Pagina 2 van 2
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 15:07
door J33Bee
raspaardje schreef: ↑22.01.2024 - 14:06
Waarbij ik als T5 rijder met 8-traps automaat kan zeggen dat ook deze aandrijflijn een aanpassing in de vorm van een Polestar optimalisatie nodig heeft. Om de bak niet zenuwachtig (teveel) te laten schakelen als je geen gezapige rijder bent. Deze aanpassing is echter wel voorhanden.
Niet zeker of we precies dezelfde bak hebben, maar ik herken het zenuwachtige schakelen als geen ander. Ik heb gelukkig nog een knop op de MY21 B3 om de rijders-profielen makkelijk om te zetten, waarbij ik een eigen smaakje heb ingesteld met de ECO stand bak. Daarbij blijft de bak onderin ook rustig(er) bij een beetje gas geven ipv meteen terug schakelen. Er is/zit namelijk power genoeg. Dit heeft alleen als nadeel dat je niet meer af kan remmen op de motor, maar het zogenaamde coasten actief is.
Verder vind ik het rete irritant dat de bak (ook bij de eco stand) nooit weet wat ie wil, wanneer je op een rotonde af rijd in de wijk bijvoorbeeld en net niet tot stilstand komt, maar gelijk weer door wil. Dan valt ie soort van stil, heb je een dip, geen respons om vervolgens met een (kleine) stotter weer te versnellen. Druk je het gas dan nog wat meer in, dan weet ie helemaal niet meer in welke versnelling ie wil en duurt het nog langer met als gevolg te hoge toeren, te lage versnelling.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 15:22
door raspaardje
Ja, dat is de dezelfde automaat.
En je punten zijn herkenbaar voor die 5 maanden waarin ik de T5 heb gereden zonder Polestar optimalisatie; ik vond het geen verschrikking maar verfijnd was anders.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 22.01.2024 - 16:31
door job66
Ik heb een B3 2021 met 8 traps automaat. Over het algemeen heb ik geen problemen met de automaat. Wat ik wel herken is het zenuwachtige terug schakelen als je op cruisecontrol vanachter een vrachtwagen komt. Waarom 2 versnellingen terug als het ook gewoon in zijn 8 kan?
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 23.01.2024 - 08:38
door wasbeer2006
De 7 bak doet dat (na de jan 23 update) niet meer.
zeker als de auto al versneld en je trapt het gas harder in schakeld eigenlijk nooit terug, tenzij je dit wat extremer doet.
Ik vind hem nu echt heel goed. Heb wel de gaspedaal tune van heico erin.
Eigenlijk zou ik die er weer een keer uit moeten halen, na de jan 23 update heb ik dat niet gedaan.
Ik merk als mij vrouw bv rijd dat het wat schokkerig is, er zit helemaal geen vertragiing meer in het gaspedaal
Opzich fijn voor mij, maar met de hele kleine slag waarover een groot deel van het vermogen zit, zal dit niet iedereens keuze zijn.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 23.01.2024 - 14:28
door raspaardje
job66 schreef: ↑22.01.2024 - 16:31
Ik heb een B3 2021 met 8 traps automaat. Over het algemeen heb ik geen problemen met de automaat. Wat ik wel herken is het zenuwachtige terug schakelen als je op cruisecontrol vanachter een vrachtwagen komt. Waarom 2 versnellingen terug als het ook gewoon in zijn 8 kan?
Ja, dat is gewoon niet fijn. Helemaal omdat er bij wat meer gas geven eerst nog getwijfeld kan worden of er en hoeveel versnellingen er dan teruggeschakeld moeten worden.
Het gaat gewoon niet snel en soepel genoeg.
Met Polestar optimalisatie is die twijfel weg en gaat het schakelen voldoende snel. En gaat de bak minder snel tot terugschakelen over wanneer je gas geeft.
Hét andere grote voordeel is dat de bak in de juiste versnelling staat als je een bocht ingaat en uitkomt. Geen twijfel wel of niet te schakelen bij gasgeven na de bocht.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 23.01.2024 - 14:30
door raspaardje
wasbeer2006 schreef: ↑23.01.2024 - 08:38
Ik vind hem nu echt heel goed. Heb wel de gaspedaal tune van heico erin.
Eigenlijk zou ik die er weer een keer uit moeten halen, na de jan 23 update heb ik dat niet gedaan.
Ik merk als mij vrouw bv rijd dat het wat schokkerig is, er zit helemaal geen vertragiing meer in het gaspedaal
Opzich fijn voor mij, maar met de hele kleine slag waarover een groot deel van het vermogen zit, zal dit niet iedereens keuze zijn.
Voor soepel versnellen is dan een fluwelen voetje nodig?
Iets te zware voet en de auto versnelt wellicht harder dan je wenste?
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 23.01.2024 - 14:33
door MrBubbles
raspaardje schreef: ↑19.01.2024 - 18:33
Jers3n schreef: ↑19.01.2024 - 17:44
Hier een B5 in de V90 CC, hiervoor een V70 met T5 (met Polestar).
Beide zelfde verbrandingsmotor met 8-traps automaat, maar ondanks dat de V90 CC AWD heeft en toch echt een stuk zwaarder en groter is, rijden wij met de V90 CC zelfs iets zuiniger dan met de V70.
Met de V90 tot nu toe over ca. 10.000 km een verbruik van 11,8 km/l t.o.v. 10,9 km/l over 45.000 km met de V70.
Beide op basis van tankbonnen (via Road Trip app) en zelfde rijstijl. Enige kanttekening is dat we de V90 CC nog geen jaar hebben en ik wel zie (via tankbonnetjes) dat het verbruik bij koudere temperaturen wat hoger is (het beperkt gebruik standkachel heeft daar dus ook een rol in, maar dat was bij de V70 ook zo)
Dus in een vergelijkbare auto zou m.i. een B4 zuiniger moeten zijn dan een T4 (of B3 t.o.v. T3, B5 t.o.v. B5). Er vanuitgaande dat het enkel over benzine versies van de B-motoren gaat.
Start/stop werkt in een B-versie ook echt veel prettiger, bijna onmerkbaar. S/S stond in de V70 (bijna) altijd uit, in de V90 CC altijd aan en heb me er nog niet aan gestoord

.
2 motoren vergelijken in auto's van 2 verschillende generaties is wel wat natuurlijk.
Terwijl ze wel dezelfde automaat hebben.
De ene B3/B4 is de andere B3/B4 niet; beide zijn wel mild-hybride maar de automaat kan dus anders zijn. Ik denk dat de B3/B4 met de 7-traps automaat simpelweg iets zuiniger is dan de B3/B4 met de 8-traps Aisin automaat.
Uiteindelijk scheelt het allemaal niet heel veel, de bestuurder is de belangrijkste factor.
Start/stop werkt bij de mild-hybrides idd fijner maar daar heb je geen enkele last van als de start/stop altijd uitzet..

Wat een onzinfunctie is dat, zeg... En ik blijf erbij dat het beter voor de techniek is om de motor te laten lopen.
Ehhhh vraagje, hoe krijg je de start/stop uit van de V60 B3 2024??
Ik heb het nog niet gevonden .
Gr.Hans
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 23.01.2024 - 14:42
door raspaardje
Nee, dat kan ook niet meer.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 24.01.2024 - 15:26
door wasbeer2006
raspaardje schreef: ↑23.01.2024 - 14:30
wasbeer2006 schreef: ↑23.01.2024 - 08:38
Ik vind hem nu echt heel goed. Heb wel de gaspedaal tune van heico erin.
Eigenlijk zou ik die er weer een keer uit moeten halen, na de jan 23 update heb ik dat niet gedaan.
Ik merk als mij vrouw bv rijd dat het wat schokkerig is, er zit helemaal geen vertragiing meer in het gaspedaal
Opzich fijn voor mij, maar met de hele kleine slag waarover een groot deel van het vermogen zit, zal dit niet iedereens keuze zijn.
Voor soepel versnellen is dan een fluwelen voetje nodig?
Iets te zware voet en de auto versnelt wellicht harder dan je wenste?
Opzich is het wel heel goed te doseren. Maar waar het vermogen in de mini EV in 6cm zit, zit het bij de Volvo in 2cm
Lijkt ook te komen door de mildhybrid, die verhoudingsgewijs in het begin meer doet.
En met die Heico tune heb je echt 0% vetraging in je gas, dus al je hem iets te ver intrapt voel je dat altijd, door die vertraging is dat makkelijker te corrigeren.
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 25.01.2024 - 07:33
door Philken
wasbeer2006 schreef: ↑24.01.2024 - 15:26
raspaardje schreef: ↑23.01.2024 - 14:30
wasbeer2006 schreef: ↑23.01.2024 - 08:38
Ik vind hem nu echt heel goed. Heb wel de gaspedaal tune van heico erin.
Eigenlijk zou ik die er weer een keer uit moeten halen, na de jan 23 update heb ik dat niet gedaan.
Ik merk als mij vrouw bv rijd dat het wat schokkerig is, er zit helemaal geen vertragiing meer in het gaspedaal
Opzich fijn voor mij, maar met de hele kleine slag waarover een groot deel van het vermogen zit, zal dit niet iedereens keuze zijn.
Voor soepel versnellen is dan een fluwelen voetje nodig?
Iets te zware voet en de auto versnelt wellicht harder dan je wenste?
Opzich is het wel heel goed te doseren. Maar waar het vermogen in de mini EV in 6cm zit, zit het bij de Volvo in 2cm
Lijkt ook te komen door de mildhybrid, die verhoudingsgewijs in het begin meer doet.
En met die Heico tune heb je echt 0% vetraging in je gas, dus al je hem iets te ver intrapt voel je dat altijd, door die vertraging is dat makkelijker te corrigeren.
heb ook de Heico gaspedaaltune gehad voor een week en ik vond het niet aangenaam rijden, auto werd te nerveus(voor een dédrietje dan nog) ding was er het volgende weekend weer uit
V60 B3 of benzine?
Geplaatst: 25.01.2024 - 17:36
door wasbeer2006
Kan ik me best voorstellen. Ik moet ook weer eens testen zonder