Pagina 2 van 2
Limiter
Geplaatst: 10.11.2023 - 19:46
door Bluesbroeder
Hahahaha geweldig dit, weekend is weer goed begonnen, thx guys

Limiter
Geplaatst: 10.11.2023 - 23:15
door Nyonsfiel
M.i. heb ik geen vraag gesteld over de acc. Maar wel over het plotseling doorschieten bij een ingestelde limiet. Gewoon 100 km ingesteld en gaat bij wijze van spreken 30 km constant goed en plotseling schiet de auto uit de ingestelde stand. Vraag is of dit herkend wordt. En echt mijn voet op het gaspedaal is redelijk constant
Limiter
Geplaatst: 11.11.2023 - 05:46
door mees
Aangezien ik hetzelfde Volvo model met dezelfde motor en van hetzelfde bouwjaar heb,
ga ik het de komende ritten eens uittesten voor je. (kan wel even duren)
Limiter
Geplaatst: 11.11.2023 - 07:49
door steven.vuylsteke
Mij is het nog niet voorgekomen. Wel dat ik niet hard genoeg probeer bij inhalen om het te overschrijven, lees sneller dan de ingestelde limiet te rijden.
In mijn situatie vind ik het handiger dan acc, bergbanen, bochten. Dan is acc constant knoppen drukken aan uit hoger lager en met de limiter kan ik zelf leuk sturen zonder plots erover te gaan en tegen de arm der wet aan te rijden. Maar dat is natuurlijk een heel andere ervaring dan stad file rijden of lange rechte B wegen en autostrade. Daar gaat de acc ook op.
Limiter
Geplaatst: 11.11.2023 - 08:01
door OGA244
Er lijken hier niet veel mensen gebruiken te maken van de speed limiter.
Hier ooit wel geprobeerd, vindt het geen enkele toegevoegde waarde hebben, zeker niet bij n automaat.
Mis de gewone CC overigens wel
Limiter
Geplaatst: 11.11.2023 - 10:07
door diesel01
OGA244 schreef: ↑11.11.2023 - 08:01
Er lijken hier niet veel mensen gebruiken te maken van de speed limiter.
Hier ooit wel geprobeerd, vindt het geen enkele toegevoegde waarde hebben, zeker niet bij n automaat.
Mis de gewone CC overigens wel
En die gebruik ik dan weer niet…
Wellicht een verschil in verkeersdrukte, vind het wel fijn om te zien hoe hard iemand voor mij rijdt.
Zelfs met de caravan op vakantie gebruik ik acc, erg prettig om te zien hoe hard iemand rijdt wanneer je hem/haar achterop komt
Limiter
Geplaatst: 11.11.2023 - 11:22
door Gouwe
Nyonsfiel schreef: ↑10.11.2023 - 23:15
M.i. heb ik geen vraag gesteld over de acc. Maar wel over het plotseling doorschieten bij een ingestelde limiet. Gewoon 100 km ingesteld en gaat bij wijze van spreken 30 km constant goed en plotseling schiet de auto uit de ingestelde stand. Vraag is of dit herkend wordt. En echt mijn voet op het gaspedaal is redelijk constant
Lees je eerste post nog eens terug. Wat je hier schrijft kan ik daar niet helemaal uithalen.
En even voor mij: rijd je nu werkelijk 30 km achter elkaar op de limiter ingesteld op 100 km/uur? Dat zal een partij kramp in de rechtervoet geven schat ik zo in......
En dan de hamvraag: waarom doe je dat zo? Vind je de ACC niet prettig, weet je niet hoe je kunt schakelen van ACC naar CC?
Limiter
Geplaatst: 11.11.2023 - 11:34
door OGA244
diesel01 schreef: ↑11.11.2023 - 10:07
OGA244 schreef: ↑11.11.2023 - 08:01
Er lijken hier niet veel mensen gebruiken te maken van de speed limiter.
Hier ooit wel geprobeerd, vindt het geen enkele toegevoegde waarde hebben, zeker niet bij n automaat.
Mis de gewone CC overigens wel
En die gebruik ik dan weer niet…
Wellicht een verschil in verkeersdrukte, vind het wel fijn om te zien hoe hard iemand voor mij rijdt.
Zelfs met de caravan op vakantie gebruik ik acc, erg prettig om te zien hoe hard iemand rijdt wanneer je hem/haar achterop komt
met veel sneeuw en ijs viel acc nog wel eens uit, vooral dan is een cc prettig
Limiter
Geplaatst: 11.11.2023 - 15:19
door Nyonsfiel
Natuurlijk gebruik ik de acc. Vooral bij langere trajecten. Maar nogmaals daar gaat mijn post niet over. Ik laat het hierbij. Nogmaals genoeg reacties waar ik wel iets mee kan maar ook waar ik niet om gevraagd heb Bedankt allen.
Limiter
Geplaatst: 12.11.2023 - 11:43
door diesel01
OGA244 schreef: ↑11.11.2023 - 11:34
diesel01 schreef: ↑11.11.2023 - 10:07
OGA244 schreef: ↑11.11.2023 - 08:01
Er lijken hier niet veel mensen gebruiken te maken van de speed limiter.
Hier ooit wel geprobeerd, vindt het geen enkele toegevoegde waarde hebben, zeker niet bij n automaat.
Mis de gewone CC overigens wel
En die gebruik ik dan weer niet…
Wellicht een verschil in verkeersdrukte, vind het wel fijn om te zien hoe hard iemand voor mij rijdt.
Zelfs met de caravan op vakantie gebruik ik acc, erg prettig om te zien hoe hard iemand rijdt wanneer je hem/haar achterop komt
met veel sneeuw en ijs viel acc nog wel eens uit, vooral dan is een cc prettig
Touche, de enige keer dat ik hem idd gebruik is op wintersport of sneeuw op de snelweg.
Limiter
Geplaatst: 13.11.2023 - 09:59
door Lusitert
Nyonsfiel schreef: ↑10.11.2023 - 23:15
M.i. heb ik geen vraag gesteld over de acc. Maar wel over het plotseling doorschieten bij een ingestelde limiet. Gewoon 100 km ingesteld en gaat bij wijze van spreken 30 km constant goed en plotseling schiet de auto uit de ingestelde stand. Vraag is of dit herkend wordt. En echt mijn voet op het gaspedaal is redelijk constant
Ik gebruik de limiter ook regelmatig (heb geen ACC enkel gewone CC wat op de drukke Belgische wegen niet altijd bruikbaar is) en ik herken het probleem wel. Vaak duw je onbewust toch eens harder dan je denkt op je gaspedaal, ik merk dat ik het vooral voorheb op een bergop ofzo (mijn brein zal al onbewust een signaal geven om wat gas bij te geven zeker).
Trouwens gebeurt dit niet enkel bij de Volvo limiter, bij mijn BMW 1 een aantal jaar terug had ik het ook af en toe voor dat ik ineens vooruitschoot.
En als limieter gebruiker hier vind ik vooral de actievere stijl ( ik kies zelf hoeveel afstand ik hou, wanneer ik gas los voor af te remmen,...) een voordeel tegenover (A)CC.
Op langere trajecten met minder verkeer is de CC dan wel weer in het voordeel.