Pagina 2 van 2

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 20:33
door BraboFrits
mees schreef: 14.08.2024 - 17:54 Dan rij je te hard Frits :happy: :( :) :whistle: :bandit:
Wees gerust Mees, ik rij met de caravan uiterst beheerst hoor. Nou rij ik niet zo vaak met de caravan in sterk geaccidenteerd terrein (laat staan bergen) maar ik heb gemerkt dat bij een redelijk stevige afdaling de combi (te) weinig op de motor afremt, ik moet dan toch regelmatig even bijremmen (of ik grijp toch te snel in om de toeren niet te hoog op te laten lopen).
Gouwe schreef: 14.08.2024 - 17:55 @Frits: Ik denk dat ik begrijp wat je zegt, maar met de flipper gaat hij toch weer in D, dus dan moet je alsnog weer terugschakelen. Kortom voor jou misschien niet ideaal, maar beter dan dit gaat het niet worden denk ik.
Oke, in dat geval hebben m.i. de flippers inderdaad geen toegevoegde waarde. Wel onhandig dat de automaat zelf weer opschakelt en in D gaat staan i.p.v. in B te blijven...

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 20:45
door Bart
Gouwe schreef: 14.08.2024 - 17:49
mees schreef: 14.08.2024 - 17:00
Gouwe schreef: 14.08.2024 - 16:25 Nadeel van de flippers is dan weer wel dat als de automaat vind dat er best weer opgeschakeld kan worden, hij dat dan ook weer doet en je dus weer in D rijdt.
Dat vind ik wel 'raar' zeg.......
"Maar Mees "Nee dat vinden we niet raar maar gewoon heel bijzonder"
@Bart: geen idee, heb het vast wel geprobeerd, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Zal anders morgen even testen. Dan ga ik nog een lang weekend samen met mijn vrouw op stap (en de caravan gaat mee als onderkomen voor de nacht).
Ik kan me herinneren van mijn Passat met flippers dat die in de D in inderdaad na verloop van tijd weer opschakelde (en zich als een normale automaat gedroeg), maar in de S met flippers wel in de versnelling bleef staan die je had geselecteerd.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 20:47
door BraboFrits
In mijn V70 D5 kon ik ook de pook op S zetten en dan mandmatig schakelen. De bak bleef dan gewoon op S staan. Zo zou ik het ook graag in de XC90 hebben maar ja...

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 21:37
door raspaardje
Er moet toch wel een stand zijn waarin de handmatig gekozen versnelling met de flippers blijft staan?
In mijn auto is dat stand M van de pook.
Ga ik flipperen in D dan neemt de bak het weer over wanneer de hellingshoek weer klein genoeg is.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 22:32
door Derk van d
Goedenavond,
Geweldig dit forum,
Heb het ‘rijdend’ getest en het werkt inderdaad!
Had dit eerder moeten weten😉 mijn remmen piepten enorm toen ik de berg afkwam…
Zouden ze dan al niet wat versleten zijn?
Wel beetje verbaasd dat je alleen kan terugschakelen en niet kan opschakelen, maar is met naar beneden rijden niet zo erg en zo weer in de Dstand te klikken.
Is het niet slecht voor de motor als die zo hoog in de toeren loopt op de bergstand?
Mvgr Derk (geen expert op autogebied)

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 15.08.2024 - 07:45
door Gouwe
Jou motor kan prima continu 3500 toeren aan...... Beter iets te veel toeren dan te weinig normaal gesproken, want meer toeren is een betere doorstroming en dus koeling van olie en koelwater. Ook voor de automaat is koeling heel belangrijk, je zult niet de eerste zijn waarvan de automaatolie helemaal verbrand met alle gevolgen van dien.
Ik zelf ben wel van mening dat specifiek het T8 blok zoals jij en ik die hebben, met 300+PK en 600+ NM aan koppel (nog zonder de ERAD ondersteuning) met een compressor (voor lagere toeren) en turbo (bij de hogere toerentallen) minder hoog in de toeren hoeven om voldoende kracht te kunnen leveren. Ding rijdt wat dat betreft gewoon als een diesel. Beste test zoals ik die ooit leerde was dat als je in een versnelling gas geeft en hij versnelt niet/nauwelijks, dan zit je in een te hoge versnelling. Misschien een achterhaalde vuistregel? Maar ik denk wel dat er nog steeds enige relevantie in zit: immers het maakt m.i. wel uit met wat voor combinatie je rijdt en wat het treingewicht is. Ik reed jaren met een vouwwagen en t.o.v. de caravan nu scheelt dat zeker 1000 kg aan de haak en komt mijn combi zo maar aan een totaalgewicht van tegen de 5000 kg. Ook of de weg helt (en hoeveel) zijn m.i. relevant, net als de buitentemperaturen.
Zo rijd ik dus op een vlakke weg meestal tussen de 2000 en 2500 toeren en bijvoorbeeld bij Luik of Pforzheim rond de 3500. Bij hogere buitentemperaturen en bergachtig terrein gooi ik hem wel in de AWD (meestal i.c.m. de Hold functie). Zo blijft de motor tenminste wel continu draaien en zorgt dat dus voor extra koeling. In Pure (i.c.m. Hold wat ik normaal doe) gaat de motor anders regelmatig uit en ik heb liever dat het blok zijn warmte goed kwijt kan.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 16.08.2024 - 15:23
door remkot5
Derk van d schreef: 12.08.2024 - 21:16 Hallo allemaal,
Ik heb twee weken geleden een xc90 inscription twin engine gekocht 12-2016
Ben op vakantie in oostenrijk en kwam erachter dat de motorrem niet echt effectief is.
Was op de grossglockner vandaag,
Met mijn vorige auto kon ik tiptronic toepassen en zelf schakelen met de automaat
Met deze volvo heb ik hem tijdens de daling in stand B gezet maar moest telkens bijremmen om de auto in bedwang te houden,
Gevolg was dat de remmen behoorlijk begonnen te piepen….
Is er iemand die weet of ik iets vergeet of verkeerd doet?
Hoor graag!
Mvgr Derk
En hou er rekening mee dat als de hybride accu is volgeladen en je gebruik wilt maken van de B stand om accu bij te laden bijvoorbeeld met berg af rijden van je vakantiebestemming in de Alpen of de Ardennen ofzo, dit terugwinnen van enegrie ´het motorrem effect´ niet werkt, totdat je hybride accu al wat verbruikt heeft.