Pagina 2 van 13

D5 in de soep

Geplaatst: 05.09.2023 - 12:24
door jroen81
En weer terug naar de tekentafel... cilinderkop heeft wat scheurtjes... Grrr.

D5 in de soep

Geplaatst: 05.09.2023 - 12:38
door Fredhead
Ruilkop en die net zo aanpakken?

D5 in de soep

Geplaatst: 05.09.2023 - 13:53
door jroen81
Dat is een overweging. Punt is dat ruilkoppen niet ruim bezaaid zijn en dus flink aan de prijs zijn.

Dus optie ruilmotor wil ik dan ook nog eens onder de loep nemen. Of toch maar iets anders…

Dilemma’s.

D5 in de soep

Geplaatst: 06.09.2023 - 06:26
door jroen81
Voor degene die zich afvroeg hoe dat ook alweer zag met het terugdraaien van tellerstanden. Dat is strafbaar, maar als je het voertuig in delen verkoopt geen enkel probleem…

Afbeelding
Afbeelding

D5 in de soep

Geplaatst: 06.09.2023 - 07:27
door Dennis Slagboom
Hoop voor je dat het lukt op deze manier. Logisch bezig in iedergeval. Je grootste "geluk" is dat je dit zelf kan. Voor mij als leek zou het einde verhaal zijn.

D5 in de soep

Geplaatst: 06.09.2023 - 17:37
door Henry82
Het kan natuurlijk zijn dat die auto op marktplaats ooit een nieuw blok heeft gekregen, dan zou het kunnen kloppen.
Maar helaas is het vaker zo dat er gewoon gelogen wordt, goed dat je dat uitzoekt.

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 11:07
door jroen81
JeroenSpock schreef: 05.09.2023 - 00:12 Kreeg je van te voren geen meldingen hier over?
nee, niks, turbodruk was het enige issue, maar dat was waarschijnlijk door het kleppendeksel, niet vanwege de stoters.

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 13:36
door jroen81
Almerev70 schreef: 04.09.2023 - 19:40 Zo hee, respect hoor dat je het zelf aanpakt.

Blijft een mooie auto, dus snap het wel je keus.
groot voordeel is dat ie al stuk is :) vaak ben je te bang, het is geen raket technologie tenslotte. Beetje rustig nadenken en wat instructies nalezen en dan is het best te doen.

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 21:17
door bluefreefun
Jroen81, heb je al een oplossing voor de cilinderkop?

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 21:21
door jroen81
bluefreefun schreef:Jroen81, heb je al een oplossing voor de cilinderkop?
Ben de oplossing net aan het uitpakken AfbeeldingAfbeelding

Met duizend maal dank aan Ausma revisie in Roden voor het contact leggen met Hunterparts in Gorredijk. Dankzij hun heb ik een goede kop voor mijn neus liggen!

Morgenochtend gaat ie naar Ausma om hem lekker te poetsen en dan hoop ik ergens volgende week weer op te kunnen bouwen. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 22:02
door bluefreefun
Dat is nog eens goed nieuws. Hopelijk heeft deze je niet de hoofdprijs gekost.

Succes met de verdere werkzaamheden.

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 22:03
door Fredhead
Mooie wending in het verhaal!
Naast poetsen nog aan de slag met de kleppen, tuimelaars, etc?

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 22:36
door jroen81
fredhead schreef:Mooie wending in het verhaal!
Naast poetsen nog aan de slag met de kleppen, tuimelaars, etc?
Jazeker. Alle tuimelaars en stoters worden nieuw, klepzittingen geslepen en nieuwe kleprubbers verwacht ik.

Daarnaast distributieriem, alle rollen, multiriem en al het andere wat ik nog tegenkom.

Ga nu zoveel mogelijk meepakken.

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 23:01
door JeroenSpock
Riemen en rollen inderdaad.

Waterpomp?
Speling van de aircopomp poelie?
Poelie van de dynamo?
Die dopjes aan de zijkant van het blok, weet even niet hoe ze heten maar ik heb er eentje kapot gehad, dikke plas motorolie op de grond. Vries stop of zo, zit achter de koppeling. Dopje van 1 euro nogwat, 600 euro arbeid om er bij te komen (voordat ik onderhoud zelf ging doen). Maar die kant heb je nu niet los liggen waarschijnlijk.

En dat specifieke D5 Euro 4 probleem met de wervelklep? Iets met een stangetje dat los schiet, weet het niet precies want ik had een Euro 3.

D5 in de soep

Geplaatst: 07.09.2023 - 23:25
door 1-wiel
Afhankelijk van de kilometerstand, klep geleiders ook aandachtig laten controleren…

D5 in de soep

Geplaatst: 08.09.2023 - 09:29
door Fredhead
JeroenSpock schreef: 07.09.2023 - 23:01 En dat specifieke D5 Euro 4 probleem met de wervelklep? Iets met een stangetje dat los schiet, weet het niet precies want ik had een Euro 3.
Die zit op de inlaat, hoeft het blok niet voor open.
Het verbindingsstangetje komt nog wel eens los inderdaad.
Kan je zelfs voor kiezen om zo te laten, maar ook diverse opties tot repareren/verbeteren op het forum.

D5 in de soep

Geplaatst: 08.09.2023 - 13:00
door jroen81
1-wiel schreef: 07.09.2023 - 23:25 Afhankelijk van de kilometerstand, klep geleiders ook aandachtig laten controleren…
Ziet er netjes uit allemaal, kop wordt helemaal nagekeken en opgefrist. Moet zeggen dat de klepstoters die eruit kwamen al een stuk fijner beeld gaven dan de mijne. Slechts eentje had wat ruimte ipv eentje niet.

D5 in de soep

Geplaatst: 11.09.2023 - 11:52
door jroen81
Vraagje voor de kenners, is het noodzakelijk om de nokkenas en krukas te vergrendelen om de boel weer op tijd te zetten nadat je de kop eraf hebt gehad? Of kan het ook vanaf de merktekens? Vindt 80 euro voor een 1 keer gebruiken tool toch wel weer aan de maat...

D5 in de soep

Geplaatst: 12.09.2023 - 08:52
door 1-wiel
Diesel Blokker ik nooit, benzine wel altijd ivm verstelbare nokkenas poelie (s)..

D5 in de soep

Geplaatst: 12.09.2023 - 16:16
door HGV
1-wiel schreef: 12.09.2023 - 08:52 Diesel Blokker ik nooit, benzine wel altijd ivm verstelbare nokkenas poelie (s)..
Dit lijk mij niet helemaal. Uiteraard kan je ook markeringstekens gebruiken met je blok, maar zet deze wel zelf. 1x rond is geen garantie dat dit in je motor ook zo is...