Komen er überhaupt nog OTA updates?
Updates worden telkens als OTA aangekondigd, maar vervolgens verschijnt er weer een nieuwe aankondiging, en wordt de oude niet meer OTA geleverd.
Ik zit op versie 3.1.11.
Daarna zijn er nog meerdere OTA-updates aangekondigd, maar er is nog geen enkele update beschikbaar gekomen.
Ik moet van mijn leasemaatschappij het onderhoud uit laten voeren bij Bosch Car Service, en dus niet bij de Volvo-dealer.
Mijn auto komt dus nooit bij de dealer. Kunnen de updates ook bij een niet-merkdealer worden geïnstalleerd? Of moet ik toch wachten tot er eindelijk weer eens een OTA verschijnt?
Software update 3.2.4
-
- 5th Gear member
Bosch garages hebben niet de beschikking over VIDA. In hoe verre dat een probleem is weet ik niet.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik hoor van een lease maatschappij die het onderhoud niet door een merk dealer laat uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat Volvo daar ook gevolgen aan verbindt voor de garantie.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik hoor van een lease maatschappij die het onderhoud niet door een merk dealer laat uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat Volvo daar ook gevolgen aan verbindt voor de garantie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
Dit is nu mijn derde Volvo, en allemaal zijn ze vanaf het begin bij Bosch Car Service in onderhoud geweest.WillyWortel2 schreef: ↑25.06.2025 - 15:17 Bosch garages hebben niet de beschikking over VIDA. In hoe verre dat een probleem is weet ik niet.
Eerst bij Leaseplan, en nu bij Ayvens (die Leaseplan hebben overgenomen) nog steeds.
Het schijnt voor de garantie niets uit te maken, en voor de leasemaatschappij is het goedkoper.
Sowieso is er aan EV's natuurlijk weinig onderhoud...
-
- 5th Gear member
Wel regelmatig nieuwe banden.
Volvo onderhoud zonder VIDA gaat prima zolang er geen problemen zijn.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Rawils
- 1st Gear member
Kwalijke zaak.
Ik hoor ook van leasemaatschappijen die berijders verplichten hun onderhoud te laten uitvoeren bij Kwik-Fit.
Nou, als er één is waar ik mijn auto nooit heen zou brengen is het deze club wel.
Ik hoor ook van leasemaatschappijen die berijders verplichten hun onderhoud te laten uitvoeren bij Kwik-Fit.
Nou, als er één is waar ik mijn auto nooit heen zou brengen is het deze club wel.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
-
- 1st Gear member
Dat klopt inderdaad. Bij de 30.000 km-beurt ging er al een nieuwe set voorbanden op.WillyWortel2 schreef: ↑26.06.2025 - 10:59 Wel regelmatig nieuwe banden.
-
- 5th Gear member
Onbegrijpelijk dat leasemaatschappijen hun klanten naar Kwik-Fit sturen.
In de meeste vestigingen van dit bedrijf zul je tevergeefs zoeken naar één medewerker die een autotechnische opleiding heeft gevolgd.
Voor de prijs hoef je het ook niet te doen. Vier jaar geleden betaalde ik 86 euro voor drie wisserbladen voor mijn V70 bij dat bedrijf.
Ik sluit niet uit dat leasemaatschappijen kortingsafspraken met dit bedrijf hebben gemaakt.
Blijft mijn bezwaar dat er door onbevoegden zonder enig deskundig toezicht aan auto's wordt gewerkt.
De vraag komt op wie dan bevoegd is APK uit te voeren bij deze bedrijven.
Veel bedrijven die auto's leasen zullen zich bij het afsluiten van lease contracten niet afvragen waar de auto's onderhouden worden.
In de meeste gevallen zal de leaseprijs het beslissende criterium zijn om met een leasemaatschappij in zee te gaan.
De macht van leasemaatschappijen is groot. Dieptepunt is een Mercedesdealer die een klant met een defect wiellager wegstuurt omdat er geen toestemming werd gegeven dat wiellager te vervangen.
Dit defect is een afkeurpunt bij de APK. Ik heb de bestuurder van de auto aangeraden het wiellager te laten vervangen, de rekening te betalen en af te trekken van de eerst volgende betaling aan de leasemaatschappij.
Vaak wordt geen toestemming gegeven voor onderhoud wanneer de lease overeenkomst het einde nadert.
Fijn een lease auto van z'n lease maatschappij.
- Rawils
- 1st Gear member
Herkenbaar.WillyWortel2 schreef: ↑30.06.2025 - 16:28 Vaak wordt geen toestemming gegeven voor onderhoud wanneer de lease overeenkomst het einde nadert.
Fijn een lease auto van z'n lease maatschappij.
Ik heb 20 jaar in de buitendienst gewerkt en leaseauto's gereden en als het einde contract naderde werd er niets uitrgevoerd, enkel het hoogst noodzakelijke.
Als je als particulier een ex-lease auto koopt, koop je in feite dus een occasion met achterstallig onderhoud.
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
- NielsPHEV
- 7th Gear member
wel raar want er zijn inmiddels best veel merken met een langere garantietermijn dan de looptijd van een leasecontract maar dan moet wel het onderhoud netjes uitgevoerd zijn.Ik heb maar 1keertje geleased en heb toen wel een keertje moeten bellen voor de vervanging van een setje banden maar ze deden het onderhoud van mijn V40 1.9D 115PK wel keurig bij de dealer volgens het boekje
-
- 5th Gear member
Geweldig al die updates. In een keer goed is al jaren niet meer mogelijk.
- OGA244
- 8th Gear member
vooral dat stoort mij, en is er n keer n update die een stap terug is heb je pech, bij n S90 was er ooit een update die heel anders deed schakelen, de auto werd er onprettig en onrustig door, terug was geen optie..WillyWortel2 schreef: ↑01.07.2025 - 22:52 Geweldig al die updates. In een keer goed is al jaren niet meer mogelijk.