Ik haal zometeen mijn auto van de laadpaal, kan dan wel even een foto maken ter vergelijkingnielsvo schreef: ↑16.04.2025 - 09:20 Net bij de dealer langs geweest maar die konden de diagnose nog niet stellen na uitlezen, dus moet nog een keer terug.
Net even naar het contactpunt gekeken, las ergens dat bij sommigen een pinnetje verbogen was en dat dat soms de oorzaak kan zijn. Kan iemand bevestigen dat het hoort dat één van de pinnetjes verder naar achteren (dieper) zit? Op de foto de pin rechtsboven.
Auto laadt niet meer op. Lamp kleurt alleen geel.
- MisterNick
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
- Locatie: Deventer
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6605
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat je je niet rijk moet rekenen met dat verbogen pinnetje verhaal. Reken maar op een OBC en 1700,- euro. Hier op het forum zijn er wat topics over om het zelf te doen, of te laten doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- TomAmazon
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21.11.2021 - 13:20
- Locatie: Aalbeke
Bij mij zit dat pinnetje ook dieper en ik heb geen probleem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30
OK, kunnen we dat in ieder geval uitsluiten (dat verwachtte ik ook wel).
Dat betrof vooral de OBC van de V60 plug in hybrid volgens mij. Ik had me er al een beetje in verdiept en gezien dat die DC/DC converter niet echt goedkoop is

In die €1700 zit de helft arbeidskosten dan neem ik aan, de prijs van het onderdeel is namelijk vrij makkelijk op te zoeken.
Zelf doen zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik weet niet hoe vaak die dingen kapot gaan maar dan vertrouw ik liever op de levenslange Volvo garantie op vervangen parts in het geval het nogmaals gebeurt.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
- TomAmazon
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21.11.2021 - 13:20
- Locatie: Aalbeke
Als ik de laadkanel losgemaakt heb, brandt die nog eventjes groen om dan uit te gaan.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23
De gewone 230V stekker, officieel Schuko,type F, degene die we allemaal thuis hebben, is eigenlijk niet geschikt voor een auto lader. Gebruik de blauwe CEE "camping" stopcontact + stekker. Die gaan niet inbranden, de gewone eigenijk altijd wel, ook op lager amperage.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30
Lijkt me toch sterk dat je niet gewoon zo'n 10A, 2300W kabel kunt gebruiken als auto lader. Dit valt ruim binnen de toleranties van een standaard wcd (16A, 3680W)?Tom_XC60 schreef: ↑17.04.2025 - 13:24 De gewone 230V stekker, officieel Schuko,type F, degene die we allemaal thuis hebben, is eigenlijk niet geschikt voor een auto lader. Gebruik de blauwe CEE "camping" stopcontact + stekker. Die gaan niet inbranden, de gewone eigenijk altijd wel, ook op lager amperage.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23
Ja, officieel wél. Maar in de praktijk zijn de verbindingen tóch onvoldoende. Maak in huis maar eens een aantal oudere stopcontacten open. De kans is groot dat je een aantal zwart geblakerde contacten aantreft. De stekkers moeten eigenlijk niet voorbij de 1 á 2 kW belast worden en zeker niet permanent. (Elektrotechnische achtergrond)
- Rene64
- 2nd Gear member
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Tom heeft gelijk.
Het verschil zit hem in wandcontactdozen onderling.
De meesten zijn voor maximaal 16 ampere, en dat is dus voor korte tijd.
Er zijn ook uitvoeringen ( bv van berker) die I-nominaal 16 ampere mogen hebben, en dat is wel constant.
Voel maar eens aan de steker als er een tijd geladen is, dan weet je genoeg.
Een CEE ( cform) blauw is wel voor continue 16 Ampere geschikt.
Bij twijfel kijken in de datasheet van de wandcontactdoos, daar staat het in.
Het verschil zit hem in wandcontactdozen onderling.
De meesten zijn voor maximaal 16 ampere, en dat is dus voor korte tijd.
Er zijn ook uitvoeringen ( bv van berker) die I-nominaal 16 ampere mogen hebben, en dat is wel constant.
Voel maar eens aan de steker als er een tijd geladen is, dan weet je genoeg.
Een CEE ( cform) blauw is wel voor continue 16 Ampere geschikt.
Bij twijfel kijken in de datasheet van de wandcontactdoos, daar staat het in.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30
Het bleek inderdaad een defecte obc module te zijn, plus 2 gesprongen zekeringen in het motorcompartiment.
Kosten vielen nog mee, €975 inclusief montage bij mijn dealer.
Kosten vielen nog mee, €975 inclusief montage bij mijn dealer.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Mijn laadpaal installateur is om precies die reden uit eigen beweging na een maand of zoiets teruggekomen om alle verbindingen in de meterkast nog eens met een momentsleuteltje na te trekken en zodoende oferverhittings-ellende te voorkomen.giso schreef: ↑03.09.2024 - 20:34Wat mij onlangs is overkomen dat ondanks een goed stopcontact het laden na enkele weken ineens niet meer werkte. Bij nadere inspectie bleek de fasedraad in de automaat niet optimaal was vastgedraaid. Maar dat "loskomen" kan ook komen door de belasting (dus warm-koud-warm enz.). Bij nog grotere vermogens lijdt dat soms tot brand in de schakel- of groepenkast.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6605
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dan heb jij een koopje gehad. Alleen de OBC unit kost al bijna het dubbele?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30
Scheelt per model denk ik. Waar jij eerder naar refereerde was denk ik de obc voor de V60 PHEV.
Ik had al gezien dat deze voor de XC60 rond de €700 ex btw kost, dus “valt mee”.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6605
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Sorry, zie dat ik abuis ben, net even de factuur erbij gepakt. OBC voor mijn XC90 kostte in maart 2023 960,- euro incl. BTW. De zekeringen 54,- en klein materiaal 10,-. Montage incl. storingzoeken, HV accu los/aankoppelen, isolatiemeting, koelvloeistof aftappen/bijvullen/vervangen en SW 425,-.
Verder had ik nog de klepmotor kapot en moest de laadkabel uit de poort verwijderd worden (omdat de motor dus ook stuk was). Zonder die laatste twee was ik dus een 1500,- euro kwijt. Vandaar dat ik 975,- wel heel goedkoop vond.
Verder had ik nog de klepmotor kapot en moest de laadkabel uit de poort verwijderd worden (omdat de motor dus ook stuk was). Zonder die laatste twee was ik dus een 1500,- euro kwijt. Vandaar dat ik 975,- wel heel goedkoop vond.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.01.2023 - 21:18
Zou me sterk verwonderen. Technisch is de techniek volgens mij identiek bij V60, V90 , XC60 en XC90 voor t6 en T8. Waarom zou de OBC een ander type zijn en waarom bij ene model een veel duurdere dan bij de andere? Volvo heeft er alle baat bij die zo generiek mogelijk te houden (kost hen minder).