Pagina 2 van 4

Geplaatst: 07.12.2006 - 20:50
door Maurice Pierik
Volvo's gaan gemiddeld toch ruim twintig jaar mee? Nou, dat is ie nog lang niet...
Zo'n duwbak nodigt niet uit tot vlug sturen, maar bij droog weer kun je er toch flink mee hoeken hoor.
Het is meer klotsen. Je zwiept het gewicht als het ware een beetje één kant op en dan drukt de auto zich vlot door de bocht.
Als je altijd in voorwielaandrijvers rijdt dan heb je niet in de gaten dat je stiekem best wel wat aandrijfkrachten merkt in het stuurwiel. Een achterwielaandrijver stuurt dan toch net effe lichtvoetiger. En die draaicirkel, heerlijk. Je tjoept binnen 10 meter de hele auto om.

Geplaatst: 07.12.2006 - 20:57
door +++t blijft behelpen+++
maar ach , LEUK is het wel! RWD

Geplaatst: 07.12.2006 - 21:04
door V50 Edition Sport
Wij hebben ook nog een Soep (Subaru) in ons bezit en moet zeggen dat het ideaal is met gladheid en steile hellingen en zeker in combinatie een groot voordeel.

Geplaatst: 07.12.2006 - 22:02
door bart simpson
+++t blijft behelpen+++ schreef:maar ach , LEUK is het wel! RWD
vast wel, alleen al bijna 10 jaar niet meer te koop bij Volvo
En deze topic was toch awd or not awd?

Geplaatst: 07.12.2006 - 22:23
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 07.12.2006 - 22:28
door +++t blijft behelpen+++
achterwielaandrijving?

Nee zonder dollen
ik was in Zweden vorig jaarZomer . daar met een V50 T5 AWD gereden en een S60R AWD

Die V50 was echt niks, over een circuitje gereden, met zware regen, alle lampjes van de anti schlupf, tracs, ABS, weet ik wat allemaal, aan. en zwabberen door de bochten.
Ik weet niet hoe een FWD V50 is, maar dat was niks.

Daarna een S60 R AWD aut. daar ging ik over hetzelfde circuit (en 30 km/u harder gemiddeld) op hetzelfde stuk: geen lampjes geen alarm niks.
wel voelde ik de aandrijving van voor naar achter schieten (ahw)
maar de auto bleef helemaal strak sturen.

Dus: JA !

Geplaatst: 08.12.2006 - 07:46
door bart simpson
+++t blijft behelpen+++ schreef:achterwielaandrijving?

Nee zonder dollen
ik was in Zweden vorig jaarZomer . daar met een V50 T5 AWD gereden en een S60R AWD

Die V50 was echt niks, over een circuitje gereden, met zware regen, alle lampjes van de anti schlupf, tracs, ABS, weet ik wat allemaal, aan. en zwabberen door de bochten.
Ik weet niet hoe een FWD V50 is, maar dat was niks.

Daarna een S60 R AWD aut. daar ging ik over hetzelfde circuit (en 30 km/u harder gemiddeld) op hetzelfde stuk: geen lampjes geen alarm niks.
wel voelde ik de aandrijving van voor naar achter schieten (ahw)
maar de auto bleef helemaal strak sturen.

Dus: JA !
Wel eigenaardig die verschillen, de AWD systemen zijn namelijk identiek.

Geplaatst: 08.12.2006 - 08:27
door Barry (Grillmeister)
Ja ja het nieuwe rijden (of te wel defensief rijden) kan aardig uitmaken op je brandstof verbruik.

Ik denk dat het niet aan de V50 kan hebben geleden als de onderstellen/systemen identiek zijn, was er soms iets mis met de banden spanning?

Geplaatst: 08.12.2006 - 09:57
door edraket
Toch een kanttekening naar aanleiding van een testje van AW afgelopen week. Ze hebben met drie auto's een slipcursus gedaan: Imreza (4wd), Seat Altea (fwd) en Lexus IS 220d (rwd). De Seat was de enige welke enigszins neutraal door de bocht ging. De Impreza was zwaar overstuurd, en de Lexus ook. De bochtsnelheden lagen met de Altea een stuk hoger. De vlieger dat AWD superieur is bij gladheid gaat dus niet altijd op.

Geplaatst: 08.12.2006 - 10:10
door Thom
Mijn XC70 wordt qua snelheid beperkt door het overhellen/wegglijden. Als ik m'n BMW Mini pak dan smijt ik die 2 keer zo hard door de bocht...

Een XC is in elk geval geen bochtenridder, ongeacht de 4wd
Klopt, zijn ook mijn bevindingen. Maar, het is ook wel inherent aan het soort auto. Toch kan het wel (een strak weggedrag), getuige de BMW X3 en X5. Dat merk is ook beduidend verder met AWD techniek, het kent veel meer verdelingsmogelijkheden. Persoonlijk vind ik het voordeel van een Volvo AWD de magistrale grip bij extreme weersomstandigheden, en het gevoel van absolute controle en daarmee veiligheid. Tel daarbij dat de fwd Volvo's met veel koppel (V70 D5 bv.) bij vlot optrekken al gauw voetzoekers worden...en de keuze is snel gemaakt.

Thom

Geplaatst: 08.12.2006 - 10:39
door bart simpson
edraket schreef:Toch een kanttekening naar aanleiding van een testje van AW afgelopen week. Ze hebben met drie auto's een slipcursus gedaan: Imreza (4wd), Seat Altea (fwd) en Lexus IS 220d (rwd). De Seat was de enige welke enigszins neutraal door de bocht ging. De Impreza was zwaar overstuurd, en de Lexus ook. De bochtsnelheden lagen met de Altea een stuk hoger. De vlieger dat AWD superieur is bij gladheid gaat dus niet altijd op.
Doe datzelfde nog eens op ijs of een epoxyondergrond (circuit Lelystad) en je merkt het verschil wel degelijk.

Geplaatst: 08.12.2006 - 11:20
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 08.12.2006 - 11:40
door bart simpson
VolvoXC70 schreef:
bart simpson schreef:
edraket schreef:Toch een kanttekening naar aanleiding van een testje van AW afgelopen week. Ze hebben met drie auto's een slipcursus gedaan: Imreza (4wd), Seat Altea (fwd) en Lexus IS 220d (rwd). De Seat was de enige welke enigszins neutraal door de bocht ging. De Impreza was zwaar overstuurd, en de Lexus ook. De bochtsnelheden lagen met de Altea een stuk hoger. De vlieger dat AWD superieur is bij gladheid gaat dus niet altijd op.
Doe datzelfde nog eens op ijs of een epoxyondergrond (circuit Lelystad) en je merkt het verschil wel degelijk.
Als je hebt over de Prodrivetrainingen van Maaskant... Die heb ik gedaan.
Wat had ik moeten constateren?

Als ik het goed heb is voornoemde test juist uitgevoerd bij Maaskant.
Heb JIJ zelf die ervaring dan opgedaan dat een Seat beter stuurt c.q. een hogere bochtensnelheid heeft dan b.v. die Impreza? je kun met een AWD daar toch echt sneller je rondjes draaien dan met een FWD of een RWD.

Geplaatst: 08.12.2006 - 11:47
door edraket
bart simpson schreef:
edraket schreef:Toch een kanttekening naar aanleiding van een testje van AW afgelopen week. Ze hebben met drie auto's een slipcursus gedaan: Imreza (4wd), Seat Altea (fwd) en Lexus IS 220d (rwd). De Seat was de enige welke enigszins neutraal door de bocht ging. De Impreza was zwaar overstuurd, en de Lexus ook. De bochtsnelheden lagen met de Altea een stuk hoger. De vlieger dat AWD superieur is bij gladheid gaat dus niet altijd op.
Doe datzelfde nog eens op ijs of een epoxyondergrond (circuit Lelystad) en je merkt het verschil wel degelijk.
De test was uitgevoerd bij Rob Slotemaker slipschool op Zandvoort. Daar hebben ze een vergelijkbare ondergrond als Lelystad (ook een soort epoxy). Waarom zou het op lelystad wel goed gaan of op ijs? Ik zie de relatie niet. Blijkbaar zijn deze AWD of RWD autos op gladde ondergrond niet in staat om op korte bochten neutraal te blijven sturen.

Geplaatst: 08.12.2006 - 12:37
door +++t blijft behelpen+++
bart simpson schreef:
+++t blijft behelpen+++ schreef:achterwielaandrijving?

Nee zonder dollen
ik was in Zweden vorig jaarZomer . daar met een V50 T5 AWD gereden en een S60R AWD

Die V50 was echt niks, over een circuitje gereden, met zware regen, alle lampjes van de anti schlupf, tracs, ABS, weet ik wat allemaal, aan. en zwabberen door de bochten.
Ik weet niet hoe een FWD V50 is, maar dat was niks.

Daarna een S60 R AWD aut. daar ging ik over hetzelfde circuit (en 30 km/u harder gemiddeld) op hetzelfde stuk: geen lampjes geen alarm niks.
wel voelde ik de aandrijving van voor naar achter schieten (ahw)
maar de auto bleef helemaal strak sturen.

Dus: JA !
Wel eigenaardig die verschillen, de AWD systemen zijn namelijk identiek.
De (techniek in )onderstellen (in de basis) wel ja, maar de rest van de auto niet..
En dat maakt echt een HEEL groot verschil. In beleving althans.
door de bank genomen vind ik een V50 een mindere auto dan veel concurrenten in dezelfde prijsklasse. Niet alleen topmodellen maar ook bijvoorbeeld de Diesel.

Voor een V70 daarentegen is moeilijker een echte concurrent te bedenken.
Topmodellen uitgezonderd.

Geplaatst: 08.12.2006 - 12:40
door menjo
Lekker zinloze test. Vergelijk dan een FWD Subaru met verder identieke AWD Subaru en een RWD BMW met een verder identieke AWD BMW. Deze uitslag zegt mij niet alleen wat over de aandrijving.

Geplaatst: 08.12.2006 - 13:09
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 08.12.2006 - 13:13
door bart simpson
Ook met een AWD Volvo?

Geplaatst: 08.12.2006 - 13:23
door bart simpson
edraket schreef:De test was uitgevoerd bij Rob Slotemaker slipschool op Zandvoort. Daar hebben ze een vergelijkbare ondergrond als Lelystad (ook een soort epoxy). Waarom zou het op lelystad wel goed gaan of op ijs? Ik zie de relatie niet. Blijkbaar zijn deze AWD of RWD autos op gladde ondergrond niet in staat om op korte bochten neutraal te blijven sturen.
AWD's zijn op zo'n ondergrond bij machte om de bocht langer (met hogere snelheid) te blijven maken waar FWD's en RWD's er al vrij snel "uitdwarrellen".

Geplaatst: 08.12.2006 - 13:41
door edraket
Het probleem was dat de auto's over hun neus gingen glijden. De Seat had daar verreweg het minste last van. Bij hogere snelheden en kleinere stuuruitslag zal de verhouding denk ik anders liggen. Heeft denk ik met name te maken met de krappe bocht en de extreme gladheid. Ik was ook verbaasd over de uitslag, maar kan me er wel iets bij voorstellen.