Pagina 2 van 2
Afscheid van V70 D5 >> naar een XC70
Geplaatst: 23.08.2024 - 16:22
door Fredhead
Met een stationair draaiende motor staat de EGR klep als deze nog in werking is ook dicht.
Wegschrijven zonder storingen geef ik het je te doen om hier achter te komen.
Afscheid van V70 D5 >> naar een XC70
Geplaatst: 23.08.2024 - 18:57
door Chrizzle D5
pbor schreef: ↑23.08.2024 - 13:27
Mijn oude was een door Obbe getunede 2.4d (±220 pk) met 6 versnelling handbak, de huidige een, wederom door Obbe getunede (vooral voor het dichtzetten van de EGR-klep) D5 (±245 pk) 6 versnelling automaat.
Vooral het gegeven dat ik nu met een automaat rijd resulteert in een hoger verbruik vanwege de slip die die bak toelaat. Rijd nu 1 op 17, met de vorige 1 op 18.5. Wel hoofdzakelijk autosnelwegen in spitsverkeer, dus max. een goeie 100 km/h.
Aha, thanks voor de info. Dit stelt mij weer iets gerust. Je oude was handbak en de nieuwe een automaat. Ik had eerder wat (autoweek) verbruikscijfers op een rij gezet van handbak vs automaat bij verschillende modellen. Gemiddeld zou handbak ongeveer 15% minder verbruik moeten geven dan een automaat. Als ik dat percentage toepas op jouw 1:17 met nieuwe auto, zou die nieuwe met handbak ongeveer 1:20 moeten kunnen halen. En dat is zuiniger dan je vorige handbak.
Overigens laat ik het tunen dan even buiten beschouwing bij beide.
En ik vind 1:18,5 voor je oude auto ook heel netjes overigens.
Je oude was handbak én getuned en de nieuwe een automaat én ook getuned.
Afscheid van V70 D5 >> naar een XC70
Geplaatst: 23.08.2024 - 19:32
door pbor
Correct!
En vwb het tunen, dat heb ik voor het betere/hogere koppel over een breder toerenbereik laten doen. Het toegenomen vermogen is leuk voor de statistieken maar vind je pas hoog in de toeren en daar kom ik nooit.
Afscheid van V70 D5 >> naar een XC70
Geplaatst: 23.08.2024 - 23:01
door Volvogo
Erwin_002 schreef: ↑23.08.2024 - 15:18
Maakt mij echt niet uit hoor. En het was niet als een soort sneer of eigenwijsheid. Probeer je alleen maar te behoeden. Als jouw auto bij de volgende APK komt en je bent net degene met pech dat een inspecteur voor een steekproef komt dan ben je wel de sjaak.
Mits natuurlijk ook aantoonbaar is dat het gedaan is in het kader van performance. Bij vag auto's wordt de EGR soms in het geheel verwijderd en afgedopt. Ik moet nog ergens vinden dat een auto om die reden is afgekeurd.
Wanneer er een grotere turbo, cold air intake en andere modificaties naar boven komen ligt het iets meer voor de hand
Afscheid van V70 D5 >> naar een XC70
Geplaatst: 23.08.2024 - 23:10
door Erwin_002
Als je zelf de tunes doet dan zie je ook wel dat mensen voor en na de APK de aanpassingen gewoon verwijderen en weer terugzetten. Was in mijn jongere jaren bij die fanatiekelingen ook zo met extreem verlagen en tl-buisjes onder de auto. Alles voor de APK er af en erna er weer op.
Afscheid van V70 D5 >> naar een XC70
Geplaatst: 24.08.2024 - 04:11
door Volvogo
Erwin_002 schreef: ↑23.08.2024 - 23:10
Als je zelf de tunes doet dan zie je ook wel dat mensen voor en na de APK de aanpassingen gewoon verwijderen en weer terugzetten. Was in mijn jongere jaren bij die fanatiekelingen ook zo met extreem verlagen en tl-buisjes onder de auto. Alles voor de APK er af en erna er weer op.
Doen genoeg (ik meen) Duitsers ook met de tüv, volgens mij moesten ze daar jaarlijks/eens per zoveel jaar ook op keuring. Ik ben fanatiek motorrijder en volgde vroeger enkele motovloggers die dan hun ombouw voor de keuring en terugbouw na de keuring lieten zien. Ook dan met handigheidjes hoe je zo makkelijk mogelijk bepaalde onderdelen kan swappen. Bij moderne auto's iets lastiger, but the spirit lives on!