Weer terug van weg geweest met gigantisch veel updates sinds de afgelopen 2 weken. Met een aantal klussen (zoals bijvoorbeeld de nivomats) hoopte ik eigenlijk in 1 keer klaar te zijn, maar dat was helaas niet waar.....
Die maandag na de update heb ik gelukkig bij rima die bouten op de kop kunnen tikken. Toevallig waren ze er net 1 aan het demonteren, anders had ik net als het weekend er voor dikke vette pech gehad. Maar goed, gewapend met 2 boutjes ging ik weer terug naar de V70 die nu al 2 dagen op een assteun op de oprit van mijn ouders aan het slapen was. Ter plekke heb ik even de schade bekeken, wat bleek? De bout was dwars doormidden gebroken!!! Niet eens op het schroefdraad gedeelte! Dat dan ook nog eens terwijl ik alles netjes op moment zet (of in dit geval probeerde te zetten). Nou, die bout er uit draaien met een waterpomptang, nieuwe bout er in, andere kant de- en monteren en weer de weg op. Klusje van nog geen half uur (zonder extra gebroken bouten dit keer

). Er na op naar huis, even de nivomats in laten stuiteren en de dag er na maar eens aanvoelen hoe veel beter de auto rijdt. Mooi niet dus, het stuiterende karakter bleef. Dus......... terug naar rima. Daar kwamen heel veel 'ja maar' momentjes gevolgd door
''ik kan niet zien dat onze dempers er onder zitten en slecht zijn, dus...."
''dan zet je hem op de brug zodat je het zelf kan zien?"
"nee daar heb ik geen tijd voor"
"oke, wil je ze dan terug hebben?"
"ja, nou, ja, ik weet niet dat het onze dempers zijn en of ze echt slecht zijn"
(In de tussentijd duw ik een aantal keer op de trekhaak en zie je de auto op en neer stuiteren)
"dit is slecht zei je de vorige keer, dus dat lijkt me voldoende toch??"
"nee maar je hebt een trekhaak dus dan is dat net wat moeilijker"
(duwt er zelf een aantal keer op)
"maar ruil maar om dan, maar ik wil wel echt onze schokdempers terug"
Zucht..... weer zweten om die ****** dingen te vervangen.
Tussendoor heb ik ook de lampjes van de klimaatregelunit vervangen. Ik dacht slim te zijn door ze van ali te halen, maar de lichtopbrengst is duidelijk anders. Maar tja, 2.50eu voor 10 stuks of 9.50 per lampje....
Ook tussendoor de raamglijblokjes geprobeerd te vervangen. Deze besteld op ali, maar die klikten geen 2e keer en zaten dus met lichte speling vast. Zonde!!
In datzelfde pakketje zat ook een ring voor de tankdop. Poging waard voor 2 euro, maar net als de glijblokjes en de lampjes geleerd dat ik dat maar beter niet kan doen. Veel te groot.
En toen weer tussendoor zag ik een aanbieding voorbij komen op skandix die ik niet kon laten liggen; Eibach verlagingsveren voor 170 euro?! Achterruitenwisserarm en tankdop ook in de aanbieding?! Meteen vriendinlief geappt en nu staat er een grote rode doos met 'eibach' er op in onze woonkamer
Nu na alle afdwalingen weer terug naar het hoofdverhaal. Na een aantal dagen chagrijnen heb ik tijd kunnen vinden om de nivomats weer om te ruilen. Geld terug doen ze bij rima niet aan (wat ik natuurlijk vooraf wist) dus dat werd onderdelen zoeken. Nadat we samen het hele terrein hadden doorzocht is dat uiteindelijk een 3 spaaks houten stuur van (waarschijnlijk) een S80 geworden inc airbag. Het nieuwe volvo logo zit er op, maar de connecties van de stuurknoppen waren nog gelijk, dus waarschijnlijk van een pre-facelift auto. Deze 1 op 1 omgeruild voor de nivomats en weer door naar huis (later meer over het installeren, want dat kon natuurlijk weer niet zonder bijzonderheden).
Nu was het afgelopen weekend weer tijd voor een bezoek aan mijn schoonouders. Waar veel schoonkinderen daar normaliter tegen op kijken had ik er dit keer wel zin in. Op de terugweg gingen we namelijk een setje originele nebula's ophalen

Daar aangekomen was het een oke set. Niet nieuw, niet slecht, volgens de verkopende partij opnieuw gespoten door een volvo meneer (dealer of specialist weet ik niet helemaal) en daarvoor helemaal uit elkaar geweest. Banden zijn kwalitatief sch**t, maar wel zo goed als nieuw. Hij laadde ze op een karretje en zette ze voor me in de auto. Fijn afgehandeld!
De dag er na heb ik de velgen in mijn pauze maar eens gemonteerd. Wat ziet dat er gaaf uit........
Zoals jullie konden verwachten zat ik als een klein kind te wachten tot ik naar huis mocht om op die prachtige velgen naar huis te rijden
Eenmaal de poort uit werd ik HEEL snel minder blij
KRRRRRRRR PLOP KRRRRRRR PLOP
Een soort van rubber knarsend geluid gevolgd door een plop, elke omwenteling op hetzelfde punt. Bandenspanning? Stapvoets ben ik 150m doorgereden naar het tankstation. Daar aangekomen bleek elke band nog zo'n 1.3 bar te hebben en heb ik die opgepompt naar 2.5. Opgelost zou je nu misschien denken? Nee natuurlijk niet! Al scheldend heb ik de oude set maar weer gemonteerd en de verkoper in mijn hoofd voor 100.000 dingen uitgemaakt. Na die tirade heb ik hem maar een net en beheerst bericht gestuurd (echt waar!). De slechte velg heb ik maar even goed bekeken en wat bleek? 1 van de titanium veeltand boutjes is vervangen voor een standaard imbusbout met dikkere kop, dat wiel heeft hoorbare, maar niet voelbare speling op de binnen- en buitenrand. Kom op......... Dit moest dus al bij zijn auto aanwezig zijn, wat zou kunnen verklaren waarom hij zijn auto op de standaard velgen verkocht had. Je zou dan wel wat medewerking verwachten van een verkoper waar we zelf langs zijn geweest en dus naam en adres hebben, maar nee, natuurlijk niet. Helaas hebben we meerdere welles nietes berichten over en weer gestuurd. We zijn dit weekend onder toezicht van een vriend van hem (automonteur) welkom om het te monteren en te laten zien en dan gaat hij onder coulance kijken wat er nog haalbaar is. Ik en mijn partner vinden het ronduit schandalig dat hij het coulance noemt terwijl hij een slechte set velgen verkocht heeft (en hebben hem dat ook verteld), maar we gaan het zaterdag a.s. meemaken. Misschien ligt het aan mij/ons, maar ik vind het schandalig dat (en zou het zelf niet over mijn hart verkrijgen) je willens en wetens een slechte set verkoopt en vervolgens doet of je neus bloedt.
Dan het laatste te vervangen onderdeel, het stuur!
Voor het verwijderen van de oude airbag had ik een ander setje torx nodig, die van mijn doppenset paste niet. Dus, accu los, boutjes los, airbag er uit, bout los, stuur er af, stuur er op, connectors vast, klik de airbag er in en nu het stuur nog vast! Wacht....... nu het stuur nog vast........ ********
Airbag lo- wacht eens, waarom hoor ik moerasgeluiden onder mijn voeten? Ja hoor, het volgende komt er aan, vloer en mat van de bestuurderskant doorweekt!!
Oke, eerst die airbag los, boutje vast, airbag vast, wauw mooi stuur, meteen die lekkage oplossen. Vriendinlief is (met koorts in bed) gaan zoeken naar mogelijke oorzaken. De kachelradiateur konden we al wegstrepen doordat het geur- en kleurloos was. Dan bleven de voorruit, afvoer onder de ruitenwissers en afvoer van het zonnedakje nog over. Maar die afvoer had ik laatst nog doorgespoten met perslucht.... Nou, toch maar even kijken. Dakraampje open, koppie naar boven en verrek, een plas water aan de binnenkant! Blijkt dat ik te snel alle youtube video's heb gekeken en totaal heb gemist dat er TWEE afvoertjes zijn. Perslucht busjes gehaald bij de action, even doorgespoten, en weg was het water!
Nu dan tijd om het mooie stuur te bewonderen......
Dan staat er nog op de planning/winkelmand bij motointegrator:
2x schokbrekers voor (sachs super touring)
2x schokbrekers achter (sachs)
2x bovenste schokbreker bevestiging achter
2x veerpootlager binnen
2x veerpootlager buiten
alle stofhoesjes en stab stangen
en omdat de auto toch uitgelijnd moet worden na die verlagingsset...... 2x draagarmen voor inc aanslaagblokjes door die bredere band/velg combinatie.
Wel zag ik 2 verschillende draagarmen, namelijk zwarte van staal en zilveren van aluminium. Is hier veel voelbaar/kwalitatief verschil in?
Tot de volgende weer
p.s. hieronder nog foto's van het stuur en de nebula's. Let niet op de rommel aan de binnenkant
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.