Heeft iemand misschien een foto'tje van het probleemgebied - dan ga ik ook eens goed kijken en zien of ik iets preventiefs kan doen.
Alvast dank.
(Dak)Raam rubbers korte levensduur?
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 12.08.2014 - 13:10
Kier tussen rubbers + defect drainbuis (verstopt en afgebroken) van panoramisch dak heeft zodanige lekkage veroorzaakt dat plas water onder de bestuurderstoel elektronische problemen oorzaak te. Auto van 2,5 jaar moest worden afgesleept en stond 3 weken bij dealer (ook ivm drogen voor eind controle lek dichtheid). Onder bestuurders stoel zit module voor aansturen automaat. O.a. automaat en elektronisch handrem deed het niet. U bent gewaarschuwd. Was bekent probleem waardoor 60% coulance.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Na 14 jaar één V50... nu Volvo XC60 Inscription MY2020 
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Poeh, da's balen! Vergeet inderdaad die drainbuis bij panodak niet. Heb dat in het verleden wel eens met een kunststof trekveer vrijgemaakt, nu is een speciaal trekveertje van Ome Ali onderweg...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Problematiek alleen bij pano dak, niet bij ‘standaard’ open dak?
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscription | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo (wederom) EX40 Ultra...
- jkr
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 20.04.2017 - 23:05
Zitten er aan de achterland van het panoramadak ook drainagebuizen? Zo ja heeft iemand ervaring hoe die te bereiken?
V90 CC ‘20 T5 pro polestar maple brown
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ja, die zitten er.
Verstopping daarvan vindt meestal plaats aan de onderzijde van deze drainageslangen (links en rechts).
Kwestie van de bekleding van de bagageruimte loshalen en loshalen. Zie hier voor iets vergelijkbaars:
Verstopping daarvan vindt meestal plaats aan de onderzijde van deze drainageslangen (links en rechts).
Kwestie van de bekleding van de bagageruimte loshalen en loshalen. Zie hier voor iets vergelijkbaars:
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14364
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nu heb ik juli 2022 het dakraam laten vervangen na lekkage van het rubber bij de dealer.
Zelf doe ik bij vorst geen enkele handeling met het dakraam. De vraag is of het echt rubber is of een ander hard materiaal...
Nu is de vraag hoe je het rubber kan helpen zo lang mogelijk on goede conditie te blijven.
Het eerder genoemde WB 40, is dat wel geschikt voor het dakraam tegen UV straling en uitdroging?
Zelf doe ik bij vorst geen enkele handeling met het dakraam. De vraag is of het echt rubber is of een ander hard materiaal...
Nu is de vraag hoe je het rubber kan helpen zo lang mogelijk on goede conditie te blijven.
Het eerder genoemde WB 40, is dat wel geschikt voor het dakraam tegen UV straling en uitdroging?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- jkr
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 20.04.2017 - 23:05
Heb de uiteinden van de rubbers vast gelijmd met zwarte rubber/secondelijm van mesa; heb de ervaring dat een kleurloze secondelijm snel wit uitslaat.
De rubbers zitten weer goed vast.
De rubbers zitten weer goed vast.
V90 CC ‘20 T5 pro polestar maple brown
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 22.08.2021 - 13:55
Is dat rubber trouwens lastig te vervangen?
Sinds dat het vervangen is bij de dealer, lijkt het net of het 'trekt' aan alle kanten. Destijds is een en ander vervangen toen het buiten 0⁰gr was, ik heb het idee dat dit niet gunstig was door de werking.
Ik wil het nu best zelf proberen en uitvoeren, heb het idee dat het niet heel moeilijk is.
Iemand ervaring ermee?
Sinds dat het vervangen is bij de dealer, lijkt het net of het 'trekt' aan alle kanten. Destijds is een en ander vervangen toen het buiten 0⁰gr was, ik heb het idee dat dit niet gunstig was door de werking.
Ik wil het nu best zelf proberen en uitvoeren, heb het idee dat het niet heel moeilijk is.
Iemand ervaring ermee?
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14364
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Met dingen is het altijd wo " niet moeilijk ALS je maar weet hoet het moet. IK heb bij de dealer gezien dat ze hele raam eruit getoverd hadden. Dik half uur werk.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En dan er bij heb je gewoon garantie op het werk van de dealer, dus als het niet de eerste keer goed is gegaan, waarom dan niet gewoon terug?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- jkr
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 20.04.2017 - 23:05
Geen ervaring mee maar in dit filmpje wordt het rubber vervangen zonder t raam eruit te halen;Zondag schreef: ↑19.05.2023 - 19:43 Is dat rubber trouwens lastig te vervangen?
Sinds dat het vervangen is bij de dealer, lijkt het net of het 'trekt' aan alle kanten. Destijds is een en ander vervangen toen het buiten 0⁰gr was, ik heb het idee dat dit niet gunstig was door de werking.
Ik wil het nu best zelf proberen en uitvoeren, heb het idee dat het niet heel moeilijk is.
Iemand ervaring ermee?
Weliswaar bij een vw Tiguan maar t panorama dak lijkt wel verdacht veel op t volvo panorama dak..
V90 CC ‘20 T5 pro polestar maple brown
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik heb ook last van een krimpend rubber; lijkt wel of heel veel daken daar last van hebben.raspaardje schreef: ↑08.03.2023 - 17:37 Ik ga dit ook even na bij mijn auto...
Want ik zie de rubbers wel krimpen met als gevolg dat er meer water moet worden afgevoerd.
En dan moet de afwatering wel schoon zijn.
Verder vind ik het niet best dat dit soort zaken op deze termijn onderhoud behoeven.
De andere V60 bij de specialist had het ook.
Wat vinden we daar nu van...? Wie heeft er reeds het gesprek met de dealer gevoerd over garantie dan wel coulance om dit te laten vervangen?
En bovenstaand filmpje laat wel zien dat het waarschijnlijk prima zelf te doen is.
Heeft iemand wellicht het Volvo OEM nummer paraat?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Niemand?
Met de zoekwoorden "car roof seal shrink" met Google kom ik nog op de eerste pagina bij Volvo terecht: https://www.swedespeed.com/threads/defi ... al.647711/
Dit issue speelt dus al sinds de XC90 en in de VS bestaat hier een Technical Journal over: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/ ... 3-9999.pdf
Welke ervaringen bij de dealer in NL bestaan er op dit forum over dit issue?
Ik zie dat er reeds een topic over bestaat: viewtopic.php?t=90093
Hoe gaat de dealer hiermee om? Ik woon in een boomrijke omgeving en er ligt dus geregeld heel veel zooi op mijn auto's.
Wat de kans op dichtslibben van de drainagegaten best groot maakt...
Met de zoekwoorden "car roof seal shrink" met Google kom ik nog op de eerste pagina bij Volvo terecht: https://www.swedespeed.com/threads/defi ... al.647711/
Dit issue speelt dus al sinds de XC90 en in de VS bestaat hier een Technical Journal over: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/ ... 3-9999.pdf
Welke ervaringen bij de dealer in NL bestaan er op dit forum over dit issue?
Ik zie dat er reeds een topic over bestaat: viewtopic.php?t=90093
Hoe gaat de dealer hiermee om? Ik woon in een boomrijke omgeving en er ligt dus geregeld heel veel zooi op mijn auto's.
Wat de kans op dichtslibben van de drainagegaten best groot maakt...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Zelf heb ik op mijn XC40 geen Panorama dak. Maar ik kan me zo voorstellen, dat juist de rubbers rond het glazen dak, extra hitte moeten verwerken, en dus mogelijk eerder krimpen of scheuren. Misschien is dit mogelijk te voorkomen, door de rubbers af en toe in te smeren met siliconen spray? Ik zeg maar wat....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Zou kunnen en extra hitte is op die plek natuurlijk logisch.
Dit is het eerste dak waarmee ik dit meemaak. En waarbij dit bij alle nieuwe generatie Volvo's met panoramadak gebeurt, iig die buiten slapen.
Ook is er nergens een specifieke manier van onderhoud genoemd.
Ik stap iig naar de dealer en beroep me op een non-conformiteit; dat rubber had veel langer dan een paar jaar mee moeten gaan.
Ik ga echt niet wachten totdat ik een keer geconfronteerd word met kletsnatte vloermatten en het gehele tapijt gedroogd dient te worden. Been there, done that....
Dit is het eerste dak waarmee ik dit meemaak. En waarbij dit bij alle nieuwe generatie Volvo's met panoramadak gebeurt, iig die buiten slapen.
Ook is er nergens een specifieke manier van onderhoud genoemd.
Ik stap iig naar de dealer en beroep me op een non-conformiteit; dat rubber had veel langer dan een paar jaar mee moeten gaan.
Ik ga echt niet wachten totdat ik een keer geconfronteerd word met kletsnatte vloermatten en het gehele tapijt gedroogd dient te worden. Been there, done that....
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mag hopen dat Durex ander rubber gebruikt......
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ja, hoop het ook....
Eerste contact met de dealer waar de auto voor wat garantiezaken is geweest, heeft plaatsgevonden; ik werd (terecht) verwezen naar de dealer waar ik de auto gekocht heb vanwege de wet van de non-conformiteit.
Wel werd er reeds geschermd met een tweetal voorwaarden waarmee ik het niet eens ben:
1. Het drempelbedrag van de reparatie. Als de reparatie een laag bedrag is, dan zal dit onder de exploitatiekosten van de auto vallen.
2. De auto moet (op tijd) door de Volvo organisatie onderhouden zijn. -> het wel of niet de auto in onderhoud hebben bij een dealer staat volgens mij geheel los van de wet van non-conformiteit, helemaal als er geen enkel regulier onderhoud voor een dergelijk rubber bestaat.
Eerst de reactie van de verkopende dealer maar eens afwachten.
Eerste contact met de dealer waar de auto voor wat garantiezaken is geweest, heeft plaatsgevonden; ik werd (terecht) verwezen naar de dealer waar ik de auto gekocht heb vanwege de wet van de non-conformiteit.
Wel werd er reeds geschermd met een tweetal voorwaarden waarmee ik het niet eens ben:
1. Het drempelbedrag van de reparatie. Als de reparatie een laag bedrag is, dan zal dit onder de exploitatiekosten van de auto vallen.
2. De auto moet (op tijd) door de Volvo organisatie onderhouden zijn. -> het wel of niet de auto in onderhoud hebben bij een dealer staat volgens mij geheel los van de wet van non-conformiteit, helemaal als er geen enkel regulier onderhoud voor een dergelijk rubber bestaat.
Eerst de reactie van de verkopende dealer maar eens afwachten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
De reactie van de verkopende dealer brengt meer verwarring dan duidelijkheid:
- wel aangeven dat dit issue vaker wordt gezien en er Volvo technisch schrijven over is maar deze informatie zou aangeven dat technisch ingrijpen niet nodig is.
- als oplossing aanbieden het dak er volledig uithalen en de afvoerkanalen schoonmaken en het bestaande dakrubber verlijmen.
- aangeven dat het volgens Volvo geen technisch defect betreft en er dus geen mogelijkheid bestaat dit onder coulance te herstellen.
- toevoegen van een offerte voor uitvoeren werkzaamheden met toch 15% korting die ik vervolgens niet kan teruglezen.
Op mijn tegenreactie waarin ik mijn verwaaring aangeef en vraag om een nieuw voorstel dat recht doet aan het technisch defect én technisch schrijven (nl. het vervangen van het rubber) heb ik nog steeds geen antwoord. Ik heb een reminder gestuurd.
Slechte service 2.0, ik kan er tot nu toe niks anders van maken.
- wel aangeven dat dit issue vaker wordt gezien en er Volvo technisch schrijven over is maar deze informatie zou aangeven dat technisch ingrijpen niet nodig is.
- als oplossing aanbieden het dak er volledig uithalen en de afvoerkanalen schoonmaken en het bestaande dakrubber verlijmen.
- aangeven dat het volgens Volvo geen technisch defect betreft en er dus geen mogelijkheid bestaat dit onder coulance te herstellen.
- toevoegen van een offerte voor uitvoeren werkzaamheden met toch 15% korting die ik vervolgens niet kan teruglezen.
Op mijn tegenreactie waarin ik mijn verwaaring aangeef en vraag om een nieuw voorstel dat recht doet aan het technisch defect én technisch schrijven (nl. het vervangen van het rubber) heb ik nog steeds geen antwoord. Ik heb een reminder gestuurd.
Slechte service 2.0, ik kan er tot nu toe niks anders van maken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mogelijk heb ik niet goed gelezen, maar heb je ook al lekkage gehad, of wil je gewoon e.e.a. preventief regelen? Ben ook wel benieuwd naar het bedrag van je offerte. NB! Ik heb het voor 300 euro laten doen incl. nieuw rubber en ik had lekkage, maar pas na een jaar of 6. Stel je zelf de vraag of je principieel wil zijn of dat je 300 euro lapt om van het gezeik af te zijn....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor