Pagina 2 van 7

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 18.10.2024 - 11:31
door ppcs
Leuk topic! Zit me dit ook steeds af te vragen. Nu doet de Google navigatie het zelf tijdens een rit in de hybride stand. Hij bepaald zelf als de afstand te groot is wanneer de brandstof motor het best kan helpen. Je kan zelfs de hele rit inplannen met diverse tussenstops.

Wat ik me afvraag is wat het beste laad gedrag is. Ik heb een eigen laadpaal en 8 zonnepanelen (2.4kw piek). Ik heb de laadsnelheod nu op 4kw staan als mix tussen de zonnepanelen gebruiken en niet te langzaam laden(schijnt niet efficiënt te zij). Maar wat is nu het beste. De auto kan zelfs 6,4kw laden.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 18.10.2024 - 11:34
door Bart
Gouwe schreef: 17.10.2024 - 09:44 NB! Ik heb een Sensus navigatie dus kan geen gebruik maken van de slimme mogelijkheden i.c.m. de Google navigatie.
Sensus in de V60 rekende voor mij ook uit hoe zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de accu ;-)

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 18.10.2024 - 12:10
door Doc R
Thx voor de topic.
Voel me misschien wel beetje ouderwets met een D6 PIH en relatief korte bereik.
Ongeveer kwartiertje voor gebruik auto aan stekker laten prepareren.
Kan zelfs op de fiets naar m’n werk, alles in de buurt en mijn woon werk als ik V60 meeneem is Pure.
Bij langere afstanden kan na wijk uit, op de daaropvolgende N weg, door pookje naar links te halen de motor rustig op temperatuur komen. Elektrisch verbruik in de zelf-shift stand blijkt toch niet nul, motor slaat i.i.g. niet af.
Vervolgens rustig inschatten waar hybrid het meeste voordeel kan opleveren.

Mooie bijdrage van Gouwe, evenals de tip om nog ven te laten lopen in AWD van Lupo. Weer wat geleerd 8)

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 19.10.2024 - 17:30
door Lupo Volvo
Ik schakel handmatig om bewust wat mee toere te houden om de bak niet te heet te laten worden. Vast niet echt nodig, ik denk dat er vast een sensor meekijkt, maar het is een schakelgewoonte die mee is gekomen naar de automaat.

Over de Polestar tuning kan ik het bovenstaande beamen. Het gaat niet zozeer om meer PK's, dat is een handvol meer, maar wel om de NM's samen met andere schaeklmomenten. Voor mij maakt het de auto zo compleet.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 20.10.2024 - 06:27
door NielsPHEV
mga1600 schreef: 17.10.2024 - 10:14
Gouwe schreef: 17.10.2024 - 09:44 Toen ik mijn D6 PIH kocht kreeg ik van Volvo daar een rijvaardigheidstraining bij voor het optimaal gebruiken van de PIH techniek en de voordelen daarvan. Ik pas wat ik daar toen heb geleerd nog dagelijks toe.

Als eerste heb ik mijn persoonlijke profiel (en ook die van mijn vrouw) zo ingesteld dat de auto na keuze voor het profiel altijd in Pure modus staat. Het voordeel van Pure modus zijn twee dingen: 1. De benzine motor slaat veel minder vaak/snel aan (waar je in hybrid veel meer last van hebt) en 2. Je hebt een paar kilometer meer accu range.
Helaas bestaat dat Persoonlijk profiel niet meer in de Google auto’s. Je start default op in Hybride. Als je met een koude auto dan direct handmatig op Pure zou willen overschakelen lukt dat niet (altijd), de ‘knop’ daarvoor op het scherm blijft nog even inactief. De brandstofmotor loopt eerst even een minuut en dan pas kun je de knop van Pure activeren.
Met een longrange erg diep tov jou versie, ook heeft de lr een bult extra vermogen tov de nlr

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 20.10.2024 - 08:33
door Hans oet Twent
Mooi topic al zeg ik het zelf.... ;-). De Polestar op de D4 was subliem. gaf zoveel meer comfort en dan met name in de parameters in de bak die anders gezet zijn. Dat zal voor de phev of recharge auto's niet heel veel anders zijn ga ik van uit.

De D of B stand......
De B stand is dat de auto meer stroom op slaat bij afremmen en het rempedaal te gebruiken. De één gebruikt het niet en de ander weer wel. Wat zijn hiervan nu de do's and dont's?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 20.10.2024 - 09:33
door Gouwe
Han, mijn theorie over de B-stand is de volgende: Elke omzetting van energie betekent verlies. De B-stand gebruiken betekent dat je later het gas loslaat (dus langer energie consumeert) en daarna kinetische energie omzet in elektrisch. Vervolgens wordt bij gasgeven die net omgezette energie weer omgezet om de auto aan te drijven. Dubbel omzettingsverlies dus. Mijn theorie is dus dat je beter zo vroeg mogelijk van het gas kunt en de auto dus zo lang mogelijk laat uitrollen want dat leidt tot de minste omzettngsverliezen. Zo heb ik het destijds ook tijdens mijn hybride rijtraining van Prodrive geleerd.
Overigens kun je door licht te remmen hetzelfde (en nog meer) regeneratie effect als in de b-stand bereiken (zonder dat je remblokken/schijven actief zijn).
Persoonlijk vind ik het remmende effect van de B-stand, zeker op de snelweg, hinderlijk. Gewoon meer afstand houden en je kunt prima zonder. De B-stand gebruik ik alleen in de bergen en soms ook als ik te laat het gas heb losgelaten (ik ben niet roomser dan de paus).
Er is hier al wel eens een apart topic over geweest en de meningen liggen, net als met welke bakolie te gebruiken, nogal uiteen.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 20.10.2024 - 09:37
door raspaardje
Anticiperen vraagt wel wat van de bestuurder, niet iedereen kan inschatten zo vroeg het gas al los te kunnen laten. Dan is de B-stand toch net weer wat meer energie terug?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 20.10.2024 - 09:53
door Gouwe
Ja, of zelf dus licht bijremmen...... Geeft hetzelfde effect.
En anticiperen moet je inderdaad leren.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 21.10.2024 - 17:00
door Hans oet Twent
De winter staat weer voor de deur en wellicht gaan we nachtvorst en bakken met Sneeuw krijgen.

De benzine en ieder geval de diesel auto's hebben een standkachel die op fossiele brandstof werkt. Via de auto het startmoment van de kachel voorprogrammeren of via VOC een startschema vastleggen. Maar ook via VOC direct op te starten. Ook op afstand en dat werkt super chill.

Hoe gaat dat met onze Plug in Hybrides of de recharge auto's?
Zelfde verhaal?
Of alleen via de batterij of beide? Moet de auto aan de paal gekoppeld zijn of kan hij ook los van de paal gestart worden?
Indien het op de batterij gaat heb je een X-percentage aan stroom nodig in je batterij om het systeem te laten werken. En welke batterij pakt hij dan?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 21.10.2024 - 19:56
door Almerev70
Bij mijn T8 sensus is de parkeerverwarming/standkachel elektrische en werkt geprogrammeerd alleen als de stekker erin zit, zoniet geeft de app een foutmelding. Maar dan kan je hem wel handmatig middels de app inschakelen.
Zodra de HV accu leeg is start de motor.

De B stand vind ik in normaal dagelijks gebruik niks. Voelt niet prettig om zo lang je gas erop te houden, rij namelijk altijd vrij anticiperend. Zoals Gouwe zegt, gas los en ver van te voren zachtjes remmend. Maar in de bergen in het wel geweldig.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 21.10.2024 - 20:30
door E.T.
Han,

Mijn auto is voorzien van een brandstof standkachel welke of in de auto of via de VOC-app is te programmeren. Ook kun je hem met de VOC-app op afstand starten als je hem niet geprogrammeerd. Ik heb al weer een paar keer gebruikt, heerlijk, ook de stoel en het stuur zijn dan al voorverwarmd.

Het koelen kan als die aan de stekker hangt, hangt die niet aan de stekker en wil je toch in koele auto stappen dan wordt de brandstofmotor gestart. Heb ik trouwens nog niet gebruikt.

Het lijkt me dat jij dezelfde mogelijkheden hebt, qua uitrusting niveau verschillen onze auto’s niet zoveel.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 09:08
door Hans oet Twent
Leuk topic al zeg ik het zelf……

Anyhow, verwarmen gaat zonder aan de paal te staan prima. Auto werd wel erg vochtig aan de binnenzijde. Zal hem wat vaker aanzetten en kijken wat er gebeurt.

Koude motor en hybride rijden. Het blijft een gevoel voor techniek hebben. Vertrekken in hybride en bij het dorp uitrijden HOLD aanzetten zodat de brandstof motor werkt. Ik rijd ca 25 km naar de snelweg en dan zou de auto 100+ moeten gaan rollen. Dan doe ik dat liever met een ‘warmere’ motor. Theoretisch zou ik in pure nog 10km snelweg kunnen rijden en dan pas de motor aan laten gaan. Maar ja van niks naar 110/115 voelt bij mijn niet lekker.

De accu gebruiken in stedelijk verkeer en de brandstof op de langere stukken….. Om de techniek de gelegenheid te geven om op temperatuur te komen.

De verbrandingsmotor staat op pure of hybride stil, draait dus niet. Wordt het blok dan elektrisch verwarmd indien je in Pure of Hybride rijdt? Of helemaal niet?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 09:47
door raspaardje
Even tussendoor: dit "ontdekken" is overgeslagen toen je de T6 PHEV reed?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 10:11
door Hans oet Twent
raspaardje schreef: 25.10.2024 - 09:47 Even tussendoor: dit "ontdekken" is overgeslagen toen je de T6 PHEV reed?
Klinkt stom…… eigenlijk niet.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 11:36
door Almerev70
Volgens mij wordt het blok helemaal niet verwarmd. Althans als ik mijn carscanner appie moet geloven.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 12:08
door raspaardje
Hans oet Twent schreef: 25.10.2024 - 09:08 Koude motor en hybride rijden. Het blijft een gevoel voor techniek hebben. Vertrekken in hybride en bij het dorp uitrijden HOLD aanzetten zodat de brandstof motor werkt. Ik rijd ca 25 km naar de snelweg en dan zou de auto 100+ moeten gaan rollen. Dan doe ik dat liever met een ‘warmere’ motor. Theoretisch zou ik in pure nog 10km snelweg kunnen rijden en dan pas de motor aan laten gaan. Maar ja van niks naar 110/115 voelt bij mijn niet lekker.
Voor het eerst aanzetten op de snelweg (dmv HOLD) lijkt me helemaal niet belastend voor de motor. Zolang je de snelheid maar een beetje constant houdt. En dus het gaspedaal niet als een aan-uit schakelaar bedient.
Hoeveel toeren draait een motor nou bij 100-120 km/h? Lijken me prima toeren om het blok warm te laten worden.
Het gaat om de belasting; hoe snel hoe diep je het gaspedaal bedient. Een koude motor vertoont met belasting de meeste slijtage.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 13:49
door diesel01
Wanneer je de T6 normaal gebruikt en alles is een beetjes warm dan blijft hij mooi laag in de toeren.
Ik heb dubbel beglazing en het is heel moeilijk hoorbaar wanneer de motor aan slaat, ik voel het doordat er een fractie meer trilling in het stuur zit maar passagiers merken helemaal niets.
Vandaag vanwege afsluit van een oprit snelweg binnendoor naar de zaak gereden, ik kom dan met 12km meer bereik aan terwijl ik meer kilometers nodig ben om op plaats van bestemming te komen.
Snelweg is niet goed voor het elektrische bereik.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 14:12
door raspaardje
Hoe hoger de snelheid hoe meer verbruik in kWh, dat is geen nieuws toch?
Waar je met ICE beter constant 100-120 km/h kan rijden en de stad moet vermijden voor een laag verbruik is het met elektriciteitsvebruik precies andersom.

Ik kan me als bezitter van een PHEV wel voorstellen dat je de brandstofmotor ook warm wilt hebben als er kans is dat deze ook gaan aanslaan omdat je het gaspedaal wat dieper intrapt. Of je dat wel of niet aanslaan met 100% zekerheid kan sturen (dmv je rechtervoet én de juiste informatie op dashboard) durf ik niet te zeggen.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 25.10.2024 - 15:03
door diesel01
in hybride krijg ik een druppel te zien, ga ik daar voorbij wanneer ik stroom vraag met optrekken slaat de motor aan, ter vergelijk in de kom trek hij er dan harder aan dan goed is voor je rijbewijs.
Wanneer ik normaal optrek en gelijkmatig snelheid maak wekt het overige verkeer de indruk dat ik ze irriteer, nu maakt mij dat niet zoveel uit, ik denk dat 4 tot 5 km/u boven de max in en buiten de kom vrij normaal is, wil je harder dan ga je er om heen.
Dus ja, dmv de rechtervoet kun je heel best sturen in gebruik de motor.