Dus we zijn weer bijna een jaartje verder, misschien tijd voor weer een korte update, niet omdat het moet maar omdat het kan

Tot nu toe iets meer dan 12.000km zelf mee gereden, komend weekend nog eens 600. En de auto is inmiddels over de 3 ton heen, dus nu eindelijk beetje ingelopen haha. Wat een fantastische auto! We hadden deze gekocht, zoals ik eerder al zei, omdat de Alto die we hiervoor hadden echt gewoon niet meer voldeed qua ruimte en eigenlijk zo'n beetje... alles... haha. Maar had toen nog niet meteen verwacht dat ik zó gehecht zou raken aan de auto.
Ondertussen nóg een setje velgen met winterbanden op de kop getikt (€150 voor 17" Volvo Baldur velgen met Goodyear en Nokian winterbanden die nog maar nauwelijks gebruikt waren), omdat ik die set die ik hier eerder deelde in de zomer moest blijven rijden omdat we het simpelweg toen niet konden veroorloven om andere banden en/of velgen aan te schaffen. Dus die hebben helaas nogal wat droogtescheurtjes etc. Wel nog voldoende profiel in principe en volgens mijn vader zou het niet eens APK afkeur zijn, maar bijzonder blij was ik er ook niet mee, zeker niet met deze wintermaanden in het vooruitzicht. Dit setje ga ik denk ik niet verkopen, maar laat ik tot volgens jaar liggen om er zomerbanden op te laten leggen. Eigenlijk wel jammer dat het niet omgekeerd is, zomerbanden op die Baldur velgen en winterbanden op deze, maar die winterbanden op de Baldur velgen zijn simpelweg nog veel te goed en nieuw om die te vervangen. En die op de andere set juist niet, maar die zijn maar 16" tov 17" en die 17" zien er echt wel strak uit op deze auto.
Niet alles is rozengeur en maneschijn natuurlijk, de hemelbekleding begint langzaam een klein beetje los te komen (maar daar verzin ik nog wel wat op), de condensor van de airco moet vervangen worden (laatst voor bijvullen gegaan, maar was schijnbaar helemaal leeg, dus konden ze 'm niet vullen voordat er diagnose gedaan zou worden, maar ik heb het hele sterke vermoeden dat het gewoon de condensor is, en met deze garage kan ik eigenlijk altijd goed overleggen) maar het is gelukkig minder noodzakelijk tijdens de winter (alleen hoop ik dat de gewone verwarming de condensvormingn de auto nog voldoende onder controle kan houden), en de bekende motorsteun moet vervangen worden. Maar alle 3 zijn dit issues van het korte lijstje met bekende euvels van deze Volvo's, en als het goed is niet de ergste dingen om te moeten aanpakken (behalve wanneer je net genoeg hebt om die week boodschappen van te doen, want dan is 80 euro voor een motorsteun hire en 100 voor een condensor daar niet te doen, maar hopelijk hebben we die periode nu eindelijk achter de rug).
APK komt er op 3 december aan, ik verwacht eigenlijk geen gekke dingen. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik persoonlijk de halogeenlampjes nu wel wil vervangen door LED zolang dit allemaal fatsoenlijk en legaal kan, nog wat uitzoekwerk. Want ik had er dus al van die Osram Nachtbraker uhhh Night Breaker halogeen lampjes in, maar zelfs die vallen echt zwaar tegen. Toestraks tijdens de schemering vroeg ik me af en toe af of ze uberhaupt nog wat deden, ja dat doen ze, maar de reflectie van de reflectoren van deze lampjes was echt veel zwakker dan die van de auto's voor mij, dus ik begin eigenlijk te twijfelen of die zelfs uberhaupt nog zo door de APK zouden komen.
Mijn broer heeft zijn V50 na 8,5j nu toch ingeruild, want met 3 kids, een hond en gereedschap dat altijd achterin ligt was er toch iets groters nodig, en de DPF was ook weer eens een issue. Maar hij heeft er als 2de eigenaar ruim 150.000km mee gereden en met meer dan genoeg verstand en vaardigheid netjes onderhouden etc. Staat nu vgm te koop bij Hans Drouen in Helmond.