De (duitse) V70 van Hugo

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Jiska schreef: 27.08.2024 - 21:49 Wat een leuk verhaal zeg! Ik had het draadje over de automaat bak wel gezien en beantwoord, maar dit leuke topic is me volledig ontkomen.
Hij staat er zo te zien puntgaaf bij en dat schuifkantel dak wil ik ook nog wel een keertje in een v70 hebben! Maakt dat veel lawaai tijdens het rijden?
Leuk ook trouwens dat jouw vriendin ook een volvofan is.

Vind je de glazen koplampen mooier? Ik vind mijn kunststof lampen eigenlijk prachtig staan. Die worden idd dof, maar ik heb de lenzen laten vervangen.
Ik parkeer mijn auto altijd met de neus voor het huis, dus hij word nooit blootgesteld aan zonlicht :)

Ik vind de glazen ook mooi hoor! Alleen ik heb niet perse een voorkeur ;)

Ben trouwens benieuwd hoe het verhaal over de bak afloopt! Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe lang garantie heb je nog?
Bedankt! :)
Persoonlijk hoor ik het verschil niet tussen wel en niet een schuifdak, maar ik heb hiervoor ook nog niet echt in een V70N gereden voor een langere periode. Het helpt ook niet dat de grote deurrubbers bij de voorportieren iets afgebrokkeld zijn. Desalniettemin is de auto heel stil op de snelweg. Stiller dan mijn V40 en ook stiller dan de classic die ik had, beide hadden een massief dak. Wel hoor ik de motor veel brommen, maar dat ligt meer aan de steunen denk ik zo. Dat volvofan gedeelte van mijn vriendin moest er hardhandig in geslagen worden, daar zijn veel badslippers voor nodig geweest. Hopelijk neemt men dat niet te serieus, er was niks meer voor nodig dan er een aantal keer aan klussen ;)

Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik vind de 'plastic' koplampen ook super strak. Het maakt de look wat moderner en dat heeft echt wat. De glazen vind ik niet per se dé look hebben, het hangt er m.i. van af welke richting je op wil qua looks. Als ik een V70 zocht om wat moderner te ogen, maar geen P3 zou willen dan zou het net zoiets als jouw V'tje worden. Ik zocht nu gewoon iets met een klassiekere look en een 'verstandige' keuze mbt onderhoud. Wat je beschrijft, daar was ik dus inderdaad bang voor en die kosten zijn niet mals :(. Wel een luxe om je auto uit de zon te parkeren. Dat zal je blanke lak ook zeeeeeker ten goede komen!

Het is ongeveer eind maart gebeurd, uit mijn hoofd de 21e. Er zit nog 7 maanden garantie op. Ik heb vast een update...... die ga ik in een ander bericht schrijven
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Gisteren hebben we de 'premium' panda van mijn vriendin naar de apk gebracht. Eerst nog even met een mooi setje action lampjes in zo'n groen doosje een van de stadslichtjes vervangen aan de voorzijde. Dat glas was aardig zwart. Met bevende handjes de auto daar neergezet en eerst maar eens naar auto rima gegaan. We waren op zoek naar het onderste trimstukje van de middenconsole, een houten trim stukje op het handschoenenvak (wel op de deurlijsten standaard, maar niet daar), zo'n bak onder de bodem maar boven de accu, een ander stuurwiel en als die even te vinden was een blokjesgrille. We kwamen na 1.5 uur tussen de pijnlijke wrakken doorlopen thuis met een bak, een houten trimstukje en een onderste trimstukje. Super nette staat, 20 euro af moeten rekenen, dat viel ons ook heeeeeeel erg mee. Toen we thuis kwamen kreeg ik een sms-je. De panda stond klaar en het totaalbedrag was maar liefst 10 euro hoger dan de apk kosten. Goedgekeurd, maar de lampen moesten worden afgesteld. Al juichend gingen we verder met onze dag :)

Na hun lunchpauze heb ik ook nog een poging gewaagd om de boer te bellen. Geen tijd voor lange verhalen gaf hij zelf aan, want ze liepen he-le-maal over na die vakantiesluiting. Ik heb gevraagd of de koppelomvormer standaard mee gereviseerd wordt en dat antwoord was ja. Kort het geluid even toegelicht en ik mag er volgende week donderdag heen voor een testrit. Aan de hand van die rit bepalen ze of er een defect is. Het antwoord op die vraag zullen we allemaal al wel kunnen ruiken, maar het ging allemaal vrij makkelijk zonder jamaartjes. Super fijn! Zo heb ik wel meteen twijfels of dit al eerder is gecheckt zoals de verkopende partij aangaf. Zo niet, dan krijgt het richting hem nog een staartje.

Na de kruistocht door rima was het tijd om de gevonden onderdelen er ook daadwerkelijk in/op/onder/tussen te leggen. Dat onderste trimkapje was een gedrocht om los te halen. Toen ik hier een doekje doorheen wilde halen door de viezigheid brak er een van de clipjes af. Er was niet eens weerstand, dus die zal al op springen hebben gestaan. De rechterkant wil nu niet meer perfect aansluiten. 1-0 voor de V70
Het dashboardkastje heeft nu een mooie houten trim. 2 minuutjes werk. 1-1!!
De bak boven de accu/onder de kofferbakvloer is helemaal schoongemaakt en is er met wat verplaats zo in gegaan. 1-2 voor ons!!
Toen gingen we door naar de rest van de auto. Toch even de technische staat controleren met alle wielen er af. Krik gepakt, poging gedaan om die onder het krikpunt te doen, bleek het buitenste lipje van de krik gebogen. Die past dus niet meer (hoe iemand dat is gelukt?????). 2-2
Elke wielbout was vast geroest en de draadeindes hebben we met een staalborstel zo goed als mogelijk van roest ontdaan. Daarna in de getapte stukken van de wiellagers wat WD-40 gedaan. Toen we bij rechts achter kwamen bleven er 2 vast zitten. Ik heb een DTW300 van makita, die kan uit mijn hoofd iets van 350nm slagkracht zetten om iets los te draaien. Wat WD-40 tussen de bout en de velg en daar ging de eerste!! Nu de tweede nog.... tja, die tweede is er niet uit gekomen. Wie die vast heeft gezet verdient een medaille. 3-2 voor de V70

En als laatste wilde ik nog even kijken wat de staat van de achterveren en de schokbrekers waren. Goed nieuws en slecht nieuws. Deze V70 heeft nivomats. Met de plannen van het inbouwen van LPG komt dat fantastisch goed uit! Maar ja, er zit ook slecht nieuws aan. Herinneren jullie je nog dat ik eerder aangaf dat de achterkant stuiterde? De linker nivomat had een gigantisch gat in de stofhoes. De prijzen van nivomats zullen jullie vast niet onbekend zijn, dat wordt nog even een overweging. De rechterzijde lijkt nog in orde, de veren lijken nog vrij nieuw. Als je de auto schudt/induwt aan de linkerkant stuitert de boel wat meer dan wanneer je het aan de andere kant doet waar de nivomat er nog aardig uit ziet. De voorste schokbrekers zitten vol roest. Zowel de demper als de veer. Dat wordt nog een nieuw setje.

Dan nog even afsluiten met een positieve noot! Van een lpg inbouwer (lpginbouwspecialist) een offerte gekregen. Prins VSI 2.0 voor 2500 euro. Vulklep op de standaard plek (achterbumper?) en 77L tank. Voor 100 euro meer zit de vulaansluiting achter de tankklep en wordt het schakelaartje ingefreesd. Voor 400 euro meer zit er een valvecare systeem in, dus precies tegen mijn geschatte/hopelijke kostenplaatje aan. Welke het wordt moet ik nog uitzoeken en natuurlijk eerst de V40 verkopen. De komende tijd komt er dus waarschijnlijk eventjes geen update. In ieder geval niet tot de V40 de deur uit is, en dat staat nog niet vast. Tot de volgende!
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Volvogo schreef: 28.08.2024 - 08:52
Jiska schreef: 27.08.2024 - 21:49 Wat een leuk verhaal zeg! Ik had het draadje over de automaat bak wel gezien en beantwoord, maar dit leuke topic is me volledig ontkomen.
Hij staat er zo te zien puntgaaf bij en dat schuifkantel dak wil ik ook nog wel een keertje in een v70 hebben! Maakt dat veel lawaai tijdens het rijden?
Leuk ook trouwens dat jouw vriendin ook een volvofan is.

Vind je de glazen koplampen mooier? Ik vind mijn kunststof lampen eigenlijk prachtig staan. Die worden idd dof, maar ik heb de lenzen laten vervangen.
Ik parkeer mijn auto altijd met de neus voor het huis, dus hij word nooit blootgesteld aan zonlicht :)

Ik vind de glazen ook mooi hoor! Alleen ik heb niet perse een voorkeur ;)

Ben trouwens benieuwd hoe het verhaal over de bak afloopt! Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe lang garantie heb je nog?
Bedankt! :)
Persoonlijk hoor ik het verschil niet tussen wel en niet een schuifdak, maar ik heb hiervoor ook nog niet echt in een V70N gereden voor een langere periode. Het helpt ook niet dat de grote deurrubbers bij de voorportieren iets afgebrokkeld zijn. Desalniettemin is de auto heel stil op de snelweg. Stiller dan mijn V40 en ook stiller dan de classic die ik had, beide hadden een massief dak. Wel hoor ik de motor veel brommen, maar dat ligt meer aan de steunen denk ik zo. Dat volvofan gedeelte van mijn vriendin moest er hardhandig in geslagen worden, daar zijn veel badslippers voor nodig geweest. Hopelijk neemt men dat niet te serieus, er was niks meer voor nodig dan er een aantal keer aan klussen ;)

Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik vind de 'plastic' koplampen ook super strak. Het maakt de look wat moderner en dat heeft echt wat. De glazen vind ik niet per se dé look hebben, het hangt er m.i. van af welke richting je op wil qua looks. Als ik een V70 zocht om wat moderner te ogen, maar geen P3 zou willen dan zou het net zoiets als jouw V'tje worden. Ik zocht nu gewoon iets met een klassiekere look en een 'verstandige' keuze mbt onderhoud. Wat je beschrijft, daar was ik dus inderdaad bang voor en die kosten zijn niet mals :(. Wel een luxe om je auto uit de zon te parkeren. Dat zal je blanke lak ook zeeeeeker ten goede komen!

Het is ongeveer eind maart gebeurd, uit mijn hoofd de 21e. Er zit nog 7 maanden garantie op. Ik heb vast een update...... die ga ik in een ander bericht schrijven
Ok! Het is goed om te weten dat er in ieder geval maar een klein verschil zit tussen met en zonder schuif kanteldak.
Ik had deze in een s70 1999 tdi alweer 7 jaar geleden en dat maakte echt een takke herrie. Vandaar of ik benieuwd was of dat bij de v70 II weg was :)

Over de lampen snap ik wat je bedoelt hoor! Heb meerdere van de pre facelifts gehad en die zijn ook mooi! En gunstigere lampen dan die kun je eigenlijk niet hebben. Ze vervagen niet en als ze kapot zijn heb je voor onder de 60 euro een setje in goede originele staat.

Als mijn peperdure ''xenons..'' stuk gaan kost dat per lamp al gauw 60 euro (bij de garage ruim 100 euro) en mochten ze beide vervangen moeten worden kan je pas echt je portemonnee gaan trekken. Ruim 800 euro voor tweedehans lampen :( en nieuw dat ongeveer per stuk. Dus ben maar lekker blij met jouw normale lampen ;)

Hmm 7 maanden garantie. Niet verkeerd. Ga nu beginnen aan het lezen van de update!
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Bij deze weer de volgende update :) Het is een ruime week geweest sinds de vorige, maar dat betekent niet dat ik en de Duitse, zilveren dame stil hebben gezeten!

Afgelopen maandag ben ik toch maar naar Rima gegaan. We moesten nog een bezoekje aan mijn ouders brengen. Beter gezegd, aan de hond van mijn ouders! Ze hadden een spoedgevalletje en zaten 7 uur achter elkaar in de auto (minimaal) en het lieve beestje zou zo lang zonder gezelschap zitten.... not on my watch :police:
Eerst even een grote ronde met m' gedaan. Het was warm en het heertje voelt zich daar dan altijd veel te goed voor. Hij doet zo snel als mogelijk zijn behoefte en gaat er na dan maar twijfelachtig mee. Steeds overal snuffelen, omkijken, moeilijk doen, want ja, meneer heeft gedaan wat hij moest en hitte is niet voor hem weggelegd. Na dit uitstapje ging diezelfde (hypocriete) meneer in de achtertuin op de tegels in het zonnetje liggen. Mooi moment om een foto te maken (en te delen, zie bijlage!)

Nouja... genoeg afgedwaald, Rima!
Ik kwam er voor een setje nivomats en was niet helemaal tevreden met de staat van de eerste nivomats die gebracht werden. De stofhoezen waren beide gescheurd en dat leek me niks. Hij zocht nog even door en kwam later met lege handen terug en de melding dat ze allemaal gescheurd zijn en hij er echt niks aan kan doen. Toen had ik e.e.a. besproken over garantie en hoe het meestal gaat en waren we samen het magazijn in gedoken. Die mensen hebben honderden nivomats op voorraad, allemaal op de grote plank.... niet normaal! Toen we ze de auto in gingen leggen vroeg ik nog naar een krik, degene die er bij zit was namelijk verbogen en was niet meer rond, maar dicht geknepen. Toen keek die even mee en vroeg hij ook of ik niet nog een ruitenwisserarm zocht omdat de wisser met een trekbandje vast zat.... én een plaat in de kofferbak omdat er een wat van de bekleding mistte...... én deurrubbers...... én (op mijn verzoek) een scharniertje van de tankklep.... U raadt het al, ik kwam niet thuis met alleen maar nivomats :]

De dag er na heb ik op werk in de pauze e.e.a. geprobeerd te installeren. De deurrubbers waren echt a piece of cake. De plank ook, maar het voelde gek om zo'n harde ruk aan die plaat te geven. Het scharniertje had ik al gedaan bij thuiskomst de avond ervoor, samen met de wisserarm en blad. De eerder bestelde tankdopring bij estateservices heb ik ook geprobeerd te installeren, maar pastte niet. Ik had netjes vooraf de tankdop bekeken en op basis daarvan besteld. In elke beschrijving staat voor tankdop met kleur X benzine of kleur X diesel. Nouja, niet helemaal dus. Toen meteen een mail gestuurd en te horen gekregen dat ik deze terug mocht sturen met het retourformulier. Ook gaf hij aan om deze specifieke reden ook afmetingen er bij te zetten. Die opmerking vond ik discutabel. Als er verschil in zit per kleur of type tankdop, moet je dat er ook in de beschrijving bij zetten naar mijn mening. Afijn, die gaat dus nog terug.

Dan de klapper van het hele verhaal, vandaag ben ik naar De Boer transmissies geweest voor de zoem in de bak!
In tegenstelling tot de woorden van de verkopende partij vond De Boer dit wél een geluid wat nader onderzocht moest worden. Ze zitten helaas erg vol en ik kan pas 21-10 terecht, dit wel met de kanttekening dat ze te ruim plannen om geen lange gezichten te creëren en dat het eerder 2-3 weken vervroegd wordt. De uitbouw(kosten) wordt ook door De Boer gedaan. Is het geluid niet te wijten aan iets wat met de revisie veroorzaakt is, zitten er wel kosten aan. Dat vond ik vanzelfsprekend en ga ik nog even met de garage bespreken die de bak weer onder de auto heeft gebouwd.

Nog op mijn to-do list staat het vervangen van de stofhoezen van de nivomats. Rima zei dat dit niet kon, maar op internet zie ik ze wel voorbij komen. Is iemand hier bekend mee? Hij suggereerde zelf om de gaten dicht te kitten. Indien dit de énige oplossing is, welke kit is hier het handigst voor? Ik heb nog vloeibare pakking van Febi, dat is een soort van siliconen/rubber in vloeibare vorm :happy:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Kennen jullie allemaal dat gevoel dat je je ergens helemaal in vast bijt, vastberaden alles regelt, en dan wanneer de tijd daar is je toch begint te twijfelen en het anders wil doen? Nee? Ja? Ik in ieder geval wel..... De schokbrekers :whistle:
Bij mijn vorige post vertelde ik over de nivomats die ik bij Rima heb gehaald. De stofhoes heb ik ondertussen dicht gekit, schoongemaakt, siliconen spray gebruikt voor onderhoud van het rubber, alles dus helemaal fris gemaakt (voor zover je een blob vloeibare siliconen pakking fris kan noemen. Die houden we maar even in het midden...). Toen ik de nivomats wilde vervangen ging ik toch even nadenken. "Wilde ik er geen 18 inch velgen onder? Is het dan niet wat mooier als de auto wat minder ruimte heeft tussen het wiel en de wielkast?". Soms handig die stemmetjes in je hoofd (ik ben niet gek, dat beloof ik), maar soms mochten ze wel wat eerder ingrijpen. De stemmetjes hebben namelijk gelijk. Er moeten bij voorkeur 18 inch sloffen onder komen met bij voorkeur wat minder ruimte tussen het wiel en de kast. En tja, ik moet toch de voorste schokdempers mee vervangen door roestvorming op de veren. Wat wordt het dan...... B6? B12? Schroefset? Maar comfort, maar LPG tank........ nog even nadenken dus O)

Tijdens het nadenken kwam er ook een ander stemmetje. Ditmaal niet van mezelf, maar van de V70. Help! Mijn stuurpomp loopt droog! Het kwam vooral na wat langere stukken sturen, bleef even aanwezig en ging na een tijdje rechtuit rijden weer weg. Peil gecontroleerd, die stond exact op het onderste puntje van het stokje. Ik had wel iets van een daling verwacht omdat het reservoir iets zweet rond de naad, maar hier had ik niet op gegokt. Gelukkig praat deze V70 over haar problemen......... dus!
Op naar motointegrator, reservoir halen van vaico (57 euro, bij andere sites soms wel 2/3 maal zo veel), 2 flessen febi groene stuurhuisvloeistof gehaald, de bankrekening laten huilen, een bovenste motorsteun, interieurfilter, luchtfilter en oliefilter toegevoegd, de bankrekening nog meer laten huilen en besteld! De bovenste motorsteun was voor zover ik kon vinden ook gemaakt door febi. Bij motointegrator 27 euro, nagenoeg de helft van de nederlandse prijzen. Mooi geshopt dus :)

Vorige week heb ik ook nog het aanlopende motortje 'hersteld'. Klimaatregelblok uit de middenconsole gesloopt, sensor er uit, stofzuiger met fijne haartjes er op, sensor er in, klimaatregelblok in de middenconsole slopen, geluid weg, blije ik (en vriendin).

Last but not least hebben we vorige week ook nog een mooie auto voor mijn zusje opgehaald. Ze mag voor werk enkele reis aardig wat kilometers maken en zocht iets wat er enigszins sportief uit zag, comfortabel was én het moest van mijn moeder absoluut veilig zijn. Dat is een S60 geworden uit 2007 met wit leer, die mooie, groene kleur, de 2.4 met 140 paardjes en een niet-GT AW automaat. Wat kleine puntjes om glad te strijken, maar verder een fantastisch mooie auto. Nog een kandidaat om aan te sleutelen voor mij, een fijne reis auto voor mijn zusje. Dat was hem voor nu weer, tot de volgende!
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Een korte update, maar wel een vol frustratie.
Gister gepoogd de nivomats te vervangen. Hoe langer ik er mee reed, hoe lager de auto kwam te staan en hoe verder de banden de wielkasten in verdwenen. De procedure is vrij simpel....
-Krik de auto op
-Haal de wielbouten en het wiel los
-Gebruik de KRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR machine voor de onderste bout
-Gebruik dezelfde machine voor de bovenste moer
-Nivomat er uit
-Nivomat er in
-Gebruik de KRRRRRRRRRRRRRRRRR machine voor het eerste stuk van de onderste en bovenste bouten
-Zet de onderste bout op 80 NM en........ KRAK
Hmmm.... kopje afgebroken? Nee? Vreemd, misschien los geschoten. Is die ****** bout ergens in het midden uit elkaar geknald. Sta je dan, zaterdag middag, 14:00, alle autodemontagebedrijven af te bellen of ze nog zo'n kreng hebben liggen. Ik heb er welgeteld 18 benaderd en van iedereen een nee te horen gekregen. Ten einde raad had ik het maar opgegeven en bezig gegaan met het vervangen van de glijblokjes van het raammechanisme, besteld op ome ali. Ook dat was geen succesverhaal. De originele horen te klikken zonder het clipje, maar deze doen dat niet. Er blijft dus ietsjes speling op het mechanisme zitten waardoor je altijd een klein klikje/knalletje hebt bij het openen en sluiten. Ook geen succesverhaal.

Eindstand? Maandag naar Rima >_<
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26872
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is die bout niet ergens anders te halen?

Glijblokjes gewoon origineel nemen is in dit geval wel de conclusie :)
Ik heb ze bij de laatste S60 vervangen en die zijn langer mee gegaan dan dat ik de auto daarna nog in bezit heb gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

fredhead schreef: 22.09.2024 - 14:26 Is die bout niet ergens anders te halen?
Ik heb gezocht, maar op zaterdag niet kunnen vinden helaas. Het is mij ook onduidelijk of ik de M12 of M16 variant nodig heb, dat maakt internet niet per se duidelijker. Vanmiddag ga ik direct na werk naar Rima om te kijken of ze er een hebben en zo ja, welke maat het is. Dat is nu de snelste manier om de auto van de oprit af te krijgen, later kan ik altijd nog een nieuwe scoren :)

Origineel halen lijkt wel de uitkomst. Ik dacht dat het met zoiets kleins niet uit maakte, wel dus :whistle:

Een andere positieve noot....... Het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir (is dat één woord????) is binnen en na wat schelden gemonteerd. Het oude reservoir zat zó vast dat het oude tabje er af geknipt moest worden. We kregen zelfs nog bezoek van 2 handhavers die een parkeercontrole aan het houden waren. Naderhand ineens een lichter sturende auto, het dipje in toerental bij volledig insturen is nu ook weg. Als kers op de taart komt vanmiddag het andere pakketje van motointegrator met nieuwe motor kantelsteun (in ieder geval de bovenste) en alle filters
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Weer terug van weg geweest met gigantisch veel updates sinds de afgelopen 2 weken. Met een aantal klussen (zoals bijvoorbeeld de nivomats) hoopte ik eigenlijk in 1 keer klaar te zijn, maar dat was helaas niet waar.....

Die maandag na de update heb ik gelukkig bij rima die bouten op de kop kunnen tikken. Toevallig waren ze er net 1 aan het demonteren, anders had ik net als het weekend er voor dikke vette pech gehad. Maar goed, gewapend met 2 boutjes ging ik weer terug naar de V70 die nu al 2 dagen op een assteun op de oprit van mijn ouders aan het slapen was. Ter plekke heb ik even de schade bekeken, wat bleek? De bout was dwars doormidden gebroken!!! Niet eens op het schroefdraad gedeelte! Dat dan ook nog eens terwijl ik alles netjes op moment zet (of in dit geval probeerde te zetten). Nou, die bout er uit draaien met een waterpomptang, nieuwe bout er in, andere kant de- en monteren en weer de weg op. Klusje van nog geen half uur (zonder extra gebroken bouten dit keer :whistle: ). Er na op naar huis, even de nivomats in laten stuiteren en de dag er na maar eens aanvoelen hoe veel beter de auto rijdt. Mooi niet dus, het stuiterende karakter bleef. Dus......... terug naar rima. Daar kwamen heel veel 'ja maar' momentjes gevolgd door
''ik kan niet zien dat onze dempers er onder zitten en slecht zijn, dus...."
''dan zet je hem op de brug zodat je het zelf kan zien?"
"nee daar heb ik geen tijd voor"
"oke, wil je ze dan terug hebben?"
"ja, nou, ja, ik weet niet dat het onze dempers zijn en of ze echt slecht zijn"
(In de tussentijd duw ik een aantal keer op de trekhaak en zie je de auto op en neer stuiteren)
"dit is slecht zei je de vorige keer, dus dat lijkt me voldoende toch??"
"nee maar je hebt een trekhaak dus dan is dat net wat moeilijker"
(duwt er zelf een aantal keer op)
"maar ruil maar om dan, maar ik wil wel echt onze schokdempers terug"
Zucht..... weer zweten om die ****** dingen te vervangen.

Tussendoor heb ik ook de lampjes van de klimaatregelunit vervangen. Ik dacht slim te zijn door ze van ali te halen, maar de lichtopbrengst is duidelijk anders. Maar tja, 2.50eu voor 10 stuks of 9.50 per lampje....
Ook tussendoor de raamglijblokjes geprobeerd te vervangen. Deze besteld op ali, maar die klikten geen 2e keer en zaten dus met lichte speling vast. Zonde!!
In datzelfde pakketje zat ook een ring voor de tankdop. Poging waard voor 2 euro, maar net als de glijblokjes en de lampjes geleerd dat ik dat maar beter niet kan doen. Veel te groot.

En toen weer tussendoor zag ik een aanbieding voorbij komen op skandix die ik niet kon laten liggen; Eibach verlagingsveren voor 170 euro?! Achterruitenwisserarm en tankdop ook in de aanbieding?! Meteen vriendinlief geappt en nu staat er een grote rode doos met 'eibach' er op in onze woonkamer :)

Nu na alle afdwalingen weer terug naar het hoofdverhaal. Na een aantal dagen chagrijnen heb ik tijd kunnen vinden om de nivomats weer om te ruilen. Geld terug doen ze bij rima niet aan (wat ik natuurlijk vooraf wist) dus dat werd onderdelen zoeken. Nadat we samen het hele terrein hadden doorzocht is dat uiteindelijk een 3 spaaks houten stuur van (waarschijnlijk) een S80 geworden inc airbag. Het nieuwe volvo logo zit er op, maar de connecties van de stuurknoppen waren nog gelijk, dus waarschijnlijk van een pre-facelift auto. Deze 1 op 1 omgeruild voor de nivomats en weer door naar huis (later meer over het installeren, want dat kon natuurlijk weer niet zonder bijzonderheden).

Nu was het afgelopen weekend weer tijd voor een bezoek aan mijn schoonouders. Waar veel schoonkinderen daar normaliter tegen op kijken had ik er dit keer wel zin in. Op de terugweg gingen we namelijk een setje originele nebula's ophalen :)
Daar aangekomen was het een oke set. Niet nieuw, niet slecht, volgens de verkopende partij opnieuw gespoten door een volvo meneer (dealer of specialist weet ik niet helemaal) en daarvoor helemaal uit elkaar geweest. Banden zijn kwalitatief sch**t, maar wel zo goed als nieuw. Hij laadde ze op een karretje en zette ze voor me in de auto. Fijn afgehandeld!
De dag er na heb ik de velgen in mijn pauze maar eens gemonteerd. Wat ziet dat er gaaf uit........
Zoals jullie konden verwachten zat ik als een klein kind te wachten tot ik naar huis mocht om op die prachtige velgen naar huis te rijden :]
Eenmaal de poort uit werd ik HEEL snel minder blij
KRRRRRRRR PLOP KRRRRRRR PLOP
Een soort van rubber knarsend geluid gevolgd door een plop, elke omwenteling op hetzelfde punt. Bandenspanning? Stapvoets ben ik 150m doorgereden naar het tankstation. Daar aangekomen bleek elke band nog zo'n 1.3 bar te hebben en heb ik die opgepompt naar 2.5. Opgelost zou je nu misschien denken? Nee natuurlijk niet! Al scheldend heb ik de oude set maar weer gemonteerd en de verkoper in mijn hoofd voor 100.000 dingen uitgemaakt. Na die tirade heb ik hem maar een net en beheerst bericht gestuurd (echt waar!). De slechte velg heb ik maar even goed bekeken en wat bleek? 1 van de titanium veeltand boutjes is vervangen voor een standaard imbusbout met dikkere kop, dat wiel heeft hoorbare, maar niet voelbare speling op de binnen- en buitenrand. Kom op......... Dit moest dus al bij zijn auto aanwezig zijn, wat zou kunnen verklaren waarom hij zijn auto op de standaard velgen verkocht had. Je zou dan wel wat medewerking verwachten van een verkoper waar we zelf langs zijn geweest en dus naam en adres hebben, maar nee, natuurlijk niet. Helaas hebben we meerdere welles nietes berichten over en weer gestuurd. We zijn dit weekend onder toezicht van een vriend van hem (automonteur) welkom om het te monteren en te laten zien en dan gaat hij onder coulance kijken wat er nog haalbaar is. Ik en mijn partner vinden het ronduit schandalig dat hij het coulance noemt terwijl hij een slechte set velgen verkocht heeft (en hebben hem dat ook verteld), maar we gaan het zaterdag a.s. meemaken. Misschien ligt het aan mij/ons, maar ik vind het schandalig dat (en zou het zelf niet over mijn hart verkrijgen) je willens en wetens een slechte set verkoopt en vervolgens doet of je neus bloedt.

Dan het laatste te vervangen onderdeel, het stuur!
Voor het verwijderen van de oude airbag had ik een ander setje torx nodig, die van mijn doppenset paste niet. Dus, accu los, boutjes los, airbag er uit, bout los, stuur er af, stuur er op, connectors vast, klik de airbag er in en nu het stuur nog vast! Wacht....... nu het stuur nog vast........ ********
Airbag lo- wacht eens, waarom hoor ik moerasgeluiden onder mijn voeten? Ja hoor, het volgende komt er aan, vloer en mat van de bestuurderskant doorweekt!!
Oke, eerst die airbag los, boutje vast, airbag vast, wauw mooi stuur, meteen die lekkage oplossen. Vriendinlief is (met koorts in bed) gaan zoeken naar mogelijke oorzaken. De kachelradiateur konden we al wegstrepen doordat het geur- en kleurloos was. Dan bleven de voorruit, afvoer onder de ruitenwissers en afvoer van het zonnedakje nog over. Maar die afvoer had ik laatst nog doorgespoten met perslucht.... Nou, toch maar even kijken. Dakraampje open, koppie naar boven en verrek, een plas water aan de binnenkant! Blijkt dat ik te snel alle youtube video's heb gekeken en totaal heb gemist dat er TWEE afvoertjes zijn. Perslucht busjes gehaald bij de action, even doorgespoten, en weg was het water!
Nu dan tijd om het mooie stuur te bewonderen...... ;)

Dan staat er nog op de planning/winkelmand bij motointegrator:
2x schokbrekers voor (sachs super touring)
2x schokbrekers achter (sachs)
2x bovenste schokbreker bevestiging achter
2x veerpootlager binnen
2x veerpootlager buiten
alle stofhoesjes en stab stangen
en omdat de auto toch uitgelijnd moet worden na die verlagingsset...... 2x draagarmen voor inc aanslaagblokjes door die bredere band/velg combinatie.
Wel zag ik 2 verschillende draagarmen, namelijk zwarte van staal en zilveren van aluminium. Is hier veel voelbaar/kwalitatief verschil in?

Tot de volgende weer :)

p.s. hieronder nog foto's van het stuur en de nebula's. Let niet op de rommel aan de binnenkant
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1081
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Zo dan wat een verhaal wel aardig pech met de schokdempers en velg(en) zeg, hoe kan je dit zo verkopen poeh.
Hopelijk komen jullie er zaterdag netjes uit en neemt hij de velgen terug zoals je mag verwachten.

Ook nog tussendoor een lekkage opgelost (gelukkig eenvoudig kunnen doorblazen), maar wel een mooi stuur gemonteerd en past mooi in het interieur.

Goede updates en in de planning.

Succes zaterdag
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26872
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heel verhaal weer.... hopelijk met een goed einde.

Wat betreft de draagarmen, ik heb altijd geleerd dat je moet blijven bij degenen die je nu hebt.
Dus nu staal is weer staal en anders aluminium. Die eersten zullen wellicht wat steviger zijn maar zo heb ik het destijds van een Volvo specialist geleerd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Wat een pech met die Nebula's zeg.. Ik moet wel toegeven dat ze prachtig onder je V70 staan! Ik hoop dat het Zaterdag netjes word opgelost, zodat je kan genieten van de mooie set velgen!

Ik vind het een erg mooi stuurwiel en als het helemaal af wilt maken, kun je ook nog de 'watch dial' tellerbak monteren. Het kost wat moeite, maar dan is ie helemaal af! ;)
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

kawazxr schreef: 11.10.2024 - 06:12 Zo dan wat een verhaal wel aardig pech met de schokdempers en velg(en) zeg, hoe kan je dit zo verkopen poeh.
Hopelijk komen jullie er zaterdag netjes uit en neemt hij de velgen terug zoals je mag verwachten.

Ook nog tussendoor een lekkage opgelost (gelukkig eenvoudig kunnen doorblazen), maar wel een mooi stuur gemonteerd en past mooi in het interieur.

Goede updates en in de planning.

Succes zaterdag
Bedankt! Het stuur is niet alleen mooi, maar het verschil in gevoel tijdens het sturen omdat deze wat dikker is, is best fors. De auto voelt ineens een flink stuk meer 'premium' aan door die paar extra mm in dikte. Helemaal snappen doe ik het ook niet van de velgen, maar volgens mij delen we dat hier allemaal wel. Ik ben daarom sterk benieuwd naar zijn kant van het verhaal vanavond
fredhead schreef: 11.10.2024 - 07:16 Wat betreft de draagarmen, ik heb altijd geleerd dat je moet blijven bij degenen die je nu hebt.
Super om te weten dit... ik dacht dat staal te allen tijde een verbetering zou zijn tov aluminium als je geen prestaties opzocht. Ik zal eens gaan zoeken of er zwarte (staal) of (half vergane) zilveren onder zitten. Bedankt :)
Jiska schreef: 11.10.2024 - 08:49 Wat een pech met die Nebula's zeg.. Ik moet wel toegeven dat ze prachtig onder je V70 staan! Ik hoop dat het Zaterdag netjes word opgelost, zodat je kan genieten van de mooie set velgen!

Ik vind het een erg mooi stuurwiel en als het helemaal af wilt maken, kun je ook nog de 'watch dial' tellerbak monteren. Het kost wat moeite, maar dan is ie helemaal af! ;)
Toevallig heeft mijn zusje een S60 gekocht met een wat mooiere tellerbak dan de mijne inderdaad. Zoals je beschrijft is het inderdaad een aardige klus en ik heb super weinig tijd voor mezelf. Misschien over een aantal maanden ;)
En inderdaad, pech gehad met de nebula's. Toch even mogen proeven van het mooie aanzicht.......
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Dit keer een korte, maar toch 'fijne' update;

We zijn vandaag om 17:30 naar de verkoper terug gegaan, waar ze (verkoper+vriend die automonteur is) op ons stonden te wachten. De tijd kon zeker beter. Ik was niet al te lang wakker na een heerlijk slaapje na mijn nachtdienst, en mocht om 21:30 weer de auto in. Een snelle afhandeling was waar we op hoopten, maar we waren er bang voor..... Wat gebeurde er tot onze verbazing? We lieten de velgen zien (of ja, in ieder geval 1 van de 3 goede) gevolgd door de slechte. Er gingen wat wenkbrauwen omhoog, hij bood zijn verontschuldigingen aan, gaf het geld terug en gaf aan de boel te herstellen, met de melding dat hij ons weer ging berichten wanneer ze klaar waren en de velgen anders op marktplaats gingen. Toch nog een goed einde :)
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26872
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo kan het dus ook! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28331
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gelukkig toch nog goed gekomen maar wat een verhaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1081
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Lekker voor je dat het netjes opgelost is, opzoek naar een ander mooie set.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Inderdaad heel fijn voor je. Een setje orpheus zou jouw volvo absoluut niet misstaan.
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Jiska schreef: 13.10.2024 - 17:40 Een setje orpheus zou jouw volvo absoluut niet misstaan.
Daar heb je helemaal gelijk in. Zag er vandaag nog een staan met een setje orpheus en dat ziet er erg strak uit!
Maaaarrrr...... Die staan bij mij op plek 3 of 4, dus eerst de andere plekken proberen te scoren ;)
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Weer tijd voor een korte update :)

Ondertussen beginnen we het idee te krijgen dat er een bepaalde vloek rust op deze V70. Vandaag is namelijk de waslijst aan onderdelen binnengekomen (+ nog wat andere kleine dingen). Wat bleek? Een van de schokdempers voor de voorzijde zat in het goede, ongelofelijk gehavende doosje (al zagen beide doosjes er niet uit) met een verkeerde schokdemper. Dus 2 stuks hetzelfde doosje+typenummer met 2 stuks verschillende dempers. De andere onderdelen waren wel in orde, los van misschien de spoortangeindes. Op de foto waren ze zilver, binnengekomen waren 2 zwarte exemplaren. Verder verwacht ik binnenkort van Vparts nog de originele rubbers en kruismoeren voor de voorste schokdempers. Oja, en nog veerspanners!

In mijn pauze heb ik meteen even de motorkap schokbrekertjes vervangen. Waar ik eerst de motorkap met een stevige windvlaag op mijn kop kreeg, wordt de motorkap nu uit mijn handen getrokken bij het openen. Wat een verschil!

Maandag staat de auto dan eindelijk op de planning om naar de boer te gaan voor garantie van de bak, wanneer de auto terug is volgt (waarschijnlijk) de volgende update :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”