Ik denk zelfs dat een dsp, als je nog moet kopen, goedkoper en de betere upgrade is tov de HK.
Voor mij is het ook lease. Ik ben tevreden en rijd zelden meer lange stukken waarbij de muziek op mooi volume gaat.
Dus ik heb thuis maar een paar B&W gekocht.
faden van audio in V60 MJ2024 + esc knopje
-
- 5th Gear member
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 3rd Gear member
Ja, dat denk ik ook. Ik heb in mijn vorige auto (Renault Megane) een set B&W woofers en Harman Kardon tweeters van Volvo gehad, achter een Audison AP8.9 bit dsp/versterker icm een subwoofer onder de laadvloer in de kofferbak. Dit klonk bijzonder goed (heeft wel wat tijd gekost om goed te tweaken).
Dus ook de originele speakers hebben veel baat bij een dsp/versterker met meer vermogen.
Dus ook de originele speakers hebben veel baat bij een dsp/versterker met meer vermogen.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
-
- 3rd Gear member
Wat ik ook een tekortkoming is dat het systeem niet automatisch het volume harder of zachter zet afhangelijk van de snelheid.
Vorige Volvo en auto's hadden dit standaard.
Vorige Volvo en auto's hadden dit standaard.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
-
- 2nd Gear member
Nog een tekortkoming: je komt thuis en je radio staat wat harder. Je zet hem uit. En als je dan weer instapt en hem aanzet, BAM! Bij Vag gaat ie terug naar een default ( zachter)
Past
2000 Fiat Bravo 1.2 16V
2001 Fiat Bravo 2.0 20V
2002 Volvo V40 1.8 16V
2008 Volvo V70 2.5 20V
2015 Skoda Octavia 2.0D
2019 Skoda Superb 2.0D
Present
2024 Volvo V60 T6 Recharge
Future
Delorean TIme machine
2000 Fiat Bravo 1.2 16V
2001 Fiat Bravo 2.0 20V
2002 Volvo V40 1.8 16V
2008 Volvo V70 2.5 20V
2015 Skoda Octavia 2.0D
2019 Skoda Superb 2.0D
Present
2024 Volvo V60 T6 Recharge
Future
Delorean TIme machine
-
- 5th Gear member
Ja dat heeft het oude sensus systeem ook.
Sensus past wel het volume op rijsnelheid aan overigens en dat is ook instelbaar.
Ps.
Je zou je geluid altijd zachter moeten zetten voordat je het uitzet, ook veel beter voor de speakers etc. Maar hard aan is nog erger
Sensus past wel het volume op rijsnelheid aan overigens en dat is ook instelbaar.
Ps.
Je zou je geluid altijd zachter moeten zetten voordat je het uitzet, ook veel beter voor de speakers etc. Maar hard aan is nog erger

-
- 4th Gear member
Grappig dat er dus verschillende meningen zijn over geluid meer naar voeren of naar achteren. Ik heb hem zelf altijd een klein beetje naar achteren staan (Harman Kardon) en de geluidsbeleving netjes verdeeld over de voor en achter. Ik heb ook Sensus en kan dus via geluid maar ook de geluidsbeleving instellen. Vind het geluid goed maar in mijn Mercedes had ik Burmester en dat was echt een klasse beter. Wellicht dat B&W wel net zo goed is maar dat was zo'n meerprijs...
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- Peter-V50
- 4th Gear member
Als de kinderen op de achterbank zitten, klagen ze steeds dat ze de muziek niet horen. Zet ik hem zo hard dat ze wel wat horen, dan is het voor mij op de voorstoel veel te hard. Dus ik zou graag een fader hebben.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 5th Gear member
HK is maar een redelijk kleine upgrade en niet met burmester te verglijkenRene68 schreef: ↑06.03.2024 - 11:39 Grappig dat er dus verschillende meningen zijn over geluid meer naar voeren of naar achteren. Ik heb hem zelf altijd een klein beetje naar achteren staan (Harman Kardon) en de geluidsbeleving netjes verdeeld over de voor en achter. Ik heb ook Sensus en kan dus via geluid maar ook de geluidsbeleving instellen. Vind het geluid goed maar in mijn Mercedes had ik Burmester en dat was echt een klasse beter. Wellicht dat B&W wel net zo goed is maar dat was zo'n meerprijs...
Wat ik en nog iemand al eerder schreven ik denk dat een dsp op het standaard systeem meer doet dan HK.
B&W gaat hier overheen, zeker als het ook een C of E klasse betrof. In een S kom je wel op dat niveau.
De meeste audio upgrade doen vooral veel meer bass met een sub en pas de echte duurdere systemen gaat echt omhoog in kwaliteit.
HK is in de basis een goed systeem met de afstelling is gewoon slecht. In de mini van mijn vrouw ook de bass instelling is de sub en de bass van de speakers, dat is vrij kansloos!
Daar wil je juist de scheiding dat de sub een aanvulling is en niet gaat overheersen. Het liefst zou je de fase nog kunnen aanpassen, maargoed dat gaat in een auto misschien wat ver in een kleine ruimte.
-
- 5th Gear member
Dat dacht ik ook! Ik heb in mijn B4 geen sub en volgens mij een vriend van mij wel in zijn T6.
Die zie ik over twee weken. Eens even het verschil horen.
Dat zijn dan beide auto's met het HP audio systeem, standaard systemen dus!
- J33Bee
- 5th Gear member
Oke, ben benieuwd of je verschil merktwasbeer2006 schreef: ↑08.03.2024 - 08:57 Dat dacht ik ook! Ik heb in mijn B4 geen sub en volgens mij een vriend van mij wel in zijn T6.

- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Met dezelfde 'bron' (audio-bestand) dan.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 1st Gear member
Als je (in NL) een V60 T6/T8 via Care by Volvo neemt kan je geen audiosysteem kiezen en krijg je standaar de HP variant, met subwoofer welteverstaan. Ik zit in die situatie en ben erg benieuwd naar het HP systeem, hopelijk valt het mee. Ik heb thuis twee mooie B&W zuilen staan en had graag in de auto ook dat prachtige geluid willen ervaren, maar helaas.
-
- 5th Gear member
De vraag is hoe je de audio gebruikt.
Het HP kan wat rommelig zijn, maar bij een goede bron is het best wel oke en ik heb het zonder sub.
Gaat ook van de muziek afhangen. Ik luister vooral trance, deephouse, live mixen en pop en dat gaat best wel goed.
Veel van die live mixen staan op YT music, die kwaliteit is echt slecht, maar thuis door mijn B&W is dat ook gewoon niet best.
Spotify gaat prima. Qobuz is ook goed niet zozeer door de betere kwaliteit, want die krijg je met BT toch niet in je systeem. Maar wel omdat de bestanden wat harder zijn
Ben je een fan van klassiek heb je met dit systeem wel een probleem denk ik.
Het HP kan wat rommelig zijn, maar bij een goede bron is het best wel oke en ik heb het zonder sub.
Gaat ook van de muziek afhangen. Ik luister vooral trance, deephouse, live mixen en pop en dat gaat best wel goed.
Veel van die live mixen staan op YT music, die kwaliteit is echt slecht, maar thuis door mijn B&W is dat ook gewoon niet best.
Spotify gaat prima. Qobuz is ook goed niet zozeer door de betere kwaliteit, want die krijg je met BT toch niet in je systeem. Maar wel omdat de bestanden wat harder zijn
- J33Bee
- 5th Gear member
Veel mensen weten niet eens hoe de equalizer werktwasbeer2006 schreef: ↑10.03.2024 - 08:15 De vraag is hoe je de audio gebruikt.

En er zijn andere bronnen als Spotify en YouTube die sowieso betere kwaliteit brengen.
Een B&W zuil doet het ook heel anders op verschillende versterkers icm goed inregelen.
-
- 5th Gear member
Maar welke andere bronnen dan spotify geven betere kwaliteit?
Geen in je Volvo of je moet met een CD gaan werken.
Audio via USB misschien, maar de vraag is wat de doorvoersnelheid dan is.
Elke andere bron via je telefoon gaan geen hogere bitrate opleveren dan spotify omdat BT, android auto (en carplay is al helemaal vaag). Die kunnen max 356 doorgeven waarvan een deel al door andere services wordt gebruikt.
Ik hoor hier ook vaak ik heb Tidal, is beter geluid, dan ben ik heel benieuwd hoe je dat in je Volvo krijgt. Iig niet met de standaard spullentje die je bij de auto hebt gekocht. Hooguit met een aangepast systeem van een derden.
Volvo heeft geen Tidal of Qobuz app in de auto, dan zou het gaan.
Elke andere bron via je telefoon gaan geen hogere bitrate opleveren dan spotify omdat BT, android auto (en carplay is al helemaal vaag). Die kunnen max 356 doorgeven waarvan een deel al door andere services wordt gebruikt.
Ik hoor hier ook vaak ik heb Tidal, is beter geluid, dan ben ik heel benieuwd hoe je dat in je Volvo krijgt. Iig niet met de standaard spullentje die je bij de auto hebt gekocht. Hooguit met een aangepast systeem van een derden.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik heb het 'losgelaten': hoe mooi iets zou moeten klinken.
Elke 'bron' is weer anders en wel/niet passend in de tijd en/of omgeving.
Wat ik wel heel belangrijk vind: ik wil niet voor, naast of achter het 'geluid' zitten maar 'er in'. (topic onderwerp)
En.... de meeste drums zijn voor de toeschouwer ‘gepand’. Ik hoor ze juist graag als een (rechtshandige) drummer vanaf zijn kruk.
Dus hihat wat links en toms van mid-links hoog naar (behoorlijk) rechts met de floortom(s).
Overigens kan ik niet drummen.
Elke 'bron' is weer anders en wel/niet passend in de tijd en/of omgeving.
Wat ik wel heel belangrijk vind: ik wil niet voor, naast of achter het 'geluid' zitten maar 'er in'. (topic onderwerp)
En.... de meeste drums zijn voor de toeschouwer ‘gepand’. Ik hoor ze juist graag als een (rechtshandige) drummer vanaf zijn kruk.
Dus hihat wat links en toms van mid-links hoog naar (behoorlijk) rechts met de floortom(s).
Overigens kan ik niet drummen.
- J33Bee
- 5th Gear member
Ik gebruik al jaren Apple Music. Ik vond Spotify (nooit meer vergeleken) gewoon minder klinken op al mijn audio bronnen. Standaarden zijn verschillend zover ik weet omdat Apple werkt met ALAC file format 16-bit/44.1kHz (CD-quality) --> 24-bit/192kHz (hi-res audio quality).wasbeer2006 schreef: ↑10.03.2024 - 11:58 Maar welke andere bronnen dan spotify geven betere kwaliteit?
Waar ik meer op doel, is dat men vaak goed werkende systemen maar half afregelt, omdat ze het of niet horen en/of niet weten dat het beter kan. Zo vaak een systeem in de auto van vrienden even aangepast met als commentaar "ohw wow, dat klinkt zo veel beter"...
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dat jullie die verschillen kunnen 'horen'.
Ik zou wel eens a, b, c, d etc vergelijk willen ervaren ergens....
Ik zou wel eens a, b, c, d etc vergelijk willen ervaren ergens....