Volgende vraag: als ik het roetfilter bij de rdw afmeld , en het pakt voor mij verkeerd uit, kan ik het proces dan ook omkeren door het roetfilter weer aan te melden?
Eigenlijk zou je dus vooraf willen weten of bij jouw afmelding van het roetfilter je emissieklasse óók hetzelfde blijft. Zou de RDW daar geen antwoord op kunnen geven?
Ik denk niet dat je 'terug' kunt, dat je je roetfilter weer kunt aanmelden. Want dan is het in principe geen "roetfilter af-fabriek" meer. Maar dat is een aanname.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 28.02.2023 - 16:00
door corsa_gsi
Zou ook wel mooi zijn dat je gewoon kan aan- en afmelden.
Voor de APK even afmelden en daarna weer aanmelden als je in een milieu zone moet zijn.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 28.02.2023 - 19:32
door AJ V50 D5
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 02.03.2023 - 07:40
door pbor
corsa_gsi schreef: ↑28.02.2023 - 16:00
Zou ook wel mooi zijn dat je gewoon kan aan- en afmelden.
Voor de APK even afmelden en daarna weer aanmelden als je in een milieu zone moet zijn.
Daar heb je wel een puntje

Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 31.03.2023 - 19:36
door AJ V50 D5
UPDATE
Gisteren (!) brief van de Belastingdienst ontvangen: "Bevestiging automatisch betalen fijnstoftoeslag motorrijtuigenbelasting"
Hilarisch...
Komt er in het kort op neer dat ik (provincie Utrecht) per maand € 21,- extra moet gaan betalen.
Voor mijn D5 in totaal dus 137 + 21 = € 158,-/maand. OEF.
(Maar dat rechtvaardigt zeker mijn keuze.)
Wel apart dat de fijnstoftoeslag apart van de MRB wordt geïncasseerd.
Andries.
Roetfilter administratief verwijderen
Geplaatst: 31.03.2023 - 20:00
door Fredhead
Voor diesels zonder roetfilter ging dat ook apart. Als ik het me goed herinner van de vorige werd het zelfs apart afgeschreven.