Pagina 2 van 2

Twee dilemma's

Geplaatst: 16.09.2023 - 12:46
door lancer
Voor wat betreft het eerste dilemma:
1) BEV is denk ik op dit moment waardevaster dan een PHEV. Heeft er ook mee te maken dat er nog relatief weinig BEV zijn met grote range.
2) Onderhoud BEV is echt een stuk lager. Het enige dan mogelijk duurder is zijn de banden die breder zijn en een hogere load index moeten hebben
3) Techniek is minder complex, dus er kan minder stuk. De electronica wordt nog wel eens genoemd als minder betrouwbaar, maar nu alle Volvo's AAOS hebben is dat ook opgelost :-(
4) Een BEV rijdt zo veel lekkerder. Al het andere voelt "historisch" daarna

Nadeel:
1) FF goed kijken of je een goede laadplek hebt
2) Het is lekker als je de meeste dagen kan rijden zonder te snelladen. Ik kom zelf inmiddels zelden bij de snellader, daar ik op de meeste bestemmingen de stekker erin kan steken (ik heb af en toe een dag van 600+ km). Snelladen gaat overigens best snel en je went er snel aan. De regio rond bv Emmen is nog een laadpaalwoestijn. Als je daar veel moet zijn, zie je de snellader wat vaker.
3) Wil je iets gaan trekken of iets op je auto zetten; gewicht is niet zo'n issue, stoomlijn wel. Een fietsendrager heeft weinig effect, een imperiaal of een caravan wel.

2 en een half jaar geleden voor een XC40 gekozen en daar geen spijt van gehad, buiten de loze beloftes die in het begin gedaan zijn. Die hadden allemaal betrekking op de functionaliteit. De auto heeft ons tot nu toe nog nooit laten staan.

Plusje voor de XC40; Open dak ;-)

Twee dilemma's

Geplaatst: 16.09.2023 - 13:40
door N207
lancer schreef: 16.09.2023 - 12:46 Voor wat betreft het eerste dilemma:

Nadeel:
1) FF goed kijken of je een goede laadplek hebt - we hebben de mogelijkheid om bij het huis een eigen laadpaal te zetten. En ik heb mijn kantoor bij ons huis, dus de auto kan altijd geladen worden.
2) Het is lekker als je de meeste dagen kan rijden zonder te snelladen. Ik kom zelf inmiddels zelden bij de snellader, daar ik op de meeste bestemmingen de stekker erin kan steken (ik heb af en toe een dag van 600+ km). Snelladen gaat overigens best snel en je went er snel aan. De regio rond bv Emmen is nog een laadpaalwoestijn. Als je daar veel moet zijn, zie je de snellader wat vaker. - we wonen in Zuid-Holland (letterlijk langs de N207 ;-) In de regio Emmen kom ik niet vaak. De meeste ritten zijn in Zuid-Holland en Noord-Brabant.
3) Wil je iets gaan trekken of iets op je auto zetten; gewicht is niet zo'n issue, stoomlijn wel. Een fietsendrager heeft weinig effect, een imperiaal of een caravan wel. - Het zal meestal een fietsendrager zijn, misschien in de vakantie een dakkoffer. Zelden een aanhanger en zeker geen caravan.

2 en een half jaar geleden voor een XC40 gekozen en daar geen spijt van gehad, buiten de loze beloftes die in het begin gedaan zijn. Die hadden allemaal betrekking op de functionaliteit. De auto heeft ons tot nu toe nog nooit laten staan. - Loze beloftes?

Plusje voor de XC40; Open dak ;-)
Tijdens de proefrit in de XC40 vond mijn vrouw de zitpositie niet prettig. Bij het stroompedaal zit een uitstulping aan de middenconsole en daar had ze last van tijdens het rijden.

Twee dilemma's

Geplaatst: 16.09.2023 - 16:14
door Bart
N207 schreef: 16.09.2023 - 12:26
Bart schreef: 14.09.2023 - 20:49 Heerlijk om hier mee bezig te zijn, toch? Die CX-60 is ook mooi maar schijnt (zo heb ik gelezen, niet ervaren) niet zo heel lekker te rijden.

Polestar is gewoon prachtig, destijds (2021) nog naar gekeken maar toch voor de iets ruimere V60 gegaan.
Inderdaad heeft de Mazda de neiging om iets te "stuiteren" bij drempels. Wij vonden het niet echt storend, maar ik kan me voorstellen dat je dat wel vindt als je achterin zit. De kinderen zijn uitgevlogen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit iemand achterin zit, bijvoorbeeld naar vergaderingen e.d. Maar het is wel een mooie, imposante auto en de afwerking is zonder meer van het niveau Volvo, Lexus en de Duitse "premium" merken.
Maar dat vinden we van de Polestar ook EN dat is de beter rijdende auto. Het is dus appels en peren vergelijken.
Eerst maar een trip naar Praag maken voor werk, daarna knopen doorhakken. Wordt vervolgd...
De afwerking staat bij de Mazda idd op een hoog niveau, maar naast het stuiteren heb ik ook begrepen dat de samenwerking tussen benzine- en electromotor niet altijd heel vloeiend is.

En ik ben het met Lancer eens: once you go BEV, you do not want to go back 😁

Twee dilemma's

Geplaatst: 16.09.2023 - 17:15
door lancer
N207 schreef: 16.09.2023 - 13:40 Nadeel:
2 en een half jaar geleden voor een XC40 gekozen en daar geen spijt van gehad, buiten de loze beloftes die in het begin gedaan zijn. Die hadden allemaal betrekking op de functionaliteit. De auto heeft ons tot nu toe nog nooit laten staan. - Loze beloftes?
Phone as key, goed werkende PA (na 2 jaar hebben we het knopje terug), tegenvallende audio (in het begin had je achterin nauwelijks geluid), bizar slechte navigatie voor laadpalen (Google maakt er een zootje van. Ook nu weer, ik was er net blij mee verziekt de laatste update dat weer) en zo nog een paar dingen.

Die uitstulping aan de middenconsole, is die nieuw? Ik ben me er niet van bewust dat die er is.

Twee dilemma's

Geplaatst: 16.09.2023 - 19:09
door Paul
Wat doet Google bij jou niet goed?

Valt mij op dat dat hele Google systeem 100x sneller voelt in de Polestar dan in de XC40. Zal eens filmpjes maken van dezelfde opdrachten in de twee auto;s.

Twee dilemma's

Geplaatst: 17.09.2023 - 13:39
door Henry82
Herkenbaar Paul, vond het in de Polestar ook sneller en beter werken. Vooral qua mogelijkheden. In de Polestar kon ik bijv. het kruipen aan of uit zetten, en de OPD in 2 standen. Nu gebruik ik OPD nooit, maar het kruipen vond ik heerlijk dat dat uit stond.

Twee dilemma's

Geplaatst: 24.09.2023 - 13:26
door RoaldH
raspaardje schreef: 12.09.2023 - 10:23 Een jaar wachten betekent meer bijbetalen...
Je bedoelt het verschil in inruilprijs van de V60 een jaar later overtreft de afschrijving van een nieuwe auto in het eerste jaar?

Instap te laag: stoel op de hoogste stand en zelf fitter worden...:-)

Ik denk dat iig een XC40 enorm kan tegenvallen vwb interieur en rijplezier tov je V60.
Maar goed, dat is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht en of je dat persoonlijk ook zo beleeft.

Qua verschil in rijden zou je natuurlijk gemakkelijk kunnen testen door dezelfde testroute met de V60 en de andere auto's vlak achter elkaar te rijden.
Ik vind de XC40 ook minder qua gevoel dan de V60.

Twee dilemma's

Geplaatst: 24.09.2023 - 14:08
door Paul
En keuze gemaakt?

Twee dilemma's

Geplaatst: 24.09.2023 - 20:06
door N207
Paul schreef: 24.09.2023 - 14:08En keuze gemaakt?
Ja, vanmiddag een Polestar 2 besteld, Long Range Single Motor, Pilot en Plus pakket, kleur Midnight.

Twee dilemma's

Geplaatst: 24.09.2023 - 20:22
door V480-S60
Mooi. Veel plezier en voorpret.

Twee dilemma's

Geplaatst: 25.09.2023 - 07:16
door Gouwe
Gefeliciteerd en veel plezier er mee!

Twee dilemma's

Geplaatst: 25.09.2023 - 07:29
door Paul
Woehoeeee!! Zal je even referal code geven!

Twee dilemma's

Geplaatst: 25.09.2023 - 17:05
door lint
Goede keus gemaakt😀

Twee dilemma's

Geplaatst: 22.10.2023 - 20:41
door Bart
N207 schreef: 24.09.2023 - 20:06
Paul schreef: 24.09.2023 - 14:08En keuze gemaakt?
Ja, vanmiddag een Polestar 2 besteld, Long Range Single Motor, Pilot en Plus pakket, kleur Midnight.
Nice! Model blijf ik prachtig vinden!

Twee dilemma's

Geplaatst: 23.10.2023 - 07:54
door Paul
Wanneer is de aflevering?

Twee dilemma's

Geplaatst: 23.10.2023 - 10:26
door N207
Paul schreef: 23.10.2023 - 07:54 Wanneer is de aflevering?
Vrijdag, we hebben hem al zien staan:
Afbeelding

Twee dilemma's

Geplaatst: 23.10.2023 - 10:39
door teebee
Tipje van Flipje…. Gebruik dat geel niet in je posts…. Indien je het forum instelt op de lichte kleur is daar geen r**t van te zien.
IMG_5864.jpeg

Twee dilemma's

Geplaatst: 23.10.2023 - 11:02
door N207
@teebee: bedankt voor de tip, niet bij stil gestaan dat en gebruikers zijn die de lichte achtergrond gebruiken...

Twee dilemma's

Geplaatst: 28.10.2023 - 13:49
door Paul
Volgens mij heb je hem ofniet? Vriendje van me hier met een P2 had dankzij de link in elk geval 100 euro tegoed gekregen om te laden!

Twee dilemma's

Geplaatst: 28.10.2023 - 19:02
door HeinvdW
N207 schreef: 12.09.2023 - 08:28 Eerste dilemma.
We overwegen onze V60 T5 R-Design in te ruilen en twijfelen tussen plug-in hybride of volledig elektrisch.
De voor- en nadelen van beide typen beginnen te duizelen, waarbij we niet geholpen worden door verkopers. Een verkoper die voorkeur heeft voor plug-in zal de nadelen van elektrisch aandikken, en bij een verkoper met een voorkeur voor elektrisch is dit andersom.
Hopend dat hier objectievere meningen zijn....

Tweede dilemma.
als we voor elektrisch gaan bestaat de shortlist uit twee auto's: Polestar 2 en Volvo XC40 Recharge.
Als we beide auto's samenstellen volgens onze wensen, is het verschil in aanschafprijs niet groot.
De Polestar vinden we het mooist, rijdt lekkerder, is beter afgewerkt en heeft meer bereik. De Volvo is iets groter, ook niet lelijk en heeft een wat hogere zitpositie (vooral door mijn vrouw gewenst).
We hebben inmiddels ook bij andere merken proefgereden, maar dit is de shortlist geworden. Wel opvallend is dat de Volvo-dealer het laagste inruilbedrag voor de V60 biedt van allemaal...

Het zwakke punt van Polestar is dat hier geen auto kan worden ingeruild bij aanschaf. Je zult dus zelf je auto moeten verkopen of via de Volvo-dealer, waar de Polestar dan in onderhoud komt. Maar diezelfde Volvo-dealer biedt bij aanschaf van een Polestar ineens € 2000,-- minder voor dezelfde V60.
En om de V60 nu maar op Marktplaats te zetten.... We hebben het hier niet over een auto van een paar duizend Euro.

Kortom, het tweede dilemma is dat we eigenlijk voor de Polestar willen kiezen, maar tegen de verkoop hiervan opzien. Ideeën?

Bedankt voor het meedenken.
Het grappige is dat in mijn geval de Volvo garage het hoogste bod had voor onze V60 PIH bij de aanschaf van een nieuwe XC40 Recharge.
Dat gedoe met inruilen van een auto is vandaag de dag helaas gemeengoed.
De garages gooien jouw auto op een ANWB, ik-wil-van-mijn-auto-af of vergelijkbare site en de verkoper moet het maar slikken.
Ik heb het afgelopen jaar voor onze bijna 10 jaar oude V60 PIH prijzen geboden gekregen tussen 9.200 en 11.800
De handel is veranderd.
De garage loopt aan de leiband van de importeur en van de handel. Het eigen intiatief is weggefilterd door het internet.
Polestar neemt dezelfde positie in als Tesla, met dien verstande dat bij Polestar de lusten geparkeerd zijn op internetverkoop en de lasten worden afgewenteld op de koper en de garage.
Puinzooi zogezegd.
RoaldH schreef: 24.09.2023 - 13:26 Ik vind de XC40 ook minder qua gevoel dan de V60.
Hartgrondig mee eens.