Pagina 2 van 2
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 10.08.2024 - 23:36
door raspaardje
Oa sensor stuurhoek icm snelheid beter meenemen in het bepalen welke versnelling er ingeschakeld moet worden?
Een rotonde nemen met hogere snelheid zonder gas te geven op de rotonde, dan staat de standaard 8 bak gegarandeerd in een te hoge versnelling.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 11.08.2024 - 00:06
door Jers3n
J33Bee schreef: ↑10.08.2024 - 23:33
De MY21 B3 heeft met de 8 traps in ieder geval een hele vervelende eigenschap bij naderen rotonde en/of van bijna stilstand weer weg willen rijden dat het altijd stilvalt en daarna pas reageert. De bak is dan echt raar aan het doen. Op moment dat je voelt dat er niks gebeurd, druk je vaak de pedaal nog iets meer door omdat je dan snel wil “schakelen” door naderend verkeer bijvoorbeeld waardoor de bak nog een keer gaat nadenken… Niet te doen.
Zal er komende tijd op proberen te letten, maar herken vooralsnog het niet bij onze B5
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 11.08.2024 - 00:49
door Jers3n
raspaardje schreef: ↑10.08.2024 - 23:36
Oa sensor stuurhoek icm snelheid beter meenemen in het bepalen welke versnelling er ingeschakeld moet worden?
Ah, je bedoelt dus dat er een betere interpretatie is van de signalen vanuit de auto en dat het resultaat ook beter aanvoelt. Ik weet niet of de Polestar tuning zover gaat dat er ook veranderingen zijn aan de verwerking van dit soort gegevens/signalen, zoals de stuurhoeksensor, kan me dat bijna niet voorstellen.
Maar de 8-bak weet dus nog steeds niet of het een rotonde, bocht of slingerende weg is.
raspaardje schreef: ↑10.08.2024 - 23:36
Een rotonde nemen met hogere snelheid zonder gas te geven op de rotonde, dan staat de standaard 8 bak gegarandeerd in een te hoge versnelling.
Ook dit herken ik zo niet, heb zoiets tot nu toe nog niet gemerkt met de B5. Ook niet bij behoorlijk stevig doorrijden.
Dat is dan dus direct na de ‘lastwissel’ van linksom op de rotonde naar rechtsaf de rotonde af?
Maar ik kan me wel indenken dat de bak nog in de ‘lock-up’ zit, op basis van snelheid, gaslos (en ik neem aan niet remmen). Remt dus zeg maar af op de motor. Op basis van welk signaal verwacht je dan dat de bak alvast terug gaat schakelen? Doe je dat op een rechte weg zal de bak ook dan pas terugschakelen (kick-down) als je het gaspedaal (diep genoeg) intrapt.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 11.08.2024 - 15:39
door wasbeer2006
raspaardje schreef: ↑10.08.2024 - 23:36
Oa sensor stuurhoek icm snelheid beter meenemen in het bepalen welke versnelling er ingeschakeld moet worden?
Een rotonde nemen met hogere snelheid zonder gas te geven op de rotonde, dan staat de standaard 8 bak gegarandeerd in een te hoge versnelling.
Helemaal eens, dat doet de 7 ook, al zit die hooguit in 3 omdat het er 7 zijn. Dat gaat nog.
Maar dat euvel heb ik in elke auto ervaren behalve een BMW in mindere mate, maar zeker in eco en comfort ook.
Ik snap het ook niet, hij kan wel afremmen voor een scherpe bocht dan weet ie toch ook dat daar een einde aan komt

Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 11.08.2024 - 17:35
door Almerev70
Ff kleine zijsprong vraag, jullie schrijven B4 diesel... dacht dat de B motoren altijd benzine was en D de diesels (D2/3/4/5).
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 11.08.2024 - 19:24
door Philken
Almerev70 schreef: ↑11.08.2024 - 17:35
Ff kleine zijsprong vraag, jullie schrijven B4 diesel... dacht dat de B motoren altijd benzine was en D de diesels (D2/3/4/5).
in België kon je tot vorig jaar nog een mj 2024 B4 diesel bestellen, is zoals de B4 benzine uitgerust met mild-hybrid systeem maar dan gekoppeld aan een dieselmotor, zelfde vermogen als de B4 benzine 197pk maar een veel hoger koppel(420 tov 300+30 bij benzine)
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 11.08.2024 - 19:29
door Jers3n
Nee, B motoren zijn de mild-hybride motoren, in Nederland alleen als benzine variant geleverd, in andere landen ook als diesel (o.a. B4 en B5). Voorheen waren dat inderdaad T* (benzine) en D* (diesel) motoren.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 12.08.2024 - 10:28
door J33Bee
Die hikjes zijn in Dynamic Mode op de B3 met een 8 traps ook weg/minder wanneer je tot bijna stilstand komt en weer wil accelereren. Dynamic Mode is alleen irritant qua vasthouden van de versnellingen in de wijk, je rijd dan met (veel) te hoge toeren...
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 12.08.2024 - 17:44
door Jers3n
Klopt, maar voor een woonwijk is de Dynamic-mode m.i. ook gewoon niet geschikt.
Daarbij is een van de eigenschap van de Dynamic mode dat er ‘simpelweg’ in een hogere versnelling gereden wordt. En o.a. is de gasrespons ook wat sneller, maar daarin speelt m.i. logischerwijs ook mee dat er hoger in de toeren gereden wordt.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 12.08.2024 - 17:47
door J33Bee
Jers3n schreef: ↑12.08.2024 - 17:44
Klopt, maar voor een woonwijk is de Dynamic-mode m.i. ook gewoon niet geschikt.
Daarbij is een van de eigenschap van de Dynamic mode dat er ‘simpelweg’ in een hogere versnelling gereden wordt. En o.a. is de gasrespons ook wat sneller, maar daarin speelt m.i. logischerwijs ook mee dat er hoger in de toeren gereden wordt.
Jup maar dan is de bak wel thuis. De toeren zijn kansloos dus gebruik je het niet, behalve op de snelweg.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 12.03.2025 - 17:09
door Ray S
J33Bee schreef: ↑10.08.2024 - 23:33
De MY21 B3 heeft met de 8 traps in ieder geval een hele vervelende eigenschap bij naderen rotonde en/of van bijna stilstand weer weg willen rijden dat het altijd stilvalt en daarna pas reageert. De bak is dan echt raar aan het doen. Op moment dat je voelt dat er niks gebeurd, druk je vaak de pedaal nog iets meer door omdat je dan snel wil “schakelen” door naderend verkeer bijvoorbeeld waardoor de bak nog een keer gaat nadenken… Niet te doen.
Dit heb ik dus juist heel erg met mijn MY24 S60 B4 die de dubbele koppeling versnellingsbak heeft. Veel te traag en te bokkig met wegrijden, echt niet te doen bij een rotonde.
Als ik optrek in de M stand en de 1+2 zelf schakel heb ik er minder last van.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 14.03.2025 - 19:56
door wasbeer2006
Hoe veel kilometer heb je gereden. Ik herken wel dat ie iets hakkers van 1 naar 2 gaat, maar dat doet bijna elke bak met dubbele koppeling. Mijn passat deed dat ook maar daarboven is het echt gevoelloos bij mij.
Zet de auto hold eens uit, hoe is het wegrijden dan? Meestal is dat de boosdoener.
Ik heb wel de heico pedal tuning ertussen. Standaard zit 80% in 20% uitslag pedaal, dat vond ik heel lastig rijden met de vertraging. Met de pedal tuning vind ik het echt top. 98 tanken als is mijn baas er niet blij mee lijkt ook beter te werken, plus dat het ook nog voelbaar vermogen toevoegd.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 14.03.2025 - 20:12
door diesel01
Hier veel op stroom en zo incidenteel op benzine.
Daarmee ook direct het nadeel van hybride, springt die benzine bij dan is hij vaak koud.
Ik probeer dat dan ook zoveel mogelijk te beperken en benzine te rijden op de snelweg, hij gebruikt dan maar een fractie van wat hij kan en zodoende kan het rustig warm worden.
Maar is het dan eenmaal warm en wil je iemand in de 80 even voorbij dan valt de snelheid van terug en op schakelen op tov de D5.
Dit gaat met de T6 razend snel, korte nauwelijks merkbare schakelingen waarbij het mij doet denken aan de 45 amg of R van VW.
Geen idee of er meer mensen uit een diesel komen die dezelfde ervaring hebben nu ze de LR hybride rijden.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 15.03.2025 - 07:08
door wasbeer2006
Persoonlijk ook regelmatig in een hybrid gereden, maar die schakeld ronduit traag in verglijk met de dct.
En dat zijn denk ik vier of vijf verschillende geweest. Je voelt eerst de electro een boost geven en dan gaat de automaat terugschakelen, daar doorvoeren de meeste het niet.
Als ik meteen gas geef zeg tussen de 80 en 120, dan pak ik bijna een autolente tov T6.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 15.03.2025 - 13:17
door J33Bee
Het komt er gewoon op neer dat geen enkele standaard samenstelling verfijnd werkt. Of het nu de standaard drive modes (Dynamic stand reageert lekker, maar te hoog in toeren/ECO stand gebruikt het koppel onderin beter maar coasten is niet fijn), Heico speed pedal apparaatje of een Polestar kuurtje, default is het gewoon niet lekker afgeregeld. Bij PHEV vangt de elektromotor het deels op.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 15.03.2025 - 18:40
door wasbeer2006
Dat klopt, maar andere merken vind ik vaak ook niet echt top hoor.
Mercedes vind ik ook maar zozo, als er een flinke motor in ligt gaat het en bij VAG is dit ook zo.
BMW is de enige die het echt veel beter doet en ze zijn bijna de enige net als de T modellen van volvo die een echte automaat hebben zoals dat vroeger bedoeld werd een bak met dubbele koppeling is meer een gerobotiseerde handbak.
Ik vind de mijne nu echt wel fijn, maar jammer dat je daar de pedal tuning voor nodig hebt, andere kant is dat er duizenden euro,s aan kleurtjes en opties worden uitgegeven, waarom dan niet 300 aan dit.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 15.03.2025 - 20:49
door 72grande
Ik heb voor de 2024 S60 B4 die ik nu sinds september 2024 heb twee nieuwe BMW’s gehad. Maar voor dat ik daar iets over zeg vind ik altijd (sinds ik mijn rijbewijs in 1978 haalde en tientallen auto’s in eigendom gehad heb) dat een auto een bepaald karakter heeft en dat je ook in lijn met dat karakter zo’n auto moet beoordelen en berijden. Toen ik in 1978 dat rijbewijs haalde ( in een handgeschakelde Alfasud) kon ik in de eerste periode daarna alleen rijden in de Taunus 2.3 Ghia Automaat van mijn vader. Een sterk Amerikaans beïnvloede auto met een bedeesde maar koppelrijke V6 en een drietaps automaat met koppelomvormer. Als gezegd veel auto’s daarna gehad, waaronder vier Mustangs met drie- en vierbak automaat met koppelomvormer, maar ook een Vectra GTS met CVT en geprogrammeerde trappen en een Jaguar X-Type met Aisin vijftraps automaat met koppelomvormer. Conclusie: een automaat met koppelomvormer is veruit het fijnst, maar meestal niet het meest efficiënt en dat breekt deze configuratie in het huidige tijdgewricht op.
En zo kom ik op de BMW’s: een nieuwe 420i GranCoupé in 2017 en een nieuwe Z4 2.0i in 2021 met de ZF achttraps bak met koppelomvormer. Die bak wordt alom geroemd en ook wel terecht; maar, in de “normale” rijstand werkt die bak met irritant lage toerentallen en moet je flink trappen op het gaspedaal om die bak lekker te laten terugschakelen. Als je hem in de sportstand zet wordt het anders, maar dan is het in druk verkeer vaak ook weer niet ideaal met de hogere toerentallen en het wat nerveuze gedrag. Om nog even op Ray S te reageren, ook in de sportstand schakelde die bak op een rotonde (waar je het gas toch vaak even loslaat) op en moest je weer trappen om bij het verlaten van de rotonde een lagere versnelling te krijgen.
Bij mijn introductiepost hier schreef ik:
de S60 werd in de pers nog wel eens sportsedan genoemd, maar die associatie heb ik minder. Komt denk ik ook wel een beetje door de automaat die niet zo uitnodigt tot “trappen”. En dan ga ik terug naar het karakter, toen ik voor de koop ging proefrijden met een demo B4 vond ik de S60 met name een soepele, moeiteloze en comfortabele auto die een luxe gevoel gaf. En daar was ik kennelijk aan toe na vier jaar zo’n Z4. Waarmee ik maar wil zeggen dat als ik de S60 B4 rijd ik hem snel genoeg vind, maar ik probeer zeker niet overal de snelste te zijn. Dat past niet bij zijn karakter, eigenlijk vind ik hem een beetje Amerikaans moeiteloos in zijn stijl en stoort het gedrag van de bak mij niet of nauwelijks (de start/stop vind ik vervelend, maar dat is een ander onderwerp

).
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 15.03.2025 - 21:21
door EVV
Philken schreef: ↑10.08.2024 - 23:23
ik moet zeggen dat met de b4 diesel de bak precies doet wat ik er van verwacht, komende uit een D3 waar je de keuze had tussen eco, comfort en dynamic, en de nieuwe dat niet heeft(of ik kijk er weer over...) schakelt deze veel beter(misschien door de kleine electromotor tussen v-bak en motor? heb wel nog maar 3000km op die 2 weken dat ik ze heb, dus mijn mening kan nog ietje wijzigen
Is die 48v motor niet gewoon op de plaats van de dynamo gezet? De v-snaar loopt er een beetje apart om heen voor alleen een dynamo.
Verschillen automaat / bak per aandrijflijn
Geplaatst: 15.03.2025 - 21:51
door wasbeer2006
@72 grande,
Maar een 420 of Z4 2.0 zijn niet sneller dan een B4. Naar 100 wel iets, maar daarboven is het andersom. Tot de begrenzer dan -:)
Nu heb ik dat getest met het huidige model met 184pk. Ik weet niet of je Z4 de 184pk was of meer.
Ik ben uit 78, maar ik ervaarde de BMW bak in normaal niet als lage toeren, maar misschien kom dat door het verschil in ons bouwjaar, vroeger ik heb wat oude Toyota,s gehad die gingen pas boven de 3000 toeren wat doen.
Het is vooral de BMW software die zo goed is. In een Gulia is die bak echt minder fijn.
Wat jij beschrijft herken ik echt niet zo extreem bij de B4, ik zou toch een keer naar de garage gaan.
De mijne is uit 2022 en bij 44k hebben ze de bak geflushed, dat moet bij 50 of 60, maar gezien de interval na 2 jaar gedaan.
Met wegrijden kan ie wat schokken maar dat is wel als ik de autohold uitzet, die staat vrij hard/software zet de hold net iets te laat/hard af.
Jouw B4 heeft volgens mij niet meer de rijmodi. Ik heb nog eco, comfort en dynamic en een stand die je kan personaliseren.
Met die pedal tuning reageert ie boven de 30 vrijwel net zo goed als een BMW