Pagina 2 van 5

Geplaatst: 11.12.2006 - 08:39
door joost
DeNNiS_,
Schone ramen ontwasemen sneller. Roken in de auto zorgt voor een frijze aanslag op de ramen.

Joost.

Geplaatst: 11.12.2006 - 13:04
door Najreg
Ze hebben niets aan het probleem gedaan (op mijn verzoek). Alles wat ze gedaan hebben is de zaken die horen bij de 195.000 km beurt. Daar zitten volgens mij ook filters in. Afgelopen weekend heb ik wel geconstateerd dat de voorruit wel gelijkmatig ontwasemd wordt. Verder ben ik het er wel mee eens dat wanneer dit een contructiefout is (loslaten van las/lijm verbinding) dit onder garantie zou moeten worden verholpen. Je mag er toch vanuit gaan dat dit een autoleven lang mee moet gaan.
Het lijkt er echter op dat dit gewoon is bij de V40, gezien de reacties van diverse personen. Ik zal ook de ramen eens goed schoonmaken, ik rook wel niet maar er komt toch een bepaalde aanslag op de ramen te zitten naar verloop van tijd.

Gerjan

Geplaatst: 11.12.2006 - 13:36
door martin2
Dank je Gerjan. Die van mij is een s40 dus het niet een "v40 probleem".
Er zijn zo langzamerhand toch behoorlijk wat mensen met hetzelfde probleem. Typisch een gevalletje van te veel toeval is geen toeval lijkt mij. Het lijkt me ook wel duidelijk dat volvocar, zoals ik al vermoedde, mij met een kluitje het riet wil insturen en doen alsof hun neus bloed.
Zijn er mensen die dit probleem voor garantie hebben aangeboden?

MvG Martin

Geplaatst: 11.12.2006 - 15:09
door DeNNiS_
Mijne is September 2000...
ik ga deze week me ramen is zowel vanbinnen als van buiten ontvetten
kijken of dit al een voordeel heeft....
zodra ik meer weet laat ik het horen

Geplaatst: 11.12.2006 - 16:03
door martin2
Het schoonmaken zal ervoor zogen dat je raam minder snel beslaat maar het ontwasemen wordt er niet beter op. Daar heb je lucht uit de gaten voor nodig maar dat ontvbreekt eraan bij ons.
Schijnbaar kloppen de geruchten dat modeljaar 200o-2001 de problemen heeft.

MvG Martin

Geplaatst: 11.12.2006 - 16:07
door Najreg
S40 en V40 zijn volgens mij wat dit betreft niet anders, alleen de achterkant is anders toch? Waar ik aan denk is dat het systeem niet goed is ontworpen en gewoon te weinig lucht op het raam blaast. Maar misschien zijn er mensen die een V/S40 hebben waar wel een orkaan op het raam blaast.

Gerjan

Geplaatst: 11.12.2006 - 16:12
door martin2
Je hebt gelijk dat het niet goed is ontworpen. Er is nl een lijm verbinding die loslaat waardoor er een lekkage ontstaat. Ik heb dit op een ander forum gelezen. Het schijnt een probleem te zijn van de eerste phase II (modeljaar 2000-2001).

MvG Martin

Geplaatst: 12.12.2006 - 17:29
door Edwin
Ik denk dat ik me maar bij de "ontwasemingclub" aansluit :twisted: Vanmorgen was de voorruit heel beslagen en nat van binnen. Na deze met een spons afgenomen te hebben bleef ie iets vochtig maar er was al wel mee te rijden. Nu viel het mij op dat er zo weinig lucht uitkwam, het voelde aan als een zwak briesje, aan de zijkanten iets harden dan in het midden.
In mijn 850 kwam er naar mijn idee een veel hardere wind uit. Ook in die auto had ik ECC en ging ie in de ontwasem stand automatisch op z'n hardst blazen.
Dus ik denk ik tik de term ontwaseming eens in op het forum bij de zoekfunctie en wat blijkt enfin je kent de rest.

Toch ook even de dealer gebeld en daar zeiden ze me dat ik maar even langs moest komen en dan zouden ze eerst eens kijken naar het interieurfilter omdat dat ook de oorzaak kan zijn. Nou op korte termijn maar eens doen dan..... -=wordt vervolgd=-..

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 12.12.2006 - 17:45
door martin2
Hoi Edwin, welkom bij de club. Je hebt zeker modeljaar 2000-2001.

MvG Martin

Geplaatst: 12.12.2006 - 18:22
door Edwin
martin2 schreef:Hoi Edwin, welkom bij de club. Je hebt zeker modeljaar 2000-2001.

MvG Martin
Yep maart 2000, dus nog wel een fase 1 maar naar ik begrepen heb zat in de laatst geproduceerde fase 1's al veel fase 2 spullen. In het kader van praktijktesten zullen we maar zeggen.... :roll:

tip van Flip: op deze link staan ook wat vragen en aan de namen te zien sta jij daar ook al... :D .
Wellicht sowieso nuttige site voor eenieder die hem nog niet kent!

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 12.12.2006 - 18:29
door martin2
Yep dat ben ik oa.
de laatst geproduceerde fase 1's al veel fase 2 spullen
Dan heb je zeker ook een dashboard van de phase II er alvast in gekregen.

MvG Martin

Geplaatst: 12.12.2006 - 19:39
door Edwin
martin2 schreef:Yep dat ben ik oa.
de laatst geproduceerde fase 1's al veel fase 2 spullen
Dan heb je zeker ook een dashboard van de phase II er alvast in gekregen.

MvG Martin
Nope. Dat dan weer niet....

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 15.12.2006 - 14:19
door Remon
M`n pa en m`n broer hebben ook het probleem met de ontwaseming van de voorruit. Is hier toevalig iemand geweest die het dashboard gedemonteerd heeft? Is alleen de klokkenwinkel demonteren al voldoende of moet je echt het heel dashboard demonteren?

Geplaatst: 16.12.2006 - 10:43
door martin2
Remon het schijnt dat de hele dashboard eruit moet.
Ik ben van mening dat een onderdeel als een dashboard de gehele levensduur mee moet kunnen. Dus als het kapot gaat zou dit ten allen tijde garantie moeten zijn volgens de gerechtsgeleerden. Misschien moeten we wat namen verzamelen van mensen die dit probleem als garantie willen aanmelden.

MvG Martin

Geplaatst: 16.12.2006 - 10:58
door Remon
Van mijn kant heb je dus al 2 personen. De auto van m`n vader gaat woensdag naar de garage. Daar ga ik wel ff kijken hoe ze het gaan fixen in de hoop het bij mijn broer t.z.t zelf te kunnnen doen. Ook ga ik nog een belletje aan volvo Nederland wagen.

Geplaatst: 16.12.2006 - 11:13
door Edwin
Tja, als er een coulance regeling komt vanuit volvo nederland lijkt het mij verstandig om een ieder hier van het forum te verzamelen met dit probleem en om dan gezamelijk een afspraak te maken toch, danwel middels dit "vochtige-collectief" een re-call bij VCN te bewerkstelligen??
Samen sta je sterker :BIG: :naka:

Ik bedoel, als dit een bekend probleem is bij VCN hebben we daar toch recht op. Ontwaseming is toch wel iets belangrijks vind ik.

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 16.12.2006 - 20:46
door martin2
Remon gaat de auto van je broer voor garantie? Laat ook even weten wat volvo als reactie heeft, ben benieud of het hetzelfde reactie als ik heb gehad!!

Ben het helemaal met je eens Edwin. Dat is als ik het goed tel al vier. Nog meer die meedoen?

MvG Martin

Geplaatst: 17.12.2006 - 16:17
door JosB
Nou nog even een reactie op dit defrostkanaal onderwerp, eerder werd er al een reactie van mij aangehaald door Canard.

Als eerste moet je er natuurlijk wel zeker van zijn dat je interieurfilter/pollenfilter niet hartstikke verstopt zit!!
Je zult de eerste niet zijn die bij z'n dealer aankomt met dit soort klachten over slechte ventilatie waarbij de monteur hem later een filter laat zien waar je soep van kunt trekken zo smerig :twisted:

Mocht er nu echt een probleem zijn met je defrostkanaal dan kun je een aantal zaken testen, als eerste de stand ventilatie met alleen de beide middelste ventilatie openingen open, als je haren nu achter je oren waaien weet je in elk geval dat je systeem netjes werkt en dat je pollenfilter niet verstopt zit.
Als je nu de stand defrost kiest en je sluit alle ventilatie blaasmonden dan zou er een heel behoorlijke bult lucht uit je defrost openingen moeten komen, en aan allebei de kanten ongeveer evenveel.

Als dat niet het geval is en er komt maar heel weinig lucht uit de defrost openingen en/of aan een kant veel minder dan aan de andere kant en je hebt een S/V40 van (rond)2001 dan heb je waarschijnlijk met een losgelaten defrostkanaal te maken en hiervoor is een actie geweest.
Het was (volgens mij) geen recall / terugroepactie omdat er maar een beperkt aantal mensen last van had.

Ik heb een simpel schetsje bijgevoegd om te verduidelijken (hoop ik) wat er precies fout zit.

Aan de binnenzijde van het dasboard zit het defrostkanaal met een zgn. frictielas tegen de dashboardhuid gelijmd, bij sommige dashboarden is dat waarschijnlijk niet helemaal goed gedaan, hierdoor kan het defrostkanaal loskomen van de dashboardhuid en ontstaat er een luchtlekkage.
Deze lekkage is alleen maar merkbaar in de defrost stand en komt eigenlijk pas in dit vochtige jaargetijde naar boven.

Een mogelijkheid om het probleem te verhelpen is om het dashboard te demonteren, ondersteboven te leggen en met b.v. ruitenkit de losse naad te lijmen.
Je kunt ook proberen om hele kleine korte parkertjes te gebruiken, kijk wel uit want het dashboard is niet al te dik zodat de kans bestaat dat de puntjes er doorheen komen!!

De dealers zullen waarschijnlijk niets meer uit coulance doen omdat er een aantal jaren geleden een actie was.

Edit:
O ja, ik weet waarover ik praat ::lol: :-$ kijk maar in m'n profiel.

Geplaatst: 17.12.2006 - 16:58
door Remon
Dat lijkt me nog niet zo`n heel gemakkelijk klusje. Je moet dus ook alle kabels e.d loshalen.

Geplaatst: 17.12.2006 - 21:42
door JosB
Remon schreef:Dat lijkt me nog niet zo`n heel gemakkelijk klusje. Je moet dus ook alle kabels e.d loshalen.
Yep, ik schat ruim een halve dag werk als je weet waaraan je begint en anders trek er gerust een weekend voor uit :-x