2e of 3e generatie ?

Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26874
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook met controleren moet het kleppendeksel eraf en moet het blok op TDC staan.
Voelermaat ertussen en controleren maar. Stellen is nog 1 boutje los draaien en dan ben je er ook.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9116
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dennis78 schreef: 29.08.2024 - 17:42Zou er ten alle tijde, misschien hoeft het niet, een klepsmeersysteem in laten bouwen die op iedere inlaatkanaal zit gemonteerd.
Ik had er 1 van flashlube erop zitten, scheelt je ook weer kleppenstellen.
heb ik er ook op, toch kop kapot. Dus voor mij geen klepsmering weer. Scheelt weer een beetje geld bij inbouw.

2.5T kan ook scheurtjes in de cilinderwand krijgen, net als de 2.4T. Nou lijkt die laatste dat net wat vaker te doen.
Bij normaal gebruik gebeurd dat echt niet zomaar.
Combinatie van zwaar belasten en slecht koelen begreep ik. En dan met name tussen cilinder 4 en 5, waar koelwater als laatste langs stroomt.
Goed de oliewissels bijhouden en voorstopping voorkomen moet scheurtjes tegen houden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Dennis78
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.11.2017 - 15:31

JeroenSpock schreef: 30.08.2024 - 09:26
Dennis78 schreef: 29.08.2024 - 17:42Zou er ten alle tijde, misschien hoeft het niet, een klepsmeersysteem in laten bouwen die op iedere inlaatkanaal zit gemonteerd.
Ik had er 1 van flashlube erop zitten, scheelt je ook weer kleppenstellen.
heb ik er ook op, toch kop kapot. Dus voor mij geen klepsmering weer. Scheelt weer een beetje geld bij inbouw.

2.5T kan ook scheurtjes in de cilinderwand krijgen, net als de 2.4T. Nou lijkt die laatste dat net wat vaker te doen.
Bij normaal gebruik gebeurd dat echt niet zomaar.
Combinatie van zwaar belasten en slecht koelen begreep ik. En dan met name tussen cilinder 4 en 5, waar koelwater als laatste langs stroomt.
Goed de oliewissels bijhouden en voorstopping voorkomen moet scheurtjes tegen houden.
Oke, ik had in het verleden een 2.4t, bij 250k is er door de vorige eigenaar een Vogels VGI ingebouwd i.c.m. zo'n klepsmeersysteem.
De auto had ik gekocht bij 295k en verkocht met een kleine 380k geloof ik en die heeft in die tijd geen slag fout gelopen, zelfs spijt van gehad dat ik die heb verkocht, maar ik ging op 1800m van de deur werken, maar goed 1x tanken en je hebt het er weer uit..
was ik maar iets minder impulsief soms..
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7829
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ligt er ook aan wat voor klepsmeersysteem je hebt. Multi point, single point, vacuum, elektronisch...
Als je een goed klepsmeersysteem zoekt zou ik kiezen voor een elektronisch multi point systeem.
Deze hebben een veel betere verdeelsysteem.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about"
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

JeroenSpock schreef: 30.08.2024 - 09:26
Dennis78 schreef: 29.08.2024 - 17:42Zou er ten alle tijde, misschien hoeft het niet, een klepsmeersysteem in laten bouwen die op iedere inlaatkanaal zit gemonteerd.
Ik had er 1 van flashlube erop zitten, scheelt je ook weer kleppenstellen.
heb ik er ook op, toch kop kapot. Dus voor mij geen klepsmering weer. Scheelt weer een beetje geld bij inbouw.

2.5T kan ook scheurtjes in de cilinderwand krijgen, net als de 2.4T. Nou lijkt die laatste dat net wat vaker te doen.
Bij normaal gebruik gebeurd dat echt niet zomaar.
Combinatie van zwaar belasten en slecht koelen begreep ik. En dan met name tussen cilinder 4 en 5, waar koelwater als laatste langs stroomt.
Goed de oliewissels bijhouden en voorstopping voorkomen moet scheurtjes tegen houden.
Ik heb (net als jij) ook een 2.5 T en heb er tot op heden nog geen problemen mee ondervonden. Nou hou ik wel van een beetje snelheid, maar een racemonster ben ik niet.

En inderdaad. Als de motor zwaar belast word en slecht gekoeld wordt, heb je meer kans op scheurtjes. Maar je moet er wel echt flink je best voor doen wil je dat voor mekaar krijgen.
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26874
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jeroen is een rustige rijder, je het te vaak om te zeggen dat het alleen maar door rijstijl komt.
Is dus echt een ontwerpfout geweest met dit motorblok.

Dat die van jou nu al een paar maanden heel blijft in bezit zegt niet zoveel.
Er zijn er genoeg die ook wel heel blijven maar helaas ook genoeg die wel scheuren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

fredhead schreef: 04.09.2024 - 06:31 Jeroen is een rustige rijder, je het te vaak om te zeggen dat het alleen maar door rijstijl komt.
Is dus echt een ontwerpfout geweest met dit motorblok.

Dat die van jou nu al een paar maanden heel blijft in bezit zegt niet zoveel.
Er zijn er genoeg die ook wel heel blijven maar helaas ook genoeg die wel scheuren.
Een vriend van mij heeft dit blok in zijn S80 liggen. Daar heeft hij na 3 a 4 jaar nog geen problemen mee. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon geluk zijn.
Hoe vaak zou het voorkomen dat ze stuk gaan? Ik lees het namelijk wel af en toe op het forum (of sweedspeed forum).
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”