Pagina 2 van 2
Inmiddels 360.000km
Geplaatst: 17.05.2024 - 22:32
door Rikky
MU schreef: ↑14.05.2024 - 23:22
Rikky schreef: ↑23.04.2024 - 18:35
Helaas bij mijn motor volgens voorschrift met 0W30 om de 30k gedaan.

. Gekocht met 291k
Echt veel te lang dus met de verkeerde olie voor het behoud van de motor om een hoge km stand te bereiken.
Waarom is dat de verkeerde olie om hoge km-standen te bereiken? Ik heb ooit opgezocht dat deze versie van de motor (bij mij de B5254T6) nooit een ander voorschrift heeft gehad, zal hij er dan niet op ontworpen zijn qua toleranties?
Eerdere versies inderdaad wel 5w40.
Ik heb het inderdaad over dezelfde motorcode B5254T6. Hij is er zeker op ontworpen, maar de focus op brandstofverbruik en emissies is de boventoon gaan voeren t.o.v. levensduur. De 0W is gewoon nog een heel stuk dunner dan de 5W. Voor de eerste oliewissel netjes volgens voorschrift de olie besteld.

Ik had alleen ervaring met de 5W30 oliën die ik gebruikte in BMW motoren. De overstap daar van de 10W40 naar 5W30 herinner ik me nog heel goed. Dit was begin 2000, doe er maar de 5W in anders tikken de hydraulisch klepstoters in het begin een tijdje. Dus echt wel noodzakelijk en prima. Maar zelfs een paar jaar geleden was dit nog 5W30 C3 (en niet de A5 zoals bij Volvo) BMW LL-04. Het verschil tussen de C3 en A5 is vooral de HTHS die de levensduur bepaald bij hogere temperaturen. Een C3 specificatie heeft een betere smeerfilmsterkte. Die ik nodig vind bij motoren met een hogere kilometerstand, de lagerschalen zijn immers niet zo fris meer. Mede door het veel te hoge onderhoudsinterval van 30k voor de 5 en 6 cilinder motoren. Ik heb het idee dat bij mijn motor er veel koolaanslag bij de olieschraapveer aanwezig is en op de zuigers/kleppen door de carterventilatie bij hoge belasting.
Nieuwe motoren hebben zelfs 0W8

design 150k als je het haalt.....
Vandaag een nieuwe carterventilatie besteld origineel Volvo

. Dit meer voor lekkages en omdat hij toch aan de beurt komt. Carterdruk lijkt prima. Bougies liggen klaar en hoop ik er dit weekend in te zetten. Ik probeer ook tevens een idee te krijgen van de koolaanslag op de zuigers en kleppen door een camera te gebruiken. Tevens binnenkort een additief bij de brandstof en na verloop van tijd kijken of dat er verschil is.
Inmiddels 360.000km
Geplaatst: 07.06.2024 - 12:32
door MU
Bedankt voor de informatie, dat is goed om te weten!
Ik gebruik Liqui Moly Special Tec V 0W30 voor de oliewissels, bij nakijken heeft die een hoge HTHS-test van 2,9 - 3,5 mPa volgens de productinformatie dus dat stelt me weer gerust.
Inmiddels 360.000km
Geplaatst: 12.07.2024 - 23:10
door Rikky
MU schreef: ↑07.06.2024 - 12:32
Bedankt voor de informatie, dat is goed om te weten!
Ik gebruik Liqui Moly Special Tec V 0W30 voor de oliewissels, bij nakijken heeft die een hoge HTHS-test van 2,9 - 3,5 mPa volgens de productinformatie dus dat stelt me weer gerust.
Klopt en de C3 zit hier dus boven met een HTHS vanaf 3,5 mPa. s.
Wat is HTHS-viscositeit?
De HTHS-viscositeit van een motorsmeermiddel is een essentieel element dat een rechtstreekse invloed heeft op het brandstofverbruik en de duurzaamheid van een motor. Een smeermiddel is ontworpen om belangrijke motoronderdelen, zoals lagers, de nokkenas, de zuigerveren en de cilindervoering, te smeren en te beschermen, voornamelijk bij hoge afschuifsnelheden en hoge bedrijfstemperaturen.
HTHS meet de viscositeit (stromingsweerstand) van een motorsmeermiddel bij hoge temperaturen (150 °C) onder een constante afschuifsnelheid, waarbij de nauwe toleranties en hoge snelheden tussen bewegende onderdelen in een hete motor worden gesimuleerd. Hoe lager de gemeten torsie, hoe lager de HTHS-viscositeit van de olie, wat leidt tot een efficiënter brandstofverbruik.
https://www.q8oils.com/nl/automotive-nl/lage-hths-oils/
Binnenkort weer 1000 km met de caravan van 1500 kg erachter. Dus hoge belasting en temperatuur. Ik gebruik hiervoor de C3 specificatie. Brandstofverbruik is natuurlijk van ondergeschikt belang. Zal rond de 1 op 7 a 8 zijn.
Maar ieder moet dit voor zich kiezen natuurlijk.
Inmiddels 360.000km
Geplaatst: 12.07.2024 - 23:51
door Rikky
Net Bougies en oliefilterhuis vervangen voor ik op vakantie ga. Bougies zaten er 31k in en vervangen was niet echt nodig.
Voor de liefhebber, motorcode B5254T6, bougies Bosch FR7NI33 28 Nm droog erin

.
Koolaanslag op de zuigers en kleppen bekeken, ziet er redelijk tot goed uit. Ook het hoonpatroon is netjes. Nu 329k op de teller.
Oliefilterhuis was ongeveer 5 uur werk met alle andere dingen eromheen zoals mantel van bedrading herstellen en koffie tussendoor drinken
Waar ik enorm veel aan gehad heb waren de knikratel sleuteltje 8 en 10 van de Lidl. Wat een gemak hiervan.
Nog geprobeerd om het deksel van de carterventilatie los te halen. Dit brak voor 1/4 af dus wees hier op bedacht met de losse setjes hiervoor. Het dekseltje zit over bijna de hele omtrek over een randje. Bij mij was het membraam 1 cm gescheurd, nog geen hinder van. Ik heb het geheel vervangen voor de olielekkage. Zie foto vanaf onder van het carter, dit is na ongeveer 1000 km.
Nog voor Jeroen: het verwijderen van de luchtfilterbehuizing, stekkers ecu en inlaatbuis is 15 minuten werk bij deze motor

Inmiddels 360.000km
Geplaatst: 19.07.2025 - 13:16
door Rikky
Gister en vandaag een beetje preventief onderhoud gedaan en interieurfilter weer vervangen na 5 jaar en 40 k. Had iets eerder gemogen

.
De raamlijst eraf gehaald omdat bij het wassen hier geen water onderdoor stroomde aan 1 kant. Beide verwijderd en de linkerzijde zat volledig verstopt van onder tot boven met blad afval. Dit heeft tot gevolg dat dit altijd nat blijft een heel jaar door en kans op opvriezen van de ruit aan de zijkanten met lekkage tot gevolg. Toch al niet een sterk punt.
Daarnaast de wielkasten maar weer eens leeggehaald net achter de voorwielen. Vol blik aan de linker kant met natte drap. Dit raakt al snel verstopt en het is maar goed dat er veel strijkkit op de onderdorpel zit anders was deze er al uit gerot. Ik herinner me nog de Alfa's van vroeger met de bodyskirts, als je die verwijderde zat er soms niets meer achter
