Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12.12.2006 - 15:30
door Gast
Frumpy schreef:Hoe is die kabel van de ETM los te koppelen, torx schroefjes eruit en zwarte stekker lostrekken?
Nee, die is vast gegoten? Zie ook vorige link.
De stekker aan het andere eind loshalen.
Men wil bij Volvo nog wel eens de kabel doorknippen, omdat deze achter de startmotor langs loopt.
Ivm hoop gepriegel.
Geplaatst: 12.12.2006 - 15:33
door Frumpy
AlexV70 schreef:
Software is niet eigenhandig over te zetten.
Helaas maar waar, je bent afhankelijk van een Volvo-dealer en een enkele volvo-specialist.
Begrijp ik nu goed dat je ergens een nieuwe ETM op de kop hebt getikt?
Tja, nu denk ik dat we het eens zijn, software was al aanwezig moet alleen een 0 over gezet worden naar een 1.
Zodat de hoofdcomputer jouw nieuwe ETM kan zien.
Bij Volvo noemen ze dit een software download, incl. het prijskaartje.
Succes.
PS: als je de ETM vervangt, starten en direct doorrijden naar je dealer.
Niet weer uitzetten, kans dat de auto in noodloop gaat.
Daar was ik al bang voor dat er niet een chip o.i.d. in zit die je kunt overzetten.
Een nieuwe kan ik aanschaffen met 20% korting, montage is het ook het probleem niet. Alleen de softwarematige aansturing.

Bedankt voor de tip met het niet uitzetten van de motor i.v.m. noodloop.
Geplaatst: 12.12.2006 - 15:44
door Frumpy
AlexV70 schreef:Frumpy schreef:Hoe is die kabel van de ETM los te koppelen, torx schroefjes eruit en zwarte stekker lostrekken?
Nee, die is vast gegoten? Zie ook vorige link.
De stekker aan het andere eind loshalen.
Men wil bij Volvo nog wel eens de kabel doorknippen, omdat deze achter de startmotor langs loopt.
Ivm hoop gepriegel.
Doorknippen? Wordt die dan weer met een kroonsteentje doorverbonden?
Nee, even serieus. Waar is die vastgegoten?
Het lijkt alsof de zwarte kabel op het punt waar die aan het metalen gasklephuis gekoppeld wordt, met twee verzegelde torxboutjes vastzit.
Jammer dat ik geen digitale camera heb, anders had ik het kunnen laten zien wat ik bedoel.
Geplaatst: 12.12.2006 - 15:50
door Gast
Zo dus:
Niet de twee torxboutjes loshalen
Geplaatst: 12.12.2006 - 16:01
door Frumpy
Precies, dat bedoel ik. Zijn zeker alleen ter versteviging die torxboutjes, als de stekker daar toch niet los kan.
:evil: dan wordt het wel weer een stuk lastiger om die kabel los te halen.
Kom je daar dan van bovenaf in de motorruimte bij?
Geplaatst: 18.12.2006 - 20:03
door TurboSam
Ik weet niet of je probleem met de ETM is opgelost, maar als ik
me niet vergis valt een V70 uit 2002 onder een speciale garantie-
regeling mbt het gasklephuis. Misschien de moeite waard om even bij
de Volvo-dealer te checken.
Gr. TurboSam
Geplaatst: 18.12.2006 - 21:05
door Oceanracer
speciale garantieregeling
Helaas geldt deze regeling wel in Amerika, maar niet ons kikkerlandje...
Geplaatst: 18.12.2006 - 21:51
door Gast
TurboSam schreef:maar als ik
me niet vergis valt een V70 uit 2002 onder een speciale garantie-
regeling mbt het gasklephuis.
TurboSam,
Als jij je niet vergist wil ik graag weten waar ik het kan vinden.
Als ik nog iets terug ZOU kunnen vorderen, ben ik er bij.

Geplaatst: 18.12.2006 - 22:08
door Rogier64
Hey ETM specialisten hier. Bij mij is die ook vervangen door een nieuwe, zoals ik al eens bekend heb gemaakt hier op dit forum, was dat een grapje van ruim € 800,- voor mijn T5. Hier wordt gesuggereerd dat vanaf 2002 de ETM minder (of niet) meer zo snel stuk gaat. Houd dat in dat in mijn auto een verbeterde ETM is gemonteerd of kan dat niet en heb ik weer een ETM die na 120 dkm (of eerder) stuk gaat?
Geplaatst: 18.12.2006 - 22:38
door Oceanracer
Zoals het mij is verteld zijn er problemen met de productietijd 2000-2001. Modeljaar 2002 kan dus nog problemen geven, net als sommige die wel op kenteken zijn gezet in 2002 (zoals de mijne) maar feitelijk in 2001 van de band zijn gerold. Daarna zou het probleem zich niet meer voordoen. Je nieuwe (en ook mijn nieuwe) ETM is van een niewer type en zou dus een leven lang meekunnen. We zullen het moeten ervaren, denk ik.
Ik voel mij echter meer een ervaringsdeskundige dan een specialist

Geplaatst: 19.12.2006 - 08:01
door Frumpy
Ik krijg de indruk dat de Volvo-dealers het zelf ook niet weten. De een vertelt het zus, de ander zo.
Een monteur van Niham zei, dat hij ook de nieuwere al bij 50.000 km heeft vervangen, maar er zijn er ook die meer dan 200.000 km hebben geleefd.
Geplaatst: 20.12.2006 - 12:11
door Falco
louis schreef:Dat schokken kan ook worden veroorzaakt door een defecte motorsteun.
De motorsteunen zijn een zwak punt. Na 90.000 KM was er bij mij al een defect. Met name bij het afremmen op de motor ging de boel schudden en schokken.
Louis, bedankt voor de tip. Voor de aflevering is iig de bovenste (kantel)steun reeds vervangen door een nieuw exemplaar. Welke steun(en) bedoel je precies, of allemaal ?
Ik heb ondertussen gebruikte speakers binnen (75 Watt voor en 100 Watt achter) en vanavond wordt het gasklephuis schoon gemaakt, ben benieuwd.
Mvg, Han
Geplaatst: 20.12.2006 - 13:56
door TurboSam
Beste Oceanracer,
Mijn Volvo-dealer heeft destijds voor mij gechecked of mijn auto
onder deze regeling zou vallen, maar hij was net te oud.
Er is wel degelijk een regeling voor Nederland, bij mijn eten tot
5 jaar oud en max 100000km.
Gr. Turbosam
Oceanracer schreef:speciale garantieregeling
Helaas geldt deze regeling wel in Amerika, maar niet ons kikkerlandje...
Geplaatst: 20.12.2006 - 14:00
door TurboSam
Even contact opnemen met de Volvo-garage. Ze zullen misschien niet
direct aangeven dat een regeling bestaat, maar mijn garage (Bangarage
Amstelveen) heeft destijds uit eigen beweging gechecked of mijn auto
binnen de regeling viel. Helaas was hij net te oud.
Gr. Turbosam
AlexV70 schreef:TurboSam schreef:maar als ik
me niet vergis valt een V70 uit 2002 onder een speciale garantie-
regeling mbt het gasklephuis.
TurboSam,
Als jij je niet vergist wil ik graag weten waar ik het kan vinden.
Als ik nog iets terug ZOU kunnen vorderen, ben ik er bij.

Geplaatst: 20.12.2006 - 18:49
door Oceanracer
Leuke regeling, maar denk dat er weinig Volvo's van 5 jaar oud zijn, die minder dan 100.000 km's hebben gereden. De mijne zit er in elk geval overheen. Maar dat zou de reden kunnen zijn dat ik nog niemand op dit forum heb "gesproken" die voor nop (en dus onder garantie/coulance) gratis en voor niets een nieuwe ETM heeft gekregen...
Geplaatst: 21.12.2006 - 09:19
door Falco
AlexV70 schreef:Schoonmaken is het beste als het gasklephuis van de auto wordt gehaald.
Men wil het ook wel eens aan de auto doen met een bus remmenreiniger.
Dan krijg je de randen van de klep niet goed schoon.
Het zou mij niet verbazen dat na een reiniging en update het stationaire toerental 800 rpm zal zijn.
700 rpm lijkt mij iets aan de lage kant.
succes!
We zijn benieuwd naar het resultaat.
Gasklephuis is los van de auto schoongemaakt (er zat wat lichte aanslag in) het stationair toerental is nog steeds 700 rpm en het schokken is niet voelbaar minder geworden. Tegenvaller dus. M'n dealer gaf aan dat er nu weinig meer gedaan kan worden. Hij vertelde dat soms de koppelingssensor kapot is, maar ook die gaf geen foutcode. Misschien tijd voor een second opinion of hebben jullie nog advies ?
Mvg, Han
Geplaatst: 21.12.2006 - 11:19
door arnoud
Wat ik begrepen heb is dat de dealer een software update uit kan voeren op de ETM waardoor het schokkerige gedrag verminderd met een ETM die niet helemaal meer lekker is?
Geplaatst: 21.12.2006 - 17:40
door Gast
@Falco,
Tijd voor een second opinion!
Geplaatst: 21.12.2006 - 18:31
door Frumpy
Falco schreef:
Gasklephuis is los van de auto schoongemaakt (er zat wat lichte aanslag in) het stationair toerental is nog steeds 700 rpm en het schokken is niet voelbaar minder geworden. Tegenvaller dus. M'n dealer gaf aan dat er nu weinig meer gedaan kan worden. Hij vertelde dat soms de koppelingssensor kapot is, maar ook die gaf geen foutcode. Misschien tijd voor een second opinion of hebben jullie nog advies ?
Mvg, Han
Is het uitlezen nog eens
NA het reinigen van het gasklephuis gedaan?
Geplaatst: 22.12.2006 - 11:27
door Falco
Frumpy schreef: Is het uitlezen nog eens NA het reinigen van het gasklephuis gedaan?
Heb de dealer nog even gebeld en hij bevestigd dat dit inderdaad
NA het reinigen gedaan is.
Ik ga bij een andere dealer navragen en kijken of hij op de een of andere manier in de ETM garantie kan vallen, hij is tenslotte van mei 2002 en net geen 65.000 gelopen.
Mvg, Han