Pagina 2 van 8

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:51
door Ludo
nordicman schreef:Las op andere paginas op dit forum over meer PK's op gas dan op benz, volgens rollenbank, zie mijn kanttekening daarbij.
ja maar wel niet door alleen een bougie.

@Alex, origineel Volvo doe ik in mijn auto (met kabels :wink: ) ook maar +-30.000km mee.
de koudere Denso Iridium IK24 nu dik 100.000.

Geplaatst: 12.12.2006 - 22:57
door Gast
Ludo schreef: @Alex, origineel Volvo doe ik in mijn auto (met kabels :wink: ) ook maar +-30.000km mee.
de koudere Denso Iridium IK24 nu dik 100.000.
Tje, @Ludo heb jij nog één met kabels, bestaan die nog. :lol:
Een P1800S lijkt mij bijvoorbeeld ook wel wat. :wink:
Volvo geeft toch echt 60K aan, of zou dit alleen gelden met bobines? :P

Geplaatst: 12.12.2006 - 23:05
door Ludo
jaja, tis nog een echte Volvo, niet zo'n design dingetje... :lol:
dat ik geen 60.000 haal heeft te maken met het chippen denk ik.
vanaf toen gaat ie bij +-30.000 stotteren...
de ontsteking heeft veel sneller afgedaan in combinatie gas/chippen is mijn ervaring.
ook de bobine moet écht goed zijn.
rotor en verdeelkap moet ook om de +-15.000 vervangen.

Geplaatst: 12.12.2006 - 23:37
door Gast
nordicman schreef:Las op andere paginas op dit forum over meer PK's op gas dan op benz, volgens rollenbank, zie mijn kanttekening daarbij.

Heb geen specifieke ervaring met volvo benz/gas motoren, wel met tuning en soms bijbehorende probleempjes van o.a. Cosworth, Astra Turbo, Audi S2.
@Nordicman,

Niet alleen Ludo heeft dit geconstateerd ook Volvo zelf.
Dit gevonden in Vadis:

Afbeelding

Je ziet dat op benzine even 140 PK gepiekt wordt, terwijl LPG langer vasthoud en meer als 140 PK afgeeft.
Tevens zie je ook dat Volvo dit in de tabel daaronder niet vermeld.

Wel weer jammer dat je minder koppel hebt met LPG. Toch even 10 Nm minder.

Geplaatst: 13.12.2006 - 15:45
door kreftie
Om weer even terug te komen op het Topic: gisteravond is mijn vriendin op pad geweest met het volleybalteam in de auto. Haar reactie vandaag: wat heb je met de auto gedaan? Hij rijdt als een speer!

Van een autofiel een reactie gehad onder de koffie: dit soort bougies zouden best wel eens in staat kunnen zijn een armer mengsel te ontsteken. kijk dus uit voor hoge temperaturen. Ga niet te arm rijden.

Geplaatst: 13.12.2006 - 16:43
door nordicman
Kreftie:
Van een autofiel een reactie gehad onder de koffie: dit soort bougies zouden best wel eens in staat kunnen zijn een armer mengsel te ontsteken. kijk dus uit voor hoge temperaturen. Ga niet te arm rijden

Dat bedoelde ik dus:

Detonatie door mogelijk "onjuiste"verbranding, of andere thermische belasting.

Geplaatst: 13.12.2006 - 18:26
door Ludo
die reactie zou ik zeker niet in de wind slaan.
meten = weten!. :wink:

Geplaatst: 13.12.2006 - 20:04
door kreftie
aan mijn mengsel veranderd toch niets? Ik benut de betere verbranding slechts door mijn rechtervoet iets omhoog te halen. Iemand anders had dit allemaal in een oude auto en ging vrolijk aan de mengselschroeven draaien, richting armer....dan heb je minder koeling.

wat kan ik dan meten ludo?

Geplaatst: 13.12.2006 - 20:42
door Ludo
het mengsel kan wel degelijk veranderen, dat merk je zo niet tijdens rijden.
zoals hierboven al geschreven kan deze bougie eerder gaan vonken.
de verhouding lucht/brandstof klopt dan niet meer.
en precies die verhouding zou je eigenlijk moeten meten.
met een Air Fuel Ratio meter.
daarom is het ook beter om een koudere bougie te nemen voor lpg, die kan meer wamte afgeven aan de cylinderkop.
dat is echt heel belangrijk voor een goed, lang en veilig lopende lpg motor!.

Geplaatst: 13.12.2006 - 22:16
door kreftie
bedankt voor de uitleg. Een en ander wordt meegenomen in de eindbeoordeling....maar dat duurt nog even.

Mengsel arm rijk ... snel ontsteken of niet.....

Geplaatst: 14.12.2006 - 10:16
door Ener
Hallo allemaal, dit moet ik even toch even kwijt,

uw mengsel veranderd steeds ....kouder..... warmer, ijle lucht - regen, hitte van motor zelf enz........ en dat doet de Volvo zijn Computer toch al voor u, de Computer past dat aan zover het voor hem mogelijk is, of het gaat te ver en dan rij jij niet meer.

Vanaf 2,4LH en rond 1989 vermoed ik is deze een breedband regelaar min of meer, indien u meer Benzine of Turbo druk geeft, gaat die computer de lucht geven tot ie niet het niet meer aankan, dan pas komt ge in een gevaar zone, hoever dat is.... meten = weten.


Zoals Vems computer is het uiteraard niet, maar das weer iets anders, gebruiken wij toch het liefst.

Souldrifter.

Geplaatst: 14.12.2006 - 15:50
door Ludo
Ener schreef:Hallo allemaal, dit moet ik even toch even kwijt,

uw mengsel veranderd steeds ....kouder..... warmer, ijle lucht - regen, hitte van motor zelf enz........ en dat doet de Volvo zijn Computer toch al voor u, ....

hoever dat is.... meten = weten.
dat klopt, maar voor lpg moet dit nog iets nauwkeuriger.
zoals je zelf al zegt, ga maar eens meten... :wink:

Geplaatst: 14.12.2006 - 21:25
door kreftie
De alom gerespecteerde Denso's zijn toch ook populair door fel gedrag? Die veranderen je mengsel dan niet? .(zie 850 forum). De IK24 is dan het meest geschikt voor gas, omdat ie de koudste is. We hoeven de hele discussie die op "850"is gevoerd niet op te halen, maar ik zal eens vragen of er een koude versie HALO is voor de LPG rijders. Zo komen we weer wat verder.

Geplaatst: 14.12.2006 - 22:21
door Ludo
kreftie schreef:De alom gerespecteerde Denso's zijn toch ook populair door fel gedrag?
fel gedrag door een bougie?.
dat zit tussen de oren, je auto gaat echt niet merkbaar meer vermogen leveren hoor.
mengselverhouding en motortemperatuur, dat is belangrijk voor een lpg auto.
de denso IK24 is een koudere bougie dan standaard.

een 'warme' (standaard) bougie geeft minder warmte aan de cylinderkop.
de temperatuur van de elektrode word te hoog met als gevolg dat de brandstof al snel gaat verdampen i.p.v. verbranden. (= dus geen correcte verhouding)
je krijgt hierdoor een hogere compressie en te vroege ontsteking.
dit is één zeer belangrijk punt van vele lpg problemen.
dat heeft de motor dus niet zo graag!.
een koudere bougie geeft méér warmte aan de cylinderkop.
daardoor blijft de temperatuur van de elektrode lager omdat de warmte sneller de cylinderkop raakt en dus ook sneller word afgevoerd.

en .... dit alles is dan op zijn beurt ook weer een beetje afhankelijk van de staat van de bobine(s).
hoe meer stoorm die 'toelevert', hoe krachtiger de vonk. :wink:

Geplaatst: 14.12.2006 - 22:34
door kreftie
fel gedrag door een bougie?.
dat zit tussen de oren, je auto gaat echt niet merkbaar meer vermogen leveren hoor.
Toch merkte ik iets, en mijn eega ook.

Het verhaal over warm/koud is duidelijk. Oppassen dus.
Heb inmiddels bericht van de verkoper dat ik de juiste heb voor LPG (bij normaal rijgedrag), maar er zijn nog 2 koudere types. Worden wederom gratis opgestuurd om te testen.

Maar ja meten is niet zo makkelijk voor mij.....

The story goes on

Geplaatst: 14.12.2006 - 22:42
door Gast
@kreftie,
Je kan bijna een testpanel samenstellen.
brrr, als ie maar ijs en ijskoud is. :P

Geplaatst: 14.12.2006 - 22:46
door kreftie
Ik zat al je op komst te wachten. :)
Als het maar informatief blijft toch?

Als ik die koudere types heb wil iemand dan die 5 van mij proberen?
Ik stuur ze wel op.
Maar nu eerst :sleeping:

Geplaatst: 14.12.2006 - 22:55
door Ludo
kreftie schreef: Toch merkte ik iets, en mijn eega ook.
tja, als je ervoor slechte of minder goeie bougies had merk je idd wel wat verschil.
dat is niet meer dan normaal.

mensen die kale banden op hun auto vervangen door nieuwe zeggen ook meteen wow.....

Geplaatst: 15.12.2006 - 07:47
door kreftie
slechte of minder goeie bougies had
ter info: originele 3 pootjes van volvo ...15000 km oud
ik zou echt een testje doen, en niet een beetje prutsen.

Geplaatst: 15.12.2006 - 18:42
door bernhard
kreftie kom maar op met die bougies... is ff kijken oftie dan nog schokt...
groeten bernhard