Pagina 2 van 2
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 17:59
door Urbexpeditie
Manko van Nederlands energiebeleid is dat de opgewekte energie niet opgeslagen wordt.
Daar gooit men het als het ware gewoon over de balk.
Men zou om te beginnen opslagcapaciteit kunnen creëren en daar de energie in opslaan.
Wordt in de particulieresector in veel landen al gedaan.
Kan volgens mij niet zo moeilijk zijn.
Ik ben geen EV rijder. Sterker nog, voor mij gevoel schort er nog veel te veel aan het electrisch rijden. Kijk enkel al aan hoeveel EV's er uitbranden. Bovendien, hier in Zweden met dergelijke temperaturen onder 0 heeft het grotendeels verlies.
Wat betreft de zonnepanelen: het is een fabel dat zonnepanelen zon nodig heeft om te functioneren... Zonnepanelen zijn lichtcellen welk licht nodig hebben. Dus ook op een niet zonnige dag leveren deze (verminderde) energie.
Zelfs bij volle maan werken deze nog. Uiteraard met zeer geringe opbrengst. Maar dat deze zon nodig heeft.... En als men nu al deze opgewekte energie gaat opslaan, dan kan je daar je EV mee opladen.
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 18:13
door JeroenSpock
Dat stukje van de zon klopt Martin, maar alsnog leveren die panelen in de winter maar een schijntje van wat ze in de zomer doen.
En iedereen die zo groen bezig wil zijn moet ook die EV lekker laten staan als er geen wind/zon beschikbaar is.
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 18:31
door Urbexpeditie
Ik denk dat de truc zit in het efficiënt opslaan van energie.
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 18:55
door Bover
Jeroen en Pbor kan goed volgen wat jullie schrijven , voor zover we dit kunnen overzien, dat er steeds met verschillenden waardes wordt gemeten en het hele kosten en of bezuiniging plaatje niet met gelijke waarden naast elkaar worden gezet. Stukken van de keten worden niet/of wel benoemd , naaargelang de belangen van de afzender...
Er is inmiddels ook een handvol binnenvaartschepen dat vaart op accu’s. Onder meer Heineken experimenteert ermee, dat dagelijks honderd containers exportbier van Alphen aan den Rijn naar Moerdijk vaart. Net als de waterstof op de H2 Barge 1 zitten de accu’s op deze schepen ook in containers, die in de haven door een kraan van boord getild kunnen worden. Dat is handig, omdat lege accu’s dan snel vervangen kunnen worden door volle. De lege set wordt aan de kade opgeladen, zodat het schip na het lossen en laden meteen weer verder kan.
Waterstof wordt gezien als een van de energiedragers die deze ‘lastig te verduurzamen sector binnenvaart’ kunnen helpen vergroenen. Want de energiedrager heeft, mits voldoende samengeperst, de hoge energiedichtheid die nodig is voor scheepvaart.
Ik vond ook nog het volgende bij TNO en meer onder de link als je wilt... :
Als je naar de grote moderne windturbines kijkt van 10 MW of meer, bijvoorbeeld de Haliade-X op de Maasvlakte, dan levert èèn rondje van de rotor genoeg energie op voor een huishouden voor een dag.
Een gemiddeld huishouden gebruikt ongeveer 7,5 kWh per dag (2730 kWh per jaar). Een rondje van een windturbine Haliade-X 12 MW duurt 6 seconden. In die 6 seconden levert die ongeveer 20 kWh. Dat is zelfs nog meer dan een huishouden nodig heeft voor een dag.
https://www.tno.nl/nl/duurzaam/hernieuw ... ndenergie/
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 20:46
door pbor
Tsja mannen, elektriciteit op grote schaal opslaan werkt (volgens mij) alleen door water terug een stuwmeer in te pompen. Grootschalige opslag in batterijen is volgens mij een illusie, want veel te kostbaar, nu én in de toekomst vrees ik.
Helaas hebben we in NL onvoldoende hoogteverschil voor waterkrachtcentrales, en daar zijn we bepaald niet alleen in. Daarnaast hebben bestaande stuwmeren (tbv waterkracht) vrijwel zonder uitzondering te maken met het probleem van sedimentatie, en dus (sterke) afname van capaciteit.
Feit blijft dat we snel extra capaciteit in elektriciteitsgeneratie moeten bewerkstelligen, zonder dat wordt transitie een lastige zaak.
Wellicht dat waterstof een oplossing wordt..
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 20:51
door Bover
Pbor of we vinden iets uit wat we nog niet ontdekt hebben. Magnetisch veld omzetten in voortstuwing of centrifugale kracht uitwerken...ik noem maar wat ha ha
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 20:59
door pbor
Ja Bob, wie weet.

Er lopen een aantal lieden in het Haagsche rond die er vast van overtuigd zijn dat er techneuten zijn die binnen afzienbare tijd een oplossing voor deze issuetjes zullen vinden, en dus vol gas een donkere tunnel in sturen en er blind op vertrouwen dat die tunnel ook echt klaar is/zal zijn wanneer dat nodig is.
Ik moet het nog zien, maar ik ben dan ook een techneut

.
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 21:11
door Urbexpeditie
pbor schreef: ↑28.11.2023 - 20:46
Tsja mannen, elektriciteit op grote schaal opslaan werkt (volgens mij) alleen door water terug een stuwmeer in te pompen. Grootschalige opslag in batterijen is volgens mij een illusie, want veel te kostbaar, nu én in de toekomst vrees ik.
Toch wordt het hier toegepast. (particulier)
De energie welk hier wordt opgeslagen is afkomstig van een kleine windmolen (16 meter) en zonnepanelen.
Screenshot_20231128_205932_Instagram.jpg
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 21:20
door pbor
Ziet er op zich aardig uit, met die loodaccus

.
Dit echter lijkt mij toch echt microschaal. Is wel een mooi hobby-project.
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 21:24
door Urbexpeditie
De loodaccu's worden nog vervangen. En dit draaid het hele jaar door. Opslagcapaciteit is groter dan het verbruik.
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 28.11.2023 - 23:54
door JeroenSpock
Jaa mooi, dit staat bij jou thuis Martin?
Zoiets wil ik ook nog wel aanleggen. Victron omvormers, oude tractiebatterijen van een heftruck oid, windmolen of zonnepanelen om de boel draaiend te houden. En dan kan Enexis de deur uit, compleet off-grid, prachtig.
pbor schreef: ↑28.11.2023 - 20:46Tsja mannen, elektriciteit op grote schaal opslaan werkt (volgens mij) alleen door water terug een stuwmeer in te pompen. Grootschalige opslag in batterijen is volgens mij een illusie, want veel te kostbaar, nu én in de toekomst vrees ik.
Helaas hebben we in NL onvoldoende hoogteverschil voor waterkrachtcentrales, en daar zijn we bepaald niet alleen in.
In 2008 liep ik stage en werkte veel in de Eemshaven (hoogspanning). Toen hadden we daar net nieuw de Norned kabel, goedkope stroom van Noorwegen naar Nederland (€1 per mWh vertelden ze ons daar).
Maar als wij s 'nachts stroom over hadden ging dat terug naar Noorwegen, om daar inderdaad water omhoog te pompen.
Helaas wel met grote verliezen, want de kabel over de zeebodem was (is?) 2 aderig. Ze maakten van de 3 fasen gelijkspanning voor de kabel, en aan de overkant weer wisselspanning.
Ontwikkeling EV rijden en "kijk op" en wat cijfers
Geplaatst: 29.11.2023 - 09:44
door Bover
Loodaccus en tractie batterij... Even een zijsprongetje...Op de foto zie ik Victron omvormers en die liepen al in de jaren 1985 hun tijd ver vooruit in omscgakelen van 6-12-24-48V naar sterkstroom. . Ik had Victrons aan boord o.a. voor noodstuur en backup in mijn vrachtschip en die omvormers waren bereduur.